Gå til innhold

Kjæresten har fått beslaglagt tlf av politiet, bilder/videoer som er forbeholdt meg og typen min. Rettigheter?


alliecrandell

Anbefalte innlegg

Etter en slosssak for noen uker tilbake, så valgte politiet igår å hente inn kjæresten min til avhør fordi han var delaktig. Ingen er anmeldte av noen av de fornærmende, men politiet velger selv å ta tak i saken ettersom det var omlag 4/5/6 personer delaktig med. Alle ble ca like hardt skadet (typen har bristet et par ribbein, noen måtte sy - men ingen brudd ol utenom kjæresten sitt) , og ingen har valgt å ta det noe videre - igjen bortsett fra politiet. 

På dette avhøret forteller de at de vil inn på tlf for å få nødvendig informasjon rundt saken, men de har allerede fått opplysninger om at han var delaktig, og på stedet (ifh til å søke opp hvor iphonen var på daværende tidspunkt). Det man kan lure på da er hvorfor de skal ha inn telefonen? Telefonen har jo ikke bilder, meldinger eller samtaler som kan fremme arbeidet til politiet på noe måte, og hvorfor er de så interessert i dette når "alle" er like fornærmet, og ingen velger å anmelde?

Atpåtil så var dette i min egen hjemkommune, og 2 unge politijenter som absolutt er bekjente var det som dro inn denne telefonen. På denne telefonen så er det bla. videoer og bilder som er forbeholdt meg og min kjære, og mitt siste ønske her i verden er at disse jentene som er lokale for meg faktisk skal gå igjennom denne tlf (galleriet for den saks skyld) og få NOE SOM HELST overblikk over disse tingene. Jeg vet at det ofte er slik at man jobber andre steder enn i sin egen kommune ol som politi, men tydeligvis ikke i denne saken. 

Så det jeg egentlig lurer på er; 
Har de på grunnlag på bakgrunn av en slosskamp der det ikke foreligger noe anmeldese (utenom fra politet selv) lov til å innhente så mye data/tlf når det hovedsakelig ikke kan svekke/forsterke saken i noe grad? Og kan man om muligens få et unntak slik at de får innholdet på tlf, men ikke får lov til å gå igjennom galleriet? (slik at jeg da unngår bilde/video-problemet). Og hva har man for noe rettigheter i en sånn sak som det her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd for deg. Du har ikke noen rettigheter utenom at de du ikke vil skal se dette ikke kan bringe det videre

Anonymkode: f6bcd...f27

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har et grunnlag for å beslaglegge ting de mener kan inneholde informasjon om saken. Dog skal du huske at de har absolutt taushetsplikt om slikt, og det er ingen andre enn politiet selv som vil få tak i materialet på mobilen hans.

Sånn til neste gang anbefaler jeg å aldri lagre sensitive ting på en mobil.

Anonymkode: f2398...e57

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både iPhone og Android støtter vel kryptering? Mobiler er stappfull av sensitiv informasjon og bør alltid krypteres slik at uvedkomne ikke får tilgang. Selvsagt låser du ikke opp telefonen for politet under noen som helst anledning.

Politiet kan beslaglegge bevis hvis de har skjellig grunn til mistanke, med tanke på at lovbruddet er innrømmet har de selvsagt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både iPhone og Android støtter vel kryptering? Mobiler er stappfull av sensitiv informasjon og bør alltid krypteres slik at uvedkomne ikke får tilgang. Selvsagt låser du ikke opp telefonen for politet under noen som helst anledning.

Politiet kan beslaglegge bevis hvis de har skjellig grunn til mistanke, med tanke på at lovbruddet er innrømmet har de selvsagt det.

Det er ulovlig.

Anonymkode: d9977...f0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle volds amøbene tenkt på før de brøt loven. 

If you cant do the time, dont do the crime. 

FERDIG SNAKKA.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er ulovlig.

Anonymkode: d9977...f0a

Selvfølgelig har jeg lov til å ikke låse opp telefonen?  Man er ikke pålagt å gjøre noe som helst uten høyesterett sin dom, men politiet kan beslaglegge ol inntil de har fått et klarsignal på at de har fått lov og tilgang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må sannsynligvis ta høyde for at eventuelle naken-bilder av dere eller lignende, blir beholdt av enkelte politi-betjenter for deres egen fornøyelse.

