Gå til innhold

Invitert uten ektefelle


MockingJay

Anbefalte innlegg

DIN etikette er DIN etikette. Hver kuvert i et bryllup ligger som regel på mellom 1000-2000 kr. Alle har da ikke midler til å be alle og enhver. Sånn er det, deal with it. Takker mannen din nei i et bryllup fordi du ikke er invitert, er det dere som har mangel på etikette etter min mening. 

Etikette er vel regler for skikk og bruk. Det faller vel på sin egen urimelighet om hver og en skulle hatt egne regler :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest hele tråden. 

Noen har stram økonomi og kan ikke invitere alle. Det blir jo en del når man skal invitere alles partner. Kan fort bli 10 ekstra. Har opplevd i noen bryllup at ikke alle kom med partner. Du har heller ikke møtt bruden og da blir det lettere å velge deg fra. Skjønner det er kjipt, men sånn er det noen ganger. 

En venninne av meg opplevde det samme som deg. Hun ble ikke bedt i bryllupet og kjæresten dro alene. Husker ikke hvem sitt bryllup det var,  men hun ble så fornærmet at hun sendte klagebrev til de og mente dette var uhørt. Makan til oppførsel på de! :nei: klagde over det i månedsvis. Hjelp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. 

Noen har stram økonomi og kan ikke invitere alle

Selvfølgelig trenger ingen invitere «alle». Man inviterer så får man bare vil. Men de man inviterer, inviterer man med partnere. Kan man ikke invitere hele paret, så inviterer man ingen av dem.

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger ingen invitere «alle». Man inviterer så får man bare vil. Men de man inviterer, inviterer man med partnere. Kan man ikke invitere hele paret, så inviterer man ingen av dem.

Anonymkode: b3d15...8bd

Javel, det er din mening. Må si meg uenig. For det er ingen krise når man ikke blir invitert med partneren. Når man ikke en gang har møtt personen, så er ikke helt naturlig å invitere personen. Man går i bryllupet og koser seg uten partneren sin. Blir man ikke invitert,  så er det kjipt, men det er nok en grunn til det. Å si man må invitere alles partner blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det er din mening. Må si meg uenig. For det er ingen krise når man ikke blir invitert med partneren. Når man ikke en gang har møtt personen, så er ikke helt naturlig å invitere personen. Man går i bryllupet og koser seg uten partneren sin. Blir man ikke invitert,  så er det kjipt, men det er nok en grunn til det. Å si man må invitere alles partner blir for dumt.

For det første handler denne tråden overhodet ikke om en person brudeparet ikke har møtt, men om en som brudgommen har hatt mye med å gjøre. Dersom den man vil inviterer er en person hvis mangeårige ektefelle er noen man ikke har møtt, så er det jo uansett ikke en person man faktisk pleier omgang med. Så hvorfor skal man absolutt inviterer vedkommende i det hele tatt? Men det var en avsporing; i denne tråden snakker vi altså om en som har hatt mye med brudgommen å gjøre over flere år.

Ingen har sagt at det er en «krise», det er ikke liv og død det handler om. Men det er veldig uhøflig og fornærmede. Noe du burde ha fått  med deg av din venninnes reaksjon. Det er noe du faktisk godt vet at folk ikke synes er verken god folkeskikk eller hyggelig.

Og til «det er nok en grunn til det»? Ja, brudeparet er uten skikk og bruk, og forsøker å få et større bryllup enn de er villig til å betale for. Og nei, når man er så uhøflig kan man ikke regne med at folk går i bryllupet og koser seg uten ektefellen din, da bør man regne med å bli kraftig baksnakket og at en god andel takker nei.

Det er absolutt ikke «for dumt» å invitere enten hele paret, eller ingen av dem. Det er normalt skikkelig og bruk, og det er det man gjør om man ikke vi opprøre, såre og fornærme.

Og for dem som mener at skikkelig og bruk har endret seg: se på denne tråden og tenk igjen.

 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man inviterer gjerne slektninger. Hvordan vedkommende har ordnet seg i privatlivet, om han eller hun er gift, skilt, enslig eller samboer, er en privatsak som får være helt og fullt opp til henne eller ham. Er man i slekt med slektningens samboer også, er det jo greit å invitere begge, men det er ikke vanlig at man er.  

Anonymkode: 24abf...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden ble manne min (den gang forloveden min) bedt i bryllupet til en studiekamerat uten partner, noe ingen av oss reagerte på siden "Per" aldri har møtt meg.  De var nære venner og delte leilighet en periode mens de studerte.  Etter fullførte studier flyttet "Per" utenlands og han har vært svært lite i Norge, men de har holdt kontakten via epost og Skype. Siden jeg aldri hadde møtt hverken "Per" eller forloveden hans (som heller ikke mannen min har møtt) synes jeg det var helt forståelig at jeg ikke var bedt.

Hadde situasjonen vært som den TS beskriver hadde jeg reagert annerledes, siden hun kjenner brudgommen og det dreier seg om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger ingen invitere «alle». Man inviterer så får man bare vil. Men de man inviterer, inviterer man med partnere. Kan man ikke invitere hele paret, så inviterer man ingen av dem.

Anonymkode: b3d15...8bd

Er folk i forhold limt fast til hverandre? 

