Gå til innhold

Hvem får arven din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du gjør akkurat som du vil med dine penger mens du lever, det sa jeg tidligere i tråden.

Hvis man er enke/enkemann og sitter i uskifte, har man ikke full råderett over formuen sin, om det er rede penger, eiendom eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes hverken jeg eller Mythic rakker ned på deg. Vi er bare begge to overrasket over at folk ikke kan slikt.  Som jeg skrev, almenkunnskap er ikke noe man nødvendigvis får på skolen, man lærer seg ting utenfor skoletid også. Livet er mer enn bare pensum

Jeg gjør det. Jeg leser masse historie blant annet. Men studerer ikke lovverket. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er enke/enkemann og sitter i uskifte, har man ikke full råderett over formuen sin, om det er rede penger, eiendom eller annet.

Det er riktig, men jeg valgte å holde det utenfor når jeg svarte på HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Jeg leser masse historie blant annet. Men studerer ikke lovverket. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Så hvorfor maser du om pensum da? Jeg tror om folk at de holder seg oppdatert på det meste av informasjon som kan ha en betydning, og mener at arv noe av det alle oppegående mennesker burde vite et minimum om. Men etter å ha lest den tråden her virker det som jeg har for store forventninger til folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøpe eiendom og selge den når du må på sykehjem.

Anonymkode: 9d655...bd8

Hvorfor skulle jeg det? Får jo ikke pengene med i graven

Anonymkode: 41a0e...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg har planer om å skrive testament som tilgodeser min niese og min samboer, men jeg har ikke kommet så langt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller? Du er da et godt voksent menneske?

Har nok ikke satt meg riktig inn i det. Vet jo at det er veldig mye diskusjoner om krav og fordeling på arv mellom søsken. Men synes og jeg har hørt at foreldre kan testamentere alt til f.eks en organisasjon eller noe hvis de vil?

Men uansett lov og regler, jeg ville aldri ha mottatt arv fra foreldre som ikke hadde villet gi meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nok ikke satt meg riktig inn i det. Vet jo at det er veldig mye diskusjoner om krav og fordeling på arv mellom søsken. Men synes og jeg har hørt at foreldre kan testamentere alt til f.eks en organisasjon eller noe hvis de vil?

Men uansett lov og regler, jeg ville aldri ha mottatt arv fra foreldre som ikke hadde villet gi meg det.

Ikke i Norge nei, men om du ser på eksemplet med 99 millioner tidligere i tråden blir det jo nesten slik når ungene "bare" har krav på en mill hver.

Anonymkode: 3b1ff...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedrakking? Jeg har ikke nevnt allmennkunnskap med et ord, så du kan holde deg for god for den banningen. Snakker om å kaste stein i glasshus. Jeg er forundret over at voksne mennesker ikke kan noe som helst om dette. Alle kommer opp i en situasjon med arv en eller annen gang i livet, så det er kjekt å kunne noe om det.

Det er ikke så rart at folk ikke vet så mye om lovverket innenfor det med arv. Det sies og står veldig mye om det, og det er vanskelig å forstå og tolke ting rett. Veldig mye uenigheter og dessvrre mye krangling og til og med familiesplitting. Parter er uenige. Advokater er også uenige. 

Ikke rart at mange ikke klarer eller vil sette seg inn i det. Man har forskjellige "allmennkunnskap" man interesserer seg for. Allmennkunnskap er mye. Kanskje noe allmennkunnskap du heller ikke kan, mens noen kan mer om det?

Det er lett for å føle seg angrepet/trakket ned på når noe stiller spørsmål om vi virkelig ikke kan det, du tuller (=det er så gale at du MÅ tulle, høres det ut som). 

En veldig god egenskap har de som klarer å få andre til å føle seg "store". Det kan vi alle tenke litt på.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i Norge nei, men om du ser på eksemplet med 99 millioner tidligere i tråden blir det jo nesten slik når ungene "bare" har krav på en mill hver.

Anonymkode: 3b1ff...8d0

Men synes du ikke at foreldre bør kunne få lov til å gi arven sin til hvem de vil? De kan jo egentlig bruke den opp også på seg selv før de dør.

Synes f.eks det er helt forferdelig at barn noen ganger klager på at sine gamle foreldre bruker for mye av pengene sine på tull og tøys. Om så, hva så? De må få gjøre med sine egne penger som de vil.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SykkelJenny

Jeg har skrevet testamente som bekrefter at mine barn skal arve meg når jeg dør. De står også som begunstiget på mine forsikringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barna bør jobbe for pengene sine, og ikke bare få en stor sum penger rett i lomma for ingenting. Tror ikke det er sunt å arve masse penger. Derfor vurderer jeg å gi arven til en veldedighetsorganisasjon. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Barna arver deg uansett, i alle fall 2/3 av det du etterlater deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at mange ikke klarer eller vil sette seg inn i det. Man har forskjellige "allmennkunnskap" man interesserer seg for. Allmennkunnskap er mye. Kanskje noe allmennkunnskap du heller ikke kan, mens noen kan mer om det?

Da er det vel kanskje ikke ALMENNkunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...