Gå til innhold

40 år og null EK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor, menneske, hvorfor?Jeg er enig i at en bør ha stående noen titusen på lur i tilfelle bilen og fryseren ryker samtidig. Men du vil altså spare nye 100 000 hvert eneste år. Om 30 år, når 40-åringen får alderstrygd, vil han altså ha 3 millioner på bok. Hva skal han med de pengene? Tror du de innen den tid har funnet opp en metode for å ta pengene med seg?

Fordi når du pensjonerer deg så vil du få et KRAFTIG fall i inntekt. Hvis du da ikke sitter på en nedbetalt bolig og kan bo billig der, så vil du få en ganske trist pensjonstilværelse. Videre vil en skikkelig sparing sørge for at du fortsatt har muligheten til å kjøpe en bolig om du skulle få lyst til det. Det er jo neppe noen som vil gi en 50-60 åring boliglån med 25 års nedbetalingstid om vedkommende bare har 15 prosent egenkapital-for å si det sånn :)

Husk at pensjonister om 20-30 år kommer til å få SVÆRT mye mindre i pensjon enn det dagens pensjonister får. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eie egen bolig kanskje??

Anonymkode: 0c80d...be1

Skjønner ikke hvorfor de skal være så mye om å gjøre å eie egen bolig. Den eneste grunnen til at jeg eier egen bolig er at det er gunstig skattemessig. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg mye heller ha leid, det er mye mer fleksiblet og mye tryggere enn å delta i det store bolig-pyramidespillet. Med 2% utlånsrente og store skattefradrag blir man tvunget med på galskapen. Men den dagen renta stiger igjen selger jeg alle leilighetene mine :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pensjonister om 20-30 år kommer til å få SVÆRT mye mindre i pensjon enn det dagens pensjonister får. 

Det er jeg helt enig i. Faktisk tror jeg at om 30 år kommer de i praksis ikke til å få pensjon i det hele tatt, kun ei alderstrygd som blir behovsprøvd. Så da gjelder det å ha verdier som ikke er synlige for myndighetene. Bankinnskudd og hus som selges for å skaffe penger til å leve av, er ikke  det lureste, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel absolutt ingen selvfølge i det, som singel både sparte jeg opp til og nedbetalte egen bolig. Ikke har jeg god lønn heller og flere av årene var jeg student. Merker jeg bruker mye mer penger som samboende enn singel. Er den rekke spesielt menn her inne som sier de får bedre råd som enslig. Jeg er for øvrig dame.  

Anonymkode: 0c80d...be1

Enig! Er kvinne og merker at det å være samboer er mye dyrere enn å være single. Dagens norske "menn" er nok mye av årsaken til det. 

 

 

Anonymkode: e86a3...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Faktisk tror jeg at om 30 år kommer de i praksis ikke til å få pensjon i det hele tatt, kun ei alderstrygd som blir behovsprøvd. Så da gjelder det å ha verdier som ikke er synlige for myndighetene. Bankinnskudd og hus som selges for å skaffe penger til å leve av, er ikke  det lureste, for å si det sånn.

Hvorfor det? Spør av nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke har egen bolig eller noen slags formue i en alder av 40 til tross for ønske om det, så synes jeg det fremstår som både tafatt og tiltaksløst, ja. 

Det sier jeg ikke for å være fordømmende, men rett og slett fordi du spurte. Jeg hadde aldri sagt det rett ut til en person som ikke ba om min mening (så de som syter over negative responser her kan roe ned eggene).

Kan legge til at jeg selv er singel og selv har hatt forbruksgjeld, så jeg har full forståelse for at man begår feil. Men har man vært 'ung og dum' har man hatt tid til å rette opp i ting innen man når 40-tallet. Det er ganske mange år i full jobb der man kunne minimert utgifter og både tilbakebetalt samt lagt seg opp noe. 

Det er uansett aldri for sent å begynne å tenke økonomisk. 

Anonymkode: 4ea34...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, i en alder av 40, ikke en krone spart samt stor forbruksgjeld. 10 år senere eier jeg bolig (ved hjelp av kommunal toppfinansiering) og forbruksgjelden er borte (etter refinansiering av bolig). Boligen er i dag verdt 1,5 ganger det jeg kjøpte den for.

Jeg legger meg ikke bort i om noen velger å leie fremfor å eie. Det blir faktisk deres valg. I mitt tilfelle har boligkjøpet svart seg i rene kostnader hver måned (leiekostnaden var høyere enn det jeg betaler ned lånet med og felleskosntadene). Det noe mer usikre - boligens teoretiske verdiøkning - vet jeg ikke før den er solgt. Men det skal mye til for at det blir tap (definert som mindre i salgsinntekt enn jeg har i gjeld). Dette er en bolig jeg kan vent gjennom en finanskrise med å selge, eventuelt leie ut til dekning av kostnadene. 

Voksne personer med normal inntekt og som ikke har gått i forbruksgjeldfellen bør kunne spare til egenkapital dersom det er de ønsker. Jeg pleier ikke å blande meg i og tenke noe om at noen ikke ønsker å kjøpe bolig. Men nå man har god inntekt og har lyst å kjøpe bolig men ikke makter å priotere sparing samtidig som en bruker masse penger på andre ting, blir det noe annet.

