Gå til innhold

Sende barn i seng uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en fireåring som i over ett år har nektet å spise middag med mindre det har vært de typiske favorittene pasta, pizza, pannekaker og pølser. Før det var hen altetende.

Nå har vi fått tips om å tilby middagen som kveldsmat. Vel å merke middag som barnet pleide å spise før. Men det går ikke helt etter planen. Hen er sta og vil ikke spise til kvelds heller. Påstår at hen ikke er sulten. 

Nå er barnet i seng og jeg føler meg direkte slem. Det må jo være sultent! To brødskiver og en yoghurt er jo ikke nok for en dag! 

Dette er vel ikke så veldig god idé... Men etter et år med middagsnekt er vi litt desperate. Tidligere har barnet fått brødmat til kvelds.

Anonymkode: 72e20...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Eller så får du vel bare lage pasta eller pølser davel, det er bedre enn ingenting. Barn i vekst trenger energi.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen unge har noensinne dødd av trass og sult foran et fult matfat.

Anonymkode: 8e8a0...933

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også hatt dårlig samvittighet, men før eller siden vil han oppdage at han bør spise og da vil du bli fornøyd! :-)

Anonymkode: c85b9...1d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvis barnet sier det ikke er sultent, så javel. er vel ikke noe vits å presse på mat hvis barnet ikke vil ha! og jeg ville ikke gitt etter for om barnet står opp igjen og krever mat heller. barnet må lære at om det legger seg uten å spise, får det vente til neste dag med mat :-) 

Anonymkode: 696d5...241

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 



Forøvrig er problemet ditt et ikke problem, han blir sulten etterhvert.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake til tema:

Hvis jeg var deg ville jeg bare latt barnet holde på til det blir sultent. Det er ikke bra i gi etter, men er heller ikke bra i truge i unger mat de ikke vil ha.

Evt. kan du jo lokke med "Hvis du spiser X idag til middag så skal vi ha Y imorgen". Det gjorde mamma ofte på meg og min bror.

Anonymkode: 13671...b82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg samme "problem" med minstemann. Han liker ikke middagsmat, nesten ingenting,bortsett fra 3 utvalgte retter. Han liker derimot alt av pålegg, derfor får han brødskive med sunt pålegg som makrell osv til "middag" når vi har det han ikke liker . Ikke stress, og IKKE gjør det at barnet ikke vil ha middagsmat til et problem. Det er ingen lov som sier at alle MÅ like middagsmat, man kan godt spise sunt uten at det må være stekt eller kokt først!

Hilsen en mamma til en på 5:) (og en altetende på 18;))

Anonymkode: f53a7...0cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo klassisk grensetesting. Gir dere etter forstår barnet at hvis det trasser nok, så gir dere etter. Da har dere tapt. Det er dere som bestemmer, og barnet skal ikke styre hva som skal spises. 

Enten tilbyr dere middagen i reprise, eller så tilbyr dere brødmat til kvelds. Ikke tilby favorittretter. Så fremt barnet ikke har en sykdom som hindrer det fra å spise, er underernært eller har en allergi som gjør at det ikke tåler den maten dere har, så tar det ikke skade av dette. 

Anonymkode: 5425e...6c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt til sengs med tom mage. Hos meg var det andre grunner enn hos deg.

Men det jeg tror du bør gjøre er å si "hvis du blir sulten, si ifra". 
Ikke nekt barnet å spise klokken 1-2 om natten om barnet gråter av sult. DET er barnemishandling. Stå på ditt ang HVA barnet spiser. Men ikke nekt barnet mat på grunn av klokken, det å si "det er for seint å spise nå" er barnemishandling, spesielt når du vet at barnet ikke har spist noe siden frokost. Ikke gi pizza, gi normale alternativer som du vet barnet har likt før. Så klart, et barn som spiser alt og ingenting hele tiden, et barn som ikke klarer å stoppe og kjenne etter at "nå er jeg mett", da kan man fint sette grenser og si nei til mat, det er en helt annen problemstilling enn den du beskriver. 

Jeg spiste kun middag, for det var det foreldrene mine gjorde. Jeg var lubben som liten, og ble nektet mat på grunn av dette. Foreldrene mine forsto ikke sammenhengen mellom dårlig kosthold, få måltider og overvekt. De nektet meg mat på grunn av klokken. Jeg lå ofte i sengen å gråt av sult, fordi jeg ikke fikk lage meg ei brødskive, ta meg frukt eller noe annet sunt og enkelt, fordi det var for seint. Setningen "men du har jo spist middag" og "vent til middag" var standard i vårt hus. 
Samme om jeg spurte om frokost, kvelds eller mellommåltid. Mitt største problem nå i dag, er at jeg ikke spiser nok. Jeg spiser stor middag, gjerne usunn på grunn av dårlige vaner, og det har ført til overvekt og en psykisk kamp mot mat. 

