Gå til innhold

VW Passat 2010


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går virkelig ikke motorhavari på garanti etter kjøpsloven da? Kjøpsloven gjelder jo i 5 år?

Anonymkode: 4f980...239

Vi prøvde hos forhandleren vi hadde kjøpt den av, men der var beskjeden at garantien gjelder i 2 år. Hva det angår kjøpsloven aner jeg ikke. Det tenkte vi ikke på, men bilen var uansett på det tidspunktet 8 år gammel, så jeg vet ikke om kjøpsloven gjelder, evt. blir det forbrukerkjøpsloven som vil angå, men hvorvidt den spiller inn her vet jeg ikke. Bil er risiko.

Hva slags motor hadde dere da? 1.6 eller 2.0? Jeg har forstått at de litt eldre utgavene hadde mye tull, men jeg trodde det var "barnesykdommer" som ble fikset. Huff, jeg hadde fått for meg at Volvo var skikkelige stabile saker, men jeg blir veldig usikker når jeg leser det du sier. Leser at folk er veldig delt; enten gørrfornøyde eller veldig misfornøyde. 

Skal innrømme jeg liker Volvoen bedre, størrelsen passer meg bedre, og setene er himmelsk. Men hvis Passaten er en mer pålitelig bil, så får seter være seter. Man kan kanskje være veldig uheldig uansett hva man velger? Jeg har lært at det aller meste faktisk skal dekkes av forhandlergaranti, men jeg vet det er mange som vet å sno seg unna. Leit at dere hadde så mye problemer med den, forferdelig når det blir sånn. Kanskje greit å ha superforsikring som dekker havari, men den svekkes vel jo eldre bilen er tenker jeg. Bil er risiko :/

Anonymkode: 4f980...239

Det var 1,6 diesel. Og det er veldig godt mulig at de nyere modellene ikke har de samme feilene. Men mens vi sleit med bilen og i ettertid fikk skjønte vi at det var en typisk drittbil, hvor det var endeløst med problemer ift. motor. 

MEN, den var knall deilig å sitte i og kjørekomfort var på topp, når ingenting var galt. Det skal sies, den var kjekk, god plass, og bra utstyr. Men vi sleit jaffal mye med den, og hørt andre som har slitt med samme type, så personlig styrer jeg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prøvde hos forhandleren vi hadde kjøpt den av, men der var beskjeden at garantien gjelder i 2 år. Hva det angår kjøpsloven aner jeg ikke. Det tenkte vi ikke på, men bilen var uansett på det tidspunktet 8 år gammel, så jeg vet ikke om kjøpsloven gjelder, evt. blir det forbrukerkjøpsloven som vil angå, men hvorvidt den spiller inn her vet jeg ikke. Bil er risiko.

Det var 1,6 diesel. Og det er veldig godt mulig at de nyere modellene ikke har de samme feilene. Men mens vi sleit med bilen og i ettertid fikk skjønte vi at det var en typisk drittbil, hvor det var endeløst med problemer ift. motor. 

MEN, den var knall deilig å sitte i og kjørekomfort var på topp, når ingenting var galt. Det skal sies, den var kjekk, god plass, og bra utstyr. Men vi sleit jaffal mye med den, og hørt andre som har slitt med samme type, så personlig styrer jeg unna.

Kjøpsloven gjelder i 5 år fra det tidspunktet du kjøper bilen. Motorhavari ville nok gått innunder her, om ikke dere skulle fått dekket det 100% så ihvertfall en stor del. Man kan tegne superforsikring også, men som du sier så svekkes sum man får dekket jo eldre bilen blir. En 8 år gammel bil skal ikke havarere :)

Jeg hører begge deler når det gjelder V50, noen har vært maks uheldig, mens andre  har hatt den i flere år uten noe som helst problemer. Bil er helt klart risiko, man kan aldri vite. Derfor det er viktig å kjøpe av seriøs forhandler som gir god garanti, og ikke gi seg hvis eventuelle problemer skulle oppstå. De snor seg mye unna disse forhandlerne, det er lurt å blande inn forbrukerrådet ved slike saker. 

Hva slags bil var det du hadde nå, var det en VW?

