Gå til innhold

Bråkete nabo


Mari Y

Anbefalte innlegg

Har en nabo som er ekstremt bråkete, og som jeg er redd kan ha problemer. Han holdt meg våken hele natten, en gang. Han skriker høyt og mye på en gang. Har til og med ringt politiet en gang, men ser at dette fortsetter. Til og med her om dagen, syntes jeg at jeg hørte en unge som gråt i tillegg. Så jeg håper ikke det er barn i nærheten. Jeg må understreke at dette er en blokk hvor det er mange kommunale boliger, så tror enkelte av de som bor her har psykiske problemer. Det jeg lurer på er om jeg kan/bør skrive en bekymringsmelding til bydelen eller kommunen? Jeg vet at jeg har klagerett,også, men takk for svar:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan skrive bekymringsmelting til hvem som helst, når som helst. Du virker bekymret, så da vil jeg anbefale å sende en bekymringsmelting til bydelen, kommunen og den lokale legevakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem/hva skriker han til? Bor han med andre?

Det vet jeg ikke. Vet heller ikke om det er noen andre som bor der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare å banker på å spør om alt er bra da? Må ikke ringe politiet for ALT vettu. Naboer er det helt vanlig å snakke med så synd at det har blitt så unormalt i dag! Bare bank på døra neste gang og si at du hører han skrike langt ut i gangen og inn til deg sånn at du blir bekymret, og at om det ikke er noe at han bes om å dempe seg. Evn heng opp en lapp om det brettet på døra hans slik at han kan finne den senere om han velger å ikke lukke opp døra.
Var noen som ringte på min dør for et års tid siden også, når jeg noen uker våkner hver natt hylgråtende og slo i veggen og dusjet og skrek i timesvis. Jeg lukket ikke opp, men innså i hvertfall at neste gang jeg trengte å være psykisk ustabil måtte jeg dempe meg om jeg ikke ville ha hjelp/innblanding. Kanskje det er nettopp det han gutten roper om?

Anonymkode: f1f4b...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor går du ikke bare å banker på å spør om alt er bra da? Må ikke ringe politiet for ALT vettu. Naboer er det helt vanlig å snakke med så synd at det har blitt så unormalt i dag! Bare bank på døra neste gang og si at du hører han skrike langt ut i gangen og inn til deg sånn at du blir bekymret, og at om det ikke er noe at han bes om å dempe seg. Evn heng opp en lapp om det brettet på døra hans slik at han kan finne den senere om han velger å ikke lukke opp døra.
Var noen som ringte på min dør for et års tid siden også, når jeg noen uker våkner hver natt hylgråtende og slo i veggen og dusjet og skrek i timesvis. Jeg lukket ikke opp, men innså i hvertfall at neste gang jeg trengte å være psykisk ustabil måtte jeg dempe meg om jeg ikke ville ha hjelp/innblanding. Kanskje det er nettopp det han gutten roper om?

Anonymkode: f1f4b...bad

Hvis naboen er ustabil, kan det faktisk være farlig å ringe på til vedkommende. TS skal ikke blande seg borti dette, men sende en bekymringsmelding evt ringe til psykiatrien i bydelen

Anonymkode: 08fc8...2e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville helt klart meldt fra til kommunen- de har vel et ansvar for de som bor i kommunale boliger? Spesielt siden det kanskje er et barn der. Ville aldri gått og banket på, man vet aldri- det kan være utagerende personer, rus og lignende

Anonymkode: f4d08...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en vaktmester, formann, eller andre naboer det går an å snakke med? Det kan kanskje være greit å begynne der? Er det andre enn deg som opplever det? Man har visse husregler i blokker, og disse må følges. Følges ikke reglene kan det få konsekvenser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare å banker på å spør om alt er bra da? Må ikke ringe politiet for ALT vettu. Naboer er det helt vanlig å snakke med så synd at det har blitt så unormalt i dag! Bare bank på døra neste gang og si at du hører han skrike langt ut i gangen og inn til deg sånn at du blir bekymret, og at om det ikke er noe at han bes om å dempe seg. Evn heng opp en lapp om det brettet på døra hans slik at han kan finne den senere om han velger å ikke lukke opp døra.
Var noen som ringte på min dør for et års tid siden også, når jeg noen uker våkner hver natt hylgråtende og slo i veggen og dusjet og skrek i timesvis. Jeg lukket ikke opp, men innså i hvertfall at neste gang jeg trengte å være psykisk ustabil måtte jeg dempe meg om jeg ikke ville ha hjelp/innblanding. Kanskje det er nettopp det han gutten roper om?

