Gå til innhold

Meningen med livet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis meningen med livet er å formere oss, hvorfor fortsetter vi da å leve etter at vi har fått ungene ut av reiret? 

Anonymkode: ac5c3...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvorfor lever kvinner lenger enn menn? Kvinner mister jo forplantningsevnen tidligere. 

Anonymkode: ac5c3...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er IKKE å formere oss. Formere oss er snarere i mot "fellen". For som den over så tror jeg meningen med livet er å frigjøre sjelen fra legemet.

Det ultimate målet i alle trosretninger er jo å komme til himmelen/nirvana , og de religionene som tror på reinkarnasjon har som mål å bli frigjort fra reinkarnasjonen, ved å endre moraler osv til neste liv. At livet fungerer som en skole for å bli klar nok til å komme "hjem" igjen.

Hvor eller hva "hjem" er  , er det ingen som kan svare på. Men for meg er det åpenbart ikke dette menneskelivet og alt overfladiske som skjer her på kloden, som er er meningen med noe så perfekt sammensatt som eksistensen.
Jeg tror vi alle er himmellegemer og en del av universets mest fundamentale eksistanse, som har falt til jorden, som et stjerneskudd som faller fra himmelen, har det samme skjedd med sjelene våres.

Anonymkode: 6be07...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er frigjøre sjelen fra legemet.

Anonymkode: 4a0d1...a03

Er ikke sjelen en del av legemet?

Anonymkode: ac5c3...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sjelen en del av legemet?

Anonymkode: ac5c3...e8e

Nei legemet er sjelens fengsel. 

Anonymkode: 4a0d1...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei legemet er sjelens fengsel. 

Anonymkode: 4a0d1...a03

Hvorfor tror du dette? Har du noen gang sett en sjel uten legeme?

Anonymkode: ac5c3...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du dette? Har du noen gang sett en sjel uten legeme?

Anonymkode: ac5c3...e8e

Ikke siden jeg ble skapt for milliarder av år siden.

Anonymkode: 4a0d1...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å svare eksakt på hva som er meningen med livet tror jeg kan bli vanskelig da det avhenger litt av hvem du spør, men det er et interessant spørsmål som de fleste stiller seg selv på et eller annet tidspunkt i livet. En biolog vil kanskje forsøke å besvare spørsmålet fra et biologisk standpunkt f.eks. "jeg forplanter meg, derfor er jeg". Andre igjen vil hevde at biologien ikke kan gi noe svar, da biologisk evolusjon bare skjer. Den har ingen mening og retning, det eneste den gjør er å videreføre livet, den best tilpasningsdyktige overlever. Professor i genetikk og økologi ved universitetet i Aarhus, Freddy Christiansen, er en av de som hevder at svaret på det største av alle spørsmål finnes i kulturen vår, i overleverte tradisjoner, erfaringer og kunnskap. Han sier at evolusjonen ikke har noe mål, vi bare er her, og det er ikke noe vi mennesker liker å si eller høre, at det ikke finnes noe mening bak livet. Det ligger i menneskets kultur å forstå og kontrollere omverdenen, og spørsmålet om meningen med livet er et eksempel på denne kulturen. Ut i fra dette må vi bevege oss videre bort fra det naturvitenskapelige og over på humaniora og teologi.

De fleste store filosofer har ment at det var en mening med livet, men svarene deres har vært svært ulike opp gjennom årene. Etter 1800-tallet ble filosofene stadig mer skeptiske til at det ligger noe bak som ideer, Gud eller fornuft som skal gi mening. Hvis man skal besvare spørsmålet ut i fra den moderne filosofien, så sier den at livet ikke har noe formål, formålet må vi finne selv. Førsteamanuensis i filosofi ved universitetet i København, Poul Lübcke, hevder at vi fort vil bli skuffet hvis vi går til filosofien for og spørre etter meningen med livet, og at filosofien viser mer til at det er opp til hvert enkelt menneske å spørre seg selv "hva vil jeg med livet?". Man vil likevel kunne finne enkelte filosofer som vil gi svar på meningen med livet, men man vil også finne mange terapeuter som sier at de vet hva vi bør og hva vi ikke bør med livet vårt. Sett fra den moderne filosofiens perspektiv er dette kvakksalvere, fordi de har like liten adgang til en større sannhet som alle vi andre. 

