Gå til innhold

Flytte til London - hva må jeg tenke på?


LilleEirin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du bør ha adresse(altså bosted i London klart), bankkonto, britisk telefonnummer og national insurance number. Sistnevnte kan ta noen mnd å få, det gjorde det med meg, og er kjempeirriterende. Min arbeidsgiver nektet meg arbeid til jeg hadde fått nino-kortet, men jeg vet at det er individuelt fra firma til firma. Har du dette i orden, kan du bare jobbe og ha det gøy. :) Hvor tenker du å bo?

Anonymkode: 717c5...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha (...) bankkonto...

Anonymkode: 717c5...f99

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvorfor bankkonto? Jeg skal flytte til Oxford et semester neste år, men hadde ikke tenkt på bankkonto siden jeg uansett har gratis uttak/bruk i utlandet på mitt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha adresse(altså bosted i London klart), bankkonto, britisk telefonnummer og national insurance number. Sistnevnte kan ta noen mnd å få, det gjorde det med meg, og er kjempeirriterende. Min arbeidsgiver nektet meg arbeid til jeg hadde fått nino-kortet, men jeg vet at det er individuelt fra firma til firma. Har du dette i orden, kan du bare jobbe og ha det gøy. :) Hvor tenker du å bo?

Anonymkode: 717c5...f99

Takk for info. Jeg trodde ikke man kunne få National Insurance Number før man fysisk er i London.

Jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg skal bo. Tar gjerne imot forslag om hvor det er best å bo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvorfor bankkonto? Jeg skal flytte til Oxford et semester neste år, men hadde ikke tenkt på bankkonto siden jeg uansett har gratis uttak/bruk i utlandet på mitt kort.

Nå har jeg ikke jobbet i London selv, men i en annen europeisk hovedstad. Der var jeg nødt til å opprette en bankkonto i det landet for å få lønn utbetalt. Det var noe med registrering av skatt og slikt.

Anonymkode: 56ed7...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvorfor bankkonto? Jeg skal flytte til Oxford et semester neste år, men hadde ikke tenkt på bankkonto siden jeg uansett har gratis uttak/bruk i utlandet på mitt kort.

Dersom du har tenkt å ha ekstrajobb ved siden av studiene må du ha britisk bankkonto for å få utbetalt lønn.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanke gi deg noe råd, men lykke til! Er noen av oss nå som sitter å er j... misunnelig :)

Anonymkode: 36f67...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer jo til å skaffe meg bankkonto, da jeg skal bo der i en lengre periode.

Noen som har forslag til steder å bo? Hvilke områder som er bra og tryggere enn andre, uten at det tar altfor lang tid inn til sentral London?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig mer tanke på bolig. Vet at det er veldig mange som lurer utlendinger til å overføre depositum for en leilighet, også dukker man opp, og plutselig er folka utilgjengelige og det viser seg at leiligheten aldri har eksistert. Aldri overfør penger gjennom Western Union o.l. og det er bedre å ta en langhelg der for å være fysisk til stede når man leter etter bolig. Jeg flytta til UK i høst (studier) og hørte om flere som ble lurt for ganske mye penger. Generell regel når man flytter til utlandet, eller for hele livet egentlig: hvis det virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det. Ikke stol blindt på folk når det gjelder penger. Jeg ble overrasket over hvor vanlig dette er. Det var utallige falske annonser på Facebook-sidene for utenlanndske studenter tidligere i høst (og sikkert mange ute på Gumtree, etc. også).

Ellers, bankkonto, registrer deg hos fastlege, osv. i løpet av de første par ukene. Dette ordner seg ganske greit, tror jeg. 

Vet dessverre lite om områder man kan bo i London. Ville ikke anbefalt noen å flytte til London for å jobbe med mindre de alt hadde fått tilbud om en godt betalt stilling, for London er dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig mer tanke på bolig. Vet at det er veldig mange som lurer utlendinger til å overføre depositum for en leilighet, også dukker man opp, og plutselig er folka utilgjengelige og det viser seg at leiligheten aldri har eksistert. Aldri overfør penger gjennom Western Union o.l. og det er bedre å ta en langhelg der for å være fysisk til stede når man leter etter bolig. Jeg flytta til UK i høst (studier) og hørte om flere som ble lurt for ganske mye penger. Generell regel når man flytter til utlandet, eller for hele livet egentlig: hvis det virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det. Ikke stol blindt på folk når det gjelder penger. Jeg ble overrasket over hvor vanlig dette er. Det var utallige falske annonser på Facebook-sidene for utenlanndske studenter tidligere i høst (og sikkert mange ute på Gumtree, etc. også).

Ellers, bankkonto, registrer deg hos fastlege, osv. i løpet av de første par ukene. Dette ordner seg ganske greit, tror jeg. 

