Gå til innhold

Jeg er ikke religiøs men jeg tror på Gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du vet at det å tro på gud er selve definisjonen på å være religiøs? Kanskje du mente at du ikke føler tilhørighet til en av de eksisterende religionene?

Anonymkode: 37d43...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det å tro på gud er selve definisjonen på å være religiøs? Kanskje du mente at du ikke føler tilhørighet til en av de eksisterende religionene?

Anonymkode: 37d43...00a

Nei man trenger ikke være religiøs for å tro på Gud. Selv om jeg vet at mange har problemer med å forstå det.

Anonymkode: fca18...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen grunn til å gjøre narr av deg; man trenger slett ikke å være religiøs for å tro på Gud. Søren Kierkegaard var for eks. heller ikke religiøs, men trodde veldig sterkt på Gud - og hatet kirken! Kierkegaard mente for øvrig at tro er en verdi for seg selv, og noe som hjelper en gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på en Gud, men er ikke kristen. Jeg mener Religion er menneskeskapt og altfor spesifikt til å kunne beskrive den høyere makten/guden jeg tror på

Anonymkode: eaa5a...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Don't feed the troll. 

De største trollene er jo de som roper troll for alt.

Anonymkode: 6955b...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største trollene er jo de som roper troll for alt.

Anonymkode: 6955b...a02

Geez, ingen er så hjerneskadet at de tror de ikke er religiøse samtidig som de tror på  Gud.
Det er som å tro at Jorden er flat, og at man detter utenfor om man seiler for langt, men samtidig ha vært på jordomseiling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geez, ingen er så hjerneskadet at de tror de ikke er religiøse samtidig som de tror på  Gud.
Det er som å tro at Jorden er flat, og at man detter utenfor om man seiler for langt, men samtidig ha vært på jordomseiling. 

Og her beviste du at det er du som er trollet i tråden.

Anonymkode: fca18...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Dere er alle velkommen til å gjøre narr av meg. 

Anonymkode: fca18...aa7

Jeg tror på en Gud, men er ikke kristen. Jeg mener Religion er menneskeskapt og altfor spesifikt til å kunne beskrive den høyere makten/guden jeg tror på

Anonymkode: eaa5a...a0d

Er du den samme personen? Eller er dette svar fra to forskjellige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det å tro på gud er selve definisjonen på å være religiøs? Kanskje du mente at du ikke føler tilhørighet til en av de eksisterende religionene?

Anonymkode: 37d43...00a

Det er jo et definisjonsspørsmål, men jeg er litt enig med trådstarter. En religion er noe mer komplekst enn bare dette enkeltelementet. Deisme er forøvrig ikke noe historisk uvanlig utgangspunkt. Jefferson, Wells og kanskje Einstein (avhengig av hvor metaforisk han var i sin gudsretorikk) var iallefall innom dette i sin levetid.

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er du den samme personen? Eller er dette svar fra to forskjellige personer?

jeg som skrev det nederste innlegget er ikke TS

Anonymkode: eaa5a...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunflower-Delight

Dere er alle velkommen til å gjøre narr av meg. 

Anonymkode: fca18...aa7

Jeg er bare litt nysgjerrig nå på din tittel her, har ingen planer om å gjøre narr av deg. Jeg lurer kun på hvordan du tenker angående dette, mener du at du ser deg sjølv som kristen men ikke religiøs eller har du en annen tankegang om dette? Kan du forklare hvorfor du tenker på denne måten? :)

Endret av Sunflower-Delight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke trenger å være religiøs for å tro på en skaperkraft. Men så fort man begynner å legge øvrige kvaliteter eller egenskaper i denne skaperkraften, og ikke minst i denne skaperkraftens forhold til menneskene, så er man religiøs.

Anonymkode: dbd6f...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig nå på din tittel her, har ingen planer om å gjøre narr av deg. Jeg lurer kun på hvordan du tenker angående dette, mener du at du ser deg sjølv som kristen men ikke religiøs eller har du en annen tankegang om dette? Kan du forklare hvorfor du tenker på denne måten? :)

Nei jeg ser ikke på meg selv som kristen. Det har jeg aldri gjort, Slik jeg ser det så kan man fint tro på Gud uten at man tilhører noen religion. 

Anonymkode: fca18...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at man ikke trenger å være religiøs for å tro på en skaperkraft. Men så fort man begynner å legge øvrige kvaliteter eller egenskaper i denne skaperkraften, og ikke minst i denne skaperkraftens forhold til menneskene, så er man religiøs.

Anonymkode: dbd6f...1bd

Jeg vet det er vanskelig for noen å godta at man kan tro på Gud uten å være religiøs. Men dette er noe som er fult mulig.

 

Anonymkode: fca18...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være religiøs av å tro på Gud. Religion er det kun menneskene som har diktet opp for å lage kriger, uroligheter og elendighet i verden. De som tror du må være religiøs er hjernevasket selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er det samme å være religiøs og å "tilhøre" en bestemt religion. Med det mener jeg at du kan være religiøs uten å være en del av for eksempel det kristne fellesskap. Religiøsitet mener jeg handler mer om et menneskes tilbøyelighet til å tro på noe (en gud, en kraft el.l). Alle religiøse opplever seg ikke tilknyttet en eksisterende (konstruert?) religion, med de rammer og leveregler disse legger til grunn.

Derfor mener jeg at om du tror på en gud, da er du religiøs, men om du er tilknyttet en religion eller ikke er et annet spørsmål.

TS, om du kaller deg selv religiøs eller ikke er vel i bunn og grunn underordnet. Du har din tro, uavhengig om andre plasserer deg i "religiøsboksen" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Nei jeg ser ikke på meg selv som kristen. Det har jeg aldri gjort, Slik jeg ser det så kan man fint tro på Gud uten at man tilhører noen religion. 

Anonymkode: fca18...aa7

Ok. Takk for svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...