Gå til innhold

Dekk på feil side


La Luna

Anbefalte innlegg

Da jeg la om til sommerdekk i fjor, markerte jeg piggdekkene hvilket som var foran, bak, høyre og venstre. I år betalte jeg for at noen skulle legge om dekkene for meg, og jeg presiserte at jeg hadde markert dekkene. Allikevel ser jeg at de har satt de bakerste på feil side. 

Men har dette egentlig så mye å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

De fleste dekk har en eller flere små markeringer som viser hvilken vei som er riktig rulleretning. Dersom dette blir forbyttet, kan kjøreegenskapene bli dårligere fordi dekket ikke leder vekk vann, snø, slaps osv på en like effektiv måte som det skal. Sjekk om  alle dekkene står med pilen riktig veg. Hvis de gjør det, så går det bra. Og en ting til: hvis de gjør det nå, så kjørte du med bakdekkene feil veg i hele fjor vinter :) 

Se lenken for eksempel på merking av rulleretning: 

https://www.google.no/search?q=dekk+kjøreretning&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMI8vKk_OaayQIVqcByCh0UPAUf&biw=1436&bih=765#tbm=isch&q=rulleretning+dekk&imgrc=m6hOcnDJab3NrM%3A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør tilbake til dem som la om dekkene dine og snakk med de. De fleste vil forklare hvorfor de har gjort som de har gjort og rydde opp dersom de har gjort noe feil. Fordi, skjer det en ulykke og de som har satt hjulene på bilen har gjort noe feil, vil de kunne komme i ansvar. Det ønsker de færreste. 

Anonymkode: 023e5...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg la om til sommerdekk i fjor, markerte jeg piggdekkene hvilket som var foran, bak, høyre og venstre. I år betalte jeg for at noen skulle legge om dekkene for meg, og jeg presiserte at jeg hadde markert dekkene. Allikevel ser jeg at de har satt de bakerste på feil side. 

Men har dette egentlig så mye å si? 

Ja, du sliter dekkene unødig. Spesielt går dette ut over piggene. De legger seg i en retning, og når de bytter dekkene bak, endres også rotasjonsretningen. Lett å rive av pigger.

Rotasjonsretningen på dekk er gjerne merket med en pil. Noen dekk ser man det tydelig på mønsteret som har en plogform.

Ikke alle dekk har mønster med rotasjonsretning. Hvis så er tilfelle med dine dekk, er feilen de har gjort ikke så grov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...