Gå til innhold

Kjæresten har fått beslaglagt tlf av politiet, bilder/videoer som er forbeholdt meg og typen min. Rettigheter?


alliecrandell

Anbefalte innlegg

ja, for du vet jo hendelses forløpet å alt.! får passe på å ikke bli en amøbe selv før du snakker.

Anonymkode: b3eb3...c5a

Jada, bare ta parti med voldsutøverne du. "FUCK SNUTEN!!!111" am i right? AM I RIGHT? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Du må sannsynligvis ta høyde for at eventuelle naken-bilder av dere eller lignende, blir beholdt av enkelte politi-betjenter for deres egen fornøyelse.

Anonymkode: 8e7c7...34d

Særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Etter en slosssak for noen uker tilbake, så valgte politiet igår å hente inn kjæresten min til avhør fordi han var delaktig. Ingen er anmeldte av noen av de fornærmende, men politiet velger selv å ta tak i saken ettersom det var omlag 4/5/6 personer delaktig med. Alle ble ca like hardt skadet (typen har bristet et par ribbein, noen måtte sy - men ingen brudd ol utenom kjæresten sitt) , og ingen har valgt å ta det noe videre - igjen bortsett fra politiet. 

På dette avhøret forteller de at de vil inn på tlf for å få nødvendig informasjon rundt saken, men de har allerede fått opplysninger om at han var delaktig, og på stedet (ifh til å søke opp hvor iphonen var på daværende tidspunkt). Det man kan lure på da er hvorfor de skal ha inn telefonen? Telefonen har jo ikke bilder, meldinger eller samtaler som kan fremme arbeidet til politiet på noe måte, og hvorfor er de så interessert i dette når "alle" er like fornærmet, og ingen velger å anmelde?

Atpåtil så var dette i min egen hjemkommune, og 2 unge politijenter som absolutt er bekjente var det som dro inn denne telefonen. På denne telefonen så er det bla. videoer og bilder som er forbeholdt meg og min kjære, og mitt siste ønske her i verden er at disse jentene som er lokale for meg faktisk skal gå igjennom denne tlf (galleriet for den saks skyld) og få NOE SOM HELST overblikk over disse tingene. Jeg vet at det ofte er slik at man jobber andre steder enn i sin egen kommune ol som politi, men tydeligvis ikke i denne saken. 

Så det jeg egentlig lurer på er; 
Har de på grunnlag på bakgrunn av en slosskamp der det ikke foreligger noe anmeldese (utenom fra politet selv) lov til å innhente så mye data/tlf når det hovedsakelig ikke kan svekke/forsterke saken i noe grad? Og kan man om muligens få et unntak slik at de får innholdet på tlf, men ikke får lov til å gå igjennom galleriet? (slik at jeg da unngår bilde/video-problemet). Og hva har man for noe rettigheter i en sånn sak som det her? 

Hm,er det noe annet de mistenker? Det er det jeg tenker når de inndrar telefonen i denne saken.Og du,ikke klandre politiet og spør om rettigheter her,for det var ikke de som brøt loven.Og så tror jeg de har sett "verre"ting enn hva som er på den telefonen,så det er sagt.Tror heller ikke de gidder se på videoer og bilder når det ikke har med saken å gjøre.De vil helst slippe tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter en knapp på at du sletter innholdet og venter på eventuell tvungen beslaglegging, ender politiet med å gjenopprette innholdet er det uansett ikke disse to lokale politibetjentene som kommer til å styre med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Er dette vi stusser over, fordi vi kan ikke skjønne hva slags informasjon de er ute etter? Kanskje eventuelle folk som dukker opp på anropsloggen samme kvelden? Vet du da om man også eventuelt får lov til å være tilstede når dette/disse tingene blir sjekket? 

Vet ikke helt hvilken info de er ute etter, men er vel kanskje anropslogg, meldinger og elektroniske spor fra nettsider som kan ha sammenheng med hendelsen. Tror ikke man kan være tilstede når disse tingene blir sjekket, men det er jeg usikker på.

