Gå til innhold

Eksamen i Bedriften (BI)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun lest kap 3,4,5 og 6 og sliter nok med å sette meg inn i disse kapitlene (begynte ikke å lese før torsdag, ikke spør).

Har jeg sjangs til å kunne klare noe på eksamen eller er jeg screwed? :/ 

Anonymkode: 600fd...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og vi får ikke ha med hjelpemidler? Hvor mye forventes det at vi skal skrive? 

Anonymkode: 600fd...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klare det, det du burde kunne er iallefall csr og egeninteresse osv, og de industrielle revolusjonene, litt om etikk-selv om det var på eksamen i fjor så mulig det ikke kommer igjen enda- du burde også kunne de viktige navnene(adam smith etc).

Det er jo to oppgaver å velge mellom, med to spørsmål hver, så en av oppgavene burde jo være noe du kan litt om iallefall dersom du har greit sammendrag på alle de kapitlene der. 

Bedriften er et vanskelig fag å få bra karakter i, så tenk godt over hvordan du skriver og formulerer deg. Jeg skrev ca syv sider på det ene spørsmålet og fire sider på det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klare det, det du burde kunne er iallefall csr og egeninteresse osv, og de industrielle revolusjonene, litt om etikk-selv om det var på eksamen i fjor så mulig det ikke kommer igjen enda- du burde også kunne de viktige navnene(adam smith etc).

Det er jo to oppgaver å velge mellom, med to spørsmål hver, så en av oppgavene burde jo være noe du kan litt om iallefall dersom du har greit sammendrag på alle de kapitlene der. 

Bedriften er et vanskelig fag å få bra karakter i, så tenk godt over hvordan du skriver og formulerer deg. Jeg skrev ca syv sider på det ene spørsmålet og fire sider på det andre.

Er bedriften virkelig så vanskelig? Gjennomsnittskarakteren er jo C

Anonymkode: 91fa5...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedriften virkelig så vanskelig? Gjennomsnittskarakteren er jo C

Anonymkode: 91fa5...5d1

Det visste jeg ikke. Synes spørsmålene i seg selv ikke er sånn spesielt vanskelige, men det er det at vi må få med så veldig mye rundt de, og vise at vi har forstått det også. For eksempel når jeg tok eksamen i bedriften i fjor så trodde jeg at jeg hadde gjort det ganske bra, følte jeg kunne en del om det jeg ble spurt om, men endte opp med å bare så vidt bestå! Og flere andre jeg kjenner strøk, eller fikk E og D. Men hvis man er veldig forberedt og lest masse og pugget mye så burde det jo gå fint, jeg skal ikke si at jeg var den mest forberedte i fjor, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klare det, det du burde kunne er iallefall csr og egeninteresse osv, og de industrielle revolusjonene, litt om etikk-selv om det var på eksamen i fjor så mulig det ikke kommer igjen enda- du burde også kunne de viktige navnene(adam smith etc).

Det er jo to oppgaver å velge mellom, med to spørsmål hver, så en av oppgavene burde jo være noe du kan litt om iallefall dersom du har greit sammendrag på alle de kapitlene der. 

Bedriften er et vanskelig fag å få bra karakter i, så tenk godt over hvordan du skriver og formulerer deg. Jeg skrev ca syv sider på det ene spørsmålet og fire sider på det andre.

Jeg kommer aldri i livet til å klare å skrive sju og fire sider om noen av temaene, kanskje om etikk, men det er kun fordi vi hadde det som innleveringsoppgave i høst. Er det noe minstekrav for hvor mye tekst man må ha?

På eksamen - skal man bare møte opp med penn? Ikke noe hjelpemidler? Skal man huske alt det fjaset i hodet? 

 

Anonymkode: 600fd...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer aldri i livet til å klare å skrive sju og fire sider om noen av temaene, kanskje om etikk, men det er kun fordi vi hadde det som innleveringsoppgave i høst. Er det noe minstekrav for hvor mye tekst man må ha?

På eksamen - skal man bare møte opp med penn? Ikke noe hjelpemidler? Skal man huske alt det fjaset i hodet? 

 

Anonymkode: 600fd...bfb

Jeg trodde aldri i livet at jeg skulle klare å skrive mer enn tre sider til sammen, men plutselig når jeg var der så poppet masse inn i hodet, og skrev ned et tankekart på kladdeark med en gang! 
Ingen hjelpemidler nei, så alt må huskes i hodet, ordentlig puggefag :P Men stå på, så klarer du det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Synes spørsmålene i seg selv ikke er sånn spesielt vanskelige, men det er det at vi må få med så veldig mye rundt de, og vise at vi har forstått det også. For eksempel når jeg tok eksamen i bedriften i fjor så trodde jeg at jeg hadde gjort det ganske bra, følte jeg kunne en del om det jeg ble spurt om, men endte opp med å bare så vidt bestå! Og flere andre jeg kjenner strøk, eller fikk E og D. Men hvis man er veldig forberedt og lest masse og pugget mye så burde det jo gå fint, jeg skal ikke si at jeg var den mest forberedte i fjor, hehe

Det heter " "DA" jeg tok eksamen"...

Anonymkode: eb826...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter " "DA" jeg tok eksamen"...

Anonymkode: eb826...ae0

Beklager. Har en uvane på akkurat det der å skrive "når", når det egentlig skal stå "da". Håper ikke det jeg skrev ble helt uforståelig av den grunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på gamle eksamensoppgaver, spesielt CSR går igjen årlig. Så lenge du kan godt om det emne og om konsekvensetikken så kan du klare deg.

Men du bør lese resten av pensum.  For som Sverre sa så fint; "gjør du ikke noe selv før eksamen så sliter du"

__

PS: Det er ikke fjas. Mye av stoffet er grunnsteinen og historien bak dagens økonomi, etikk og varehandel.

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med dere som tok eksamen i dag? 

Valgte selv å svare på oppgave 1. Jeg følte begge gikk veldig i detalj, og generelt var ganske vanskelige. Jeg tror jeg klarte å komme med noenlunde greit svar, men usikker på om det svarte nok på spørsmålene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med dere som tok eksamen i dag? 

Valgte selv å svare på oppgave 1. Jeg følte begge gikk veldig i detalj, og generelt var ganske vanskelige. Jeg tror jeg klarte å komme med noenlunde greit svar, men usikker på om det svarte nok på spørsmålene eller ikke.

Er ikke godt å si. Jeg synes også oppgavene gikk veldig i detalj, så det ble til at oppgaven min skle litt ut på slutten.

Anonymkode: 91fa5...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte det ble 8 sider med vrøvl fra min side.. Syns det gikk så bra den første timen, men så skled bare oppgaven helt ut. Svarte på nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hva oppgavene var? 

1. Gjør rede for prinsipal agent problemet, og hvorfor dette ble viktigere under den tredje industrielle revolusjon (noe i den duren)

2. adam smith 

Anonymkode: 91fa5...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...