Gå til innhold

Invitert uten ektefelle


MockingJay

Anbefalte innlegg

I så fall vil jeg svært gjerne se hvor det står nedfelt at brudeparet ikke selv kan bestemme hvem som skal inviteres i sitt bryllup. At noen her i forumet mener at det ikke er sosialt akseptert, gjør det ikke til noen allmenn sannhet.

Det er en allmen sannheten at det er forventninger til hvem som skal inviteres og ikke. Plukker du fritt og tilfeldig uten hensyn til verken normer eller forventninger, vil du såre og fornærme. 

Det å ikke inviterere slektningers ektefelle, det å bare inviterer noen men ikke alle av samme «gruppe» osv er ikke sosialt akseptabelt. Du KAN selvfølgelig trampe i vei å gjøre det, men da må du også ta konsekvensene.

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en allmen sannheten at det er forventninger til hvem som skal inviteres og ikke. Plukker du fritt og tilfeldig uten hensyn til verken normer eller forventninger, vil du såre og fornærme. 

Det å ikke inviterere slektningers ektefelle, det å bare inviterer noen men ikke alle av samme «gruppe» osv er ikke sosialt akseptabelt. Du KAN selvfølgelig trampe i vei å gjøre det, men da må du også ta konsekvensene.

Anonymkode: b3d15...8bd

Dette vil jeg gjerne du skal forklare for meg. Allmenn sannhet at det er forventninger om hvem som skal inviteres og hvem som ikke skal? Hvor langt ut i slektsleddene gjelder dette?

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil gjerne du skal forklare for meg. Allmenn sannhet at det er forventninger om hvem som skal inviteres og hvem som ikke skal? Hvor langt ut i slektsleddene gjelder dette?

At man inviterer alle i en søskenflokk, at man inviterer like langt ut i de ulike grenene av familien osv 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man inviterer alle i en søskenflokk, at man inviterer like langt ut i de ulike grenene av familien osv 

 

Anonymkode: b3d15...8bd

Skilte foreldres nye ektefeller/partnere kan man la være å invitere, hvis man ikke liker dem? (Se litt høyere opp i tråden.) For å ta et eksempel, jeg har 20 søskenbarn, min tilkommende mann har samme antall. Alle er gift/samboere. Det vil da bli 40 gjester ekstra. Det har vi ikke råd til. Vi har heller ikke like mye tilknytning til alle søskenbarna og har ikke truffet alles partnere. Men vi kan vel ikke utelukke noen, kan vi vel, hvis ditt prinsipp skal gjelde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte foreldres nye ektefeller/partnere kan man la være å invitere, hvis man ikke liker dem? (Se litt høyere opp i tråden.) For å ta et eksempel, jeg har 20 søskenbarn, min tilkommende mann har samme antall. Alle er gift/samboere. Det vil da bli 40 gjester ekstra. Det har vi ikke råd til. Vi har heller ikke like mye tilknytning til alle søskenbarna og har ikke truffet alles partnere. Men vi kan vel ikke utelukke noen, kan vi vel, hvis ditt prinsipp skal gjelde?

Da ville jeg enten droppet søskenbarn fullstendig, eller evt kun inviterer noen få «som venner» om man har en spesielt nær relasjon. Med ektefelle, naturligvis. 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du har misforstått konseptet å invitere til fest.
På min planet er vi ikke så veldig opptatt av gavene og ville aldri funnet på å regne ut verdien av de opp mot hva selskapet koster. Ikke i bryllup. Ikke i konfirmasjon. Ikke i 50 års lag. Aldri.

Anonymkode: 2ae21...77a

Eg trur nok planeten din kanskje er mindre befolka enn planeten der dei som må ta omsyn til eit budsjett bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall vil jeg svært gjerne se hvor det står nedfelt at brudeparet ikke selv kan bestemme hvem som skal inviteres i sitt bryllup. At noen her i forumet mener at det ikke er sosialt akseptert, gjør det ikke til noen allmenn sannhet.

Etikette er uskrevne regler for takt og tone, og det er opp til hver og en å følge etiketten eller ikke. Selv om du selv velger å avvike fra etikette"reglene" betyr ikke det at de ikke finnes. Du kan gjøre et søk på skikk og bruk  bryllup, da kommer det sikkert opp noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikette er uskrevne regler for takt og tone, og det er opp til hver og en å følge etiketten eller ikke. Selv om du selv velger å avvike fra etikette"reglene" betyr ikke det at de ikke finnes. Du kan gjøre et søk på skikk og bruk  bryllup, da kommer det sikkert opp noe.

