Gå til innhold

Skottland vs. Irland? Hvor dra på ferie?


bettypaige

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og ei veldig god venninne av meg har bestemt oss for å dra på en liten langweekend-ferie neste år (typ februar/mars). 
Planen for ferien er shopping, festing og spising - hehe ;) Skikkelig jentetur med andre ord. 

Problemet vårt er at vi har bestemt oss for å dra til Skottland eller Irland (Edinburgh eller Dublin), men selv om vi er ganske bra bereist av oss, så fant vi ut at vi vet overraskende lite om disse to landene/hovedstadene! Så vi vet rett og slett ikke hvilken vi skal velge!

Er det noen av dere kvinneguiden-mennesker som har vært i begge, og kan si noe om hvilken by som blir best for det vi skal gjøre?
Hvilken by har best uteliv? Hvilken by er best/billigst/mest utvalg når det kommer til shopping? Hjeeelp!

Setter stooor pris på alle tilbakemeldinger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Edinburgh, og har vært mye i Dublin. Shopping, festing og spising er det mer enn nok av i begge byene, og jeg må innrømme at jeg ikke synes de er veldig forskjellige. Jeg liker meg best i Edinburgh, definitivt, da jeg synes det er en vakrere by og det er her jeg har funnet flest utesteder jeg liker. Når jeg er i Irland foretrekker jeg å reise utenfor Dublin, mens i Skottland liker jeg meg best i Edinburgh.

Dublin er vel kanskje litt billigere om dere holder dere nord for Liffey. Edinburgh er en ganske dyr by å være turist i. Utelivet i begge byene er flott. Jeg drar mest på pub med live folkemusikk og det er det mer enn nok av begge stedene, men vet at det er en god del nattklubber her i byen også, som folk liker veldig godt. 
Shopping aner jeg ikke noe om, men det er nok ganske gode shoppingmuligheter her. Vet om en del handlesentere og Princes Street er en fin shoppinggate (med fantastisk utsikt til slottet). 

Ellers har jeg tusen tips for hva dere bør gjøre her i Edinburgh, og også en del tips for Dublin, når dere bestemmer dere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett utenfor Edinburgh, og synes det er en fin by. Vet det er endel her som sier at Glasgow byr på mer shopping og party samlet mer sentralt, men jeg har personlig ikke noen stor formening om akkurat dét. Blir litt annerledes å skulle uttale seg når man ikke har prøvd seg som turist, om det gir mening. For å ha nevnt det, så kan jeg jo si at det er gode shoppingmuligheter både i og utenfor Edinburgh, og selvfølgelig også i Glasgow. Det går også tog mellom disse byene hver dag, hele dagen, så det er fullt mulig å få med seg begge byene i løpet av en helg! Det er jo en fin bonus om det skulle være av interesse :)

Endret av Lunaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig også et kjempestor kjøpesenter i Livingston, en kort togtur utenfor Edinburgh, og der finner dere alt tenkelig av butikker. Der er også flere outlets, samt endel andre frittstående butikker rett utenfor senteret. Det kan jo være greit å vite om været er shit, for det er unektelig bedre å gå inne enn ute når været er surt her borte.. noe det ofte kan være på den tiden av året :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for svar, jenter!

Skal få venninna mi til å lese dette, så får vi se hva vil velger (og da kommer jeg sikkert til å sende på deg en melding Linaria!)

Hvis noen andre har noe mer å tilføye som turist, er det bare å skrive :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett utenfor Edinburgh, og synes det er en fin by. Vet det er endel her som sier at Glasgow byr på mer shopping og party samlet mer sentralt, men jeg har personlig ikke noen stor formening om akkurat dét. Blir litt annerledes å skulle uttale seg når man ikke har prøvd seg som turist, om det gir mening. For å ha nevnt det, så kan jeg jo si at det er gode shoppingmuligheter både i og utenfor Edinburgh, og selvfølgelig også i Glasgow. Det går også tog mellom disse byene hver dag, hele dagen, så det er fullt mulig å få med seg begge byene i løpet av en helg! Det er jo en fin bonus om det skulle være av interesse :)

Det er jo uansett veldig lett å dra fra Edinburgh til Glasgow. Toget tar vel ca. en time? Er der alle de kule konsertene og sånn er :P alle som bor der mener også at utelivet er mye bedre der, men jeg synes det er bra her i Edinburgh også. I hvert fall for en som var vant til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo uansett veldig lett å dra fra Edinburgh til Glasgow. Toget tar vel ca. en time? Er der alle de kule konsertene og sånn er :P alle som bor der mener også at utelivet er mye bedre der, men jeg synes det er bra her i Edinburgh også. I hvert fall for en som var vant til Oslo.

