Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, melatonin skrev:

Jeg har sett de tre første episodene nå og er overrasket... De spillet bedre enn kjendisskuepillerene vi har i Norge.  All nok film er akkurat som reklamen fra Get eller hva det var. "Moder'n har slengt rundt med slufsa! Jeg stikker til kjønn! " Disse unge folka er mye mer naturlige i både prat og kroppsspråk. Og på videregående så kjente jeg ei som var helt lik Vilde😂

All norsk film? Haha, da har ikke du sett mye norsk film! Men ja, skulespillerne i SKAM er gode, i hvert fall med tanke på hvor lite erfaring de har fra før av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Jallatralla skrev:

All norsk film? Haha, da har ikke du sett mye norsk film! Men ja, skulespillerne i SKAM er gode, i hvert fall med tanke på hvor lite erfaring de har fra før av.

Sett ganske mye norsk film og synes det meste blir kunstig! Har du et forslag som endrer synes mitt så kom med det 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, melatonin skrev:

Sett ganske mye norsk film og synes det meste blir kunstig! Har du et forslag som endrer synes mitt så kom med det 😊

Enig, det virker som de fleste skuespiller her i Norge, er opplært i teater og oppfører seg sånn.

 

Anonymkode: af432...613

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de store skuespillerne i Norge er opplært i teater. Vanligvis først igjennom skole (type teaterhøgskolen, eller lignende linjer ved andre skoler), og så i praksis når de er ferdig. Rett og slett fordi vi har så lite filmmiljø i Norge. En annen vei er gjennom TV produksjon. 

 

Dette er til stor forskjell fra f.eks Hollywood, hvor det er så mye aktivitet at hvem som helst kan møte opp til casting calls på de forskjellige nivå. (Nå skal det dog sies at teater ikke er synonymt med stivt skuespill. Mange av de store skuespillerne i Hollywood kom fra teaterlivet, eller har vært innom der ila. karrieren sin).

 

Mye av "moderne" skuespill stammer fra f.eks metodeskuespill. Det er vel først de siste årene at de for alvor har begynt å lære dette bort ved Norske skoler, selv om teorien har vært der i 60-70 år. 

Anonymkode: 0a180...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ankara skrev:

Det er William som flytter, ikke Thomas :fnise:

Humor kalles det. Finnes flere teorier om de som ikke skjønner seg på det ;) 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle på skam-gruppa bare "ååh, han kan ikke flytte, han kommer sikkert til å ikke boarde flyet :hjerte:"  Hvis serieskaperne har skrevet det slik at William dropper å flytte til London pga Noora, ja da mister jeg troen på hele serien. Hvis han har planlagt å flytte dit siden starten liksom, så skal ikke ei jente han har vært kjæreste (var de kjærester? på ekte liksom?)  med i  en måned stoppe han. Det blir for urealistisk, og alt for Hollywood for meg ass.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, missdior skrev:

Alle på skam-gruppa bare "ååh, han kan ikke flytte, han kommer sikkert til å ikke boarde flyet :hjerte:"  Hvis serieskaperne har skrevet det slik at William dropper å flytte til London pga Noora, ja da mister jeg troen på hele serien. Hvis han har planlagt å flytte dit siden starten liksom, så skal ikke ei jente han har vært kjæreste (var de kjærester? på ekte liksom?)  med i  en måned stoppe han. Det blir for urealistisk, og alt for Hollywood for meg ass.  

Men er det egentlig det da? Serien skal reflektere unge personer. Hvis dette er første gangen William har hatt så sterke følelser for en jente, er det da urealistisk at han (ung og naiv) velger å se seg blind på kjærlighet? Nei. Dette er noe jeg selv husker veldig godt fra min første store forelskelse  - jeg følte meg villig til å ofte mye mer enn jeg burde. Og da var jeg 19 selv. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missdior skrev:

Alle på skam-gruppa bare "ååh, han kan ikke flytte, han kommer sikkert til å ikke boarde flyet :hjerte:"  Hvis serieskaperne har skrevet det slik at William dropper å flytte til London pga Noora, ja da mister jeg troen på hele serien. Hvis han har planlagt å flytte dit siden starten liksom, så skal ikke ei jente han har vært kjæreste (var de kjærester? på ekte liksom?)  med i  en måned stoppe han. Det blir for urealistisk, og alt for Hollywood for meg ass.  

Jeg syns ikke det er så urealistisk, akkurat. Jeg kjenner flere som endret flytteplaner pga. kjæresten i den alderen (inkludert meg selv, faktisk). Vi vet jo heller ikke om det faktisk stemmer at han planla å flytte hele tiden, eller om det bare er noe han sier nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Clarity skrev:

Er det noen flere her inne som er medlem av den 20+ skam-siden på facebook?
Meldte meg ut av den opprinnelige fanpagen fordi fjortisene der inne virket noe virkelighetsfjerne, men på denne 20+ siden er det jo nærmest verre. Enkelte der inne poster jo opptil ti ganger daglig og får det helt seriøst til å høres ut som om serien har tatt over livet deres. De har kjærlighetssorg fordi Noora har kjærlighetssorg, så de legger seg på sofaen, drar teppet over huet og hører på triste sanger på skam-lista si på spotify. Altså... Alvorlig talt..? Er det bare jeg som synes det begynner å ta litt av nå?

