Gå til innhold

2 katter i hus, vurderer hund, lurt?


Gjest Puso

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi har to aktive resekatter. Vi har tenkt en stund på å få oss hund, nemlig husky. De sier at de er flotte familiehunder og er snille. Vi har også hilst på noen. Ett par venner av oss har husky. Vi elsker dyr, men lurer litt på hvordan dette vil gå med at vi har katter. Mange venner av oss har både hund og katt og de sier at det funker kjempefint. Man må bare gi det tid så kommer det seg. Hvordan skal vi egentlig takle dette? Hva bør vi gjøre og ikke gjøre? Er redd for at dette ikke vil gå fint likevel og da er det jo dyreplageri, når dyr ikke trives. Noen som har erfaring med dette?

s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to katter og en hund, funker kjempefint :) Her var det hunden som kom først, vet ikke hvordan det funker når kattene var i hus først. Men hvis dere kjøper en valp så vokser jo den opp med kattene, og kanskje det er lettere for kattene å akseptere den når de merker at det er en valp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si, det kan gå helt fint eller det trenger ikke gå i det hele tatt. Katter er ikke alltid like fleksible som hunder, og man kan komme utfor at noen katter aldri vil komme overens eller godta hunden, mens med andre katter går det helt fint.

Vi hadde to katter da vi fikk hund - den yngste (som da var nesten et år) var fortsatt såpass ung og nysgjerrig at det gikk helt fint, og de to leker og sover side om side. Men elstepus, en godt voksen hunnkatt, godtok ham aldri. Hun klabbet og freste til ham uansett hvor vennlig og høflig han var, og det har ført til at han nå som voksen heller ikke liker henne.

Generelt sett er sjansen større for at det går bra jo yngre dyrene er. Voksne dyr, spesielt katter, kan bli litt satte og lite fleksible. Men som sagt - jeg har også erfart at det går kjempefint med voksne katter også, de trenger bare noen uker på å bli vant. 

Forøvrig er husky en arbeidshund mer enn en familiehund, og det er en rase som krever godt over gjennomsnittet med fysisk mosjon. Men det vet dere sikkert. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hei. 

Vi har to aktive resekatter. Vi har tenkt en stund på å få oss hund, nemlig husky. De sier at de er flotte familiehunder og er snille. Vi har også hilst på noen. Ett par venner av oss har husky. Vi elsker dyr, men lurer litt på hvordan dette vil gå med at vi har katter. Mange venner av oss har både hund og katt og de sier at det funker kjempefint. Man må bare gi det tid så kommer det seg. Hvordan skal vi egentlig takle dette? Hva bør vi gjøre og ikke gjøre? Er redd for at dette ikke vil gå fint likevel og da er det jo dyreplageri, når dyr ikke trives. Noen som har erfaring med dette?

s

Husky!? Absolutt ikke! Det er vel den rasen (regner med du mener sib.husky) som har sterkest jaktinstinkt og som ikke nøler med å drepe dyr den kommer over. Vil fraråde det på det aller sterkeste! :)  Jeg har forresten også møtt på noen. De var ikke snille, de drepte dyrene mine :( 

Enten bør du si deg fornøyd med de to herlige kattene dine (det vil jeg anbefale, for kattenes skyld, de trenger ikke det stressmomentet en hund faktisk er!) eller så bør du velge en hunderase som er dum og bedagelig, nesten uten jaktinstinkt. Aller helst en voksen, "ferdig utdanna" hund som har vokst opp og bodd med katt hele livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde to voksne rasekatter når jeg fikk hund, det gikk fint, nå har jeg to nye katter som kom i hus etter hunden, det gikk også fint. Nå har jeg ikke erfaring med husky, men jeg tror kanskje det vil bli litt vannskelig med den rasen, de har jo et enormt jaktinnstinkt. Mye mulig det vil gå bra, så lenge hunden er valp, men allikevell. Når det er sagt så er ikke en husky en vanlig familiehund, den krever mye og jeg håper dere er klar over det. Ikke velg hund pga utsende. Brukshunder har det best når de blir brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og katt går veldig bra hos mange.  Har hatt begge deler selv, men mine hunder er selskapsraser som så å si er blottet for instinkter annet enn at de er enormt sosiale.  En husky hadde jeg ikke tatt inn i et hus hvor det er katter.  Det er nok ikke umulig å lære en husky å la husets egne katter være i fred, men det er ellers helt naturlig for en husky å drepe katter og jeg ville ikke tatt sjansen på at dere fikk det til å funke.  Dere kan uansett aldri ta sjansen på å la hunden og kattene være sammen uten at dere følger med hele tiden og dette medfører begrensninger i bevegelsesfrihet både for hunden og kattene.       

