Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Lady skrev:

Bare svarte ab jeg. Synes jeg skrev konsultativt, jeg. Mer konstruktivt enn å diskutere muslimer og hijab hvertfall.

 

Ja, det er jeg helt enig med deg i!

 

Anonymkode: cea55...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri levd meg skikkelig inn i serien, og blir vel satt ut av å lese her inne at denne serien påvirker hverdagen deres og at noen planlegger å bestille seg skam-gensere (!?), men jeg har likt serien, det har vært god underholdning og jeg trodde historien om Noora og William skulle bli bra, men det har endt opp med at serieskaperne har ødelagt alt, kan vel si at jeg nå ikke engasjerer meg i forholdet i det hele tatt lenger, joda, det var koselig at det endelig gikk bra i dag, men etter de siste ukene er det ikke det samme lenger. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lady skrev:

Samtalen. Som nesten ikke var noen samtale, men en monolog fra Noora. Kjedelig. Synes også det er kjedelig at det bare handler om William og Noora. Noora er hovedpersonen, men vi blir jo ikke kjent med bakgrunnen hennes eller noe som helst. Hvorfor bor hun i kollektiv fks? De bare drar ut det forholdet mellom Noora og William i det uendelige synes jeg. Begynner å bli så lei. 

 

7 minutter siden, Lady skrev:

Bare svarte ab jeg. Synes jeg skrev konsultativt, jeg. Mer konstruktivt enn å diskutere muslimer og hijab hvertfall.

Det var konstruktivt, men blodfansen reagerer med engang det ikke er noe positivt som blir sagt. Sannheten er jo at serien har vært dødskjedelig de siste ukene, lite handling, samtaler hvor det blir sagt lite, unaturlig lange tenkepauser, samtaler som føles unaturlig, etc. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på Sana i sesong 3! 

Hun virker som en skikkelig fin venn å ha. Så utrolig snill og omtenksom. 

Anonymkode: 152fb...a53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det var konstruktivt, men blodfansen reagerer med engang det ikke er noe positivt som blir sagt. Sannheten er jo at serien har vært dødskjedelig de siste ukene, lite handling, samtaler hvor det blir sagt lite, unaturlig lange tenkepauser, samtaler som føles unaturlig, etc. 

Anonymkode: ca37e...e54

Synes jeg også. Denne tråden handler jo om skam og hva man synes om serien. Veeeldig lite handling, ja!! :sFun_sleeping:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt blandede følelser som det klippet der. Først bare "næh, nå må jeg stikke" også kommer han plutselig tilbake og Noora virker ikke litt overraska en gang? Følte bare at hele greia ble litt fake.. Frysninger da bilen kom ryggende forresten, det skal de ha, men det virka så.. Rart. Er jeg den eneste?  

Anonymkode: 13e0c...dbd

Jeg er helt enig. Jeg er skikkelig Skam-fan, men denne uken har det f.eks vært for mange gjentagelser av tidligere dialoger som liksom skal være sjarmerende og vittig/smart, men det blir så teit når det skjer i hver eneste scene gjennom en hel episode på 30 minutter. Startet med Vilde som sier "kroppen din trenger potet" og så Noora som dro hele den "hvis du virkelig vil bli kvitt meg" og deretter i dag "mennesker trenger mennesker" bla bla bla. I tillegg syntes jeg ikke Josefine spilte troverdig, og jeg gjentar, jeg syntes hun er råbra skuespiller! Men de siste to scenene har ikke vært troverdig. 

Håper neste uke blir med manus, mindre tenkepauser og mer av jentene! Er veldig gira på William, men de morsomste scenene er jentene sammen :) 

38 minutter siden, Lady skrev:

Samtalen. Som nesten ikke var noen samtale, men en monolog fra Noora. Kjedelig. Synes også det er kjedelig at det bare handler om William og Noora. Noora er hovedpersonen, men vi blir jo ikke kjent med bakgrunnen hennes eller noe som helst. Hvorfor bor hun i kollektiv fks? De bare drar ut det forholdet mellom Noora og William i det uendelige synes jeg. Begynner å bli så lei. 