Noen tar litt av, enig i det. Og kanskje aller mest så krisemaksimerer de ting som ikke er avklart i serien ennå, så de er tydelig veldig engasjert. Men jeg skal bare innrømme at Skam påvirker følelseslivet mitt veldig nå, selv om jeg er langt over målgruppa. Såpass mye at jeg blir flau og innser at det ikke er helt bra. Men jeg tør jo ikke skrive noe i Skam-gruppa, nettopp fordi man står fram med fullt navn... Men jeg er glad for å kunne lese kommentarene i den, selv om noen tar av litt for mye. Jeg liker den gruppa mye bedre enn denne tråden, hvor flere sier at de ikke liker serien, at Noora har blitt svak eller William er en slemming og de derfor vil gi opp serien, og jeg lurer litt på hvorfor de gidder å da bruke tid i denne tråden. Eller hvor det går sport i å disse de som engasjerer seg veldig mye. Voksne folk som påvirkes alt for mye av denne serien er jo veldig klar over det, og skammer seg litt.

Anonymkode: 55971...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den fb-gruppa for 20+ har tatt litt av (og jeg anbefalte den tidligere). Mange gode diskusjoner, men noen som henger seg i overkant mye opp i serien. Jeg har jo forsåvidt hengt meg litt opp i den selv, men har ikke skrevet noe der da :P synes også det i innslaget til P3-morgen var priceless, samt mye av det styret om hvor W er. Men ser på Instagram at typ 20 stk screenshotter at de liksom sender melding til William og ber ham svare, blir litt kleint. 

Ser at NRK fortsatt ikke har endret tiden til fredagens episode, men de må da gjøre det? Hvis ikke er ukens episode i praksis allerede ferdig, bare et par minutter igjen som i så fall går med til recap, rulletekst og sånn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krystallklart skrev:

Men er det egentlig det da? Serien skal reflektere unge personer. Hvis dette er første gangen William har hatt så sterke følelser for en jente, er det da urealistisk at han (ung og naiv) velger å se seg blind på kjærlighet? Nei. Dette er noe jeg selv husker veldig godt fra min første store forelskelse  - jeg følte meg villig til å ofte mye mer enn jeg burde. Og da var jeg 19 selv. 

 

53 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns ikke det er så urealistisk, akkurat. Jeg kjenner flere som endret flytteplaner pga. kjæresten i den alderen (inkludert meg selv, faktisk). Vi vet jo heller ikke om det faktisk stemmer at han planla å flytte hele tiden, eller om det bare er noe han sier nå.

Jeg tenker som så, at hvis man har planlagt å flytte over lengre tid, så har man vel fikset seg leilighet (eller i allefall plass å bo), man har noe man skal gjøre der (jobb, studie?) og livet er planlagt på en måte. Selvfølgelig blir det annerledes for William siden faren bor der fra før, men jeg syns allikevel det blir helt noldus å skulle avbryte flyttingen for kjæresten sin gjennom et par måneder. Forholdet virker ikke akkurat sterkt sånn som det fremstilles nå, så for meg blir det gambling med fremtidsplanene.

 

 

(par måneder? hvor lenge har de vært sammen egentlig? jeg klarer ikke følge med siden jeg ser klippene, så detter liksom ut på antall uker :P )

 

(sjekka nå, første kysset var på den der hooke auksjonen 1.april, ble de sammen da? neeei ? )

Endret av missdior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Humor kalles det. Finnes flere teorier om de som ikke skjønner seg på det ;) 

Anonymkode: 33d94...e36

Takk! 

Humor og ironi er farlig på forum.  I know..men klarer ikke la være :fnise: 

Anonymkode: b746a...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 

Humor og ironi er farlig på forum.  I know..men klarer ikke la være :fnise: 

Anonymkode: b746a...1ca

Det er også farlig når forvirrede fans sier de har sett Vilde og Noora shoppe.

Verken Vilde, Noora eller William finnes i virkeligheten. Likte veldig godt Josefine Pettersens trykk på det ordet under Gullruten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Clarity skrev:

Er det noen flere her inne som er medlem av den 20+ skam-siden på facebook?
Meldte meg ut av den opprinnelige fanpagen fordi fjortisene der inne virket noe virkelighetsfjerne, men på denne 20+ siden er det jo nærmest verre. Enkelte der inne poster jo opptil ti ganger daglig og får det helt seriøst til å høres ut som om serien har tatt over livet deres. De har kjærlighetssorg fordi Noora har kjærlighetssorg, så de legger seg på sofaen, drar teppet over huet og hører på triste sanger på skam-lista si på spotify. Altså... Alvorlig talt..? Er det bare jeg som synes det begynner å ta litt av nå?

Jeg er der inne. Det er som en skrev - det fungerer nesten litt som en støttegruppe. Og jeg lover deg - hvis du syns det der er drøyt, da skulle du vært i noen av voksengruppene for Twilight-filmene og/eller Edward Cullen da det sto på som verst. Der kunne du virkelig begynne å snakke om obsession, altså.