Endret av LedigNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det er så mye negativt som skrevet om husky. Jeg kjenner en familie med husky og en katt og skal ha barn i tillegg . Og de sier at man finner ikke bedre familiehund enn dette osv.  Jeg har også snakket med flere som har husky, og de sier at selv om rasen er veldig aktiv og må ha mosjon hele tiden osv. Så er det faktisk hva han blir lært opp til fra den er liten. Så jeg vet ikke hvorfor dere mener jeg ikke burde skaffe meg husky. Står skrevet på nettet at det er familiehund for dem som liker aktivitet, gå turer osv. Og dersom jeg har katt så kan jeg jo lære hunden at kattene bør få være i fred. Har hørt at husky dreper sauser og andre katter, men det er jo båndtvang i Norge. Slike hunder skal ikke gå løs. Samboeren min er fortvilet, han har så sterk ønske om husky, mens jeg er skeptisk . Det er nesten krangling hjemme hver dag nå. Vet ikke hvordan jeg skal takle det. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg ikke fått hund, men katt. Og det samme sier han om kattene. Uff for et styr. Noen som har siberian husky i hus? Kan de gå til angrep på mennesker eller barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min hadde en husky som igjen drepte nabokatten en gang den var rask ut døren før båndet kom på. Har hørt de har veldig sterkt jaktinnstinkt. Er du glad i kattene dine så ville jeg droppet det!

Anonymkode: a6eae...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har eid en husky. å skal jeg ha hund igjen så blir det husky. ELSKER den rasen. min var ikke preget av jaktinstinkt fordi oppdretter ikke fokuserte på det, men på helsen siden dette var hunder som gikk i løp. min var kjempegod å ha med å gjøre. lærte ting helt utrolig fort og lydig som få. snudde på en 5-øring hvis jeg ropte han inn og han løp fritt rundt i skogen der vi bodde og kom ALLTID på innkalling :)  den svartmalinga av huskyer som jeg leser over alt kjenner jeg meg ikke igjen i. han elsket katter, ville gjerne beholde ene kattungen han møtte ved å ta den med til kurven sin (noen som hadde et stopp hos oss etter de hadde hentet pus). nå var han ikke vandt til barn så vi var forsiktige der, men han virket til å elske de kjempehøyt :) en sånn hund vil jeg nok aldri få igjen... :/ 

Anonymkode: e3027...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om svartmaling. Huskyer er enestående hunder, man må bare være klar over hva man får seg. De er en rase som trenger mye fysisk mosjon og som ofte har et sterkt jaktinstinkt. Det er ting man bør være klar over. Kan man gi en husky hva den trenger, og trives med en type hund det er, så er det jo en flott rase.

Alle hunder kan gå til angrep på mennesker om de blir presset langt nok. Det er ingenting som tilsier at en siberian husky har lavere terskel for å angripe mennesker enn andre hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg tenker at dersom en hund vokser opp med en katt så blir de vant til hverandre. Jeg vet at husky har jaktinstinkt og de vil ha masse aktivitet osv. Men vi er glad i å gå turer og dessuten hvis en hun vokser opp uten overdrevet aktivitet så blir den ikke nødt til å gå turer som varer timesvis. Alt blir ettersom hvordan hunden vokser opp og hva den blir vandt til. Og det er mange som sier at husky kan være familie hunder fordi de vokser opp i omgivelser rundt dem. Det at de liker å jakte vet jeg, har ikke tenkt å slippe den løs i nabolaget eller generelt. Bare lurer på om en hund kan bli venn med en katt hvis den vokser opp med en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En husky trenger mer enn å gå turer, den trenger å få løpe. Dvs at et par ganger i uken bør den få løpe, enten det er ved å trekke, jogging, sykling osv. 

