Gå til innhold

Invitert uten ektefelle


MockingJay

Anbefalte innlegg

Mannen min fikk en invitasjon i posten for hans søskenebarnsbryllup. Altså han, alene. Noe vi virkelig ikke skjønner noe av. Jeg har da vanket i hans familie og med disse personene i 7 år nå, og burde da ikke være en sånn total fremmed som man kan utelate? Må sies at jeg aldri har møtt bruden, da de nylig har blitt sammen og bor i en annen by. Men likevel. Før han flyttet dit så var vi tross alt naboer. 
Mannens bror har også blitt bedt uten kone. 
Tror dere det er feil fordi det kanskje er hun som skriver invitasjonene, og rett og slett ikke vet nok om familien hans, eller at det rett og slett er riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være riktig. De har sikkert satt en grense på antall gjester og bestemt at søskenbarn inviteres uten følge.
Jeg var selv i bryllup i sommer uten min mann. Da var det en god venninne som giftet seg. Hun kjenner mannen min godt og det er ikke noe problem der, men de hadde bestemt at alle venner skulle inviteres uten følge, så sant ikke begge var venner av hele paret (dvs. der mannen var kompis av brudgommen og kona av bruden ble begge invitert).
I store familier forstår jeg godt at man må tenke på gjestelisten og redusere der man kan.

Anonymkode: ade72...7c4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av familiens ektefeller er invitert er det vel greit? Rart ja, men tydeligvis gjennomtenkt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mannen din kan ta kontakt med søskenbarnet sitt og høre om det stemmer. Vi her inne på KG kan ikke vite hva brudeparet har tenkt, dog det er merkelig å invitere i bryllup uten ektefelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir litt utenfor vår etikkete sone hvertfall. Mannen blir ikke å gå om dette var riktig. 
Har faktisk hørt om dette flere ganger, men aldri opplevd det selv. Av de jeg kjenner har begge valgt å unnlate det bryllupet, bryllup er ikke så spesielt at man lar partneren i stikken. Er vi opplært til hvertfall :) 

I vårt bryllup var alle partnere bedt, også søskenebarnas partnere. Synd det er blitt vanlig å bryte etikkene egentlig, jeg synes det er veldig koselig å følge de hvertfall :) 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Vel, det blir litt utenfor vår etikkete sone hvertfall. Mannen blir ikke å gå om dette var riktig. 
Har faktisk hørt om dette flere ganger, men aldri opplevd det selv. Av de jeg kjenner har begge valgt å unnlate det bryllupet, bryllup er ikke så spesielt at man lar partneren i stikken. Er vi opplært til hvertfall :) 

I vårt bryllup var alle partnere bedt, også søskenebarnas partnere. Synd det er blitt vanlig å bryte etikkene egentlig, jeg synes det er veldig koselig å følge de hvertfall :) 

 

man lar vel partneren i stikken, fordi man drar i bryllup til en fetter? Fettere og kusiner er ikke såå nære at det er en selvfølge at de blir invitert med følge.

Nå inviterte vi ikke fettere og kusiner i det hele tatt, men om vi hadde gjort det, og invitert de med partner, hadde det vært 30 ekstra gjester. 

Kanskje de ikke har økonomi til det? Og vil heller ha noen venner der, istedenfor noen partnere av fetterne.

Syns det virker litt vel hårsårt å ikke gå, bare fordi partner ikke er invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten inviterer man fettere og kusiner med partnere, eller så lar man være å invitere fettere og kusiner, mener jeg. Dette blir bare merkelig. 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok et budsjett og ønsker å ha med søskenbarn. Det er veldig dyrt med 10 ekstra personer i bryllup så skjønner godt at de kutta der. For et sted må det jo faktisk kuttes. 

Du overlever nok helt fint en kveld alene uten å føle at du blir forlatt/latt i stikken :P 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir litt utenfor vår etikkete sone hvertfall. Mannen blir ikke å gå om dette var riktig. 
Har faktisk hørt om dette flere ganger, men aldri opplevd det selv. Av de jeg kjenner har begge valgt å unnlate det bryllupet, bryllup er ikke så spesielt at man lar partneren i stikken. Er vi opplært til hvertfall :) 

I vårt bryllup var alle partnere bedt, også søskenebarnas partnere. Synd det er blitt vanlig å bryte etikkene egentlig, jeg synes det er veldig koselig å følge de hvertfall :) 

 

etikette og etikken

Anonymkode: c46d2...b0d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok med hensikt, ja. Å invitere par er ofte å gå i minus (gave minus 2 x bryllupsutgifter), å invitere en enslig kan lønne seg (samme gave minus 1 x utgifter). Så å bare invitere slektningen og ikke makkeren, er nok lurt. 