Teologer, som studerer kristendommen vitenskapelig og på kristendommens egne prinsipper, vil selvfølgelig besvare spørsmålet ut i fra at det finnes en Gud. Prodekan og professor på avdeling for systematisk Teologi ved universitetet i København, Kirsten Busch, viser til et viktig teologisk skrift av reformatoren Martin Luther som han fikk utgitt i 1520. Hovedtanken er at den kristne er fri for synd, ulykker, død, ytre makter, undertrykkelse osv. I troen er han eller hun satt over slike ting, og noe av det h*n er satt over er jakten etter mening. Altså at den kristne ikke vil trenge å spørre hva som er meningen med livet. Busch forklarer her at vi kan oppleve det som provoserende at vi ikke skal forholde oss til et av de fineste spørsmålene et menneske kan stille seg, men saker er; vi kan også spørre oss til fortvilelse "hva er meningen, og er jeg god nok for denne meningen med livet?". Det Luther vil frem til her, er at den kristne ikke skal trenge å bli fortvilet over dette kompliserte spørsmålet. På den andre siden skriver også Luther om at de kristne er forpliktet til å behandle sin neste på en god måte. Slik sett vil meningen med livet være, hvis man er Luthersk kristen, å behandle sine medmennesker ordentlig, og ellers ikke bekymre seg.     


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen mening med livet. Det kan finnes mening *i* livet, men denne må man selv skape – og vedlikeholde.

Anonymkode: 3045b...ff1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er noen spesiell mening med livet. Man bare lever. Jeg tror at om vi hadde visst hva som var meningen, hadde vi ikke hatt noe å lete etter, på en måte. Jeg syns det er fint at det ikke finnes EN spesiell mening med livet. Det er, som anonym over meg sier, meningen man selv gir livet som betyr noe. Jeg tror vi bare er en tilfeldighet. Hvis man ser på et insekt, f.eks en mygg og tenker hvorfor den har en mening er det ikke lett å komme frem til noe svar. Det eneste en mygg gjør er å reprodusere seg, suge blod og dø. Den tenker ikke som oss mennesker, og den har ikke evnen til å gjøre verden mer moderne eller til et bedre sted f.eks. Jeg tenker sånn at ettersom en myggs liv er ganske "meningsløst", hvorfor skal vårt liv gi mening da? Alle former for liv er jo liv, og det er bare tilfeldig at vi er mennesker og ikke insekter og at vi i det hele tatt eksisterer. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen med livet er at vi skal dø. Livet er en reise til døden på godt og vondt. Forhåpentligvis mest godt, men er samtidig glad for at det en gang tar slutt. Det gir et holdepunkt. Kan egentlig ikke tenke meg noe verre en evig liv. 

Anonymkode: 4e8ef...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er å være Kjærlighet. Dvs at du skal være empatisk, gjøre gode gjerninger og vise omsorg for alt som har følelser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvis meningen med livet er å formere oss, hvorfor fortsetter vi da å leve etter at vi har fått ungene ut av reiret? 

