Gå til innhold

Fare for stryk praksis


Gjest 89-modell

Anbefalte innlegg

Ja, er sant, bare synes ikke man kan si at man er født som leder, at man må være det første praksis...

At man må huske pauser til de ansatte og telle barn så så mange ganger om ikke er man ikke den rette leder.

 

Det at jeg har prøvd å ha en samling, men mislykkes krever jo at øvingslærer backer meg opp og sier det var bra jobba, om ikke blir jeg jo usikker som førsteklasse student...

Noen av de er harde med studentene... Hvis du syns øvingslærer rett og slett er frekk, så tar du en prat med praksiskontoret på din skole og spør etter råd. Ellers får du bare gjøre det øvingslærer sier. Hun sier du glemte pause og telle unger, ja da gjør du det neste gang. Sier hun at du er en dårlig leder, så spør om begrunnelse og tips til hva du kan gjøre for å gjøre det bedre, også følger du de tipsene. 

Også må du jobbe litt med de følelsene dine:) Skjønner at du kan bli usikker, jeg har vært der selv. Prøv å få litt bedre selvtillit og ikke la deg knekke av kritikk fra øvingslærer. :) Vær positiv ovenfor deg selv og sett deg mål.

Vis øvingslærer at du er bevisst hva du må jobbe videre med også. Ikke bare se på det som noe som er feil, men at det er en del av en prosess. Prøv å diskuter med øvingslærer hvordan du kan jobbe videre. Hvordan planlegger du ting forresten? Lager du en skriftlig plan på forhånd? Kan du lage en og be øvingslærer ta en titt før du gjennomfører den?

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du bli barnehagelærer må du være ydmyk og du må kunne ta til deg kritikk. Man er gjerne i en litt sårbar situasjon som student, du skal få tilbakemelding og veiledning på arbeidet ditt. Prøv å se dette som en øvelse til du kommer ut i arbeidslivet, jeg skal love deg at det ikke er noe bedre når foreldre eller kollegaer kommer med kritikk til deg. Da kan du faktisk ikke bryte sammen. I alle barnehager finnes det personale eller foreldre med sterke meninger, disse må du også takle. 

Angående lederdag og samling, det er bare en ting som gjelder når man er i praksis - Planlegging. Før lederdag lager du vel en dagsplan? For samling kan du også lage en plan. Sett deg inn i planene til barnehagen og få inn tema deres. Du må kanskje skrive praksislogg? Reflekter over dagen der, vis at du kan være selvkritisk. Feks. under samlingen gikk det og det bra, men det og det kunne gått bedre. For at det skulle gått bedre kunne jeg gjort sånn og sånn. Samme med lederdag, reflekter og tenk litt hva du kunne gjort bedre. Hvilke forventninger har du til din egen leder? Hvordan ligger du an? Var du tydlig nok? 

Anonymkode: 667da...27a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den didaktiske relasjonsmodellen.

Google "hva, hvordan, hvorfor - skjema", den er ganske enkel. Hva skal du gjøre? Hvordan? Og hvorfor? Har brukt den kjempemye:)

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lese "Å være leder i barnehagen". Spesielt om relasjonsledelse.

edit: hør på det Mytic har skrevet her og i den forrige tråden, hun vet hva hun snakker om

Endret av mini-mio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Du bør lese "Å være leder i barnehagen". Spesielt om relasjonsledelse.

edit: hør på det Mytic har skrevet her og i den forrige tråden, hun vet hva hun snakker om

Er bare at det ikke burde kreves av oss enda å huske alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare at det ikke burde kreves av oss enda å huske alt.

 

Nå ga jeg deg et godt råd, ikke syt. Jeg sier ikke det her for å være slem, men du sa praksislæreren har sagt at du ikke tar til deg kritikk. Jeg tror det kan være denne holdningen som gjør at hun mener det.

Endret av mini-mio
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbausende mange studenter har mye lavere evne til refleksjon enn man skulle tro, selv om de selv syns de er veldig innsiktsfulle. At du ikke tar til deg noe av det øvingslærer har sagt, stiller mer spørsmål rundt det eller reflekterer over hvordan du kunne løst situasjonene bedre, gjør nettopp at du beviser lav evne til refleksjon over egen innsats i praksis. Når du får kritikk legger du skylden på at øvingslærer er ubrukelig og at du er førsteårsstudent, du fraskriver deg ansvaret.

Men skal ikke øvingslærer la meg vokse og bygge meg opp...? Ros gjør jo studenter mer trygge.

