Gå til innhold

Meningen med livet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror på dinosauruser og alt det der altså xD kom fram litt galt. 

Anonymkode: 61814...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man tenker over at det finnes flere milliarder av galakser, og vi rekker ikke komme til den nærmeste før generasjonene etter oss dør, så vil jeg anse at vi er som et sandkorn herfra til uendeligheten. Hvorfor tror du religion kun eksisterer fordi noen vil ha svar på det spørsmålet? Mener du at livet kun er jobb hjem lønn og dø? Da høres det ut som at menneskeheten heller er en stor feil. Da skulle vi ikke blitt til, mener nå jeg. Derfor liker jeg heller å tro at det er en viktig mening med livet. Religionshistorie er faktisk sanne historier om ekte mennesker som levde, man kan faktisk besøke gravene til de fleste det står om i Koranen!  Er ikke der litt rart da, hvis det bare er en historie? Hvorfor kan man ikke tro på noe som fant sted 1500 år siden, men man kan tro på at det fantes dinosaurer for 230 til 65 millioner(i følge wikipedia) år siden? Kan du svare meg på det?:) og man kan finne ut når universet startet, men man kan bare absolutt ikke tro på noe som er bevist av mennesker for kunn 1500 år siden som bare vil hjelpe mennesker til å bli bedre mennesker? 

Anonymkode: 61814...bcf

Og det er av den nette grunn som du sier at det er historier vi forteller oss selv, noen er basert på "sannheter" og vitenskapelige funn, mens andre er av den fiksjonelle typen. Jeg vil og påpeke at jeg personlig ikke har noe i mot religion, sålenge den ikke fremmer vold, er undertrykkende eller gjennomsyret kjip.Hva som har skjedd i historien frem til nå skal jeg ikke diskutere om er sant eller ei, men jeg mener at vi forteller oss den historien vi liker å høre for å komme oss gjennom livet, den som er mest relevant for den sosio-kulturelle og økonomiske situasjonen vi befinner oss i på det gitte tidspunkt, og det er en GOD ting, det gir en form for tilhørelse og betydning. Enten du er buddhist, ateist eller no anna. Samtidig vil jeg påpeke at forskning er delt, noen mener at universet hadde en begynnelse, mens andre argumenterer for at det har eksistert kontinuerlig og ikke har noen begynnelse eller slutt. Jeg sier ikke at du ikke skal tro på noe, det må du gjerne gjøre, jeg har også min egen filosofi og tanke om hva jeg tror på, men den også endrer seg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva man mener med "mening". Jeg tror ikke på noen gud (eller høyere makter generelt), og jeg mener derfor bestemt at det ikke finnes noen slags fasit for hva som er meningen med livet. Det finnes ingen bestemt mening med livet, og for meg er hele det spørsmålet meningsløst. Det er godt forstått hvordan mennesker blir til, og at jeg er her er bare et resultat av at foreldrene mine fikk et barn. "Jeg"-et er ikke mer enn ren kjemi. Det er ingen mening utover det, og det føler jeg meg egentlig ikke i tvil om heller, selv om jeg ikke legger meg borti det om andre skulle tro noe annet.

Det betyr virkelig ikke at jeg ikke kan nyte livet, tvert imot finner jeg det bare befriende. Det betyr ikke at jeg flyr rundt og er helt bajas, jeg bare fyller livet med ting jeg finner lærerike, spennende og/eller morsomme og er helt fullstendig rolig og bekymringsfri med tanke på "meningen med livet" eller hva som kommer før eller etter livet (som i mitt hode er ingen verdens ting). Det er ingen høyere mening ved at jeg ble sammen med kjæresten heller, det var ikke noe som "skulle skje" eller som skyldtes noe mer enn at vi møttes, fant tonen og ble forelsket. Men det gjør meg ikke noe mindre glad for at det skjedde.

Anonymkode: 9fc09...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er av den nette grunn som du sier at det er historier vi forteller oss selv, noen er basert på "sannheter" og vitenskapelige funn, mens andre er av den fiksjonelle typen. Jeg vil og påpeke at jeg personlig ikke har noe i mot religion, sålenge den ikke fremmer vold, er undertrykkende eller gjennomsyret kjip.Hva som har skjedd i historien frem til nå skal jeg ikke diskutere om er sant eller ei, men jeg mener at vi forteller oss den historien vi liker å høre for å komme oss gjennom livet, den som er mest relevant for den sosio-kulturelle og økonomiske situasjonen vi befinner oss i på det gitte tidspunkt, og det er en GOD ting, det gir en form for tilhørelse og betydning. Enten du er buddhist, ateist eller no anna. Samtidig vil jeg påpeke at forskning er delt, noen mener at universet hadde en begynnelse, mens andre argumenterer for at det har eksistert kontinuerlig og ikke har noen begynnelse eller slutt. Jeg sier ikke at du ikke skal tro på noe, det må du gjerne gjøre, jeg har også min egen filosofi og tanke om hva jeg tror på, men den også endrer seg hele tiden.

Link?
 

Såvidt meg bekjent ble steady state teorien lagt på historiens skraphaug på begynnelsen av 1900 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link?
 

Såvidt meg bekjent ble steady state teorien lagt på historiens skraphaug på begynnelsen av 1900 tallet.

Fint du stiller meg mot veggen, 
Jeg leste det for såvidt her,

http://earthsky.org/space/what-if-the-universe-had-no-beginning
og den tar utgangspunkt i at big bang eksisterte og det sier jeg meg og enig til det motsatte er bevist. Beklager for min kronglete påstand. Men poenget mitt var at den ikke startet ut i fra singulariteten.
Dette er få kilder, men jeg digger tanken!

Endret av Chooppai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet ikke, men veien lages i mens man går. og hvis det finnes et liv etter døden finnes et en mening med livet også. :) tror jeg... men jeg vet ikke... :briller:

Anonymkode: f8302...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 21.11.2015 at 22.21, AnonymBruker skrev:

Hvis meningen med livet er å formere oss, hvorfor fortsetter vi da å leve etter at vi har fått ungene ut av reiret? 

Anonymkode: ac5c3...e8e

Fordi vi må kontrollere at avkommet vårt forvalter genene våre på best mulig måte. Barnebarna må også passes på.

Ellers tror jeg meningen med livet er at livet vårt er til mening for andre rundt oss. Mennesker er sosiale skapninger, avhengig av å leve i et samfunn med andre mennesker og finne mening og hjelp i hverandre.

Anonymkode: 723e9...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svaret på "meningen med livet" er ikke noe vi noensinne kommer til å fatte eller godta, om vi fikk det servert. Hvorfor er vi her, hva skjer etter døden, hvordan fungerer vi, alt er nytteløst å lete etter svaret på da vi ikke kan nyttegjøre svaret. Men det at vi spør viser at vi har nådd et visst nivå i evolusjonen.

Anonymkode: 2ec03...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...