Gå til innhold

2 katter i hus, vurderer hund, lurt?


Gjest Puso

Anbefalte innlegg

Jeg har både katt og hund, og det går helt fint :) katten kom sist i hus. Den ene hunden er kjempeglad i katten og blir kjempeglad hver gang han ser den, men hund nr 2 synes katten er litt dritt og vil helst ikke være nær den. Somregel bryr de seg ikke noe om hverandre, men de gangene de "krangler" er det faktisk katten som begynner.

Ang. husky så ville jeg tenkt meg litt om. Jeg kjenner faktisk to som har husky, og der den ene måtte omplasseres fordi de rett og slett ikke klarte å gi den det den trengte. Dette var ikke uerfarne eiere, og i tillegg til huskyen hadde de også en labrador retriever (som også krever litt). De aktivitetene de gjorde var altså nok for laben, men ikke for huskyen. De måtte ta den på flere ekstra turer om dagen, og dersom de ikke gjorde det ble hunden stresset og gikk løs på sofaputer o.l. 

Den andre jeg kjenner som har husky sier rett ut at hun aldri hadde valgt samme rase igjen, kun på grunn av all aktiviteten som må til. Hun sier også at det er slitsomt å gå tur med den fordi den har så sterkt jaktinnstinkt og prøver å rive seg løs hele tiden.

Dette er absolutt ikke en svartmaling av huskyer, det er en utrolig flott rase som kan være en kjempegod familiehund, MEN de krevere mye mer aktivitet enn andre raser. Det er ikke nok med en tur, eller to om dagen. Den må gjerne ha lange turer, HVER dag, i tillegg til annen hjernetrim. Om man f.eks er i fult arbeid fra 08-16,) og er hjemme i 17 tiden, så skal man ut med hunden gjerne i litt over en time, så hjem og lage mat og gjøre andre husting, så ut igjen en times tid med hunden.. da har man veldig lite tid til overs for andre ting, og hunden får bare det minimale av aktiviteten den trenger.

Selvfølgelig finst de noen unntak der eierene har fått husky som er "latere" enn vanlig, men generelt sett er huskyen en hund som krever veldig mye aktivitet.

Dersom dere derimot har kjempemasse fritid og mulighet til å gå tur både i skog og mark i noen timer om dagen, eller kan jogge/sykle mye så er det sikkert ikke noe problem å få seg husky.

Anonymkode: d894f...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hulderjenta

Jeg har to katter (8 og 10 år gamle) og fikk en valp tidligere i år, det har gått veldig bra. De sover til og med ved siden av hverandre i senga/sofaen. Det hender seg at hunden vil leke med dem innimellom (noe de ikke er så gira på), men de sier ifra hvis han blir for nærgående eller ivrig. 

 

Jeg har tidligere passet to voksne hunder (hver for seg), det har vært full kræsj. Kattene har vært livredde og hundene har prøvd å jage dem inne. Men med en liten valp var det ikke noe problem. Det er fortsatt kattene som er sjef 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å svartmale når man sier at en rase har sterke instinkter og krever mye mosjon. Dette er trekk som er avlet frem fordi de er ønsket hos rasen. Når man da vurderer en rase til annet enn den er avlet for å gjøre, så må man tenke seg nøye om.

Dere har katter fra før, og det er alltid en mulighet for at det ikke kommer til å gå bra. Dere bør vurdere hvordan kattenes personlighet er, og om det er sannsynlig at de vil finne seg i dette. Dere bør også velge en rase som er kjent for å gå godt sammen med andre dyr. Det er alltid risiko for dårlig kjemi og ufred når man tilfører et nytt dyr i familien, og det er eiers ansvar å minimere risikoen så mye som mulig. F.eks. ved å kjøpe raser med lite jaktinstinkt når man har katter eller andre smådyr.

Aldri kjøp hund etter utseende! Se etter hva dere ønsker av pelsstell, størrelse, barnevennlighet, dyrevennlighet, instinkter, mosjonskrav som passer inn i en gjennomsnittlig uke hos dere, lydnivå, og hva dere ønsker å drive med av mentaltrening. Utover det så betyr det ingenting hvordan hunden ser ut. Det hjelper ikke å ha en nydelig hund som skaper splittelse i familien, og gjør hverdagen til et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 7 katter og en hund, fungerer veldig bra😊 min samboer hadde 3 katter og jeg en hund da vi flyttet sammen og de gikk sammen fra dag en. Her er det hunden som er sjefen å kattene får høre det hvis de prøver seg på å hoppe opp på kjøkkenbenken eller klatre i gardinene, så han er god til å passe på når vi ikke er i samme rom. De fleste kattene sover han sammen med og leker med, og så er det 2 av kattene som unngår hunden, men ikke mer enn at de kan ligge i hver sin ende av sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...