En husky kan sikkert også bli vant til et liv uten dette, men hva er vitsen med å skaffe seg en rase som i utgangspunktet trenger mye fysisk mosjon hvis man ikke har tenkt å gi den det? Da bør man jo heller skaffe seg en rase som passer bedre til det livet man har tenkt å gi den.

Men, ja, en husky kan bli en fin familiehund, forutsatt at den får hva den har behov for. Og generelt sett kan en hund fint bli vant med katt om den vokser opp med dem. Som regel kan de bli vant med katter om de kommer til senere også. Har som sagt to katter og en hund selv, og har hatt det flere ganger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden krever det aktivitetssnivået den er vant med, er sant til en viss grad. Men raser er forskjellige. Det er foskjell på aktivitetnivået til en cocker spaniel og en husky. Førstenevnte kan bli vant med turer på en time eller turer på flere timer, en husky vil derimot ikke få behovene sine dekket med en liten rusle tur, selv om den ikke vet annet. Og det er oppskriften til en problemhund.

Det handler ikke om å svartmale huskyer, men vit hva du går til. Hunderasene er forskjellige. Selv har jeg en hund med et moderat aktivitetsbehov nå. Drømmen er en rotweiler en gang, men det er en bruks hund, den må brukes, og akkuratt nå passer det ikke med det livet jeg har.  Absolutt alle hunder kan være fantastiske familiehunder, dersom de får behovene sine dekket.

Det er ikke båndtvang i Norge, btw, bare om sommeren og utvalgte plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Ja jeg forstår jo det at det er hunder med høyt aktivitetsnivå og det er derfor vi vil ha en slik hund. Vi er mennesker som er glad i å bevege på oss og elsker å gå tur. Vi liker rasen også pga utseende. Fantastisk fine hunder. Og begge har ønsket seg hund lenge. 

Anonymkode: 618ef...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det, så lenge dere setter deg inn i det, Nå er jeg som sagt usikker på det med kattene, men du kan jo spørre en oppdretter. Men det er altså veldig få hunderaser som ikke kan trenes opp til å være aktive nok så lenge du ikke velger de aller minste og de mest kompakte hundende. De er veldig flotte, det er jeg helt enig i. Men man velger ikke hunderase på bakgrunn av utsende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er oppvokst med katter, - og som prøver å spise dem hver gang den får sjansen. Spiller ingen rolle om det er vår katt eller en katt utenfor huset. Den lærte seg etterhvert å la dem være innom-hus sammen med folk, men våget aldri å ha dem sammen alene uten oppsyn. En av grunnene til at jeg ikke har katt lenger.
Kjøper du hund med sterkt jaktinstinkt er det dessverre en mulighet for at den ikke vil gå sammen med katter, og det finnes også huskyer som er som min hund når det gjelder katter. Om dere har mulighet til å skjerme kattene og dele huset opp med grind om nødvendig, kan det gå fint. Men ville ikke kjøpt husky og nødvendigvis forventet at det skal gå knirkefritt med katt i huset.

Du skriver heller ikke noe om det er siberian husky eller alaskan husky du mener. Når det gjelder AH, er det en blandingshund hvor du kan få alt mellom himmel og jord. De avles dog hovedsaklig mot trekk, og trekkegenskapene henger sammen med jaktinstinkt. Jo mer trekkavlet hundene er, jo mer krever de og jo mer jaktinstinkt har de gjerne.
Jeg synes dere burde satse på en siberian husky etter utstillingslinjer, de er ofte avlet litt ned og krever litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...