Gå til innhold

Kjæresten har fått beslaglagt tlf av politiet, bilder/videoer som er forbeholdt meg og typen min. Rettigheter?


alliecrandell

Anbefalte innlegg

Du, det er nettopp dette som er poenget. Det er en haug med gutter som bråket med hveradre i fylla, og ingen ønsker å gjøre noe videre med det. Hadde det skjedd noe alvorlig, så er vi alle inneforstått med at man måtte tatt konsekvensene. Men alle andre har lagt saken død - bortsett fra politiet. 

Nå er det en gang slik at det er ikke opp til de lovbryterne å legge denne saken død. Om man har brutt loven så er det politiets vurdering som gjelder. 

Tror du virkelig det er slik at jeg kan gå å rane eldre damer, så gi tilbake pengene etterpå å si at "ja nå har jeg lagt saken død å ordnet opp så nå kan ikke politi blande seg inn". Nei det er ikke slik politiet eller verden fungerer.

Vennene dine har ikke myndighet eller autoritet til å heve seg over loven. De må innfinne seg å rette seg etter lovverket slik som alle andre i Norge må.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kilde?

seriøst?

Hørt om ransakelsesordre? Konfiskering?

En annen ting: politiet driter i sexbilder/nakenbilder etc. Det er nok intet nytt for de...

TS sa fra seg sine rettigheter til bildene i samme øyeblikk de ble tatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinger, anrop, bilde/video vil jeg regne med. De har ikke lov til å ta mobilen uten godkjenning fra domstol eller påtalemyndighet, og man er i utgangspunktet pliktig til å gi politiet passord ved evt beslag så lenge det ikke er en selv som er siktet da det går under selvinkriminering. Altså, hvis typen din er siktet for en straffbar handling er han ikke pliktig til å oppgi PIN, er andre siktet er han det.

Dette stemmer ikke, du er aldri pliktig til å oppgi krypteringskoder i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

seriøst?

Hørt om ransakelsesordre? Konfiskering?

En annen ting: politiet driter i sexbilder/nakenbilder etc. Det er nok intet nytt for de...

TS sa fra seg sine rettigheter til bildene i samme øyeblikk de ble tatt. 

Politiet har ingen myndighet til å kreve passord fra deg.
De kan derimot, få hjelp fra folk som har teknisk kompetanse til å åpne telefonen, men da skal de VIRKELIG har skjelig grunn, og signaturer fra folk høyt oppe. Vi lever ikke i en politistat.

En slosskamp er neppe nok, så lenge det ikke var dødsfall eller alvorlige skader, så her hadde jeg undret over hvilke lumska saker typen din har, TS.

Endret av Castielz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg at de bildene vil svirre rundt på det kontoret i lunchen. :laugh:

Anonymkode: 27854...bb2

hehe ja, jeg antar det er slik politiet driver på. Du kjenner kanskje til slik praksis personlig, eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjenner jeg blir forbanna av å lese tråder som dette.

Men det er greit, hvis kvinnfolk virklig tenner på idioter som øker hostilitet fordi dem er usikker på seg selv, Så er det tydligviis persjonen jeg må bli.

Tusen Takk Norge får lage disse kontrolerende rollemodellen. Jeg er ikke redd for drepe noen så hvis dette virklig må være ett fryktbasert sammfund. ok.

Anonymkode: 09061...791

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjenner jeg blir forbanna av å lese tråder som dette.

Men det er greit, hvis kvinnfolk virklig tenner på idioter som øker hostilitet fordi dem er usikker på seg selv, Så er det tydligviis persjonen jeg må bli.

Tusen Takk Norge får lage disse kontrolerende rollemodellen. Jeg er ikke redd for drepe noen så hvis dette virklig må være ett fryktbasert sammfund. ok.

Anonymkode: 09061...791

Rollemodellene* Litt dystleksi men samme faen.

Anonymkode: 09061...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollemodellene* Litt dystleksi men samme faen.

Anonymkode: 09061...791

Større problem med at du sriver skjenner enn at du glemmer en e :)

Anonymkode: f6bcd...f27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ingen myndighet til å kreve passord fra deg.De kan derimot, få hjelp fra folk som har teknisk kompetanse til å åpne telefonen, men da skal de VIRKELIG har skjelig grunn, og signaturer fra folk høyt oppe. Vi lever ikke i en politistat.
En slosskamp er neppe nok, så lenge det ikke var dødsfall eller alvorlige skader, så her hadde jeg undret over hvilke lumska saker typen din har, TS.

nei. Du tar grundig feil. De får åpnet telefoner fint på egenhånd og de har rett til det så sant det er skjellig grunn.

Vi lever ikke i en fristat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

nei. Du tar grundig feil. De får åpnet telefoner fint på egenhånd og de har rett til det så sant det er skjellig grunn.

Vi lever ikke i en fristat.