Dette er resultatet av at bomullsgenerasjonen skal i jobb, de forventer ros for alt. Du får ros når du gjør noe bra, du roses ikke bare for at du selv skal føle seg bedre. Øvingslærer gir deg innspill for å bli bedre, men du tar det ikke til deg, da kan du heller ikke forvente ros. I forsvaret lærer man å takke for kritikk, for det er det som gjør deg bedre i det lange løp.

For øvrig svarte jeg for mange år siden i en tråd her inne der en hadde strøket i praksis og mente det var helt ufortjent, og selv om du ennå ikke har strøket, så kopierer jeg inn svaret til deg, for jeg tror en del av det som står der kan gi deg noe å tenke på. Vær ydmyk, ta til deg kritikk og ikke legg skylden på andre. Lykke til!

 

 

Nå mener ikke jeg å være frekk eller noe her, men kan det være du mangler litt innsikt i egen oppførsel og evner? Jeg har sett mange studenter i praksis, og vet at det skal MYE til å stryke i en praksisperiode! De som stryker mener ofte at andre har hatt en lettere praksis, fått enklere oppgaver, snillere veiledere, mindre streng lærer osv, men det er aldri tilfellet. Medstudentene har rett og slett tilnærmet seg praksisfeltet med mer åpenethet og faglig kunnskap, og vist større vilje til å løse de oppgaver og utfordringer som har møtt dem underveis.

Ofte viser også studenter som stryker en holdning som sjokkerer de fast ansatte, eller så stor mangel på faglig innsikt at de blir regnet som en inkompetente til å jobbe med det de utdanner seg til etter praksis. Er vi i tvil om en student hos oss spør vi oss alltid om vi kunne hatt studenten som kollega etter praksis, om vi da tenker at med opplæring og tid til å komme inn i rutinene hadde dette blitt en kollega vi stolte på faglig, og som formidler de verdier og holdninger man trenger i yrket. Er svaret nei (og som sagt, det er sjelden), så vil nok det telle med i vurderingen. Den måten du omgår barn og foreldre på et nok også tellende i din evaluering, kan du virke brå, uhøflig, umoden og lite kompetent å så måte?

Du skriver ikke hvorfor du har strøket, men de må ha gitt deg en begrunnelse? Du kan så klart klage, men det er lite trolig at du vil nå frem med mindre de var helt på vippen. Det er som nevt sjelden studenter stryker, og det skal være store svakheter/mangler for at det skjer. I motsetning til en eksamen der man kan ha en dårlig dag, få jernteppe osv, går praksis over tid og de har fått muligheten til å evaluere og vurdere deg over en lengre periode. Dermed er det ikke en dag eller en hendelse (den skal i så fall være graverende) som blir utslagsgivende.

Anonymkode: 8e185...349

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare at det ikke burde kreves av oss enda å huske alt.

 

Huske hva? Det øvingslærer sier, det du har planlagt: Skriv det ned! Jeg kan ikke tro at du ikke får lov til å ha med notater i arbeidstiden. Jeg er i jobb nå og må ha notater i blant. Lag deg en enkel plan ut i fra det du har planlagt og øvingslærer har sagt du må være bedre på, også bruker du den neste gang. Til slutt sjekker du planen igjen og ser om det var noe du glemte, eller noe du gjorde bra som du kan legge til for neste gang. Så følger du den reviderte planen neste gang. Her er det en god ide å bruke hva,hvordan,hvorfor-skjema. Bare ikke fyll ut alt for detaljert. Det er forventet at du prøver å forbedre deg selv. Hvis du har glemt helt konkrete ting som å telle barna når de skal på tur, vet du at da må du neste gang gjøre noe så du husker på det! 

Noen ganger skriver jeg også ting i hånda :P Ting som jeg må huske.

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Forbausende mange studenter har mye lavere evne til refleksjon enn man skulle tro, selv om de selv syns de er veldig innsiktsfulle. At du ikke tar til deg noe av det øvingslærer har sagt, stiller mer spørsmål rundt det eller reflekterer over hvordan du kunne løst situasjonene bedre, gjør nettopp at du beviser lav evne til refleksjon over egen innsats i praksis. Når du får kritikk legger du skylden på at øvingslærer er ubrukelig og at du er førsteårsstudent, du fraskriver deg ansvaret.

Dette er resultatet av at bomullsgenerasjonen skal i jobb, de forventer ros for alt. Du får ros når du gjør noe bra, du roses ikke bare for at du selv skal føle seg bedre. Øvingslærer gir deg innspill for å bli bedre, men du tar det ikke til deg, da kan du heller ikke forvente ros. I forsvaret lærer man å takke for kritikk, for det er det som gjør deg bedre i det lange løp.