Anonymkode: f1f4b...bad

TS maa for all del ikke selv gaa aa ringe paa! Veldig uansvarlig forslag. ! Vedkommende er tydelig ekstrem ustabil og  trenger hjelp , her er det bare aa ringe til politiet 

Anonymkode: 196c4...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ikke bare å banker på å spør om alt er bra da? Må ikke ringe politiet for ALT vettu. Naboer er det helt vanlig å snakke med så synd at det har blitt så unormalt i dag! Bare bank på døra neste gang og si at du hører han skrike langt ut i gangen og inn til deg sånn at du blir bekymret, og at om det ikke er noe at han bes om å dempe seg. Evn heng opp en lapp om det brettet på døra hans slik at han kan finne den senere om han velger å ikke lukke opp døra.
Var noen som ringte på min dør for et års tid siden også, når jeg noen uker våkner hver natt hylgråtende og slo i veggen og dusjet og skrek i timesvis. Jeg lukket ikke opp, men innså i hvertfall at neste gang jeg trengte å være psykisk ustabil måtte jeg dempe meg om jeg ikke ville ha hjelp/innblanding. Kanskje det er nettopp det han gutten roper om?

Anonymkode: f1f4b...bad

Jeg tror nok ikke det er aktuelt å snakke med naboen, da man ikke vet om hvorvidt personen har selvkontroll. Det er forsåvidt forståelig at folk trenger noen å snakke med, men for folk som sliter psykisk finnes det også nød-telefoner man kan ringe, og her i en storby, er det heller ikke lang vei til Legevakten, Kirkens SOS ol som har kompetanse på feltet. Den jevne mann i gata bør ikke gripe inn, direkte. Har ikke unngått å blande meg, men har som regel ringt politiet, der dyr eller mennesker har vært ille ute, og mener at å ringe politi, el er det mest riktige. Man vet heller ikke hva som utløser raseriet, i det her tilfellet. Det finnes mye hjelp man kan oppsøke, dersom man trenger hjelp har man organisasjoner som Mental Helse ol, som jobber med mennesker som strever med psykiske problemer. Jeg foreslår at du heller ringer en av disse, neste gang noe oppstår, og man trenger hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive bekymringsmelting til hvem som helst, når som helst. Du virker bekymret, så da vil jeg anbefale å sende en bekymringsmelting til bydelen, kommunen og den lokale legevakten.

Jeg sjekket nettopp Legevakten, og det eneste jeg kom over var akutt-psykiatrisk. Vet ikke hvor akutt det er, da jeg aldri har sett ham, bare hørt ham skrike. Lurer på om jeg bør ringe politiet, men er også litt i tvil, da jeg ikke vet hva kriteriene er for at man bør ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo, så lurer også på om man bør kontakte Lovisenberg, Gaustad eller Ullevål. 

Politiet har 02800 for ikke akutte henvendelser. Bare ring dem å spør. Folk ringer dem fordi de ikke får til å bruke kaffetraktere eller for å få vite når fergen går. Din henvendelse kan være viktig, og er langt over terskelen for hva som er akseptabelt å kontakte politiet for. De vil også kunne gi råd om hva du bør foreta deg, og de vil kunne stikke innom å se an ståa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg anbefaler deg å ringe legevakten. Det er først og fremst de som kan hjelpe i en slik situasjon. Jeg bodde tidligere i en blokk der det bodde en som var veldig ustabil. Han skremte naboene, spilte musikk på full guffe og ropte og kjefta 24/7. Ringte politiet gjentatte ganger. De kunne ikke hjelpe med mindre han gjorde noe straffbart. Og så etter mye frem og tilbake fikk jeg vite at det var legevakt man skulle ringe for å få hjelp med slike naboer. De kan sende ut krisevakta fra DPS for å gjøre en vurdering om personen skal legges inn eller trenger annen oppfølging. Hvis de på legevakta ikke vil hjelpe kan du ringe direkte til lokal DPS og spørre de om hjelp

Anonymkode: 6c958...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å ringe legevakten. Det er først og fremst de som kan hjelpe i en slik situasjon. Jeg bodde tidligere i en blokk der det bodde en som var veldig ustabil. Han skremte naboene, spilte musikk på full guffe og ropte og kjefta 24/7. Ringte politiet gjentatte ganger. De kunne ikke hjelpe med mindre han gjorde noe straffbart. Og så etter mye frem og tilbake fikk jeg vite at det var legevakt man skulle ringe for å få hjelp med slike naboer. De kan sende ut krisevakta fra DPS for å gjøre en vurdering om personen skal legges inn eller trenger annen oppfølging. Hvis de på legevakta ikke vil hjelpe kan du ringe direkte til lokal DPS og spørre de om hjelp

Anonymkode: 6c958...be9

Nå er tråden et år gammel, så jeg antar naboen har dempet seg. 

Anonymkode: 94383...a74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er tråden et år gammel, så jeg antar naboen har dempet seg. 

Anonymkode: 94383...a74

hahaha, så ikke på hvor gammel den var :O 

oioi, kanskje dette faktisk var en tråd om han syke naboen jeg hadde? THE PLOT THICKENS! ;) 

Anonymkode: 6c958...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...