Vet dessverre lite om områder man kan bo i London. Ville ikke anbefalt noen å flytte til London for å jobbe med mindre de alt hadde fått tilbud om en godt betalt stilling, for London er dyrt!

Jeg tenker å ta en helg over nyttår for å gå på leilighetsjakt, så jeg vet hva jeg kommer til også :) Ellers flytter jeg jo til London for opplevelsen og for å gjøre noe nytt. Om lønna er dårligere så får det bare være. Går det ikke, kan man jo bare flytte hjem igjen. Tenker nå jeg i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du være mer enn tre mnd i landet så oppgi til den norske ambassaden i London at du er i landet. Ellers så koster London mer enn det smaker for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å ta en helg over nyttår for å gå på leilighetsjakt, så jeg vet hva jeg kommer til også :) Ellers flytter jeg jo til London for opplevelsen og for å gjøre noe nytt. Om lønna er dårligere så får det bare være. Går det ikke, kan man jo bare flytte hjem igjen. Tenker nå jeg i hvert fall :) 

Skjønner at man vil flytte dit for opplevelsen. Jeg har vel bare gjort det til mitt mission å minne folk på at Storbritannia er mer enn London, og at London kan bli svært vanskelig å klare seg i. Det er jo en opplevelse å sulte i et bøttekott også, men selv hadde jeg foretrukket en litt mer ordentlig hybel i en ganske mye mindre by. 

Nå er jeg ferdig med å være negativ 
:laugh: Lykke til i London

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kjører på feil side av veien. Jeg holdt på å bli drept flere ganger i Manchester fordi store busser kom fra feil side. De har sprit på kiosker så du slipper å bekymre deg for om du rekker polet etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!! :)

Hva skal du gjøre der og hvor lenge blir du? :) Hvis du skal jobbe, var det vanskelig å få jobb? Hvordan gikk du frem?

Anonymkode: 21aaa...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man vil flytte dit for opplevelsen. Jeg har vel bare gjort det til mitt mission å minne folk på at Storbritannia er mer enn London, og at London kan bli svært vanskelig å klare seg i. Det er jo en opplevelse å sulte i et bøttekott også, men selv hadde jeg foretrukket en litt mer ordentlig hybel i en ganske mye mindre by. 
Nå er jeg ferdig med å være negativ 
:laugh: Lykke til i London

Hvilken by i Storbritannia vil du anbefale i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tenker klesbutikkjobb er lønnen på rundt 6,50-7 pund i timen.. 

Hele sentral-London er nogenlunde trygt, og man skal huske på at det er dyrt å bo langt utenfor sone 2 osv, da transport er svinedyrt dess lenger ut du kommer. Områder som ligger ganske greit til uten å være direkte sentral-London, er Hammersmith(vest), Ealing(vest), Wimbledon(sør), Bethnal Green(øst - kanskje ikke det aller tryggeste, men ganske sentralt og billigere).

Anonymkode: 717c5...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenwhich er kjempefint og slett ikke så langt fra sentral London. Men tenk på hvor du skal jobbe og prøv å finn et bosted i nærheten. Anbefaler ikke å måtte ta central line til jobb. Ellers, ta med masse ull. London er ofte kaldt og kjipt om vinteren, og leilighetene er ikke like godt isolert som her hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å ta en helg over nyttår for å gå på leilighetsjakt, så jeg vet hva jeg kommer til også :) Ellers flytter jeg jo til London for opplevelsen og for å gjøre noe nytt. Om lønna er dårligere så får det bare være. Går det ikke, kan man jo bare flytte hjem igjen. Tenker nå jeg i hvert fall :) 

Har bodd flere år i London, så kan gjerne gi tips. Men må ha noe å gå utifra...

- Har du noen jobbtilbud? Dersom du er uutdannet og bare skal ha en jobb må jeg bare si ifra at det ikke bare er lave lønninger, det er vanskelig å FÅ jobb. Min lokale Costa-cafe søkte etter servitører og folk til kassa, og fikk 2000 søkere på 2 stillinger. Og da konkurrerer du med de som er underveis i en ganske god utdannelse og har erfaring. Du må belage deg på en periode uten jobb i det hele tatt, og leve på foreldres penger eller sparepenger. Skal man ha en brukbar inntekt i London må man enten ha kontakter som skaffer en jobb, eller en eliteutdannelse med gode karakterer. 

- Leie i sentral-London er såpass at man kan ikke bo der på en britisk lønning. Alle jeg kjenner som bor i London har en variasjon av inntekter - støtte fra foreldre, studielån pluss ekstrainntekt (eller foreldrene er milliardærer). Jeg betalte 11.000 i kollektiv litt ut av sentrum, 24.000 for ettroms alene i sentrum. 

Så ja, det er ganske brutalt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at London har gått samme veien som Manhattan og blitt "gated" som det heter, (har du ikke penger så kan du ikke bo der), så enn om du vurderer en annen by i Storbritannia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...