Dette har jeg selvsagt gjort. På skikkogbruk.no står det blant annet dette:

Til syvende og sist er det selvsagt brudeparet som har det siste ordet om hvem de vil be. Man må huske at det tross alt er deres dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir litt utenfor vår etikkete sone hvertfall. Mannen blir ikke å gå om dette var riktig. 
Har faktisk hørt om dette flere ganger, men aldri opplevd det selv. Av de jeg kjenner har begge valgt å unnlate det bryllupet, bryllup er ikke så spesielt at man lar partneren i stikken. Er vi opplært til hvertfall :) 

I vårt bryllup var alle partnere bedt, også søskenebarnas partnere. Synd det er blitt vanlig å bryte etikkene egentlig, jeg synes det er veldig koselig å følge de hvertfall :) 

 

Er ikke alltid det det handler om. Ikke alle kan eller ønsker å bruke så mye penger på bryllup. Ser jo bare i enkelte diskusjoner her inne hva folk krever i bryllup bla, og da blir det jo dyrt, om man skal følge alles personlige selvfølger - for disse varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg selvsagt gjort. På skikkogbruk.no står det blant annet dette:

Til syvende og sist er det selvsagt brudeparet som har det siste ordet om hvem de vil be. Man må huske at det tross alt er deres dag.

Man KAN inviterer akkurat så tankeløst og ubetenksomt man vil. Men da må man også ta konsekvensene. Da må man leve med at folk synes an er frekk, at de blir fornærmet og lar være å komme osv. I verste fall kan man lage varig splid i familien.

Er ikke alltid det det handler om. Ikke alle kan eller ønsker å bruke så mye penger på bryllup. Ser jo bare i enkelte diskusjoner her inne hva folk krever i bryllup bla, og da blir det jo dyrt, om man skal følge alles personlige selvfølger - for disse varierer.

Bruk så lite penger ditt bare vil. Tror ingen blir fornærmet over små brylluper. Det er når det lages større enn man egentlig har penger til, og man derfor begynner med denne typen «snarveier» som å ikke invitere familie-ektefeller at det blir misnøye.

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Man KAN inviterer akkurat så tankeløst og ubetenksomt man vil. Men da må man også ta konsekvensene. Da må man leve med at folk synes an er frekk, at de blir fornærmet og lar være å komme osv. I verste fall kan man lage varig splid i familien.

Bruk så lite penger ditt bare vil. Tror ingen blir fornærmet over små brylluper. Det er når det lages større enn man egentlig har penger til, og man derfor begynner med denne typen «snarveier» som å ikke invitere familie-ektefeller at det blir misnøye.

Anonymkode: b3d15...8bd

men hvem blir virkelig lei seg/fornærmet om man ikke blir invitert i ektefellens fetters bryllup? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvem blir virkelig lei seg/fornærmet om man ikke blir invitert i ektefellens fetters bryllup? 

Å ikke bli invitert i et bryllup, er ikke i seg selv noe å bli fornærmet over. Å ikke bli invitert med ektefelle, derimot, er er ekskluderende og frekt, da er bedre å ikke inviterer noen av partene i forholdet.

Forsøk å ta inn over dere at det overhodet ikke er noen grunn til å inviterer fettere og kusiner, deter bare å la være.

Lag en fest til budsjett dere har. Ingen blir fornærmet over det. 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt spesielt når det er snakk om søskenbarn. Min samboer ble invitert i bryllup uten meg, til kollegaen sin. Da syntes jeg det er helt "innafor" at man blir invitert uten følge, men når det er til familien så syntes jeg det er rart at man blir bedt uten følge. De gjør selvsagt som de vil, men jeg hadde syntes det var litt merkelig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Å ikke bli invitert i et bryllup, er ikke i seg selv noe å bli fornærmet over. Å ikke bli invitert med ektefelle, derimot, er er ekskluderende og frekt, da er bedre å ikke inviterer noen av partene i forholdet.

Forsøk å ta inn over dere at det overhodet ikke er noen grunn til å inviterer fettere og kusiner, deter bare å la være.

Lag en fest til budsjett dere har. Ingen blir fornærmet over det. 

Anonymkode: b3d15...8bd

jeg hadde ikke blitt fornærmet om jeg eller mannen hadde blitt invitert i bryllup til våre fettere/kusiner uten følge. Det er snakk om å ikke ta seg selv så selvhøytidelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke bli invitert i et bryllup, er ikke i seg selv noe å bli fornærmet over. Å ikke bli invitert med ektefelle, derimot, er er ekskluderende og frekt, da er bedre å ikke inviterer noen av partene i forholdet.

Forsøk å ta inn over dere at det overhodet ikke er noen grunn til å inviterer fettere og kusiner, deter bare å la være.

Lag en fest til budsjett dere har. Ingen blir fornærmet over det. 

