Gå til innhold

3d avstøpning med Trolldeig og gips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på avstøpning av babyens fot ved å bruke Trolldeig og gips men jeg får det ikke til. Lest meg til at man skal putte babyens hånd ned i trolldeigen også dra den ut igjen og dermed har man gjort avstøpningen. Problemet her er at det ligner ikke særlig på en hånd når den er tatt ut igjen. Man må jo putte hele hånden nedi - helt til håndleddet, men får det ikke til. Hva gjør jeg feil ? 

Anonymkode: 891f3...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei er ikke babyen spm er problemet. Er bare det ar jeg ikke vet hvordan jeg riktig skal gjøre det eller at deigen lissom ikke er god nok til at selve hånden sitter igjen

Anonymkode: 891f3...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo bare få riktig konsistens på deigen, fugtig nok uten at den er klissete.

Jeg brukte helt standard trolldeigoppskrift.

Du sier at det ikke ligner på en hånd når du dra babyens hånd ut igjen. Jeg antar babyen er ganske liten, og dermed fortsatt har griperefleksen inntakt. Det du da må gjøre, er å være to stk. En som holder babyen litt på skrått ned på den hånden du skal ha avtrykk av. Den andre må forsiktig åpne babyens hånd - når den er helt åpen, legges den over trolldeigen og du som ikke holder babyen må trykke babyen hånd ned i deigen. Når du har trykket hele hånd ned i deigen sier du "nå" eller "opp", da må den andre raske løfte babyen rett opp, så den ikke får sjangs til å gripe i deigen. Du har ganske kort tid før den vil ta gripetak, så du må jobbe raskt og presist.

Anonymkode: edca8...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir det en rett - utstrakt hånd ikke sant ? Ikke neve ? 

Anonymkode: 891f3...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir utstrakat hånd ja.

Skal du bare ha en neve må du bruke et fleksibelt materiale å støpe i. Du finner sånne kit på nett

Anonymkode: edca8...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når du heller gipsen i den måten jeg har gjort det på, får du et tilsvarende resultat som dette

Anonymkode: edca8...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du heller gipsen i den måten jeg har gjort det på, får du et tilsvarende resultat som dette

Anonymkode: edca8...8d2

Vakkert! :)

Anonymkode: 849a7...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg beskrev i innlegget tideligere:

du må jo bare få riktig konsistens på deigen, fugtig nok uten at den er klissete.

Jeg brukte helt standard trolldeigoppskrift.

Du sier at det ikke ligner på en hånd når du dra babyens hånd ut igjen. Jeg antar babyen er ganske liten, og dermed fortsatt har griperefleksen inntakt. Det du da må gjøre, er å være to stk. En som holder babyen litt på skrått ned på den hånden du skal ha avtrykk av. Den andre må forsiktig åpne babyens hånd - når den er helt åpen, legges den over trolldeigen og du som ikke holder babyen må trykke babyen hånd ned i deigen. Når du har trykket hele hånd ned i deigen sier du "nå" eller "opp", da må den andre raske løfte babyen rett opp, så den ikke får sjangs til å gripe i deigen. Du har ganske kort tid før den vil ta gripetak, så du må jobbe raskt og presist.

Anonymkode: edca8...8d2

Hvis du vil ha litt tykkelse på støpet - altså "bakveggen", må du bygge opp en slags ramme rundt trolldeigen ( i tre, papp eller  litt tykk plast) evt kan du bruke ramme du skal ha det i. Da bør du kle ramma med plast så den ikke blir øadelagt og du lett får ut støpet. da er det bare å helle gipsmassen oppi ramma. Jeg føltedet var best å la trolldeigen tørke litt først før jeg støpte, ellers fikk jeg med en del saltkrystaller i støpet. Men har lest andre som har motsatt erfaring, som  fikk bedre støp ved å støpe i fersk trolldeig.

sånn, da lagde jeg en liten illustrasjon til deg

støping_hånd.pdf

Anonymkode: edca8...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...