Jeg ønsker dem lykke til med å få åpnet min ;)
Er derfor jeg er så glad i Android, selv ikke de som designet telefonen, eller OS'et jeg har innstallert får åpnet den uten at alt slettes.
Og ihht:

§ 123. Et vitne kan nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller noen det står i slikt forhold til som nevnt i § 122 første eller annet ledd for straff. Retten kan likevel pålegge et vitne å forklare seg når det er rimelig etter en samlet vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og følgene for vitnet av å gi forklaring. Retten kan frita for forklaring ved vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art for vitnet eller noen av dets nærmeste etter § 122 første eller annet ledd når det ut fra en vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og forholdene ellers ville være urimelig å pålegge vitnet å forklare seg.
Kan de slettes ikke tvinge meg til å oppgi noe som helst.

Det eneste du er pliktig til å oppgi er korrekt personalia, utenom det, er du ikke pliktig til å oppgi noe.
Men du skal unnskyldes for din ignoranse, vi nordmenn er for det meste så bortskjemte at vi ikke vet våre egne rettigheter en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart har du ingen rettighet for å hente ut kjærestebilder , når poliiet har beslaglagt tingene hans.

Jeg kan forresten love deg at det er ikke (kun) på grunnlag av en uanmeldt slosskamp som gjør at de har fått tillatelse til ikke bare ransakningsordre men også å ta tingene hans for granskning. Her er det noe kjæresten din ikke har fortalt deg. Politiet har trolig hatt han under radaren en stund, og den siste kriminelle handlingen hans (slosskampen) ga de sterkere grunn/unnskyldning til å slå til akuratt nå. De har nok bare ventet på anledningen.

Anonymkode: 04566...5b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ingen myndighet til å kreve passord fra deg.De kan derimot, få hjelp fra folk som har teknisk kompetanse til å åpne telefonen, men da skal de VIRKELIG har skjelig grunn, og signaturer fra folk høyt oppe. Vi lever ikke i en politistat.
En slosskamp er neppe nok, så lenge det ikke var dødsfall eller alvorlige skader, så her hadde jeg undret over hvilke lumska saker typen din har, TS.

du understreker dette som om det er en sjeldenhet.

Det holder at det er mistanke om salg av hasj. Så hvis dette er VIRKELIG skjellig grunn, så har du jo rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker dem lykke til med å få åpnet min ;)
Er derfor jeg er så glad i Android, selv ikke de som designet telefonen, eller OS'et jeg har innstallert får åpnet den uten at alt slettes.
Og ihht:

§ 123. Et vitne kan nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller noen det står i slikt forhold til som nevnt i § 122 første eller annet ledd for straff. Retten kan likevel pålegge et vitne å forklare seg når det er rimelig etter en samlet vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og følgene for vitnet av å gi forklaring. Retten kan frita for forklaring ved vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art for vitnet eller noen av dets nærmeste etter § 122 første eller annet ledd når det ut fra en vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og forholdene ellers ville være urimelig å pålegge vitnet å forklare seg.
Kan de slettes ikke tvinge meg til å oppgi noe som helst.

Det eneste du er pliktig til å oppgi er korrekt personalia, utenom det, er du ikke pliktig til å oppgi noe.
Men du skal unnskyldes for din ignoranse, vi nordmenn er for det meste så bortskjemte at vi ikke vet våre egne rettigheter en gang.

telefonselskapet gir de informasjonen de trenger 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

telefonselskapet gir de informasjonen de trenger 

Jada,  telefonselskapet kan gi ut informasjon om sms og telefonsamtaler, aldri sagt noe annet. 

Men er du dum nok til å bruke det om du driver med noe kriminelt, så har du virkelig fortjent det :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ingen myndighet til å kreve passord fra deg.De kan derimot, få hjelp fra folk som har teknisk kompetanse til å åpne telefonen, men da skal de VIRKELIG har skjelig grunn, og signaturer fra folk høyt oppe. Vi lever ikke i en politistat.
En slosskamp er neppe nok, så lenge det ikke var dødsfall eller alvorlige skader, så her hadde jeg undret over hvilke lumska saker typen din har, TS.

Tull! Hvis politiet mistenker at det har vært tekstet om slåsskampen så er det VIRKELIG SKJELIG GRUNN FRA FOLK HØYT OPPE! Hvor slapt tror du egentlig det er.

Gjør du noe kriminelt og holder beviser for det så kan de brukes. Enkelt.

Anonymkode: b4c1d...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette stemmer ikke, du er aldri pliktig til å oppgi krypteringskoder i Norge.

Hvor har du det fra?

"§ 199 a.Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#§199a

Endret av tnh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forundret over hvor ivrig noen er på fremme hvor lite rettigheter politiet har når det har skjedd en kriminell handling!

De tar selvsagt feil, men holdningen suger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst?

Hørt om ransakelsesordre? Konfiskering?

Hva har ransakselsesordre eller konfiskering med saken å gjøre? Spørsmålet gjaldt ting som kryptering, og å ikke gi politiet tilgang til f.eks. kryptert materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

"§ 199 a.Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#§199a

Dette gjelder bare personer med vitneplikt, altså ikke mistenkte:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2003-27/id382564/?ch=7

Når man skal tolke en lovbestemmelse så er det ikke bare ordene i selve bestemmelsen som gjelder, men også andre bestemmelser, rettspraksis, osv. Når man vet at det er forbud mot selvinkriminering både i europeiske menneskerettigheter og norsk lov, og at mistenkte aldri har plikt til å avgi forklaring i saken, så sier det seg selv at § 199 a ikke gjelder mistenkte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...