DET er feil, og foreldrene mine har unnskyldt seg 20 år senere. 20 år for seint. Jeg sliter nå med mat. Den følelsen av å spise for mye henger over meg. Fordi jeg fikk kjeft og ble nektet mat. 

 

Anonymkode: a064c...54c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tema:

Hvis jeg var deg ville jeg bare latt barnet holde på til det blir sultent. Det er ikke bra i gi etter, men er heller ikke bra i truge i unger mat de ikke vil ha.

Evt. kan du jo lokke med "Hvis du spiser X idag til middag så skal vi ha Y imorgen". Det gjorde mamma ofte på meg og min bror.

Anonymkode: 13671...b82

Dette vil jeg fraråde. Å la seg havne i forhandlingssituasjoner er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5425e...6c6

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet dere kan gjøre er jo å sunnifisere den middagen barnet liker (hvis det er det som du tenker er hovedproblemet mtp usunt/sunt osv)

Magre pølser med hjemmelaget potetstappe og grønnsaker.
Fullkornspasta/grønnsakspasta med ordentlig kjøtt..
Pizza kan være fullkornstortillapizza
Grove pannekaker med moste bær istedetfor syltetøy..

Anonymkode: 13671...b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg fraråde. Å la seg havne i forhandlingssituasjoner er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5425e...6c6

Enig. Det beste er å ha noe "standard" i bakhånd. F.eks ei brødskive. 
Beste er å si "enten spiser du det du får servert, ellers så får du ta deg ei brødskive". 

Det mener jeg er mye bedre enn laks vs pizza. Grønnsaker vs hamburger. 
 

Anonymkode: a064c...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vil jeg fraråde. Å la seg havne i forhandlingssituasjoner er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5425e...6c6

Kommer nok helt an på det. Det må nesten TS vurdere.

Med meg om min bror gikk det helt fint. var kun i en liten periode for å få oss til å like annet mat også. og det var ikke slik at det ble sagt hver dag.

Anonymkode: 13671...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilby han vanlig mat hver kveld. Spiser han ikke middag eller kvelds så får han eller hun bare vente til neste dag. Ikke gi barnet pølse osv til kvelds. Pølser, pasta osv er unntaket for middager. Det er ikke bra for barn å spise sånt hver dag. 

Men brødskive skal selvsagt være et alternativ til middag. 

Anonymkode: 0ae4a...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la barnet ta over styringen, så det blir pasta, pølse og annet crap til middag hver dag i hvert fall.

Ser for meg Hellstrøm om 30 år, som skal ordne opp i det dårlige kostholdet til en 34 åring som ikke siden han var liten har spist annet enn pizza og pannekaker....

Veldig vanskelig tenker jeg.. Hva har gjort at han satte seg på bakbena for ett år siden?

Anonymkode: 80621...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

barnet sier jo at han/hun ikke er sulten. Så hva er problemet? barn trenger ofte mindre mat enn det mange voksne tror.Han/hun kommer til å spise til slutt. Ikke la han/hun leve på pølse. Hvis det går en dag til og barnet nekter å spise så hadde jeg vil gitt etter og prøvd andre metoder

Anonymkode: 2d86f...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke foreldre som tror at å få barnet til å spise middag er så forferdelig viktig at hele famiien er i konflikt ved måltidet.

Jeg forstår heller ikke foreldre som sender sultne barn i seng.

Hva med å ta det hele litt mer med ro? Server mat, slutt og mas så fælt! De dør ikke av sult, men de kommer heller ikke til å begynne å nyte middag dersom det skal krangles om hver dag. Hva så om det går en time til kveldsmat og de da spiser en brødskive...Hva så?

MAT er ikke noe man skal straffe barna med. Det er vitterlig begynnelsen på en rekke følgeproblemer.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ikke er en stor middagsspiser hadde jeg heller hatt middag i vanlig middagstid, og så gitt en næringsrik kveldsmat før leggetid. Havregrøt og frukt, grovbrød med egg osv. Sørget for at barnet fikk i seg et godt måltid før leggetid og slapp å bli sulten i løpet av natten. 

Vårt barn er nå snart 3 og har vært litt småspist til middag. Her er regelen at alle må ha litt av alt på tallerkenen, og alle må smake på alt. Om man ikke liker det er det greit, men smake må man. Vi sørger også for at det alltid er minst en matvare på bordet som hun liker. Hun er for eksempel veldig glad i brokkoli og agurk, så det har vi alltid på bordet. Poteter liker hun ikke, så har vi typisk potetmiddag som kjøttkaker eller torsk serverer vi gjerne grovbrød med smør til også. Hun får ikke lov til å spise seg mett på bare favorittmatvaren, men må spise litt av alt det andre om hun vil forsyne seg mer. På den måten "tvinges" hun til å smake gang på gang, og nå liker hun det aller meste (utenom potet, den tror jeg er en tapt sak). 

Og så blir det kveldsmat et par timer senere før leggetid. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...