Gå til innhold

Norges billigste bil per km eid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en billig, billig, billig bil. Da tenker jeg ikke nødvendigvis i innkjøp, men jeg vil kjøpe den nå, og siden bare kjøre. Vanlig vedlikehold som oljeskift klarer jeg sjøl. Si jeg skal ha bilen i 5 år, kjører ca 15000km/år, mest utenfor byen uten bommer og ferger, hvilken bil får meg billigst frem? Det forutsetter jo:

Lav pris
Lav verditap
Lav forbruk
Lav forsikringspremie
Høy pålitelighet
Godt vedlikehold av tidligere eier

Anonymkode: 91587...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan du vurdere en liten nyere brukte bil med ca 1.0 liter bensin eller dieselmotor.

Toyota Aygo, Peugeot 107/108, Citroen C1.

Honda Jazz.

Honda Civic eller CR-Z

Suszuki Alto?

Suzuki Swift?

Hyundai i10 eller i20.

Subaru Justy 1.0

VW UP!, Skoda Citigo.

Kia Soul eller Picanto?

Nissan Note 1.2 med 80 hk eller 98 hk og kompressor, eventuelt med 1.5 diesel.

Smart.

Opel Ampera eller Chevrolet Volt.

Chevrolet Spark.

Nyere Opel Corsa eller Adam?

Ford Fiesta 1,0 med 100, 125 eller 140 hk.

Nye Renault Clio

Renault Clio RS 200 eller Clio RS 220 Trophy?

Eller en nye eller nyere brukte elektriske batteribil, men her er det store fare for at batteriet er dårleg og at rekkevidden er låge.

To-seters varebiler med småe dieselmotorer bruker nok også lite drivstoff.

Endret av Dodge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 108. Du får den til 140 000 ferdig registrert med sommer og vinter i mellomste utstyrsversjon. Det blir avskrivning på såvidt over 9000 i året dersom bilen lever i 15 år. Forbruket er som på en hvilken som helst annen bybil. Forsikring er alltid billig på små bybiler. God pålitelighet - det er samme bil som Citroen C1 og Toyota Aygo og årets facelift av de tre består av det samme grunnkomponenter som de forrige modellene (dvs at det er utprøvd teknologi som virker). Hvorfor ikke C1 eller Aygo? Fordi Toyotaen er dyrere og Citroen er et vanskeligere merke å selge i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Skal sette meg inn i lista og se på en slik Peugeot. Men er ikke det en litt liten bil til å kjøre så mye hvert år?

Anonymkode: 91587...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en elektrisk bil? Batteriene på nye biler varer visst endel lengre enn man tidligere trodde, og prisen på batteripakker raser stadig nedover.

Anonymkode: 3b991...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Halvveis

Driftskostnadene mellom en ny elbil og en fossilbil er enorme!

Du kan regne med 3 kr pr km med løpende driftutgifter på en fossilbil (bensin, bom, parkering, årsavgift, service etc.)

På en elbil er dette maks 1 kr. pr km.

Kjører du 15000 km i året utgjør forskjellen gjerne 30000 kr. I løpet av 5 år utgjør dette 150 000 kr!

(dersom faste utgifter som verditap er ellers like).

Batteriene har som regel 8 års garanti og brukte elbiler er svært populære på markedet.

Øvrige deler som "elmotor" har knapt noe bevegelige deler i motsetning til en fossilmotor som har flere tusen deler som kan gå galt.

Endret av Halvveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ennå ikke kjøpt. Hvordan elbil er grei å ha da? Har ikke råd til Tesla og ser at tom. gamle Leaf koster mye penger brukt.

"Kjøre langt"-kommentaren går ut på kjørekomfort. Småbiler er vel litt trøttende å kjøre på landeveien?

 

Anonymkode: 91587...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault Zoe er billige på bruktmarkedet, men pass på å få med gode garanti og veggboks for lading og at du kan lade den elektriske bilen hjemme.

Nye elektriske Smart er billige.

Nye Citroen c-zero, Peugeot ion?, og Mitsubishi imiev er billige (men så er det dette med batteriet og rekkevidden).

Lite brukte eller nye Elektriske Renault Kangoo (men så var det dette med batteri og rekkevidde).

Nissan NV 200 ev?

Endret av Dodge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid før også denne tråden ble gjennomsyret av politisk korrekt elbil-prat.

Hvis TS virkelig vil ha billig bilhold kjøper man en Toyota Yaris eller Corolla til 20-40 000 kr og kjører den i 10 år. Billigere blir det ikke. Funker fjell på all type kjøring, og oppfyller alle krav for billig bilhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aule, det var mer i de banene jeg sjøl tenkte også. Har god tid ig skal regne på det.