Anonymkode: ac5c3...e8e

Barna trenger vår hjelp lenge etter at de har flyttet ut. Det er grunnen til at mennesker lever mye lenger enn andre pattedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er noen spesiell mening med livet. Man bare lever. Jeg tror at om vi hadde visst hva som var meningen, hadde vi ikke hatt noe å lete etter, på en måte. Jeg syns det er fint at det ikke finnes EN spesiell mening med livet. Det er, som anonym over meg sier, meningen man selv gir livet som betyr noe. Jeg tror vi bare er en tilfeldighet. Hvis man ser på et insekt, f.eks en mygg og tenker hvorfor den har en mening er det ikke lett å komme frem til noe svar. Det eneste en mygg gjør er å reprodusere seg, suge blod og dø. Den tenker ikke som oss mennesker, og den har ikke evnen til å gjøre verden mer moderne eller til et bedre sted f.eks. Jeg tenker sånn at ettersom en myggs liv er ganske "meningsløst", hvorfor skal vårt liv gi mening da? Alle former for liv er jo liv, og det er bare tilfeldig at vi er mennesker og ikke insekter og at vi i det hele tatt eksisterer. :ph34r:

En hund tenker heller ikke som oss mennesker, men den er med på å gjøre verden til et bedre sted:)
Hvordan kan du  forklare at på vår planet er det planter som vokser overalt som produserer oksygen, som gjør at vi kan puste?  Hvordan kan du forklare at hadde det ikke vært for Jupiters plassering, hadde jorda vært borte for lengst? Det er nemlig slik at Jupiter har mye større tyngdekraft enn Jordan, slikk at alt som passerer den treffer Jupiter og ikke oss. Er ikke det litt mer enn kunn en tilfeldighet? 
:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og enig i at det ikke finnes mening med livet, jeg vil snarere heller si at det finnes betydning, gjerne i form av de valgene vi gjør. Vi tror at vi er ganske viktige her på jorda, men sett i større perspektiv så er vi kanskje muligens ganske små? dunno
Mange tror det er en spesiell mening med livet, noe å oppnå, et sted å komme til... Noe å vinne, fordi det er den mest logiske historien en kan fortelle seg selv, men jeg tror det å besvare store spm som "hva er meningen med livet" ut i fra et logisk standpunkt er heller vanskelig, og at det er derfor blant annet religion eksisterer, så vi har en historie å fortelle oss selv og at vi ikke bare går rundt og - gjør ting. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og enig i at det ikke finnes mening med livet, jeg vil snarere heller si at det finnes betydning, gjerne i form av de valgene vi gjør. Vi tror at vi er ganske viktige her på jorda, men sett i større perspektiv så er vi kanskje muligens ganske små? dunno
Mange tror det er en spesiell mening med livet, noe å oppnå, et sted å komme til... Noe å vinne, fordi det er den mest logiske historien en kan fortelle seg selv, men jeg tror det å besvare store spm som "hva er meningen med livet" ut i fra et logisk standpunkt er heller vanskelig, og at det er derfor blant annet religion eksisterer, så vi har en historie å fortelle oss selv og at vi ikke bare går rundt og - gjør ting. :P

Hvis man tenker over at det finnes flere milliarder av galakser, og vi rekker ikke komme til den nærmeste før generasjonene etter oss dør, så vil jeg anse at vi er som et sandkorn herfra til uendeligheten. Hvorfor tror du religion kun eksisterer fordi noen vil ha svar på det spørsmålet? Mener du at livet kun er jobb hjem lønn og dø? Da høres det ut som at menneskeheten heller er en stor feil. Da skulle vi ikke blitt til, mener nå jeg. Derfor liker jeg heller å tro at det er en viktig mening med livet. Religionshistorie er faktisk sanne historier om ekte mennesker som levde, man kan faktisk besøke gravene til de fleste det står om i Koranen!  Er ikke der litt rart da, hvis det bare er en historie? Hvorfor kan man ikke tro på noe som fant sted 1500 år siden, men man kan tro på at det fantes dinosaurer for 230 til 65 millioner(i følge wikipedia) år siden? Kan du svare meg på det?:) og man kan finne ut når universet startet, men man kan bare absolutt ikke tro på noe som er bevist av mennesker for kunn 1500 år siden som bare vil hjelpe mennesker til å bli bedre mennesker? 

Anonymkode: 61814...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...