Anonymkode: 5ffc4...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Spør av nysgjerrighet :)

Det norske pensjonssystemet er ikke slik at arbeidsgiver og arbeidstaker betaler innskudd som blir satt på bok og som i tidens fylde utbetales til denne (om han blir gammel nok). I stedet opparbeides forpliktelser, uttrykt i poeng, mens pengene, de går til å betale dagens pensjonister og uføre.
Det hele er et pyramidespill der dagens befolkning forespeiles digre pensjoner betalt av kommende generasjoner. Uheldigvis kan vi se at det regnestykket ikke KAN gå opp, alderssammensetningen blir for skjev: ikke mange nok i arbeidsfør alder til å fø på de tallrike pensjonistene. (Hvor store de ulike årskullene er om 30 år, kan en regne ut med stor grad av nøyaktighet). Dette går ikke, og tiltak må settes inn. De har begynt allerede: pensjonene justeres mindre enn prisstigningen, aldersgrensa heves, pensjonene samordnes (som betyr at om du får en annen pensjon i tillegg, betales det ut mindre i den første, altså en form for behovsprøving). 
Foreløpig bare en dråpe i havet, men når det virkelig begynner å butte imot og de arbeidsføre ikke lenger VIL fø på alle disse pensjonistene, ser jeg for meg at hele pensjonssystemet mer eller mindre skrotes og at de uten andre midler får en minimal alderstrygd så de ikke direkte sulter ihjel.

Dette er utsiktene, basert på det en vet om alderssammensetninga i framtida. Enda har jeg ikke nevnt et pip om innvandrerne, som kommer til å bli en kolossal belastning på det norske samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singel mann på 40...løpet er bortimot kjørt for å stifte familie. Du kan kanskje igle deg på ei desperat alenemor, men hvorfor?

Hadde uansett satt opp et budsjett og roa ned overfloden litt slik at jeg kunne fått reist og opplevd ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singel mann på 40...løpet er bortimot kjørt for å stifte familie. Du kan kanskje igle deg på ei desperat alenemor, men hvorfor?

Hadde uansett satt opp et budsjett og roa ned overfloden litt slik at jeg kunne fått reist og opplevd ting. 

Newsflash.

Alenemødre på 40 er ikke spes interessert i menn på 40 som ikke eier nåla i veggen.

Vi har bygget oss opp hele livet og trenger ingen mann til å rive det ned, ellers takk!

Anonymkode: d2863...34c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemødre på 40 er ikke spes interessert i menn på 40 som ikke eier nåla i veggen.

"First I look at the purse" er kvinners motto

Anonymkode: 3898b...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newsflash.

Alenemødre på 40 er ikke spes interessert i menn på 40 som ikke eier nåla i veggen.

Vi har bygget oss opp hele livet og trenger ingen mann til å rive det ned, ellers takk!

Anonymkode: d2863...34c

Det spørs vel helt hvor mye penger mannen har ja. 

Bygget dere opp? Ikke la en mann rive det ned? Nei..det beste er jo at dere holder dere unna menn, slik at dere ikke velger feil mann og får unger som må vokse opp uten farsfigur. 

Men ja, TS burde definitivt holde seg langt unna alenemødre ja, som jeg jo nevner. Hvorfor i alle dager skulle han ville det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i debatten her om å eie eller leie bolig, men jeg så et tv-program for noen år siden om eldre mennesker som hadde leid hele livet. Nå bodde dem i trekkfulle og dårlige utleieboliger eller kommunal boliger. Livet deres var ikke en dans på roser nå for å si det sånn.  Flere av dem hadde måttet flyttet  mange ganger på få år. Dette er ikke en livsstil jeg ville ha valgt når når jeg rundet 50 år og oppover. Gardiner blafret i trekken, mugg på flere steder samtidig som det var slitsomt og måtte flytte hele tiden. Noen sov med vinterjakka på inne. Med alderen kommer også sykdommer så jeg lurer på hvor smart det er og ikke eie bolig?

I mine ører høres det utrolig snedig ut  at en ikke skal eie noe for å få mer i evt. alderspensjon flere år frem i tid. 
Jeg tror  nok at det kan høres forlokkende å være fri som fuglen, men er en egentlig det når en ikke eier bolig? Er en ikke mer bundet da? Lettere å flytte ut, men alt annet er jo vanskeligere? Min tankegang er at jeg står mye friere til å gjøre mange valg hvis jeg eier bolig med EK som øker med årene og/eller har mye oppsparte midler. Er det ikke sånn? Forstår at en kan bruke mere penger og er lettere flyttbar i ung alder hvis en slipper store boliglån og andre forpliktelser, men en bruker jo penger på å leie også samtidig som en kanskje "sløser"mer som ung og går ned på standard for å bo billigst mulig. Det er jo to helt forskjellige måter å bo på.. Eier du så vil du gjerne bo finest mulig samtidig som en slår "rot". Jeg forbinder leie med rastløse mennesker, men det trenger ikke å være en sannhet...

For meg var valget enkelt eller...jeg tror ikke jeg tenkte over noen annen mulighet å bo på enn å kjøpe bolig. Jeg var 19 år, ung og uvitende da jeg kjøpte min første bolig. 

Til TS vil jeg vel bare si at det er ikke mulig å vurdere ut i fra opplysninger som er gitt. 

Anonymkode: 2b69f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...