Anonymkode: 8e7c7...34d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig har jeg lov til å ikke låse opp telefonen?  Man er ikke pålagt å gjøre noe som helst uten høyesterett sin dom, men politiet kan beslaglegge ol inntil de har fått et klarsignal på at de har fått lov og tilgang. 

Politiet har innsynsrett til bevis og hvis en person nekter dem den retten ved hjelp av kryptering kan det medføre straffeansvar.

Anonymkode: d9977...f0a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har innsynsrett til bevis og hvis en person nekter dem den retten ved hjelp av kryptering kan det medføre straffeansvar.

Anonymkode: d9977...f0a

Tull, det er ingen lovhjemmel som tvinger deg til å oppgi krypteringskoder i Norge. Dersom du mener du vet om en eller kan henvise til rettspraksis på dette er vi selvsagt interessert i å se. Men siden det ikke eksisterer konkluderer jeg med at dette er grunnløs synsing eller misforståelser fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikt og taushetsplikt. De blir ikke trykt i avisa/nettet eller meddelt folk som kjenner deg hvertfall. Men du kan være sikker på at bildene av deg/dere vil bli et samtaleemne av fornøyelse for de adgangsberettigede. 

Anonymkode: e5185...17d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tas beslag i ting som antas å ha betydning som bevis, dersom det er nødvendig og forholdsmessig i den gitte saken. Bevis er ting som kan underbygge at den straffbare handlingen er begått, hvem som har begått den, når det har skjedd osv. Det kan hentes ut informasjon fra lang tid tilbake som ligger på mobilens harddisk, og da har de vel mistanke om at det er informasjon der som er verdt å innhente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg at de bildene vil svirre rundt på det kontoret i lunchen. :laugh:

Anonymkode: 27854...bb2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lover deg at de bildene vil svirre rundt på det kontoret i lunchen. :laugh:

Anonymkode: 27854...bb2

Det regner jeg virkelig ikke med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at de bildene er tryggere i politiets hender enn hos typen din

Anonymkode: ceebb...2e7

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver som om påtalemyndighetene har mindre malt enn en enkeltpersoners anmeldelse; da vet du lite! Tror du noen måtte anmelde ABB eller Fritzl?

tygg litt på det.....

Høyesterett må ikke åpne telefonen! Telefonselskapet bistår til det!

Hilsen en som er eldre enn 12,.. I motsetning...

Anonymkode: 47388...2ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle som tar slike bilder må regne med at de blir spredt, spesielt når man er dum nok til å lagre dem på en mobil som kan bli stjålet når som helst.

Anonymkode: b6219...966

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tas beslag i ting som antas å ha betydning som bevis, dersom det er nødvendig og forholdsmessig i den gitte saken. Bevis er ting som kan underbygge at den straffbare handlingen er begått, hvem som har begått den, når det har skjedd osv. Det kan hentes ut informasjon fra lang tid tilbake som ligger på mobilens harddisk, og da har de vel mistanke om at det er informasjon der som er verdt å innhente.


Er dette vi stusser over, fordi vi kan ikke skjønne hva slags informasjon de er ute etter? Kanskje eventuelle folk som dukker opp på anropsloggen samme kvelden? Vet du da om man også eventuelt får lov til å være tilstede når dette/disse tingene blir sjekket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle volds amøbene tenkt på før de brøt loven. 

If you cant do the time, dont do the crime. 

FERDIG SNAKKA.

ja, for du vet jo hendelses forløpet å alt.! får passe på å ikke bli en amøbe selv før du snakker.

Anonymkode: b3eb3...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinger, anrop, bilde/video vil jeg regne med. De har ikke lov til å ta mobilen uten godkjenning fra domstol eller påtalemyndighet, og man er i utgangspunktet pliktig til å gi politiet passord ved evt beslag så lenge det ikke er en selv som er siktet da det går under selvinkriminering. Altså, hvis typen din er siktet for en straffbar handling er han ikke pliktig til å oppgi PIN, er andre siktet er han det.

Endret av tnh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...