Straffeprosessloven § 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. Finner denne at beslaget bør opprettholdes, utferdiger den en skriftlig beslutning med slikt innhold som nevnt i § 205 første ledd annet punktum.

Så er det sånn at den som rammes av beslaget kan på ethvert tidspunkt mens beslaget varer, kan kreve at retten avgjør om beslaget skal opprettholdes. Eksempel er at eieren av mobiltelefonen er uenig i at den har bevisverdi i den aktuelle straffesaken, og ønsker rettens avgjørelse av spørsmålet. Men dette skal påtalemyndigheten ha informert han om.. (Se Strpl. §208). 

Dersom denne begjæringen ikke blir tatt til følge, så vil mobilen bli levert tilbake når det ikke er behov for den mer i etterforskningen, og politiet ikke har grunn til å beholde den lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok en kjæreste med mer mistenkelig adferd enn du vet om.

altså: dette er ikke fleste eller eneste kriminelle handling han er mistenkt for

Kjører han en viss type motorsykkel?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle volds amøbene tenkt på før de brøt loven. 

If you cant do the time, dont do the crime. 

FERDIG SNAKKA.

Her er det tydeligvis snakk om et internt oppgjør som ikke går utover utenforstående.

Slik saken blir presentert er TS uskyldig og det er dermed urimelig at det skal gå utover TS.

Ellers tror jeg nok bildene er tapt ut på Internett. Vi har sett i en rekke saker at politiet lekker i alle bauer og kanter. At noen av de innvolverte i politiet er lokale øker selvfølgelig sannsynligheten for at rykter og bilder havne på bygda.

Anonymkode: 3e260...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nesten virke som at de var ute etter å snoke. Noe de sikkert allerede i så fall har gjort.

Anonymkode: 1b09c...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis snakk om et internt oppgjør som ikke går utover utenforstående.

Slik saken blir presentert er TS uskyldig og det er dermed urimelig at det skal gå utover TS.

Ellers tror jeg nok bildene er tapt ut på Internett. Vi har sett i en rekke saker at politiet lekker i alle bauer og kanter. At noen av de innvolverte i politiet er lokale øker selvfølgelig sannsynligheten for at rykter og bilder havne på bygda.

Anonymkode: 3e260...afc

Ja så gjengvold er noe du støtter altså?

Hva om noen hadde blitt drept eller pådratt seg alvorlig skade? Hadde det vært like internt da eller?

Nei vettu hva, vold er imot loven uansett om det er "internt eller eksternt". 

Konspirasjonsteoriene dine hører forresten ut som vrangforestillinger. Tror du i blodig alvor at politi vil risikere jobben sin for å legge et par bilder? Her er det mange logiske brister i tankerekkene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis snakk om et internt oppgjør som ikke går utover utenforstående.

Slik saken blir presentert er TS uskyldig og det er dermed urimelig at det skal gå utover TS.

 

Anonymkode: 3e260...afc

Urimelig spiller vel liten rolle. Når hun har involvert seg med en slik type mann, og faktisk også har sensitivt innhold lagret på hans mobil så er dette bare collateral damage. Man kan ikke påklage seg hva som er "rimelig" - det er bare slik det er. Omgir man seg med feil mennesker, vil det som regel slå tilbake på en, enten man selv synes det er greit eller ei.

Anonymkode: f3976...001

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis snakk om et internt oppgjør som ikke går utover utenforstående.

Slik saken blir presentert er TS uskyldig og det er dermed urimelig at det skal gå utover TS.

Anonymkode: 3e260...afc

Det er jo ikke hennes mobiltelefon de konfiskerer, men kjæresten. At hun har vært dum nok til å la kjæresten ha intime bilder av henne der er noe hun må ta på egen kappe. Politiet kan ikke droppe å ta inn en telefon kun fordi hun ikke vil at andre skal kunne se bildene. 

Anonymkode: d7ce1...5c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nesten virke som at de var ute etter å snoke. Noe de sikkert allerede i så fall har gjort.

Anonymkode: 1b09c...e89

Ja. Etterforskeren bruker tid og energi på å lure en jurist slik at en patrulje blir sendt for å ta beslag i telefonen. Kun så etterforskeren skal se i galleriet. 

