Gå til innhold

Kjæresten har fått beslaglagt tlf av politiet, bilder/videoer som er forbeholdt meg og typen min. Rettigheter?


alliecrandell

Anbefalte innlegg

oT: men dere dom nevner såkalt "taushetsplikt", det er noe vrøvl!

ble tatt den ene gangen jeg prøvde å naske, ble anmeldt og fikk en saftig bot.

var lokale politistasjonen som skrev under på papira osv, og nå veit hele bygda at jeg ble tatt i å naske.

dattera hennes kalte meg jævla nasker et par dager i etterkant tilogmed.

så taushetsplikt er noe tull, ihvertfall noen ganger!

(og ja, jeg fortjener ikke noe bedre når jeg gjorde noe kriminelt, men det er en annen sak)

Anonymkode: 60b4c...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder bare personer med vitneplikt, altså ikke mistenkte:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2003-27/id382564/?ch=7

Når man skal tolke en lovbestemmelse så er det ikke bare ordene i selve bestemmelsen som gjelder, men også andre bestemmelser, rettspraksis, osv. Når man vet at det er forbud mot selvinkriminering både i europeiske menneskerettigheter og norsk lov, og at mistenkte aldri har plikt til å avgi forklaring i saken, så sier det seg selv at § 199 a ikke gjelder mistenkte.

Ja, og dette nevnte jeg tidligere. Nå har det vel ikke kommet fram om hvorvidt vedkommende er mistenkt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oT: men dere dom nevner såkalt "taushetsplikt", det er noe vrøvl!

ble tatt den ene gangen jeg prøvde å naske, ble anmeldt og fikk en saftig bot.

var lokale politistasjonen som skrev under på papira osv, og nå veit hele bygda at jeg ble tatt i å naske.

dattera hennes kalte meg jævla nasker et par dager i etterkant tilogmed.

så taushetsplikt er noe tull, ihvertfall noen ganger!

(og ja, jeg fortjener ikke noe bedre når jeg gjorde noe kriminelt, men det er en annen sak)

Anonymkode: 60b4c...400

Du har ikke tenkt på at det kanskje var noen fra plassen du nasket på, som  har snakka? De har ikke taushetsplikt :opplyser:

Endret av fruBeist
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oT: men dere dom nevner såkalt "taushetsplikt", det er noe vrøvl!

ble tatt den ene gangen jeg prøvde å naske, ble anmeldt og fikk en saftig bot.

var lokale politistasjonen som skrev under på papira osv, og nå veit hele bygda at jeg ble tatt i å naske.

dattera hennes kalte meg jævla nasker et par dager i etterkant tilogmed.

så taushetsplikt er noe tull, ihvertfall noen ganger!

(og ja, jeg fortjener ikke noe bedre når jeg gjorde noe kriminelt, men det er en annen sak)

Anonymkode: 60b4c...400

Du bor i en liten bygd der du nasket i butikken? Vanligvis er ikke en butikk tom for kunder, og alle de som jobber som betjening der vet også at du har nasket. Butikkene advarer ofte hverandre om folk som stjeler, slik at de er mer oppmerksomme når de typene dukker opp. Det er garantert kunder og/eller butikkbetjening som har snakket på bygda om det du holdt på med, jeg har ingen tro på at politiet er de som har snakket, siden det kan få alvorlige konsekvenser om taushetsplikten brytes. Når det kommer en politipatrulje til butikken, og de går inn der for å snakke med deg, kan du være sikker på at mange legger merke til det. Nytter ikke å holde sånt skjult i en bygd.

Anonymkode: d4f01...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper politiet er på fisketur her i håp om napp fra noe narkotikarelatert.

Anonymkode: f22f6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en kjæreste med mer mistenkelig adferd enn du vet om.

altså: dette er ikke fleste eller eneste kriminelle handling han er mistenkt for

Kjører han en viss type motorsykkel?? 

Så politiet kan beslage ting under avhør for een sak, når "beslagleggingen" dreier seg om en annen sak/etterforskning? Har man ikke da krav om å bli informert på hvilket grunnlag tlf blir beslaglagt på? Jeg mener da at det blir feil å informere om at man beslager tlf på et grunnlag, hvis man egentlig gjør det på et annet. Men som du som er politi selv sier, vi lever jo absolutt ikke i noen fristat, så fortell meg - dette er vell helt greit, og dere har vell til og med sikkert vandel i loven til det her ett eller annnet sted? :)

Endret av alliecrandell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nå er det en gang slik at det er ikke opp til de lovbryterne å legge denne saken død. Om man har brutt loven så er det politiets vurdering som gjelder. 

