Gå til innhold

Fare for stryk praksis


Gjest 89-modell

Anbefalte innlegg

Gjest 89-modell

hmm jeg går og 1. semester og har hatt praksis nå på høsten 3 uker, vi måtte ikke ha lederdager, telle barna osv, det skal vi gjøre først til våren da har vi 5 uker praksis, altså ha lederdager. Vi hadde veiledningstimer en gang per uke (2t var 2 studenter) der vi tok opp ting vi lurte på, kommuniserte godt med praksislærer underveis. Trist å høre du ikke har hatt noen fin praksis, virker ikke sånn. Vår praksislærer var veldig på det at vi hadde gjort et godt førsteintrykk, lagde plakat med bilde av oss og informasjon om skolen vi var fra osv, hilse på alle foreldre og ansatte og var sosiale og imøtekommende. Hun var og veldig fornøyd med at vi hadde "hjulpet til" typ normale ting som ta initiativ til vask av bord, rydding, og annet forefallende man normalt gjør i arbeid. Vi begge studentene har jobbet mye i barnehage før. Er det mulig du ikke har stått på for å gi et godt intrykk av deg selv? Vi fortalte allerede dag 1 at vi ville bli med på evt foreldremøter, osv og det fikk vi! Veldig gode erfaringer å ta med seg videre. Viktig  å være "på" hele tiden, gjøre et godt intrykk og "se" hvor du kan bidra.

Jojo, selvsagt, snakket mye med foreldrene og alt, og har barn selv så forstår jo hva forelødre ønsker og hva barna også ønsker. Kunne ikke falt meg inn å gjort ett dårlig inntrykk eller en dårlig jobb da dette med barnehage hverdagen er veldig viktig. Dette ordnet seg, vi fikk snakket om det og vi kom frem til at grunnen til at jeg ble i fare for stryk er fordi jeg tok det for mye til meg når ting ikke gikk etter planen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er sant, bare synes ikke man kan si at man er født som leder, at man må være det første praksis...

At man må huske pauser til de ansatte og telle barn så så mange ganger om ikke er man ikke den rette leder.

 

Det at jeg har prøvd å ha en samling, men mislykkes krever jo at øvingslærer backer meg opp og sier det var bra jobba, om ikke blir jeg jo usikker som førsteklasse student...

Å gi de ansatte pauser og å vite hvor alle barna er til en hver tid er det viktigste du gjør i løpet av en arbeidsdag. Det er så essensielt at om man ikke klarer å passe på det etter et par dager i praksis, er man kanskje ikke tuftet for yrket.

Når du mislykkes kan du jo ikke få beskjed om at det var bra jobba.  Det vil være ren løgn, og det motsatte av konstruktivt. Du må tåle den negative kritikken du får, og snu det til noe positivt. Svare med at "ja, det gikk jo ikke så bra. Hva ville du gjort annerledes?" eller liknende. Og så bruke rådene du da får ved neste forsøk på samling. Og slutt å skylde på at du er førsteårsstudent. Bare at du bruker det som unskyldning får meg til å lure på om du er moden nok til å ta en slik utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Å gi de ansatte pauser og å vite hvor alle barna er til en hver tid er det viktigste du gjør i løpet av en arbeidsdag. Det er så essensielt at om man ikke klarer å passe på det etter et par dager i praksis, er man kanskje ikke tuftet for yrket.

Når du mislykkes kan du jo ikke få beskjed om at det var bra jobba.  Det vil være ren løgn, og det motsatte av konstruktivt. Du må tåle den negative kritikken du får, og snu det til noe positivt. Svare med at "ja, det gikk jo ikke så bra. Hva ville du gjort annerledes?" eller liknende. Og så bruke rådene du da får ved neste forsøk på samling. Og slutt å skylde på at du er førsteårsstudent. Bare at du bruker det som unskyldning får meg til å lure på om du er moden nok til å ta en slik utdanning.

Jaja, du kan jo mene hva du vil, jeg er gift og har barn selv..

Dette handlet om at jeg ble usikker på øvingslærerens fremtoning, var ikke mye pedaogikk over måten hun ville veilede oss studenter, var mer for å ta oss.. Jeg mener hun burde sagt dette på forhånd, at det er fint du velger en person til å telle barna, det var veldig fint du lekte så bra med barna, men husk også å telle barna neste gang så du får med sikkerheten... Var liksom dårlig stemning hele tiden. Og ikke noe bra arbeidsmiljø. Er ikke normalt man ikke snakker med personalet, eller at personalet f.eks smiler når man holder en samling, det er faktisk lov. Det skaper trygghet, det er viktig at de ansatte snakker sammen høflig så barna ser at det er trygg plass å være, og at man kan le og ha det hyggelig.. Jeg ville aldri latt barnet mitt være der. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Jaja, du kan jo mene hva du vil, jeg er gift og har barn selv..

Dette handlet om at jeg ble usikker på øvingslærerens fremtoning, var ikke mye pedaogikk over måten hun ville veilede oss studenter, var mer for å ta oss.. Jeg mener hun burde sagt dette på forhånd, at det er fint du velger en person til å telle barna, det var veldig fint du lekte så bra med barna, men husk også å telle barna neste gang så du får med sikkerheten... Var liksom dårlig stemning hele tiden. Og ikke noe bra arbeidsmiljø. Er ikke normalt man ikke snakker med personalet, eller at personalet f.eks smiler når man holder en samling, det er faktisk lov. Det skaper trygghet, det er viktig at de ansatte snakker sammen høflig så barna ser at det er trygg plass å være, og at man kan le og ha det hyggelig.. Jeg ville aldri latt barnet mitt være der. Aldri.

Det er heller ikke normalt at en som er øvingslærer er på kontoret fire timer av de seks timene vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...