Anonymkode: 91587...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 2.12.2015 at 23.57, Dodge skrev:

Renault Zoe er billige på bruktmarkedet, men pass på å få med gode garanti og veggboks for lading og at du kan lade den elektriske bilen hjemme.

 

Skal man ha veggboks, kan man trygt glemme brukt Zoe. Veggboks er ikke akkurat noe man har lov å montere opp selv. Kjøper man ny bil er veggboks, trafo og montering inkludert i prisen. Kampanjen går ut mars måned.

Anonymkode: 3b991...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel fossilbil er kilden til mange spennende økonomiske overraskelser!

Man begynner med å betale full årsavgift, deretter alle typer avgifter som myndighetene pålegger langs veiene, fortsetter med å koste på vedlikehold på tusenvis av gamle mekaniske deler og deretter ende året med uforutsette slitasjedeler som må byttes ut på gamle biler.

Alternativt kjøper man en nyere elbil og glemmer omtrent alt av drivskostnader. De har knapt noen mekaniske deler å skifte ut også. Så enkelt, så billig.

Anonymkode: a507d...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gammel fossilbil er kilden til mange spennende økonomiske overraskelser!

Man begynner med å betale full årsavgift, deretter alle typer avgifter som myndighetene pålegger langs veiene, fortsetter med å koste på vedlikehold på tusenvis av gamle mekaniske deler og deretter ende året med uforutsette slitasjedeler som må byttes ut på gamle biler.

Alternativt kjøper man en nyere elbil og glemmer omtrent alt av drivskostnader. De har knapt noen mekaniske deler å skifte ut også. Så enkelt, så billig.

Anonymkode: a507d...898

Nå er det jo ikke motoren som ryker først på en slik forderdelig fossilbil så lenge man husker å peile oljen og sjekke kjølevannet, men bærearmer, stabstagledd, styring, bremsekalippere, hjuloppheng, støtdempere, bla bla....Og det har da dildopowerfarkostene også. I tillegg til veldig dyre batterier. Som er såpass leie for miljøet at de regnes som ADR-gods om de ikke fraktes i bilen de skal sitte i....

Anonymkode: 0586b...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ikke motoren som ryker først på en slik forderdelig fossilbil så lenge man husker å peile oljen og sjekke kjølevannet, men bærearmer, stabstagledd, styring, bremsekalippere, hjuloppheng, støtdempere, bla bla....Og det har da dildopowerfarkostene også. I tillegg til veldig dyre batterier. Som er såpass leie for miljøet at de regnes som ADR-gods om de ikke fraktes i bilen de skal sitte i....

Anonymkode: 0586b...8e6

Batteriene regnes som spesialavfall? Hvor har du det fra? Hvilke farlige stoffer er det snakk om?

Det er forøvrig ikke tvil om at det er flere dyre servicer man slipper unna som eier av elbil. Bremsene varer også mye lengre på en elbil, siden den alltid vil regenerere i nedoverbakker og ved oppbremsing, før den tyr til de mekaniske bremsene. Fossilbiler har bare mekaniske bremser, pluss manuell motorbrems (dvs den blir ikke brukt annet enn av erfarne sjåfører).

Anonymkode: 3b991...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. januar 2016 at 17.53, AnonymBruker skrev:

Batteriene regnes som spesialavfall? Hvor har du det fra? Hvilke farlige stoffer er det snakk om?

 

Anonymkode: 3b991...1fa

Jeg sa ikke det. Jeg sa de ble regnet som farlig gods. Da skal man neppe legge de fra seg i skogen når de er gåen? 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2012/Desember_2012/Ingen_batterier_skal_kastes/

 

http://www.nffa.no/Nyhetsarkiv/tabid/82/articleType/ArticleView/articleId/2234/El-bilbatterier-pa-vei-inn-i-avfallskjeden.aspx

 

Anonymkode: 0586b...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør ikke dumpe melkekartonger i skogen heller, så jeg ser ikke helt poenget? Det beste både for miljøet og lommeboka er om man kan klare å resirkulere noen av stoffene batteriene er laget av. Til og med vanlige engangsbatterier til fjernkontroller mm bør man resirkulere, selv om man kan kaste dem i restavfallet.

Anonymkode: 3b991...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Polo er rimelig å kjøpe inn, finnes mange av i brukthandelen og bruker svært lite bensin/diesel. Jeg kjører hver dag, fyller én gang per mnd. Full tank koster meg litt over kr. 500,-

Anonymkode: cdd53...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en nyere Polo en gang. Den var mer på verksted enn på veien. Lykke til!

Anonymkode: a507d...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...