Gå til innhold

Råd i forbindelse med frieri


Gjest Påfriern

Anbefalte innlegg

Gjest Påfriern

Jeg er da mannen og jeg har såvidt begynt å planlegge frieri. Dette er første gangen for meg, og kjenner lite til "regler" og hva som er riktig eller galt. Skjønner at dette er veldig forskjellig fra person til person, og at det skal være en personlig greie, men søker likevel noen generelle råd, eller mest noen å bare dele tankene med. Mine kamerater har ikke greie på dette her ;)

1. Bør man ha snakket om man har lyst til å gifte seg hverandre, og om man føler seg klar? Eller gjør det at frieriet ikke kommer som en overraskelse? Er redd for at hvis jeg en dag sier "ser du for deg at vi skal gifte oss?" så tror hun at DET er min måte å fri på, altså tidenes dårligste frieri :P  så altså hvordan evt. snakke om dette?

 

2. Er det en dårlig idé å søke litt råd til hennes bestevenninne? Er usikker på hva bestevenninnen ville følt om å vite om dette, på en måte bak ryggen på min kjæreste. Men kanskje hadde hun syntes det var koselig også. Er så usikker.

3. Jeg har lyst til å fri med en litt ordentlig ring, er det vanlig å ha ring til mannen også til selve frieriet? Skal ta med en av hennes ringer til butikken for å få riktig størrelse.

4. Jeg har allerede booket et stort hotellrom hvor vi skal bo i to netter, og har tenkt å få mat opp dit og litt blomster og lys, og dette skal altså skje på nyttårsaften, før vi skal i et familieselskap. God plan? ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg blir litt skeptisk når du spør om dette. Hva slags forhold har dere, hvor lenge har dere vært sammen osv? Skjønner ikke helt at dette ikke har vært et tema i et seriøst forhold. Jeg og min mann snakket om fremtidsvisjoner etter kun få månder sammen, dvs flere år før vi forlovet oss.

2. Det varier fra person til person. Jeg ville virkelig ikke likt det om han hadde gått bak ryggen på meg og snakket med noen andre slik, for jeg synes det skal være mellom oss først og ikke "utleveres"til noen andre før vi forteller om det sammen.

3. Det finnes mange måter å løse dette med ring på. Den norske tradisjonene er like enkle ringer til begge som er både forlovelsesringer og gifteringer. Men noen velger å fri med en "frieriring". Så jeg ville valgt like matchende ringer til begge, eller kun en ring til henne. Ditt valg.

4. På nyttårsaften før familieselskap høres hyggelig ut om dere har nok tid. Husk at hun kanskje er opptatt av å gjøre seg klar osv. Og så vil dere sikkert ha sex etter frieriet (??)  Jeg ville satset på å fri tidligst mulig på dagen, så det ikke blir for hektisk. Min mann firdde forøvrig til meg på nyttårsaften, eller rettersagt utpå natta 1. januar. Han fridde altså etter rakettoppskytingen, når vi var på veg til sengs. 

Lykke til!!

Anonymkode: 5fc9b...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påfriern

Takk for at du ville svare!

Vi har et seriøst forhold, og har vært sammen i to år. Vi har liksom småpratet av og til for moro skyld om musikken vi skal ha i bryllupet og sånn. Og at vi skal bli gamle sammen. Mer konkret trenger man kanskje ikke være før man frir?

Angående å involvere venninnen så har du sikkert rett. Dette bør være mellom oss to, og kanskje rart at andre vet hva som skal skje, og ikke kjæresten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og snakk grundig om det. Gjør dere det av øknomiske årsaker, så snakk sammen om dere kan løse dette uten å måtte gifte dere. Snakk veldig grundig gjennom hvordan dere ordner alt (særlig m.t.p. eventuelle barn!) når dere skilles. 

Anonymkode: ec666...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun ønsker  av et frieri er nesten umulig for oss å svare på. Mine venninner er veldig ulik ei hva de ønsker skal skje den dagen han frir. Det som var et "perfekt" frieri for den ene venninnen min (såpass at noen av gutta har fått prestasjonsangst) hadde vært et dårlig frieri for en annen venninne av meg. Du må rett å slett bare kjenne jenta de og vite hva hun ønsker. For de fleste av oss er frieriet bra bare det kommer fra rett person =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frieriet er perfekt hvis den rette mannen frir. Mannen min fridde mens vi så på tv, ikke spesielt romantisk, kanskje, men for meg var det perfekt. Er du en mann med store gester ellers kan et storslagent frieri være fint, er du en mer diskret type passer et mer rolig frieri bedre. Hun skal jo "kjenne deg igjen" når du frir.