Hvis de har en kamerat med kjæreste og de ikke liker dama hans og hvis hun må være i bryllupet så er det kanskje ikke plass til den single kameraten, så klart den der kjerringa skal holde seg hjemme, sånn at kameratene kan få dra i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker samboeren til min bror, jeg har prøv 2 ganger å ornde opp med henne, og hun vil ikke være med på å prøve å gjøre ting bedre, forventer ikke at vi skal være venner,men i den minste at hun prøver å gjøre det slik at vi har ett ok forhold,

Hun har aldri vært i familie besøk hos oss heller, hilser ikke på mine foreldre hvis hun ser dem på sentret, hun har vært sammen med han i 2-3år, 

Hun har dratt det altfor lang, og jeg ønsker ikke å ha noe som helst med henne å gjøre. Jeg håper hun aldri dukker opp i familie besøk og hun hadde ikke vært velkommen i mitt bryllup.

Anonymkode: 3ea33...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville det ikkje vore kjipare om mannen din ikkje var blitt invitert i det heile, TS? Og at berre halvparten av søskenbarna då fekk komme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville det ikkje vore kjipare om mannen din ikkje var blitt invitert i det heile, TS? Og at berre halvparten av søskenbarna då fekk komme? 

Nå viser det seg at det kun er mannen og broren som er invitert av søskenebarna på denne siden, så det er likevel over halvert. Den første invitasjonen var dog bare en "save the date", så uten at vi viste lokalet og slikt, bare destinasjon. Nå ser det ut til at det er et veldig lukrativt lokale de skal ha, blant andre ting.  

Har egentlig begynt å fundere på om dette har med religion å gjøre, og heller egentlig litt dit. Bruden er et døpt vitne, og det later til at han skal det samme ser det ut som. Jeg er selv protestant kristen og mannen er ateist. Min bestevenninne fra barndommen er også et vitne, og jeg og min mann er de eneste "verdslige" hun omgås. Det kan jo tenkes at bruden og familien skal spares for mest mulig "verdslige". Men det blir bare spekulering, det falt meg bare inn når noen nylig nevnte at hun var et vitne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ville det ikkje vore kjipare om mannen din ikkje var blitt invitert i det heile, TS? Og at berre halvparten av søskenbarna då fekk komme? 

Nei, det synes jeg virkelig ikke. Det å ikke bli inviterte i et søskenbarn sitt bryllup er det ikke noe galt i. Kan ikke se for meg at noen ville reagere på det.

Er folk i forhold limt fast til hverandre? 

Hvis de har en kamerat med kjæreste og de ikke liker dama hans og hvis hun må være i bryllupet så er det kanskje ikke plass til den single kameraten, så klart den der kjerringa skal holde seg hjemme, sånn at kameratene kan få dra i bryllup.

Nå er vel neppe antall gjester i et bryllup regluert med et nøyaktig tak. Et par personer til og fra, klarer man uansett å sjonglerer. Og hva har normal høflighet med å være "limt til hverandre"? Jeg regner med at de fleste par gjøre svært mye uten hverandre, men hva har det med bryllupsinvitasjoner å gjøre? Skal man invitere et ektepar fra sin egen familie, er begge i paret familie, og da inviterer man begge.

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg virkelig ikke. Det å ikke bli inviterte i et søskenbarn sitt bryllup er det ikke noe galt i. Kan ikke se for meg at noen ville reagere på det.

Anonymkode: b3d15...8bd

Eg spurte TS, er det deg? Kvifor er du brått blitt anonym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spurte TS, er det deg? Kvifor er du brått blitt anonym?

ikke den samme og Ts, men Opplever ofte at jeg pluteslig blir AB eller at brukernavnet kommer opp når jeg ønsker det motsatt.

KG har blitt ganske så irriterende etter de nye forandringene.

Anonymkode: 3ea33...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er et lukrativt lokale? Døpt vitne, hva mener du med det? Er det Jehovas vitner?

Et luktrativt lokale er et lokale som på grunn av forskjellige fasiliteter er å beregne som litt mer "uptown" om man kan si det. Vil ikke tilføye noe mer enn det:) 

Jehovas vitner ja, beklager om jeg var misvisende. Vitner er ikke "ordentlige" vitner før de er døpt i voksen alder, og fram til da er de "lærlinger" å regne å kan droppe meningheten uten så alvorlig store om og men (med mindre det er snakk om familie, da blir det litt verre). Man kan selvfølgelig være udøpt forkynner å sånne ting, og være som alle andre vitner, men dette med dåpen er vist veldig viktig. Siden hun er døpt, så må han døpes før de gifter seg, så regner med han er i fullt studie nå. Håper det virker oppklarende:) Men om det er derfor blir bare helt løse spekulasjoner altså. Min bestevenninne omgås feks mer verdslige enn som kanskje er helt greit, men om hun skulle gifte seg så hadde feks nok bare jeg og mannen blitt invitert, som et hensyn. Er bare derfor jeg tenkte på det nå :) Men menigheter er jo forskjellige i slike regler også. 

Men nå mente jeg ikke å spore av min egen tråd, tenkte bare plutselig på muligheten for deg og når de fortalte at hun var et vitne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup med sektmedlemmer hadde jeg uansett takket nei til. Hvem gidder å omgås sånne folk?

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup med sektmedlemmer hadde jeg uansett takket nei til. Hvem gidder å omgås sånne folk?

Anonymkode: b3d15...8bd

Nå er du fordomsfull. Jeg kjenner flere som tilhører forskjellige menigheter, blant annet Jehovas vitner. Ingen av disse driver med misjonering i sosiale settinger, tar seg til og med en pils eller to når det faller seg slik.Tenk det :ler:.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du fordomsfull. Jeg kjenner flere som tilhører forskjellige menigheter, blant annet Jehovas vitner. Ingen av disse driver med misjonering i sosiale settinger, tar seg til og med en pils eller to når det faller seg slik.Tenk det :ler:.

Og så? Det kan drikke så mye øl de vil, jeg skygger unna uansett. Og det handler om vissheten om hva de velger å være medlem av, ikke fordommer.

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...