Gå til innhold

EKSTREMT billige middager


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Hvis samboeren din spiser så mye. Hvorfor kan han ikke bidra til matbudsjettet?

Anonymkode: f2a6d...ec6

Han gjør det. Uten hans bidrag hadde vi bare hatt 500 kr igjen til mat. Som sagt, fikk mye mindre lønn denne måneden enn jeg trodde jeg skulle få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billigretter:

  • Potetsuppe
    Tilsett flere grønsaker etter ønske eller behov, samt krydder
  • Lag brød og pizzabunn selv
  • Stekt ris og kjøttdeig
  • Torskeblokk/seiblokk med poteter eller ris
  • Grønnsakssuppe
  • Kyllingsuppe
  • Kyllinggryte med ris
  • FirstPrice, Coop Extra og andre lignende merker fra butikkene selger god og billig mat. Bare husk å sjekk for palmeolje.
  • Erter, bønner, linser kan brukes til så mangt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alvorlig talt, man er ikke fattig når man "bare" har 2000 kroner til mat i løpet av en måned. Det trenger egentlig ikke å være et stramt budsjett en gang dersom man planlegger godt - eller gjør som TS, spør her dersom man ønsker tips.

Enig, vi lever på dette hver eneste måned uten at jeg føler vi har dårlig råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir jo 35 kr. dagen, 70 kr. om dagen for to, ganske sykt. Kom på at Rema har oppskrifter med middag til under 100-lappen, de hadde de hvertfall. 

Anonymkode: 58a27...043D

Nei, det er ikke sykt i det hele tatt. Og hvis dette er det beste du kan komme på så tyder det bare på at du mangler en hel del kunnskap og/eller er veldig bortskjemt! Men det er jo verst for deg hvis du havner i en tilsvarende situasjon som TS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sykt i det hele tatt. Og hvis dette er det beste du kan komme på så tyder det bare på at du mangler en hel del kunnskap og/eller er veldig bortskjemt! Men det er jo verst for deg hvis du havner i en tilsvarende situasjon som TS....

Sa jeg ikke i begynnelsen av tråden da jeg svarte TS at jeg oppfattet meg selv som bortskjemt? Poenget er at jeg synes at jeg er heldig, og at det er andre som har det verre! Og etter å ha lest det, så tenker jeg kanskje litt, og lærer av at andre har det verre ved å være nøye med budsjett osv. :)

Anonymkode: 58a27...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lager en del tomatsuppe hjemme. Kok noe vann, en boks tomater (eldorado koster 3-4 kr), litt hakket løk (koster omtrent ingenting) og noen raspede gullerøtter(11 kr/kg på kiwi). Kjør det sammen med en stavmikser, tilsett noe fløte så metter det mer, og kok litt til. Med hardkokt egg eller noe pølse oppi metter det enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kiwi i morgen: Ukens Go'helg! Ukens Go'helg-produkt er krydderbiff til fast Go'helg-pris 17,90 per pakke. Du finner den i butikken fra fredag!

 

Anonymkode: 1f67f...d92

Bitene er jo mikroskopiske, så sjekker man prisen pr. kilo så er ikke dette spesielt billig mat. En sulten mann, som for eksempel TS samboer må jo ha et par - tre stykker for å bli mett og da er man jo like langt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinestrimler koster 18kr på Kiwi. Noen pakker av dette kan lage mange gode middager. Kjøttdeig av svin og kylling koster fra 18-25kr. Laks er ofte på tilbud, sei er alltid billig. Kjøp basisvarer som ris (gjerne i store poser på innvandrerbefolkningen), pasta, nudler, mel, egg, gjær, olje, hakkete tomater, tomatpure, hermetiske grønnsaker, ferske grønnsaker og frukt, billig ost (firstprice). 

En ukesmeny på middag kan være:

Kjøttboller av svin med pasta og hjemmelaget tomatsaus.

Steimlet svin i pitabrød med grønnsaker

Stekt sei med poteter, raspet gulrot, stekt løk og en dæsj rømme

Ovnsbakt laks med sitron og hvitløk, servert med poteter og rømme (rømmesaus eventuelt)

Gryte med ris, bønner, mais, kjøttdeig og litt tacokrydder. Veldig godt med hvitløksbrød (grisebillig fra firstprice).