Dere har lyst til å bli gamle sammen, dere har sagt "den musikken vil jeg ha i bryllupet vårt". Hvis forholdet har vært godt og stabilt også den siste tiden er det bare å fri. Har dere snakket noe om når dere ser for dere å gifte dere? Hvor lang forlovelse dere vil ha? Selv om du tar opp temaet nå kan frieriet bli en overraskelse, og det kan være greit å vite at dere tenker det samme før du frir.

Ikke involver bestevenninnen. Dette er mellom dere to. Kjæresten din bør være den første til å få vite om det, og få lov til å fortelle det til sin bestevenninne. Dessuten virker planen din så god at du ikke trenger hjelp fra andre.

Å fri i forbindelse med en hotelltur virker veldig fint. Da kan dere kose dere sammen uten å tenke på alle de vanlige, hverdagstingene som oppvask etc. Skal du fri før familieselskapet bør du enten gjøre det i god tid før hun begynner å gjøre seg klar, eller like før dere skal gå. Hun kommer ikke til å hoppe rett i dusjen og gjøre seg klar etter frieriet. Hun trenger tid til å nyte lykken og glede seg over frieriet. Dere trenger tid til å nyte forelskelsen som blusser opp. Dere skal være på hotellet to netter? Er familieselskapet første eller andre kveld? Jeg ville fridd den første kvelden, to netter på hotell som ny-nyforelsket er fantastisk. (Men du bør være sikker på at hun sier ja, ellers blir det en kjip helg for dere begge.)

 

Når det gjelder ringer ville jeg enten kjøpt en såkalt "frierring" (den har høy krone så en giftering kan brukes på samme finger), eller ventet og valgt ut like (ev. med diamant el. på hennes) ringer sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det høres ut som et helt perfekt frieri, men er enig med de andre over her: ha god tid ettertid så ikke dere må stresse avgårde midt i lykkerusen☺️ Og for all del ikke snakk med bestevenninna, det må hun få dele med sin venninne i etterkant selv☺️ 

Angående ring så ville jeg satset på en diamantring til henne til frieriet, og så kan dere kjøpe gifteringer sammen senere☺️ 

Lykke til med frieriet, det høres ut som en perfekt plan spør du meg☺️

Anonymkode: 6a0a7...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Burde ha det essensielle på plass - godt og stabilt forhold, kjenner hverandre inn og ut, felles venner og godt forhold til familie, minimum 2 år sammen, forelskesrusen har lagt seg, du kjenner henne sint, glad, trist, vet hvordan hun vil oppdra barn, hva slags fremtid hun vil på alle måter. Du vet så og si alt som er å vite om henne, på godt og vondt. 

I alle mine forhold har ens generelle holdning til ekteskap og barn kommet opp relativt tidlig, så man vet om dette er noe den andre er ute etter. Utover det synes jeg ikke dere trenger å ha pratet om dere personlig skal gifte dere. 

2. Jeg ville ikke gjort det.

3. Til selve frieriet trenger du bare ring til henne.

4. Jeg ville valgt en kveld dere har kvelden for dere selv, ikke der dere skal videre umiddelbart.

Anonymkode: 54897...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg synes det høres tidlig ut. Bor dere sammen? Jeg synes det virker helt uaktuelt hvis dere ikke har snakket om å gifte dere(eller at man ikke vil det), få barn, kjøpe bolig sammen, hvor man skal bo, jobb, generel fremtid.

2. Det ville jeg ikke gjort.

3. En enkel diamantring ville jeg gått for.

4. Jeg synes det høres dritkleint ut, men det kommer an på dama. Jeg ville foretrukket det plutselig på en helt vanlig dag. Andre vil ha det superromantisk med ringen i et sjampagneglass. Noen ville kanskje likt det under selve familiefesten. Dette kan dere fint diskutere. "Hva synes du ville vært et romantisk frieri, da?" tilfeldigvis når dere snakker om framtid, bryllup og barn og sånt. 