Det er helt sikkert ganske mye bedre enn ute i West Lothian, for å si det slik! :laugh: Du skulle ikke tilfeldigvis vite om en plass i Edinburgh som er i samme gate som Rock In eller gamle Unholy Oslo? Savner å sitte i et hjøre av en helsvart pub, hehe.

Ja, toget er relativt kjapt. Det er to linjer som kjøres mellom E og G, og den ene er noe kjappere og med flere avganger. Rundt en time stemmer nok ganske greit tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ganske mye bedre enn ute i West Lothian, for å si det slik! :laugh: Du skulle ikke tilfeldigvis vite om en plass i Edinburgh som er i samme gate som Rock In eller gamle Unholy Oslo? Savner å sitte i et hjøre av en helsvart pub, hehe.

Ja, toget er relativt kjapt. Det er to linjer som kjøres mellom E og G, og den ene er noe kjappere og med flere avganger. Rundt en time stemmer nok ganske greit tror jeg.

Dessverre. De spiller rockemusikk på Whistle Binkies, men er kanskje ikke det du er ute etter. Den er i en kjeller, men ikke så svart akkurat, og litt eldre klientell + en del turister der. Jeg var kun ute på Dubliner i Oslo, noe som gjør det veldig lett å finne lignende puber her i byen :laugh:

Ja, det fra Waverly til Glasgow Queen Street tar ca en time. Det som går til Glasgow Central tar lang tid.. Havnet på det ved en feil en gang -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Glasgow jeg! Er en kjempetrivelig by selv om den har dårlig rykte. Følte meg aldri utrygg da jeg bodde der i det hele tatt. Hyggelige folk, gode restauranter, fantastisk shopping. Og billigere enn Edinburgh, i tillegg til at det er mindre touristy.. Er uansett ikke så lang togtur mellom de 2 byene, så går også an å kombinere. 

Anonymkode: c56e3...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Glasgow jeg! Er en kjempetrivelig by selv om den har dårlig rykte. Følte meg aldri utrygg da jeg bodde der i det hele tatt. Hyggelige folk, gode restauranter, fantastisk shopping. Og billigere enn Edinburgh, i tillegg til at det er mindre touristy.. Er uansett ikke så lang togtur mellom de 2 byene, så går også an å kombinere. 

Anonymkode: c56e3...965

Jeg har heller aldri følt meg utrygg i Glasgow, selv om jeg har blitt advart flere ganger. Det kan være deler av byen som ikke er helt trygge, men sånn er det jo med nesten alle byer. Glasgow har i hvert fall fantastisk uteliv og masse bra musikk, folk er også utrolig hyggelige der. 

Jeg synes begge byene er fantastiske på hver sin måte, og hvis man har tid bør man besøke begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale Skottland, og særlig Glasgow. Jeg har vært i både Edinburgh og Dublin, men forelsket meg helt i Glasgow da jeg besøkte byen for første gang for noen år tilbake. Nå har jeg vært der hvert år siden.

Personlig syns jeg Glasgow er en mer spennende og koselig by. Den er større enn de to andre, og det synes jeg at man merker godt, da mitt inntrykk er at det skjer mer der enn i både Dublin og Edinburgh. Det kommer jo selvsagt an på hva du ønsker å gjøre når du er på ferie, men jeg syns konsert- og kulturscenen er upåklagelig. 

 I tillegg så er det verdens hyggeligste mennesker, mange koselige puber, godt utvalg i shopping(nest største shoppingtilbud etter London) fantastisk arkitektur og mange gode spisesteder. Det er bare noen av de mange positive tingene ved Glasgow. 

 

Lykke til med reisevalget!

 

Anonymkode: 31326...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale Skottland, og særlig Glasgow. Jeg har vært i både Edinburgh og Dublin, men forelsket meg helt i Glasgow da jeg besøkte byen for første gang for noen år tilbake. Nå har jeg vært der hvert år siden.

Personlig syns jeg Glasgow er en mer spennende og koselig by. Den er større enn de to andre, og det synes jeg at man merker godt, da mitt inntrykk er at det skjer mer der enn i både Dublin og Edinburgh. Det kommer jo selvsagt an på hva du ønsker å gjøre når du er på ferie, men jeg syns konsert- og kulturscenen er upåklagelig. 

 I tillegg så er det verdens hyggeligste mennesker, mange koselige puber, godt utvalg i shopping(nest største shoppingtilbud etter London) fantastisk arkitektur og mange gode spisesteder. Det er bare noen av de mange positive tingene ved Glasgow. 