 

Ts, om du vurderer å fjernslette inneholdet bør typen din belage seg på at telefonen blir hos politiet til de har hentet ut inneholdet. Det kan ta noen måneder og resultatet blir det samme. 

Anonymkode: 90b66...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja så gjengvold er noe du støtter altså?

Hva om noen hadde blitt drept eller pådratt seg alvorlig skade? Hadde det vært like internt da eller?

Nei vettu hva, vold er imot loven uansett om det er "internt eller eksternt". 

Konspirasjonsteoriene dine hører forresten ut som vrangforestillinger. Tror du i blodig alvor at politi vil risikere jobben sin for å legge et par bilder? Her er det mange logiske brister i tankerekkene.

Du, det er nettopp dette som er poenget. Det er en haug med gutter som bråket med hveradre i fylla, og ingen ønsker å gjøre noe videre med det. Hadde det skjedd noe alvorlig, så er vi alle inneforstått med at man måtte tatt konsekvensene. Men alle andre har lagt saken død - bortsett fra politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er ikke at jeg vil ha forståelse eller kommentarer på hvor smart jeg har vær som har latt kjæresten ha sånt på tlf. Det tar jeg helt fullt ut ansvaret for, og det har jeg heller aldri gitt noe annet utrykk for. Poenget mitt er om noen vet om det er noen rettigheter her som kan brukes til min fordel. 

Takk forøvrig til de som har svart saklig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det er kjempe rart at politiet ikke vil forfølge eller etterforske kriminalitet altså! Eller kanskje ikke.......

BRYTER MAN LOVEN SÅ ER DET POLITIETS JOBB Å SKAFFE INFORMASJON OM LOVBRUDDET SÅ LOVBRYTERNE KAN FÅ ADEKVAT STRAFF.

LOVEN ER IKKE NOE MAN KAN VELGE Å FØLGE ELLER EI, LOVEN ER LIK FOR ALLE OG VOLD ER IKKE LOV. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det er kjempe rart at politiet ikke vil forfølge eller etterforske kriminalitet altså! Eller kanskje ikke.......

BRYTER MAN LOVEN SÅ ER DET POLITIETS JOBB Å SKAFFE INFORMASJON OM LOVBRUDDET SÅ LOVBRYTERNE KAN FÅ ADEKVAT STRAFF.

LOVEN ER IKKE NOE MAN KAN VELGE Å FØLGE ELLER EI, LOVEN ER LIK FOR ALLE OG VOLD ER IKKE LOV. 

Okei. Så mannforlk i flere generasjoner har vært kjempe kriminelle fordi de har havnet i bråk på fest i ny og ne? Spør du de rundt deg har nok alle noe å fortelle i den duren. Det er vell heller det at det har blitt mye strengere når det kommer til vold, og greit er nå det. Men jeg syntes det blir litt dumt når det faktisk ikke er noen fornærmende i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er nettopp dette som er poenget. Det er en haug med gutter som bråket med hveradre i fylla, og ingen ønsker å gjøre noe videre med det. Hadde det skjedd noe alvorlig, så er vi alle inneforstått med at man måtte tatt konsekvensene. Men alle andre har lagt saken død - bortsett fra politiet. 

Vi får kun en side av saken her, og kan ikke vite om politiet har noen andre årsaker til å ville gå videre med dette. 

Anonymkode: d7ce1...5c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har innsynsrett til bevis og hvis en person nekter dem den retten ved hjelp av kryptering kan det medføre straffeansvar.

Anonymkode: d9977...f0a

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er det en gang slik at det er ikke opp til de lovbryterne å legge denne saken død. Om man har brutt loven så er det politiets vurdering som gjelder. 

Tror du virkelig det er slik at jeg kan gå å rane eldre damer, så gi tilbake pengene etterpå å si at "ja nå har jeg lagt saken død å ordnet opp så nå kan ikke politi blande seg inn". Nei det er ikke slik politiet eller verden fungerer.

Vennene dine har ikke myndighet eller autoritet til å heve seg over loven. De må innfinne seg å rette seg etter lovverket slik som alle andre i Norge må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...