Anonymkode: f4162...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør venninner. Bare fri selv når du føler for det. Frieri skal jo i utgangspunktet være en overraskelse, selv om du selv helt sikkert vet om hun skal si ja eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og snakk grundig om det. Gjør dere det av øknomiske årsaker, så snakk sammen om dere kan løse dette uten å måtte gifte dere. Snakk veldig grundig gjennom hvordan dere ordner alt (særlig m.t.p. eventuelle barn!) når dere skilles. 

Anonymkode: ec666...4ed

Har man hensikt om å skilles i fremtiden så er det jo virkelig ikke noe grunn til å fri i første omgang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man hensikt om å skilles i fremtiden så er det jo virkelig ikke noe grunn til å fri i første omgang..

Nettopp!

Jeg er enig i at det er mye man bør snakke grundig gjennom før man gifter seg, men det har jo ikke noe med selve frieriet å gjøre. 

Det innspillet jeg har å komme med, er at jeg vikelig ville satt pris på å ikke skulle dra videre til et nyttårsselskap (eller noe annet, for den sags skyld) rett etter et frieri. Jeg ville heller hatt kvelden fri til å nyte i tosomhet. Så om dere skal overnatte to netter på hotell, ville jeg fridd den andre kveden enn nyttårsaften (enten det nå er kvelden eller kvelden etter). 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg har landet på å gjøre det etter selskapet, når vi er tilbake på hotellet. Jeg får se det litt an. Da kanskje det bygger  seg opp litt spenning også, hvis hun får en liten mistanke når jeg overrasker henne med hotell og romantisk middag. Håper bare ikke mistanken blir så stor at hun blir skuffet om jeg ikke frir før vi drar ut :P

Også har jeg også landet på å ikke involvere venninnen eller andre. Hun må få lov til å spre det glade buskap selv etterpå :)

Anonymkode: 2379d...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett dere ned og snakk grundig om det. Gjør dere det av øknomiske årsaker, så snakk sammen om dere kan løse dette uten å måtte gifte dere. Snakk veldig grundig gjennom hvordan dere ordner alt (særlig m.t.p. eventuelle barn!) når dere skilles. 

Anonymkode: ec666...4ed

Det siste der var et dårlig råd. Man planlegger ikke skilsmisse og bryllup samtidig! Skjønner at brent barn skyr ilden, men slike tanker kan du holde for deg selv til noen spør om hjelp til en fremtidig skilsmisseprosess!

Anonymkode: 19a32...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i motsetning til resten her hadde jeg ikke hatt noe imot at min kjære snakker med min beste venninne - hun kjenner meg ut og inn, på godt og vondt, vi har vokst opp sammen og bodd sammen over lengre perioder. Så hadde han søkt om råd og hjelp fra henne, ville jeg tatt det som et stort kompliment at han prøver å gjøre det så perfekt som mulig for meg :) 

Ellers så er det mer enn nok tegn at dere har snakket løst om å bli gamle sammen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville blitt fornærmet om ikke mannen også bar ring etter frieriet, så jeg ville ikke likt en sånn typisk frierring med diamanter. Men her kjenner du kjæresten din best, så lykke til:)

 

Anonymkode: 3eb3d...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påfriern

Jeg ville blitt fornærmet om ikke mannen også bar ring etter frieriet, så jeg ville ikke likt en sånn typisk frierring med diamanter. Men her kjenner du kjæresten din best, så lykke til:)

 

Anonymkode: 3eb3d...529

Hmm, problemet hvis jeg skal kjøpe en ring til meg selv også så sprekker budsjettet. Jeg bryr meg ikke så mye om hva som er vanlig, men synes det høres finest ut at vi har både forlovelsesring, også senere gifteringer som vi velger sammen. 

Hun skal få bytte forlovelsesringen også selvsagt hvis det blir helt feil ;)

Hadde tenkt å kanskje bruke max 6.000 på forlovelsesringen. Er det mye/lite? Vil heller gi henne en flott ring, enn å kjøpe noe "billig" bare for at jeg også skal ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påfriern

Oops, så skjedde det, jeg fant en perfekt ring og kjøpte den ;) Og har igjen et par lapper til en egen også, men litt usikker på hva jeg skal ha først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...