 

Lykke til med reisevalget!

 

Anonymkode: 31326...ac8

Er veldig enig i dette. Glasgow har fantastisk kulturliv og utrolig hyggelige mennesker! Arkitekturpoenget må Edinburgh få da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært begge plasser, og har bodd i Skottland en kortere periode. Kan anbefale begge byene, men jeg trivdes pittelitt bedre i Dublin enn i Edinburgh. Vet ikke hvorfor, det hadde nok sikkert litt med stemningen i byen å gjøre. Vi bodde i Fleet Street i Dublin, og det var veldig kjekt! Kort vei til de fleste sentrale aktiviteter, og ikke så veldig dyrt. Mener å huske at vi betalte mer for hotellet i Edinburgh. Edinburgh er nok en finere by rent estetisk, men Dublin har sjarm :) Hvorfor ikke gjøre ferien litt lengre og besøke begge plassene? I fjor høst fløy vi til Dublin og var der fra mandag-fredag, også fløy vi dra Dublin til London og var der fra fredag-onsdag. Utrolig gøy! Og flyreisen fra Dublin til London kostet vel bare 500 kroner per person mener jeg.

 

Uansett hva dere velger så blir dere fornøyd, lover! God tur ! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært begge plasser, og har bodd i Skottland en kortere periode. Kan anbefale begge byene, men jeg trivdes pittelitt bedre i Dublin enn i Edinburgh. Vet ikke hvorfor, det hadde nok sikkert litt med stemningen i byen å gjøre. Vi bodde i Fleet Street i Dublin, og det var veldig kjekt! Kort vei til de fleste sentrale aktiviteter, og ikke så veldig dyrt. Mener å huske at vi betalte mer for hotellet i Edinburgh. Edinburgh er nok en finere by rent estetisk, men Dublin har sjarm :) Hvorfor ikke gjøre ferien litt lengre og besøke begge plassene? I fjor høst fløy vi til Dublin og var der fra mandag-fredag, også fløy vi dra Dublin til London og var der fra fredag-onsdag. Utrolig gøy! Og flyreisen fra Dublin til London kostet vel bare 500 kroner per person mener jeg.

 

Uansett hva dere velger så blir dere fornøyd, lover! God tur ! :D

Det er utrolig billig å fly fra Edinburgh til Dublin. Koster vel ca. 10 pund med Ryanair og det er grei reisevei til og fra begge flyplassene (ikke sånt styr som vi har i Norge med Rygge flyplass). 

Problemet med Edinburgh er vel det at det er veldig turistby. Det kryr av grupper på omvisning, STORE mengder suvenirbutikken (mye av det i andre byer, men her er det ekstremt), og man føler derfor ikke helt byens sjarme om man kun er på helgetur og ikke helt vet hvor man skal gå. Om man først begynner å finne puber og områder man liker, så har Edinburgh like mye sjarme som de andre byene, synes jeg, men det var lettere å finne den stemningen i hvert fall i Dublin. 

Men om dere trenger tips for koselige steder i Edinburgh, så har jeg en del favoritter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvor ble det til at dere dro TS? Jeg var i Edinburgh i september, også skal jeg til Dublin i november :) Likte meg veldig godt i Skottland, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å like Irland veldig godt og :) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
4 minutter siden, Helena83 skrev:

Hvor ble det til at dere dro TS? Jeg var i Edinburgh i september, også skal jeg til Dublin i november :) Likte meg veldig godt i Skottland, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å like Irland veldig godt og :) Gleder meg!

Anbefaler deg virkelig å reise litt utenfor Dublin om du skal til Irland. Jeg er i Irland hver måned, og holder meg unna Dublin om det er mulig. Er bare fullt av turister der. Anbefaler Galway eller Kilkenny. Er veldig lett å ta buss til disse stedene fra Dublin (med Bus Éireann for eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linaria skrev:

Anbefaler deg virkelig å reise litt utenfor Dublin om du skal til Irland. Jeg er i Irland hver måned, og holder meg unna Dublin om det er mulig. Er bare fullt av turister der. Anbefaler Galway eller Kilkenny. Er veldig lett å ta buss til disse stedene fra Dublin (med Bus Éireann for eksempel)

Takk for tips! :) Hvordan er været der i slutten av november i forhold til Norge forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
På 10/14/2016 den 13.20, Helena83 skrev:

Takk for tips! :) Hvordan er været der i slutten av november i forhold til Norge forresten? 

Litt varmere, men mer vind og regn enn i øst-Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...