Anonymkode: b3d15...8bd

Jeg synes ikke det er verken ekskluderende eller frekt. I tillegg synes jeg det er interessant at du mener at andre må ta inn over seg din oppfatning av virkeligheten mens du velger å ikke være åpen for at alle ikke er som deg. Mange ektepar ville ikke ha blunket to ganger over en slik invitasjon.

At man er gift betyr ikke at man automatisk må være sammen i absolutt alle situasjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er verken ekskluderende eller frekt. I tillegg synes jeg det er interessant at du mener at andre må ta inn over seg din oppfatning av virkeligheten mens du velger å ikke være åpen for at alle ikke er som deg. Mange ektepar ville ikke ha blunket to ganger over en slik invitasjon.

At man er gift betyr ikke at man automatisk må være sammen i absolutt alle situasjoner.

Jeg er da fullstendig innforstått med at det finnes mennesker som synes alt er greit og ikke reagerer negativt på omtrent noe som helst. Men hvorfor er det viktig for deg at jeg «tar det inn over meg»? Om jeg skal arrangere en fest, kommer jeg uansett til å forholde meg til normer og etikette, og det vil jo heller ikke de som synes alt er greit ha noe problem med.

Det mange (absolutt ikke noe mindretall, om det er det du måtte innbille deg) vil reagere på, er derimot frekkhet og total mangel på takt og tone. At noen «ikke blunker to ganger», er vi enige om. Men jeg håper du forstår at andre igjen setter kaffen i vrangstrupen. 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi inviterte alle med følge, også de som bare var kjærester. Det er etter min mening riktig. Har man ikke råd til følge, lar man være å invitere så mange, da må man kutte på en annen måte.

Jeg hadde ikke gått uten mannen min, ikke fordi jeg ikke klarer, men fordi jeg mener det er frekt.

Anonymkode: 7f835...bd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er fornærmet og snurt skinner ganske godt i gjennom innleggene dine, så der overbeviser du ikke meg helt. Og er det virkelig slik at du føler at mannen din lar deg i stikken fordi om han gjør noe uten deg en kveld, så er det kanskje på tide å bli hakket mer selvstendig. Leit for mannen din at du bestemmer at han ikke får gå i bryllup til søskenbarnet sitt kun fordi at du ikke er invitert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er fornærmet og snurt skinner ganske godt i gjennom innleggene dine, så der overbeviser du ikke meg helt. Og er det virkelig slik at du føler at mannen din lar deg i stikken fordi om han gjør noe uten deg en kveld, så er det kanskje på tide å bli hakket mer selvstendig. Leit for mannen din at du bestemmer at han ikke får gå i bryllup til søskenbarnet sitt kun fordi at du ikke er invitert

Hvorfor skal hun ikke bli fornærmet over å bli utestengt? Det er da helt normalt å bli både lei seg og irriterer på den slags oppførsel.

Og det å reagere på utestenging har da overhodet ikke noe med ens selvstendighet å gjøre. Hvor skulle sammenhengen der være?

Det er det latter frekke søskenbarnet som lager krøll, ikke TS

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da fullstendig innforstått med at det finnes mennesker som synes alt er greit og ikke reagerer negativt på omtrent noe som helst. Men hvorfor er det viktig for deg at jeg «tar det inn over meg»? Om jeg skal arrangere en fest, kommer jeg uansett til å forholde meg til normer og etikette, og det vil jo heller ikke de som synes alt er greit ha noe problem med.

Det mange (absolutt ikke noe mindretall, om det er det du måtte innbille deg) vil reagere på, er derimot frekkhet og total mangel på takt og tone. At noen «ikke blunker to ganger», er vi enige om. Men jeg håper du forstår at andre igjen setter kaffen i vrangstrupen. 

Anonymkode: b3d15...8bd

Det er ikke viktig for meg hva du synes.

Du har rett til å være det jeg oppfatter som intolerant og lite forståelsesfull, og å invitere de du ønsker å invitere dersom du arrangerer en tilstelning. På samme måte har jeg rett til å argumentere mot mennesker jeg mener forsøker å påføre andre skamfølelse på grunnlag av normer de ikke kan dokumentere ut over å si at «slik er jeg oppvokst», og som må ty til argumentasjon av type «om det er det du måtte innbille deg» for å prøve å få gjennomslag for sine synspunkter.

Vi kommer ikke til å bli enige. Jeg foretrekker toleranse fremfor å spre negativitet. I dette tilfellet synes jeg derfor det er greit å få frem at ikke alle tenker akkurat som deg, men har forståelse for at et brudepar gjør de vurderingene de synes er best for sitt eget bryllup. Så får hver enkelt finne ut hvor de selv står med tanke på dette temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...