Tror du virkelig det er slik at jeg kan gå å rane eldre damer, så gi tilbake pengene etterpå å si at "ja nå har jeg lagt saken død å ordnet opp så nå kan ikke politi blande seg inn". Nei det er ikke slik politiet eller verden fungerer.

Vennene dine har ikke myndighet eller autoritet til å heve seg over loven. De må innfinne seg å rette seg etter lovverket slik som alle andre i Norge må.

Nå er det vesentlig stor forsjell mellom å rane en gammel dame, og at en guttegjeng seg imellom slåss på byen. Om ingen kommer skadet ut av det, gutta er kompiser den dag i dag, og ingen har noe særlige skader så skjønner jeg ikke hvorfor du skal være så vannskelig å ikke forstå dette. Jeg er inneforstått med at de skal rydde gatene, men de får heller bruke tid og ressurser i etterkant på saker som er vesentlig viktigere. Men for all del, det er skattepengene og statskassen som betaler for alt det her, så om du vil at politiet skal bruke ressurser på saker som ingen lenger engasjerer seg for - så skal jeg for all del la deg mene det. Tross alt dine penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst?

Hørt om ransakelsesordre? Konfiskering?

En annen ting: politiet driter i sexbilder/nakenbilder etc. Det er nok intet nytt for de...

TS sa fra seg sine rettigheter til bildene i samme øyeblikk de ble tatt. 

Nå er det også slik at jeg mener jeg burde kunne ha slikt på min kjærestes mobil, uten at jeg må tenke på at mobilen hans skal bli dratt inn av politet. Han har aldri vært borti noe som helst av narkotikasaker, men har en del voldssaker fra 6-7 år tilbake når han var ung. En slosskamp mellom noen venner burde man kunne overse i dagens "politistat", eller har dere ikke noe viktigere å fordrive tiden deres med? Ingen er skadet, ingen er anmeldt, og alle er venner. No one have problems, just u. BRA bruk av tid og ressurser. *tommelopp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vesentlig stor forsjell mellom å rane en gammel dame, og at en guttegjeng seg imellom slåss på byen. Om ingen kommer skadet ut av det, gutta er kompiser den dag i dag, og ingen har noe særlige skader så skjønner jeg ikke hvorfor du skal være så vannskelig å ikke forstå dette. Jeg er inneforstått med at de skal rydde gatene, men de får heller bruke tid og ressurser i etterkant på saker som er vesentlig viktigere. Men for all del, det er skattepengene og statskassen som betaler for alt det her, så om du vil at politiet skal bruke ressurser på saker som ingen lenger engasjerer seg for - så skal jeg for all del la deg mene det. Tross alt dine penger :)

Ingen engasjerer seg for det? Jo, politiet gjør det. Akkurat som de bør og skal. Å bryte loven skal få konsekvenser.

Det forstår de fleste over 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å nekte å låse opp telefonen, så finner han fort ut av rettighetene sine. Dersom politiet bare prøver seg stopper saken der, dersom de faktisk har noe her vil de innhente rettslige kjennelser til å ta i bruk teknisk kompetanse for å få ut informasjonen. Easy peasy. 

Anonymkode: ace75...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så politiet kan beslage ting under avhør for een sak, når "beslagleggingen" dreier seg om en annen sak/etterforskning? Har man ikke da krav om å bli informert på hvilket grunnlag tlf blir beslaglagt på? Jeg mener da at det blir feil å informere om at man beslager tlf på et grunnlag, hvis man egentlig gjør det på et annet. Men som du som er politi selv sier, vi lever jo absolutt ikke i noen fristat, så fortell meg - dette er vell helt greit, og dere har vell til og med sikkert vandel i loven til det her ett eller annnet sted? :)

Nå er ikke jeg politi :)

Men her har de ikke beslagt for en annen sak. De må jo ha hjemmel for beslaglegging, men de har ikke opplysningsplikt om hva de feks ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en slosssak for noen uker tilbake, så valgte politiet igår å hente inn kjæresten min til avhør fordi han var delaktig. Ingen er anmeldte av noen av de fornærmende, men politiet velger selv å ta tak i saken ettersom det var omlag 4/5/6 personer delaktig med. Alle ble ca like hardt skadet (typen har bristet et par ribbein, noen måtte sy - men ingen brudd ol utenom kjæresten sitt) , og ingen har valgt å ta det noe videre - igjen bortsett fra politiet. 

På dette avhøret forteller de at de vil inn på tlf for å få nødvendig informasjon rundt saken, men de har allerede fått opplysninger om at han var delaktig, og på stedet (ifh til å søke opp hvor iphonen var på daværende tidspunkt). Det man kan lure på da er hvorfor de skal ha inn telefonen? Telefonen har jo ikke bilder, meldinger eller samtaler som kan fremme arbeidet til politiet på noe måte, og hvorfor er de så interessert i dette når "alle" er like fornærmet, og ingen velger å anmelde?