For øvrig svarte jeg for mange år siden i en tråd her inne der en hadde strøket i praksis og mente det var helt ufortjent, og selv om du ennå ikke har strøket, så kopierer jeg inn svaret til deg, for jeg tror en del av det som står der kan gi deg noe å tenke på. Vær ydmyk, ta til deg kritikk og ikke legg skylden på andre. Lykke til!

 

 

Nå mener ikke jeg å være frekk eller noe her, men kan det være du mangler litt innsikt i egen oppførsel og evner? Jeg har sett mange studenter i praksis, og vet at det skal MYE til å stryke i en praksisperiode! De som stryker mener ofte at andre har hatt en lettere praksis, fått enklere oppgaver, snillere veiledere, mindre streng lærer osv, men det er aldri tilfellet. Medstudentene har rett og slett tilnærmet seg praksisfeltet med mer åpenethet og faglig kunnskap, og vist større vilje til å løse de oppgaver og utfordringer som har møtt dem underveis.

Ofte viser også studenter som stryker en holdning som sjokkerer de fast ansatte, eller så stor mangel på faglig innsikt at de blir regnet som en inkompetente til å jobbe med det de utdanner seg til etter praksis. Er vi i tvil om en student hos oss spør vi oss alltid om vi kunne hatt studenten som kollega etter praksis, om vi da tenker at med opplæring og tid til å komme inn i rutinene hadde dette blitt en kollega vi stolte på faglig, og som formidler de verdier og holdninger man trenger i yrket. Er svaret nei (og som sagt, det er sjelden), så vil nok det telle med i vurderingen. Den måten du omgår barn og foreldre på et nok også tellende i din evaluering, kan du virke brå, uhøflig, umoden og lite kompetent å så måte?

Du skriver ikke hvorfor du har strøket, men de må ha gitt deg en begrunnelse? Du kan så klart klage, men det er lite trolig at du vil nå frem med mindre de var helt på vippen. Det er som nevt sjelden studenter stryker, og det skal være store svakheter/mangler for at det skjer. I motsetning til en eksamen der man kan ha en dårlig dag, få jernteppe osv, går praksis over tid og de har fått muligheten til å evaluere og vurdere deg over en lengre periode. Dermed er det ikke en dag eller en hendelse (den skal i så fall være graverende) som blir utslagsgivende.

Anonymkode: 8e185...349

Skrevet det over. Bare advarsler !

Hun mente jeg ikke var en underlegende leder.. , men jobber jo med det nå og skal ha en ekstra leder dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Forbausende mange studenter har mye lavere evne til refleksjon enn man skulle tro, selv om de selv syns de er veldig innsiktsfulle. At du ikke tar til deg noe av det øvingslærer har sagt, stiller mer spørsmål rundt det eller reflekterer over hvordan du kunne løst situasjonene bedre, gjør nettopp at du beviser lav evne til refleksjon over egen innsats i praksis. Når du får kritikk legger du skylden på at øvingslærer er ubrukelig og at du er førsteårsstudent, du fraskriver deg ansvaret.

Dette er resultatet av at bomullsgenerasjonen skal i jobb, de forventer ros for alt. Du får ros når du gjør noe bra, du roses ikke bare for at du selv skal føle seg bedre. Øvingslærer gir deg innspill for å bli bedre, men du tar det ikke til deg, da kan du heller ikke forvente ros. I forsvaret lærer man å takke for kritikk, for det er det som gjør deg bedre i det lange løp.

For øvrig svarte jeg for mange år siden i en tråd her inne der en hadde strøket i praksis og mente det var helt ufortjent, og selv om du ennå ikke har strøket, så kopierer jeg inn svaret til deg, for jeg tror en del av det som står der kan gi deg noe å tenke på. Vær ydmyk, ta til deg kritikk og ikke legg skylden på andre. Lykke til!

 

 

Nå mener ikke jeg å være frekk eller noe her, men kan det være du mangler litt innsikt i egen oppførsel og evner? Jeg har sett mange studenter i praksis, og vet at det skal MYE til å stryke i en praksisperiode! De som stryker mener ofte at andre har hatt en lettere praksis, fått enklere oppgaver, snillere veiledere, mindre streng lærer osv, men det er aldri tilfellet. Medstudentene har rett og slett tilnærmet seg praksisfeltet med mer åpenethet og faglig kunnskap, og vist større vilje til å løse de oppgaver og utfordringer som har møtt dem underveis.

Ofte viser også studenter som stryker en holdning som sjokkerer de fast ansatte, eller så stor mangel på faglig innsikt at de blir regnet som en inkompetente til å jobbe med det de utdanner seg til etter praksis. Er vi i tvil om en student hos oss spør vi oss alltid om vi kunne hatt studenten som kollega etter praksis, om vi da tenker at med opplæring og tid til å komme inn i rutinene hadde dette blitt en kollega vi stolte på faglig, og som formidler de verdier og holdninger man trenger i yrket. Er svaret nei (og som sagt, det er sjelden), så vil nok det telle med i vurderingen. Den måten du omgår barn og foreldre på et nok også tellende i din evaluering, kan du virke brå, uhøflig, umoden og lite kompetent å så måte?

