Gå til innhold

Samvær med barn. Lang avstand.


Sunstone

Anbefalte innlegg

Får barn i januar og lurer på det med samvær mellom far og barn. Vi bor to timer unna hverandre. Vi har snakket om og han er klar over at han ikke kan ha henne alene en helg med det første. Vi vil prøve å gjøre mer ting sammen istedenfor. Vi har ikke planer om å ha noen samværsavtale med det første heller. 

Men jeg lurer på hvordan dere har samvær når mor og far bor såpass langt unna hverandre?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor bor nesten 2 timer unna oss. Det ble slutt mellom dem da barnet var 3-4 år, og far har hatt barnet annen hver helg siden. Pluss halve ferier og 3 uker i sommerferien. I begynnelsen kjørte de til og fra hverandre, men nå har barnet blitt såpass stort at det tar tog alene. Det har aldri vært noe problem at det er så stor avstand, men jeg tenker mer på barnet som må tilbringe nesten 4 timer av helgen i bil/tog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får barn i januar og lurer på det med samvær mellom far og barn. Vi bor to timer unna hverandre. Vi har snakket om og han er klar over at han ikke kan ha henne alene en helg med det første. Vi vil prøve å gjøre mer ting sammen istedenfor. Vi har ikke planer om å ha noen samværsavtale med det første heller. 

Men jeg lurer på hvordan dere har samvær når mor og far bor såpass langt unna hverandre?:)

Ingen skriftlig avtale? Er dere så gode venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å binde seg til en skriftlig avtale første året. Det er ikke basert på vennskap nødvendigvis :) Vennskap i en slik situasjon er veldig sårbart, så få en avtale etterhvert! :)

Det beste er jo om far kan komme til deg hyppig og du reise til ham. Det er jo dette dere må prioritere å bruke helgene på til babyen får litt størrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å binde seg til en skriftlig avtale første året. Det er ikke basert på vennskap nødvendigvis :) Vennskap i en slik situasjon er veldig sårbart, så få en avtale etterhvert! :)

Det beste er jo om far kan komme til deg hyppig og du reise til ham. Det er jo dette dere må prioritere å bruke helgene på til babyen får litt størrelse.

ja det vi tenker. At vi besøker hverandre og sånn. Blir jo kanskje skriftelig avtale etterhvert som barnet blir større ja. Men håper på at vi kan klare oss så lenge som mulig uten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet var planlagt fra dere begge eller ......

sikkert ons..

Anonymkode: f06d4...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet var planlagt fra dere begge eller ......

sikkert ons..

Anonymkode: f06d4...081

Kan ikke se at det spiller noen rolle for dere å vite i dette tilfellet :-) vi er gode venner, og vi blir en foreldre i januar. Er ikke det supert? Det jeg lurte på er hva andre foreldre gjør med samvær på babyer og småbarn når det er stor avstand mellom bosted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan ikke se at det spiller noen rolle for dere å vite i dette tilfellet :-) vi er gode venner, og vi blir en foreldre i januar. Er ikke det supert? Det jeg lurte på er hva andre foreldre gjør med samvær på babyer og småbarn når det er stor avstand mellom bosted.

Det er avgjørende for deres forhold til graviditeten. Spesielt for far er det av betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avgjørende for deres forhold til graviditeten. Spesielt for far er det av betydning. 

hehe ja vel? Kan fortsatt ikke se at det er relevant til mitt spørsmål. Eller for deg og vite. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja vel? Kan fortsatt ikke se at det er relevant til mitt spørsmål. Eller for deg og vite. 

Skulle en bli far der bare mor ønsket barnet gjør det noe med mannen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle en bli far der bare mor ønsket barnet gjør det noe med mannen 

tusen takk for opplysningen om det! :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kan ikke se at det spiller noen rolle for dere å vite i dette tilfellet :-) vi er gode venner, og vi blir en foreldre i januar. Er ikke det supert? Det jeg lurte på er hva andre foreldre gjør med samvær på babyer og småbarn når det er stor avstand mellom bosted.

Personlig, så tenker jeg at det er supert at dere ikke krangler. At det må være sånn som antydes, at dere må være bitre fiender som ikke klarer å tilbringe to minutter i samme rom kan verken være sunt for dere eller barnet. Kommunikasjon er alfa omega så dritt i disse bitre mennene som svarer og nyt barnet deres... :)

Anonymkode: d11ed...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, så tenker jeg at det er supert at dere ikke krangler. At det må være sånn som antydes, at dere må være bitre fiender som ikke klarer å tilbringe to minutter i samme rom kan verken være sunt for dere eller barnet. Kommunikasjon er alfa omega så dritt i disse bitre mennene som svarer og nyt barnet deres... :)

Anonymkode: d11ed...826

Det jeg også tenker! Virker som det er mange som syns det er kjempe rart at to som skal ha barn, men ikke er kjærester er så gode venner! Jeg er veldig glad for det jeg da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg også tenker! Virker som det er mange som syns det er kjempe rart at to som skal ha barn, men ikke er kjærester er så gode venner! Jeg er veldig glad for det jeg da:-)

Det virker kanskje som om barnet var planlagt fra din side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker kanskje som om barnet var planlagt fra din side. 

kan du finne en annen sin tråd og terrorisere med unødvendige kommentarer som ikke omhandler emnet? Du kommer ikke med noe fornuftig inne her, så skjønner ikke helt hvor du vil med dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samværet må skje hos deg i begynnelsen, og etterhvert kan jo du og barnet dra sammen til far på helgebesøk. Du kan fint la han være en times tid med barnet mens du hviler, dusjer eller handler fra starten, så får dere tidlig bygget opp det at far skal ha ansvaret alene. Kanskje kan han ha barnet en hel dag da barnet når halvt år, og får dere tett kontakt (gjerne en gang i uken, dvs hver helg, men det spørs jo hvor mye dere orker) så kan barnet sove der en natt fra ett års alderen. Når barnet blir et par år så fungerer det nok fint med to netter, altså en hel helg. 

Anonymkode: 8e445...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samværet må skje hos deg i begynnelsen, og etterhvert kan jo du og barnet dra sammen til far på helgebesøk. Du kan fint la han være en times tid med barnet mens du hviler, dusjer eller handler fra starten, så får dere tidlig bygget opp det at far skal ha ansvaret alene. Kanskje kan han ha barnet en hel dag da barnet når halvt år, og får dere tett kontakt (gjerne en gang i uken, dvs hver helg, men det spørs jo hvor mye dere orker) så kan barnet sove der en natt fra ett års alderen. Når barnet blir et par år så fungerer det nok fint med to netter, altså en hel helg. 

Anonymkode: 8e445...c7d

vi kommer nok til å gjøre mest sammen i begynnelsen. Være på besøk hos hverandre, og finne på ting som en familie. Blir vanskelig for meg å la han være med barnet alene en natt uten at jeg skal være der, da det er to timer å kjøre hver vei! Men vi får se hvordan vi løser det :) takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...