Gå til innhold

Ellipse vs. Tredemølle


Pusur1094

Anbefalte innlegg

Hei! Ser det er flere tråder med denne problematiseringen men som går på forbrenningen. Dette er imidlertid ikke det jeg er interessert i.

Det jeg lurer på er om tiden/distansen kan tilsi stor forskjell mellom ellipse og tredemølle. 

Jeg sliter med dårlig knær og kan dermed ikke løpe på mølla, men tar gjerne 1 mil på ellipse med tyngde rundt 9 og hastighet rundt 13, slik at jeg runder mila på 46-50 minutter. Venninnen min løper derimot på mølla med 0% stigning og løper 1 mil på ca samme tiden. 

Hvordan ville disse to maskinene sammenlignes på dette punktet i forhold til tid og distanse? Er det slik at jeg kunne brukt mølla og kommet til det samme resultatet som jeg gjør på ellipsen (forutsatt samme innstillinger som venninnen min) eller ville dette medføre store "forsinkelser" i tidsskjemaet for 1 mil for meg?

 

Endret av Pusur1094
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare teste å løpe 1 mil på tredemølle da? 

Anonymkode: a92e3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke sammenlignes, du kommer lengere på ellipsemaskin med lavere innsats enn løping.

Anonymkode: d096b...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foretrekker selv elipse fremfor tredemølle pga knær. Vil tro kondisen kansje blir bedre på tredemølle? Men du trener vell mye annet også regner jeg med så da har det vell ikke så mye å si i den store sammenhengen. Jeg trener og en del spinning da det heller ikke belaster knærne så mye. Blir god og svett både på spinning og elipse jeg altså.

Tror ikke du skal bekymre deg så fælt, viktigste er at du trener og at det er noe du liker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! 

Ja, en gjør mye annet på trening og trener kun for egen nytelse. Men synes det ville vært interessant å kunne se noe mer på forksjellen mellom ellipse og tredemølle i forhold til tilbakelagt distanse opp mot tiden. Fungerer bare dårlig å gjøre det i praksis for min del på grunn av kneet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke få henne til å ta en mil på ellipse da?

Anonymkode: d096b...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! 

Ja, en gjør mye annet på trening og trener kun for egen nytelse. Men synes det ville vært interessant å kunne se noe mer på forksjellen mellom ellipse og tredemølle i forhold til tilbakelagt distanse opp mot tiden. Fungerer bare dårlig å gjøre det i praksis for min del på grunn av kneet. 

Datteren min har nylig brukt elipsemaskin i stedet for å jogge, på grunn av skade i ankelen.

Før hun ble skadet, løp hun vanligvis mila på 50-60 minutter, 10-12 km/t, med incline 1,5.
På elipsemaskinen holdt hun samme gjennomsnittshastighet som på tredemøllen, med motstand 9.

Da hun gikk over på tredemøllen igjen etter 12 uker på elipse, måtte hun starte på en langt lavere hastighet enn hun hadde hatt tidligere på både tredemølle og på elipsemaskin, til tross for at ankelen var fullstendig restituert, og hadde fått tilbake full styrke og bevegelighet.

På elipsemaskinen trente hun like ofte, like lenge, og i følge pulsklokken, med like høy intensitet som før, men følte ikke at hun klarte å opprettholde løpeformen på samme nivå med elipsemaskinen.

Men dette er hennes erfaring, andre kan ha erfart det motsatte.

Anonymkode: 07bec...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har nylig brukt elipsemaskin i stedet for å jogge, på grunn av skade i ankelen.

Før hun ble skadet, løp hun vanligvis mila på 50-60 minutter, 10-12 km/t, med incline 1,5.
På elipsemaskinen holdt hun samme gjennomsnittshastighet som på tredemøllen, med motstand 9.

Da hun gikk over på tredemøllen igjen etter 12 uker på elipse, måtte hun starte på en langt lavere hastighet enn hun hadde hatt tidligere på både tredemølle og på elipsemaskin, til tross for at ankelen var fullstendig restituert, og hadde fått tilbake full styrke og bevegelighet.

På elipsemaskinen trente hun like ofte, like lenge, og i følge pulsklokken, med like høy intensitet som før, men følte ikke at hun klarte å opprettholde løpeformen på samme nivå med elipsemaskinen.

Men dette er hennes erfaring, andre kan ha erfart det motsatte.

Anonymkode: 07bec...cc0

Veldig interessant å høre! Takk for at du delte hennes opplevelse av ellipse vs. Tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at løpeformen er "dårligere" etter 12 uker. Du aktiverer forskjellige muskler på tredemølle og ellipsemaskin. Selv om "kondisen" er like god vil du oppleve at "løpeformen" ikke nødvendigvis er like god. Du vil trenge en periode for å venne musklene til belastningen ved å løpe. Du blir god på det du trener på.

Anonymkode: 29938...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at løpeformen er "dårligere" etter 12 uker. Du aktiverer forskjellige muskler på tredemølle og ellipsemaskin. Selv om "kondisen" er like god vil du oppleve at "løpeformen" ikke nødvendigvis er like god. Du vil trenge en periode for å venne musklene til belastningen ved å løpe. Du blir god på det du trener på.

Anonymkode: 29938...efc

Jeg ser den, men trådstarter lurte på om hun kunne ha løpt mila like fort på mølle som hun gjør på elipse, og det var dette jeg svarte på.

 

Anonymkode: 07bec...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...