Gå til innhold

Ødelagt lukkemuskel og brudd i ryggvirvel - kattunge


meningsløs

Anbefalte innlegg

Hei! I forigårs ble kattungen vår på 6mnd enten påkjørt, eller har blitt skadet av et dyr. Vi er ikke sikker. Vi merket at noe var galt da hun vanligvis ikke er ute mer en maks en time om dagen, men denne dagen var hun ute i flere timer. Jeg gikk ut, fant henne mjauende og løpende (hun bruker vanligvis ikke å mjaue i det heletatt). Tok henne med inn, og hun var ikke seg selv, hun var full i avføring på bakbeina, meget slapp og ville verken spise eller drikke. Ringte dyrlegevakt med de mente vi skulle vente til igår. Da vi kom til dyrlegen i går hadde hun et brudd i en ryggvirvel, men bruddet var helt perfekt, så dyrlegen ga henne en sprøyte, og så skal hun være innekatt i en mnds tid.

 

Når vi våknet i morges så vi at det lå avføring i kattekassen, rett nedeom kattekassen og rundt om på stua. Hun var nettopp på kassen igjen nå, og vi har nå hatt en vaskerunde rundt om i huset da det virker som lukkemuskelen hennes ikke fungerer. Hun drar altså med seg avføringen rundt om i huset, fordi hun ikke får til å stoppe det. Hjelp!! Hva skal vi gjøre, noen som vet hva som har skjedd? Er dette normalt ettersom hun har brudd i en virvel?

OOOG nå må jeg gå for nå klarte hun ikke holde seg til hun kom seg på kassen stakkar. Ringer dyrlegevakt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen stakkar! :( Ring dyrlegen, for selv om hun ikke har sår kan hun ha indre blødninger og det er jo tydelig at hun er skadet. Så ikke til å spøke med. En så ung kattunge skal ikke være ute alene heller. Det anbefales å vente til de er et år og jeg forstår ikke hvorfor folk (nå sikter jeg ikke direkte til deg) har så hastverk med å slippe dem ut. Lykke til og god bedring til pusejenta di. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud få dyrlegen til å sjekke katten skikkelig. eller bytt dyrlege. en katt  som er påkjørt kan ha STORE skader uten at det syns på de

Anonymkode: 1da09...190

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den dyrlegen utfører ordentlige undersøkelser så dra nå gud hjelpe meg til en annen dyrlege?! Og en kattunge på 6 mnd skal IKKE, som andre har nevnt over her, være ute alene. Katter har ikke ferdig utviklet stedssans før de over 1 år gamle. Håper du har lært noe av dette.

Anonymkode: a26d4...3b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars lille pusen,jeg synes det høres ut som dere fikk for lite hjelp hos dyrlegen.Dette er jo kanskje et nevrologisk problem som bør undersøkes nærmere.Om du ikke stoler på den forrige dyrlegen så få en ny vurdering hos en annen,snarest mulig.God bedring til pusen din. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en sprøyte? har hun fått smertestillende tabeletter? Hvis svaret er nei, så bør du gå til en annen vetrinær, for da er han/hun ikke god nok. Dette er selvsagt ikke din skyld, mens om andre har nevnt, katter så små skal ikke være ute så tidlig. Så katten din bør nok være innekatt i lengre enn en mnd. Det er større sjangse for påkjørsel på så unge katter fordi de ikke har ferdig utviklet sidesyn, stedsansen deres er heller ikke ferdig utviklet før i 8-12 mnds tiden tror jeg, så som sagt, ikke slipp pusen ut enda.

Anonymkode: 29eeb...a1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veterinær som ikke tar en grundig undersøkelse etter påkjørsel er ikke mye dyktig. I de fleste tilfellene av påkjørsel er det indre skader som opptrer oftest, og det kan ikke allverdens sprøyter hjelpe mot.  Anbefaler deg å bytte veterinær og aldri se deg tilbake!
Slike "veterinærer" burde aldri behandle dyr eller sette foten innenfor en dyreklinikk! Merker jeg blir skikkelig provosert her.

Anonymkode: fe8fd...099

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med lille pusen nå? Håper du har funnet en dugandes dyrlege som har undersøkt henne skikkelig og gitt henne den hjelpen hun trenger og fortjener. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har en annen veterinær i området som du kan dra til. Den du var hos hørtes ikke veldig dyktig ut :/ Om du må til den samme; krev en grundigere undersøkelse. Stakkars lille pus.

Og som noen andre sier så er hun litt for ung til å være ute alene enda. Den må gjerne være ute, men da må du i så fall være med og passe på. Katter flest har ikke ferdigutviklet stedsans før de er nærmere et år, og det er helt normalt å holde de innendørs til da.

Anonymkode: dd135...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei folkens!! Vil bare si at jeg har sett svarene, bare glemt å svare.. Så nå kommer jeg i seneste laget med svar!

Lille pusejenta vår er helt frisk, og det at hun ikke fikk bruke lukkemuskelen ordentlig kom av smertene i ryggen.

 

 

-TS

Anonymkode: 18f4a...527

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott å høre. Og la hun være innekatt i 6 måneder til. 6 måneder er alt for tidlig! 
Ved 6 måneder skal du gå turer i bånd for at katten skal bli vandt til lydene. Rundt 8 måneder kan du ha hun løs ute sammen med deg. Ta med en leke og godbiter, sett deg i hagen eller i oppkjørselen. Så kan du gå turer med katten løs, men vær sammen med katten. Helst gå samme rute som da hun var i bånd, gå samme ruten uten bånd etc. 

Du har gjort alt bak-frem. 
En katt så ung har ikke utviklet retningssans og er dømt til å gå seg bort eller bli påkjørt fordi hun blir skremt eller ikke vet hva hun gjør ute! 
 

Anonymkode: e0f7f...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens!! Vil bare si at jeg har sett svarene, bare glemt å svare.. Så nå kommer jeg i seneste laget med svar!

Lille pusejenta vår er helt frisk, og det at hun ikke fikk bruke lukkemuskelen ordentlig kom av smertene i ryggen.

 

 

-TS

Anonymkode: 18f4a...527

Bra, da kan hun holdes inne til hun er 10 mnd og har utviklet retningssans..

Anonymkode: 36752...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra, da kan hun holdes inne til hun er 10 mnd og har utviklet retningssans..

Anonymkode: 36752...b6b

Og har blitt kastrert og ID-merket.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...