Du skriver ikke hvorfor du har strøket, men de må ha gitt deg en begrunnelse? Du kan så klart klage, men det er lite trolig at du vil nå frem med mindre de var helt på vippen. Det er som nevt sjelden studenter stryker, og det skal være store svakheter/mangler for at det skjer. I motsetning til en eksamen der man kan ha en dårlig dag, få jernteppe osv, går praksis over tid og de har fått muligheten til å evaluere og vurdere deg over en lengre periode. Dermed er det ikke en dag eller en hendelse (den skal i så fall være graverende) som blir utslagsgivende.

Anonymkode: 8e185...349

Har barn selv.... Så vet jo hvordan jeg oppfører meg, men jobber med tilbakemeldingene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet det over. Bare advarsler !

Hun mente jeg ikke var en underlegende leder.. , men jobber jo med det nå og skal ha en ekstra leder dag 

Underlegende leder?

Anonymkode: 7c9df...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet det over. Bare advarsler !

Hun mente jeg ikke var en underlegende leder.. , men jobber jo med det nå og skal ha en ekstra leder dag 

Er det mulig du ikke får reflektert over tilbakemeldingene fordi du ikke forstår dem? Har du det skriftlig? 

Jeg skjønner ikke hva hun mener med underlegende leder? Er det ett ord?

Har du den "å være leder i barnehagen" https://fagbokforlaget.no/?isbn=9788245014051 <- denne på pensum? Hvis ikke bør du skaffe deg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 89-modell

Hun sa at jeg ikke hadde underlegne kunnskaper,  men har jobbet mye i bransjer med ledelse og ansvar.

De gir veldig lite tilbakemeldinger og jeg ble en gang veldig lei meg og på gråten (ikke foran barna da )...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa at jeg ikke hadde underlegne kunnskaper,  men har jobbet mye i bransjer med ledelse og ansvar.

De gir veldig lite tilbakemeldinger og jeg ble en gang veldig lei meg og på gråten (ikke foran barna da )...

Det var ikke grunnleggende hun sa, da? Har du ikke norsk som morsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa at jeg ikke hadde underlegne kunnskaper,  men har jobbet mye i bransjer med ledelse og ansvar.

De gir veldig lite tilbakemeldinger og jeg ble en gang veldig lei meg og på gråten (ikke foran barna da )...

skjønte du hva hun mente med "underlegne kunnskaper"?

du må forstå det for å kunne reflektere over det og sette det ut i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skjønte du hva hun mente med "underlegne kunnskaper"?

du må forstå det for å kunne reflektere over det og sette det ut i praksis.

huff,  trenger aa bli fortalt hva " underlege leder, underlegne kunnskaper" betyr jeg?:) 

Anonymkode: 16239...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Det var ikke grunnleggende hun sa, da? Har du ikke norsk som morsmål?

Jo,jeg har det... Samme det.. 

 

Jeg jobber med tingene hun har kommet med som tilbakemelding nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jeg har det... Samme det.. 

 

Jeg jobber med tingene hun har kommet med som tilbakemelding nå.

Håper det går bedre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg går og 1. semester og har hatt praksis nå på høsten 3 uker, vi måtte ikke ha lederdager, telle barna osv, det skal vi gjøre først til våren da har vi 5 uker praksis, altså ha lederdager. Vi hadde veiledningstimer en gang per uke (2t var 2 studenter) der vi tok opp ting vi lurte på, kommuniserte godt med praksislærer underveis. Trist å høre du ikke har hatt noen fin praksis, virker ikke sånn. Vår praksislærer var veldig på det at vi hadde gjort et godt førsteintrykk, lagde plakat med bilde av oss og informasjon om skolen vi var fra osv, hilse på alle foreldre og ansatte og var sosiale og imøtekommende. Hun var og veldig fornøyd med at vi hadde "hjulpet til" typ normale ting som ta initiativ til vask av bord, rydding, og annet forefallende man normalt gjør i arbeid. Vi begge studentene har jobbet mye i barnehage før. Er det mulig du ikke har stått på for å gi et godt intrykk av deg selv? Vi fortalte allerede dag 1 at vi ville bli med på evt foreldremøter, osv og det fikk vi! Veldig gode erfaringer å ta med seg videre. Viktig  å være "på" hele tiden, gjøre et godt intrykk og "se" hvor du kan bidra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...