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpsloven gjelder i 5 år fra det tidspunktet du kjøper bilen. Motorhavari ville nok gått innunder her, om ikke dere skulle fått dekket det 100% så ihvertfall en stor del. Man kan tegne superforsikring også, men som du sier så svekkes sum man får dekket jo eldre bilen blir. En 8 år gammel bil skal ikke havarere :)

Jeg hører begge deler når det gjelder V50, noen har vært maks uheldig, mens andre  har hatt den i flere år uten noe som helst problemer. Bil er helt klart risiko, man kan aldri vite. Derfor det er viktig å kjøpe av seriøs forhandler som gir god garanti, og ikke gi seg hvis eventuelle problemer skulle oppstå. De snor seg mye unna disse forhandlerne, det er lurt å blande inn forbrukerrådet ved slike saker. 

Hva slags bil var det du hadde nå, var det en VW?

Anonymkode: 4f980...239

Har en onkel med V50 1.6d. Hadde bilen på EU kontroll på et mekonomen verksted han pleier å bruke og kjenner godt.. Den gikk igjennom. Men han fikk spørsmål om han hadde tenkt å selge den bilen snart?? Uten å si det direkte ble han rådet til å bytte i tide.

Hadde vurdert Mazda 5 hvis jeg var TS. VW og Volvo er populære og holder seg høyt. Folk veit at de får solgt dem nærmest uansett. Det finnes biler med færre feil, mer bil for pengene og mindre sjangs for 30-85.000 kr rep. Slik som turbohavari på V50 eller girkassehavari på VW (DSG).

Anonymkode: ff112...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en onkel med V50 1.6d. Hadde bilen på EU kontroll på et mekonomen verksted han pleier å bruke og kjenner godt.. Den gikk igjennom. Men han fikk spørsmål om han hadde tenkt å selge den bilen snart?? Uten å si det direkte ble han rådet til å bytte i tide.

Hadde vurdert Mazda 5 hvis jeg var TS. VW og Volvo er populære og holder seg høyt. Folk veit at de får solgt dem nærmest uansett. Det finnes biler med færre feil, mer bil for pengene og mindre sjangs for 30-85.000 kr rep. Slik som turbohavari på V50 eller girkassehavari på VW (DSG).

Anonymkode: ff112...848

Hvor langt hadde bilen hans gått da? Er det 1.6 motoren det er trøbbel med, eller alle? Den jeg vurderer har 2.0. Ryker motoren innen 5 år og man kjøper av forhandler, så vil jo dette uansett gå innunder kjøpsloven. Jeg har vel uansett funnet ut at V50 vil koste mer i forhold til at den trenger hyppigere oljeskift (de anbefaler et ekstra oljeskift mellom servicene), samt det er dyrere deler.
Jeg har fått prutet ned Passaten til en såpass grei pris nå at jeg regner med jeg går for den. Med 2 års garanti i tillegg så føler jeg at det er et veldig trygt kjøp. Skulle girkassen havarere innen 5 år så går det jo på forhandleren. Mazda 5 er ikke aktuellt :)

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt hadde bilen hans gått da? Er det 1.6 motoren det er trøbbel med, eller alle? Den jeg vurderer har 2.0. Ryker motoren innen 5 år og man kjøper av forhandler, så vil jo dette uansett gå innunder kjøpsloven. Jeg har vel uansett funnet ut at V50 vil koste mer i forhold til at den trenger hyppigere oljeskift (de anbefaler et ekstra oljeskift mellom servicene), samt det er dyrere deler.Jeg har fått prutet ned Passaten til en såpass grei pris nå at jeg regner med jeg går for den. Med 2 års garanti i tillegg så føler jeg at det er et veldig trygt kjøp. Skulle girkassen havarere innen 5 år så går det jo på forhandleren. Mazda 5 er ikke aktuellt :)

Anonymkode: 4f980...239

Ikke rart den passaten er prutbar, forhandler veit meget godt at det er stor usikkerhet rundt hva som skjer med de motorene fremover og at denne usikkerheten vil gjøre den vanskeligere å selge. Du sitter igjen med risikoen og mulig verditap hvis det viser seg at fiksingen fører til feilmeldinger, dårlig gange , gjennsoting, høyere forbruk eller lavere effekt. Hvis det er så enkelt å fikse, hvorfor jukset de??

