Gå til innhold

Hvem får arven din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem skal du testamentere penger og eiendom til når du dør?

Anonymkode: 9d655...bd8

WWF

Anonymkode: d97c0...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes barna bør jobbe for pengene sine, og ikke bare få en stor sum penger rett i lomma for ingenting. Tror ikke det er sunt å arve masse penger. Derfor vurderer jeg å gi arven til en veldedighetsorganisasjon. 

Anonymkode: 9d655...bd8

"Barna" er jo 50 år når dette skjer, så jeg ser ikke for meg at dette vil ha særlig oppdragelseseffekt.

En annen ting er hva "masse penger" er. Har man 20 millioner eller 2?

Om man har 2 millioner og 3 barn, så er dette neppe tingen som snur livet deres på hodet.

Det er en fin tanke å gi penger til veldedighet, men akkurat der kommer nok jeg til å tilgodese barna mine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke testamentere bort alt, barna har rett på noe. 

Seriøst? Sykt. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Sykt. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Er du faktisk så uvitende eller prøver du å provosere? Men ja, barna har rett på sin del, oppad begrenset til 1 mill.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir evt barn (men håper virkelig at jeg har lært dem noe om økonomisk forvaltning før de får dem så de ikke lir sløst bort). Hadde jeg dødd i dag, hadde det vel gått til foreldre/søsken(?) - har ikke noe testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? Sykt. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Dette er ikke USA. Folk har sett for mye på amerikanske filmer og serier, og tror at vi har det sånn her. Det er feil, vi har noe som heter pliktdelsarv i Norge, så ingen kan stryke barna sine fra noe testamente eller gjøre dem arveløse. Hvis man absolutt ikke ønsker at barna skal arve noe, kan man sørge for å bruke opp alt man har mens man lever. Da kan du nemlig gi vekk formuen din til hvem du vil uten at barna kan bestride det.

Mine barn arver alt etter meg.

Endret av Mythic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir evt barn (men håper virkelig at jeg har lært dem noe om økonomisk forvaltning før de får dem så de ikke lir sløst bort). Hadde jeg dødd i dag, hadde det vel gått til foreldre/søsken(?) - har ikke noe testamente.

Hvis du ikke har barn, ikke har mann/samboer som er begunstiget, og heller ikke har noe testamente, er det dine foreldre som arver deg. Arv går i rett ned-eller oppadstigende linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har barn, ikke har mann/samboer som er begunstiget, og heller ikke har noe testamente, er det dine foreldre som arver deg. Arv går i rett ned-eller oppadstigende linje.

Lever ikke foreldrene dine. Da blir det nære slektninger som onkler, tanter, kusiner, fettere osv. Har du ikke dette så går arven til staten.
 

Endret av Jetlag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever ikke foreldrene dine. Da blir det nære slektninger som onkler, tanter, kusiner, fettere osv. Har du ikke dette så går arven til staten. 

Jepp, takk for tilleggsopplysningen :)

Jeg har f.eks arvet grandtanter/onkler som jeg aldri har møtt en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, takk for tilleggsopplysningen :)

Jeg har f.eks arvet grandtanter/onkler som jeg aldri har møtt en gang!

Norge verdens beste arvelov, men USA har verdens beste eiendomslov.

Anonymkode: d61a4...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du faktisk så uvitende eller prøver du å provosere? 

Jeg synes ikke det er riktig at ungene skal ha krav på pengene til foreldrene. Foreldrene bør få testamentere til det de vil. 

Anonymkode: 9d655...bd8

 

Ryddet for spekulasjoner.

Kragebein, mod

Endret av Kragebein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes ikke det er riktig at ungene skal ha krav på pengene til foreldrene. Foreldrene bør få testamentere til det de vil. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Det må du gjerne mene, men at du ikke vet noe såpass grunnleggende om norsk arvelov overasker meg såpass at jeg faktisk trodde du sa ting for å provosere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må du gjerne mene, men at du ikke vet noe såpass grunnleggende om norsk arvelov overasker meg såpass at jeg faktisk trodde du sa ting for å provosere.

Jeg er ikke jurist. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jurist. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Det er ikke jeg heller. Men dette er virkelig noe jeg anser som almenkunnskap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg heller. Men dette er virkelig noe jeg anser som almenkunnskap.

Hvor får man denne almenkunnskapen? Jeg har gått 18 år på skole, men aldri fått vite om dette. 

Anonymkode: 9d655...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barna krav på 1 million hver, eller 1 million til sammen? 

Anonymkode: 9d655...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...