Jeg har for øvrig aldri opplevd at en serie har krøpet så under huden min som SKAM har. Sikkert både fordi man har bloggen, slik at man aldri vet når det kommer oppdateringer, slik at man aldri får lagt serien helt fra seg, og fordi kua har vært kalv, og dermed kjenner så godt igjen hva ungdommen går gjennom. I tillegg til at mange nok føler en omsorg for karakterene, da de kunne vært egne barn eller småsøsken. Jeg er veldig glad jeg er ferdig med ungdomstidens følelsesmessige høye fjell og dype daler, og lever et stabilt voksenliv. For å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen tar litt av, enig i det. Og kanskje aller mest så krisemaksimerer de ting som ikke er avklart i serien ennå, så de er tydelig veldig engasjert. Men jeg skal bare innrømme at Skam påvirker følelseslivet mitt veldig nå, selv om jeg er langt over målgruppa. Såpass mye at jeg blir flau og innser at det ikke er helt bra. Men jeg tør jo ikke skrive noe i Skam-gruppa, nettopp fordi man står fram med fullt navn... Men jeg er glad for å kunne lese kommentarene i den, selv om noen tar av litt for mye. Jeg liker den gruppa mye bedre enn denne tråden, hvor flere sier at de ikke liker serien, at Noora har blitt svak eller William er en slemming og de derfor vil gi opp serien, og jeg lurer litt på hvorfor de gidder å da bruke tid i denne tråden. Eller hvor det går sport i å disse de som engasjerer seg veldig mye. Voksne folk som påvirkes alt for mye av denne serien er jo veldig klar over det, og skammer seg litt.

Anonymkode: 55971...2d4

Da er vel ikke du målgruppen til denne tråden. Det som tas opp her ligger litt over "omg, william må svare"-mentaliteten som er andre steder. Det er nettopp grunnen til at jeg liker denne tråden, de som diskuterer hvordan serien er laget, hvordan den påvirker folk, hva slags kultur dette viser at vi nå har. 

Anonymkode: d455f...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vel ikke du målgruppen til denne tråden. Det som tas opp her ligger litt over "omg, william må svare"-mentaliteten som er andre steder. Det er nettopp grunnen til at jeg liker denne tråden, de som diskuterer hvordan serien er laget, hvordan den påvirker folk, hva slags kultur dette viser at vi nå har. 

Anonymkode: d455f...38e

Eh, er ikke jeg som engasjert Skam-seer målgruppa for en tråd som heter nettopp Skam? Er tråden kun for kritikerne? Jeg savner mer inngående analyser i denne tråden, framfor "jeg syns William er dust" uten noen videre forklaring rundt det. Det syns jeg man får mer av i FB-gruppa. Selv om jeg som sagt ser at den tar av litt til tider.

Anonymkode: 55971...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, er ikke jeg som engasjert Skam-seer målgruppa for en tråd som heter nettopp Skam? Er tråden kun for kritikerne? Jeg savner mer inngående analyser i denne tråden, framfor "jeg syns William er dust" uten noen videre forklaring rundt det. Det syns jeg man får mer av i FB-gruppa. Selv om jeg som sagt ser at den tar av litt til tider.

Anonymkode: 55971...2d4

Enig i dette.

Og ja, det er en del tråder som tar litt av der inne, men det er også mange analysetråder. Av Skam opp mot klassiske litterære verk, av dramaturgi, av kronikker etc, av hvorfor serien favner så vidt i alder og kjønn +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William og Noora skal møtes fem i morgen. Lenge å vente

Anonymkode: 152fb...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, er ikke jeg som engasjert Skam-seer målgruppa for en tråd som heter nettopp Skam? Er tråden kun for kritikerne? Jeg savner mer inngående analyser i denne tråden, framfor "jeg syns William er dust" uten noen videre forklaring rundt det. Det syns jeg man får mer av i FB-gruppa. Selv om jeg som sagt ser at den tar av litt til tider.

Anonymkode: 55971...2d4

Nei, tråden er nettopp for blandingen av kritikk og lovprising. Men du sier jo selv at du trives bedre på gruppa på fb, for her er det for mye kritikk. Det betyr jo at du foretrekker enisidige grupper, hvor alle er enige, og dermed er du kanskje ikke i målgruppen for en tråd på et diskusjonsforum. 

Anonymkode: d455f...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

William og Noora skal møtes fem i morgen. Lenge å vente

Anonymkode: 152fb...a53

Men så er spørsmålet - uken's episode er allerede 18 minutter lang og på sendeskjema på nrk står det at episoden bare skal være 20min denne uken (18min + intro og rulletekst = 20min). Så blir episoden lengre likevel, eller dukker ikke William opp/utsetter samtalen? 

*rettelse: nå står det at programmet starter 2020 og neste program 2045 så vi snakker om muligens 5min igjen til morgendagens episode. Hvis dette stemmer. 

Thoughts anyone?

Endret av Krystallklart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...