Gå til innhold

Hvem får arven din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har barna krav på 1 million hver, eller 1 million til sammen? 

Anonymkode: 9d655...bd8

Det vil avhenge av hvor stor formuen er. Hvis det ikke er en million å arve, så arver man så klart ikke en million. Pliktdelsarven er vel 2/3 deler av formuen, hvis jeg ikke tar helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde også at foreldre kunne få bestemme selv hvem som skulle arve etter dem. At de ikke var pliktig til å gi til barna.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man denne almenkunnskapen? Jeg har gått 18 år på skole, men aldri fått vite om dette. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Ved å lese nyhetsartikler f.eks. Mye almenkunnskap som ikke læres på skolen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barna krav på 1 million hver, eller 1 million til sammen? 

Anonymkode: 9d655...bd8

Opp til en million hver. Dekker ikke pliktdelsarven 1 mill til hvert av barna får ikke barna mer en sin del av pliktdelsarven,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil avhenge av hvor stor formuen er. Hvis det ikke er en million å arve, så arver man så klart ikke en million. Pliktdelsarven er vel 2/3 deler av formuen, hvis jeg ikke tar helt feil. 

Si jeg har 99 millioner. Da har barna krav på ca 66, men gjelder dette bare når jeg dør? Har jeg lov til å gi bort alt sammen til noe annet før jeg dør?

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si jeg har 99 millioner. Da har barna krav på ca 66, men gjelder dette bare når jeg dør? Har jeg lov til å gi bort alt sammen til noe annet før jeg dør?

Anonymkode: 9d655...bd8

66 millioner er mye mer enn 1 million, og hvert barn har bare rett til 1 million. Så si at du har 3 barn, da har du rett til å gjøre hva du vil med 96 av dine millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si jeg har 99 millioner. Da har barna krav på ca 66, men gjelder dette bare når jeg dør? Har jeg lov til å gi bort alt sammen til noe annet før jeg dør?

Anonymkode: 9d655...bd8

Du gjør akkurat som du vil med dine penger mens du lever, det sa jeg tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at foreldre kunne få bestemme selv hvem som skulle arve etter dem. At de ikke var pliktig til å gi til barna.

 

Du tuller? Du er da et godt voksent menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller? Du er da et godt voksent menneske?

Hvorfor denne nedrakkingen? Respekter andre for faen! Hvor er denne almenkunnskapen du snakker om? Jeg har gått 18 år på skole, men det har ikke vært pensum i noe fag. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever ikke foreldrene dine. Da blir det nære slektninger som onkler, tanter, kusiner, fettere osv. Har du ikke dette så går arven til staten. 

Hvis foreldrene er døde og jeg ikke har noen barn eller kusiner og fettere, hvem får pengene da? 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at foreldre kunne få bestemme selv hvem som skulle arve etter dem. At de ikke var pliktig til å gi til barna.

 

:klemmer:

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66 millioner er mye mer enn 1 million, og hvert barn har bare rett til 1 million. Så si at du har 3 barn, da har du rett til å gjøre hva du vil med 96 av dine millioner.

OK, da forstår jeg. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis foreldrene er døde og jeg ikke har noen barn eller kusiner og fettere, hvem får pengene da? 

Anonymkode: 9d655...bd8

Om du ikke har noen besteforeldre, tanter/onkler, søsken, barn eller søskenbarn er det de du testamenterer til eller staten som får verdiene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staten som får verdiene dine.

Oh, what a surprise! Kunne aldri gjettet at politikerne hadde laget en slik lov!

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne nedrakkingen? Respekter andre for faen! Hvor er denne almenkunnskapen du snakker om? Jeg har gått 18 år på skole, men det har ikke vært pensum i noe fag. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Nedrakking? Jeg har ikke nevnt allmennkunnskap med et ord, så du kan holde deg for god for den banningen. Snakker om å kaste stein i glasshus. Jeg er forundret over at voksne mennesker ikke kan noe som helst om dette. Alle kommer opp i en situasjon med arv en eller annen gang i livet, så det er kjekt å kunne noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oh, what a surprise! Kunne aldri gjettet at politikerne hadde laget en slik lov!

Anonymkode: 9d655...bd8

Hvordan tror du det er i andre land når folk dør uten å etterlate seg arvinger eller har skrevet testamente?

Anonymkode: aecf3...2b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne nedrakkingen? Respekter andre for faen! Hvor er denne almenkunnskapen du snakker om? Jeg har gått 18 år på skole, men det har ikke vært pensum i noe fag. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Syntes hverken jeg eller Mythic rakker ned på deg. Vi er bare begge to overrasket over at folk ikke kan slikt.  Som jeg skrev, almenkunnskap er ikke noe man nødvendigvis får på skolen, man lærer seg ting utenfor skoletid også. Livet er mer enn bare pensum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at banken selger huset ditt hvis du dør før huset er nedbetalt. Så hvis du har lån på 2 millioner og huset selges for 3 millioner, så går 1 million til arv. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Jeg har da forsikring på gjelden. 

Anonymkode: 6d36c...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...