Atpåtil så var dette i min egen hjemkommune, og 2 unge politijenter som absolutt er bekjente var det som dro inn denne telefonen. På denne telefonen så er det bla. videoer og bilder som er forbeholdt meg og min kjære, og mitt siste ønske her i verden er at disse jentene som er lokale for meg faktisk skal gå igjennom denne tlf (galleriet for den saks skyld) og få NOE SOM HELST overblikk over disse tingene. Jeg vet at det ofte er slik at man jobber andre steder enn i sin egen kommune ol som politi, men tydeligvis ikke i denne saken. 

Så det jeg egentlig lurer på er; 
Har de på grunnlag på bakgrunn av en slosskamp der det ikke foreligger noe anmeldese (utenom fra politet selv) lov til å innhente så mye data/tlf når det hovedsakelig ikke kan svekke/forsterke saken i noe grad? Og kan man om muligens få et unntak slik at de får innholdet på tlf, men ikke får lov til å gå igjennom galleriet? (slik at jeg da unngår bilde/video-problemet). Og hva har man for noe rettigheter i en sånn sak som det her? 

Ja, vær stolt over gubben sitt problem med sinne og at takket være han så flyr det nok nakenbildene dine rundt omkring på en politistasjon. Han har sikkert visst det allerede til alle han kjenner fra før av så en liten brøkdel til er jo ikke noe å ta så på vei over. 

Anonymkode: 471bc...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vesentlig stor forsjell mellom å rane en gammel dame, og at en guttegjeng seg imellom slåss på byen. Om ingen kommer skadet ut av det, gutta er kompiser den dag i dag, og ingen har noe særlige skader så skjønner jeg ikke hvorfor du skal være så vannskelig å ikke forstå dette. Jeg er inneforstått med at de skal rydde gatene, men de får heller bruke tid og ressurser i etterkant på saker som er vesentlig viktigere. Men for all del, det er skattepengene og statskassen som betaler for alt det her, så om du vil at politiet skal bruke ressurser på saker som ingen lenger engasjerer seg for - så skal jeg for all del la deg mene det. Tross alt dine penger :)

Venninna mi ble slått av mannen sin, fikk jo bare litt blåmerker og brist noen ribbein i blant. De ble jo venner igjen etterpå, ikke noe biggie. 

:ironi:

Vold er noe som ikke bør tas lett på, uansett. 

Anonymkode: 471bc...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen engasjerer seg for det? Jo, politiet gjør det. Akkurat som de bør og skal. Å bryte loven skal få konsekvenser.

Det forstår de fleste over 18

Tommelen opp til deg. 

Jeg vil legge til at jeg er lykkelig over at politiet engasjerer seg. Når noen må sy og noen har bristet ribbein så har det gått alt for langt. 

Anonymkode: 471bc...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsverdig at så mange skremmer TS ved å si at disse bildene blir snakkisen på politikontoret. Jeg regner med at dere bare troller da dette ikke stemmer overhodet. Politiet har taushetsplikt og en distribusjon av materiale de har tilegnet gjennom profesjonen sin er straffbart.

Anonymkode: 4288f...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det vesentlig stor forsjell mellom å rane en gammel dame, og at en guttegjeng seg imellom slåss på byen. Om ingen kommer skadet ut av det, gutta er kompiser den dag i dag, og ingen har noe særlige skader så skjønner jeg ikke hvorfor du skal være så vannskelig å ikke forstå dette. Jeg er inneforstått med at de skal rydde gatene, men de får heller bruke tid og ressurser i etterkant på saker som er vesentlig viktigere. Men for all del, det er skattepengene og statskassen som betaler for alt det her, så om du vil at politiet skal bruke ressurser på saker som ingen lenger engasjerer seg for - så skal jeg for all del la deg mene det. Tross alt dine penger :)

Vold skaper utrygghet også for folk som ikke er direkte involvert. Dessuten vet man aldri hva som faktisk har skjedd. Et offer kan f.eks. bli banket for så å bli truet til å ikke si noe til politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovbrudd er lovbrudd uansett. Det burde være straffbart å gjøre noe straffbart og, ikke bare hva handlingen medfører. Om det blir en snakkis eller ikke kommer an på arbeidsmiljøet og hvem som er på vakt, men i utgangspunktet så skal det ikke bli det☺

Anonymkode: 341b4...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så big deal om politiet ser bildene? Er enkelt å hacke seg inn på tlf til folk også. Så om du er redd for at andre skal se bilder på tlf så vil jeg tipse deg om å ikke ta bilder med tlf. Polaroid kamera er en fin erstatning :)

Anonymkode: fb41f...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...