At kone og mann alltid må inviteres sammen, virker veldig gammeldags. I våre dager har de i større grad sitt eget liv og er ikke bare et påheng på den andre. Julebord på jobben og i sangkoret - selvfølgelig er det for kollegene og medlemmene, en masse ukjente mennesker passer ikke inn der!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok med hensikt, ja. Å invitere par er ofte å gå i minus (gave minus 2 x bryllupsutgifter), å invitere en enslig kan lønne seg (samme gave minus 1 x utgifter). Så å bare invitere slektningen og ikke makkeren, er nok lurt. 

At kone og mann alltid må inviteres sammen, virker veldig gammeldags. I våre dager har de i større grad sitt eget liv og er ikke bare et påheng på den andre. Julebord på jobben og i sangkoret - selvfølgelig er det for kollegene og medlemmene, en masse ukjente mennesker passer ikke inn der!

Hvilken planet bor du på da? Et bryllup er ikke et økonomisk investeringsprosjekt. Selvfølgelig skal man gå i minus!

Anonymkode: 2ae21...77a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat


Tror dere det er feil fordi det kanskje er hun som skriver invitasjonene, og rett og slett ikke vet nok om familien hans, eller at det rett og slett er riktig? 

Nei, hvordan i alle dager har du utviklet en slik teori? Er det liksom slik at den inngiftede bruden styrer alt, og bestemmer alle gjester, mens mannen er en dott som verken innehar egne meninger eller evne til å fortelle at slektningene hans er gift/samboer etc?! :klo:

Når det er sagt: i min verden er det ikke vanlig at man inviterer slektninger som fettere og kusiner uten ektefeller/samboere/partnere når dette har dreid seg om langvarige forhold. Hvis man inviterer kolleger eller venner der det ikke er noen videre forbindelser til ektefellen, så er det vanligere å invitere uten partner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIN etikette er DIN etikette. Hver kuvert i et bryllup ligger som regel på mellom 1000-2000 kr. Alle har da ikke midler til å be alle og enhver. Sånn er det, deal with it. Takker mannen din nei i et bryllup fordi du ikke er invitert, er det dere som har mangel på etikette etter min mening. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken planet bor du på da? Et bryllup er ikke et økonomisk investeringsprosjekt. Selvfølgelig skal man gå i minus!

Det vil en ofte gjøre, men poenget her var at en vil gå mye mindre i minus om en inviterer enslige. For heller ikke på din planet pleier vel par komme med dobbelt så dyre gaver som de enslige?
Alltid skal de gifte sno til seg noen fordeler. Men så er de gift, og det er i grunnen straff nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DIN etikette er DIN etikette. Hver kuvert i et bryllup ligger som regel på mellom 1000-2000 kr. Alle har da ikke midler til å be alle og enhver. Sånn er det, deal with it.

Ingen har vel sagt at man be «alle og enhver». Å ikke be søskenbarn er fullstendig normalt.

Men ber man først søskenbarn, så inviterer man koner og ektemenn også!

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikkje an å vere glad for at ein har blitt invitert i eit bryllaup og så gå i det, utan å vere lei seg for at partnaren ikkje er invitert, då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å invitere fettere og kusiner uten følge.

Nei, det er det faktisk ikke. 

Anonymkode: b3d15...8bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil en ofte gjøre, men poenget her var at en vil gå mye mindre i minus om en inviterer enslige. For heller ikke på din planet pleier vel par komme med dobbelt så dyre gaver som de enslige?Alltid skal de gifte sno til seg noen fordeler. Men så er de gift, og det er i grunnen straff nok.

Jeg tror nok du har misforstått konseptet å invitere til fest.

På min planet er vi ikke så veldig opptatt av gavene og ville aldri funnet på å regne ut verdien av de opp mot hva selskapet koster. Ikke i bryllup. Ikke i konfirmasjon. Ikke i 50 års lag. Aldri.

Anonymkode: 2ae21...77a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...