Vi vet mye om Noora. Hun er enebarn og vokst opp med foreldre som elsker hverandre og sitt eget sexliv mer enn datteren sin. Hun kommer fra Mjøndalen, hadde sex som 13-åring og ble dumpa dagen etter. Dagen hun ble 15 år flytta hun til Madrid og gikk 10.klasse der og flyttet videre til Oslo i kollektiv. Hun snakker med foreldre én gang i måneden, og har ikke noe spesielt nært forhold til dem. Når hun blir stor vil hun bli journalist. 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lady skrev:

Samtalen. Som nesten ikke var noen samtale, men en monolog fra Noora. Kjedelig. Synes også det er kjedelig at det bare handler om William og Noora. Noora er hovedpersonen, men vi blir jo ikke kjent med bakgrunnen hennes eller noe som helst. Hvorfor bor hun i kollektiv fks? De bare drar ut det forholdet mellom Noora og William i det uendelige synes jeg. Begynner å bli så lei. 

Noora bor vel i kollektiv fordi hun ble lei Mjøndalen(?) og foreldrene ikke brydde seg, så når hun kom tilbake fra Madrid flyttet hun heller til Oslo enn hjem til foreldrene. Tror hun snakket med William om det i en scene, i bilen hans om jeg ikke husker feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere at Noora ber venninnene om å ikke komme bortom henne? :rolleyes:

Anonymkode: c04fb...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror dere at Noora ber venninnene om å ikke komme bortom henne? :rolleyes:

Anonymkode: c04fb...dc8

Ligger og kliner tenker jeg!

 

Jeg håper det kommer en scene med jentene på café og Noora som forteller alt om hvorfor Wiliam har vært så kald den siste uka og hvorfor han egentlig skulle til London. 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Jeg er skikkelig Skam-fan, men denne uken har det f.eks vært for mange gjentagelser av tidligere dialoger som liksom skal være sjarmerende og vittig/smart, men det blir så teit når det skjer i hver eneste scene gjennom en hel episode på 30 minutter. Startet med Vilde som sier "kroppen din trenger potet" og så Noora som dro hele den "hvis du virkelig vil bli kvitt meg" og deretter i dag "mennesker trenger mennesker" bla bla bla. I tillegg syntes jeg ikke Josefine spilte troverdig, og jeg gjentar, jeg syntes hun er råbra skuespiller! Men de siste to scenene har ikke vært troverdig. 

Håper neste uke blir med manus, mindre tenkepauser og mer av jentene! Er veldig gira på William, men de morsomste scenene er jentene sammen :) 

Vi vet mye om Noora. Hun er enebarn og vokst opp med foreldre som elsker hverandre og sitt eget sexliv mer enn datteren sin. Hun kommer fra Mjøndalen, hadde sex som 13-åring og ble dumpa dagen etter. Dagen hun ble 15 år flytta hun til Madrid og gikk 10.klasse der og flyttet videre til Oslo i kollektiv. Hun snakker med foreldre én gang i måneden, og har ikke noe spesielt nært forhold til dem. Når hun blir stor vil hun bli journalist. 

Anonymkode: 33d94...e36

 

12 minutter siden, literally skrev:

Noora bor vel i kollektiv fordi hun ble lei Mjøndalen(?) og foreldrene ikke brydde seg, så når hun kom tilbake fra Madrid flyttet hun heller til Oslo enn hjem til foreldrene. Tror hun snakket med William om det i en scene, i bilen hans om jeg ikke husker feil?

Ja, det stemmer. Ok, sant det. Fikk bare inntrykk av at vi visste mye mindre, men når man ramser opp alt er det jo endel. Kunne uansett ønske det skjedde noe nye i livet hennes enn William.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lady skrev:

 

Ja, det stemmer. Ok, sant det. Fikk bare inntrykk av at vi visste mye mindre, men når man ramser opp alt er det jo endel. Kunne uansett ønske det skjedde noe nye i livet hennes enn William.

Det er jeg litt enig i, men samtidig har vi jo sett mye av de tidligere problemene hennes, f.eks spiseforstyrrelsen som bare ble hintet til i sesong 1. Og så syns jeg det viser veldig tydelig hvor altoppslukende forhold på videregående ofte er, da dreier plutselig hele livet ditt seg om akkurat den personen. Så på en måte syns jeg det er smart at sesongen dreier seg såpass mye rundt forholdet til William, men jeg har også blitt litt lei og syns det likevel kunne skjedd enda litt mer enn bare tenkepauser og stirring. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, literally skrev:

Det er jeg litt enig i, men samtidig har vi jo sett mye av de tidligere problemene hennes, f.eks spiseforstyrrelsen som bare ble hintet til i sesong 1. Og så syns jeg det viser veldig tydelig hvor altoppslukende forhold på videregående ofte er, da dreier plutselig hele livet ditt seg om akkurat den personen. Så på en måte syns jeg det er smart at sesongen dreier seg såpass mye rundt forholdet til William, men jeg har også blitt litt lei og syns det likevel kunne skjedd enda litt mer enn bare tenkepauser og stirring. :) 

Ja, sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man tenker over det så har sesongen handlet om mye annet enn William også. Noora har gått gjennom sitt livs største krise, og hun reagerte ved å stenge seg fullstendig inne. Hun har lært at mennesker trenger mennesker, at du må prate med dine nærmeste når du føler deg nedstemt og jævlig. At man skal stole på de du har rundt deg, og ikke ta det andre sier for god fisk. 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ClickB4it skrev:

Noora + William-genser er på vei i posten! Ser på det som et oppgjør for Spice Girls-tapeten jeg aldri fikk som liten.

Heldigvis bor jeg i utlandet, så her kommer ingen til å skjønne greia uansett :fnise:

:fnise:

Jeg håper at jeg tilfeldigvis treffer deg på et random sted ute i verden. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor..ser bare for meg at jeg er på gatemarked i en millionby i Asia, og så ser jeg plutselig en ukjent person med Noorhelm-genser. Priceless :D

Anonymkode: ae4c5...237

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tempoet, er det hvertfall helt klart en forskjell på å se klipp gjennom uka og å se episodene samlet. Husker jeg ble så overrasket over hvor rask den episoden etter festen med Nikko var, etter at den føltes nesten stillestående da jeg fulgte klippene underveis i uka (men at den føltes stillestående da, syns jeg var et godt grep mtp hva som hadde skjedd).

Så det ene er at jeg ikke er enig i at det skjer lite, tvert i mot syns jeg det skjer mye. Men gjerne på litt uventede måter. Det jeg tror er oppbygging til én konflikt, ender gjerne med noe helt annet. Som at noen tilsynelatende opplagte konflikter ikke blir noe av, mens andre overraskende og dramatiske ting skjer i løpet av et halvt minutt.

Og så elsker jeg alle pausene og blikkene, både fordi jeg syns det er mye mer realistisk enn at alle vet hva de skal si til en hver tid og fordi jeg syns mye skjer i de tause øyeblikkene. Men ikke minst fordi det er en motvekt til all ytre action den generasjonen fôres med for øvrig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er enig i at pausene kan gi stemning og dybde til scenen. Spesielt William/Thomas er ekstremt god til å fortelle med ansiktet, og særlig øynene. Men noen ganger føles det unaturlig, f.eks i den scenen Noora snakker med Mari på benkene utenfor skolen. Mari setter seg ned og Noora sier "takk for at du ville møte meg" og Mari sier "såklart!"... og så er Noora stille. LENGE. Helt til Mari må si "du har noia for den festen du?". Skjønner at det skal formidle angsten til Noora, og at hun ikke klarer å få ordene ut. Men i virkeligheten hadde det bare vært rart at hun som inviterer til prat er helt stum.

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker jeg godt begge rollefigurene Noora og William i seg selv, og jeg har derfor ikke noe i mot at det brukes mye tid på dem, slik flere her ønsker seg mer bort fra. Men utover at det er en realistisk beskrivelse av hvor altoppslukende ung kjærlighet kan være, er det jo en god arena for å vise sårbarhet og utvikling hos en karakter. Fra å være ganske tøff i trynet, har Noora kommet mer i kontakt med sine sårbare sider og i større grad klart å slippe noen innenfor murene, og det er jo mye pga W. Og man kan si han har opplevd noe lignende. For veldig ulike personer er de vel i bunn og grunn ikke.

Jeg kan gjerne ha mer humor i neste sesong og mer med hele vennegjengen, men i Nooras sesong syns jeg dramaet og alvoret har vært helt riktig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nådd en nytt bunnivå i livet! Jeg er 23 år og fikk en tåre i øyekroken da jeg så at W gikk mot Noora:fnise: Huff. Vi gale har det godt!

Anonymkode: 315ac...27d

Ja, altså, jeg er 31. Jeg grein. I skam, alene på badet, så gubben ikke skulle dømme. :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kroppen din trenger potet" dialogen mellom Noora og Vilde på gulvet var flau. Kliss! ;) 

 

Endret av CaraEvingne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...