Tror ikke du får 5 års garanti på den girkassen på en 2010 modell. Nybilgarantien er 5 år. Tidligere eier selger antagelig denne bilen fordi garantien er ute. At forhandler gir 2 ekstra år er mulig (med en shitload av forbehold) , men fabrikkgarantien er ferdig..

Anonymkode: ff112...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde hos forhandleren vi hadde kjøpt den av, men der var beskjeden at garantien gjelder i 2 år. Hva det angår kjøpsloven aner jeg ikke. Det tenkte vi ikke på, men bilen var uansett på det tidspunktet 8 år gammel, så jeg vet ikke om kjøpsloven gjelder, evt. blir det forbrukerkjøpsloven som vil angå,

Man har 5 år på nybilkjøp. Ikke 5 år etter kjøp av bruktbil. Det er en grunn til at biler selges ved 5 år/100.000 km. Da er alle fabrikkgarantier ute. Da er det "ut av porten" garanti. Evt Noen mnd. hvis forhandleren er snill. Men les betingelsene nøye!!

Anonymkode: ff112...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke rart den passaten er prutbar, forhandler veit meget godt at det er stor usikkerhet rundt hva som skjer med de motorene fremover og at denne usikkerheten vil gjøre den vanskeligere å selge. Du sitter igjen med risikoen og mulig verditap hvis det viser seg at fiksingen fører til feilmeldinger, dårlig gange , gjennsoting, høyere forbruk eller lavere effekt. Hvis det er så enkelt å fikse, hvorfor jukset de??

Tror ikke du får 5 års garanti på den girkassen på en 2010 modell. Nybilgarantien er 5 år. Tidligere eier selger antagelig denne bilen fordi garantien er ute. At forhandler gir 2 ekstra år er mulig (med en shitload av forbehold) , men fabrikkgarantien er ferdig..

Anonymkode: ff112...848

Man har 5 år på nybilkjøp. Ikke 5 år etter kjøp av bruktbil. Det er en grunn til at biler selges ved 5 år/100.000 km. Da er alle fabrikkgarantier ute. Da er det "ut av porten" garanti. Evt Noen mnd. hvis forhandleren er snill. Men les betingelsene nøye!!

Anonymkode: ff112...848

Nei man får ikke 5 års garanti av forhandler, jeg sier at man er dekket av kjøpsloven - som gjelder for 5 år. Jeg kommer til å be om en garanti fra forhandler når det gjelder evnt problemer med motoren.

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei man får ikke 5 års garanti av forhandler, jeg sier at man er dekket av kjøpsloven - som gjelder for 5 år. Jeg kommer til å be om en garanti fra forhandler når det gjelder evnt problemer med motoren.

Anonymkode: 4f980...239

Jeg tror aldri I verden at kjøpsloven gjelder I 5 år for bruktbilfeil. Da måtte det I tilfelle være at bilen har justert km, kollisjonskadd bil som er sveiset sammen av 2 deler eller noe annet fundamentalt ikke oppgitt. Les reinspikka svindel. At girkasse, topplokk, servostyring, startmotor, hjuloppheng eller andre bevegelige slitasjedeler skulle bli innbefattet ville jeg hatt skriftlig I 3 eksemplarer.

Husk at gjennomsnittsbilen er I Norge 10 år og 17 år er skrotningalder. I tyskland, hvor bilen er bygget, er snittalderen på biler 7 år. Forventet levetid er begrenset. Om du drar en forhandler for retten om 3 år (da er bilen 8 år) pga girkassehavari til 65.000 så vil de kunne vise til forventet slitasje, brukershåndtering, utgått garantitid mm.

Tenk deg selv. Om 5 år er denne bilen 10 år gammel. Vil neste eier få Nye 5 år siden den er forhandlerkjøpt?? Neppe.

Anonymkode: ff112...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva det dreier seg om. Havarerer f.eks motoren på en VW etter 130 000 km, så har du en langt sterkere sak enn om bilen har gått 300 000 km. Det dreier seg om hvor lenge delen er ment å skulle holde.

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...