Hjemmelaget pizza. Koster lite om du lager bunnen selv, tomatsaus av løk, hermetiske tomater, tomatpure og kjøttdeig. Og ost selvfølgelig. 

Wok med nudler, svin og grønnsaker  

Bak brød og rundstykker selv. Lag store porsjoner og frys ned. Frukt er supert å kutte opp og fryse ned for smoothies. Kjøp grønnsaker på tilbud, og se generelt etter tilbud eller firstprice. Yoghurt i store negre pluss havregryn er super frokost/lunsj. Av havregrynene kan du også lage grøt, mose dem sammen med en banan og et egg for bananpannekaker, eller blande dem inn i rundstykkedeigen.

 

Vi er en familie på 3 som av og til har måttet levd på 500kr uken på mat, og det går fint så lenge man er litt kreativ. :)  

 

Anonymkode: b10cb...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehrm... Yoghurt i store beger! Selv om yoghurt i store negre definitivt hadde vært morsommere på morgenkvisten. 🙈

Anonymkode: b10cb...026

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wokblanding og picknic skinke, rester fra en middag eller påleggskalker og 1 egg.
Soyasaus eller sursøt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du 2000 kr til mat for 1 mnd til en eller to personer?

 Var det ikke 2 personer TS hadde 2000 kr å bruke på mat til? Mulig jeg misforsto. Men jeg synes at kr 1000 i mat pr mnd for 1 person er lite

Anonymkode: 1f67f...d92

Man kan fint overleve med et matbudsjett på 2000 kr for to personer i en måned. Det jeg reagerer på er at ordet "fattig" blir brukt, og råd om at man kan gå på fattighuset eller få utdelt poser med mat hos Frelsesarmeen. Det får da være visse grenser. Disse tilbudene er for mennesker som har ingenting, som ikke får det til å gå rundt uansett hvor mye de vrir og vender på krona. 2000 kr i matbudsjett havner IKKE i den kategorien.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du 2000 kr til mat for 1 mnd til en eller to personer?

 Var det ikke 2 personer TS hadde 2000 kr å bruke på mat til? Mulig jeg misforsto. Men jeg synes at kr 1000 i mat pr mnd for 1 person er lite

Anonymkode: 1f67f...d92

Hvis det er varig ja, men en mnd kan de fint klare med litt planlegging!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Fiskepinner ( fra X - tra eller FirstPrice ) og ris, ha litt sursøtsaus til hvis du har. Det er kjempebillig middag.

 

Fiskekaker kjøp de fra  X - tra der får du nesten en kilo for rundt 30 kr, med kokte poteter og litt smelta smør er dette en god middag, men en del proteiner hvis du har smeltet smør til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løksuppe, gjerne med litt poteter oppi.

Suppe med tomater, gulrot, linser og chili er også godt! Se her, det går fint å kutte ut kyllingen. Litt paprika oppi og mer linser, så blir det en veldig god suppe! 

Kjøp løk i løsvekt! Mye billigere enn løk i strømpe (1-2 kr pr løk i stedet for 15 for 4 løk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har spist havregrøt til middag når det virkelig har vært tomt i lommeboka. 

Handle inn poteter, gulrot og fiskekakene fra xtra. Det holder til flere middager. 

Lag linsesuppe, ertesuppe, bruk bønner som proteinkilde. 

Kjøp en sekk ris, tunfisk på boks, frosne grønnsaker. Brokkoli blandingen på Rema er veldig rimelig. 

På Kiwi er First-Price maisbokser billige. 

Kjøp lapskausblanding og noen billige pølser og lag pølselapskaus. 

Fårikalkjøtt av sau (First-Price) koster 35 kg kiloen. Med masse kål og poteter til er det en deilig middag. Bruker du nok poteter/kål kan dere ha det i to dager 👍

La gubben ete seg mett på ris/poteter. Og til de som sier at f.eks god helg-produktene på Kiwi er små - de biffene er 150 gram. Mer enn det har man uansett ikke godt av. Biff og ris eller poteter og grønnsaker er en god middag :-)

Anonymkode: da220...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din er en storspiser vil fett holde han mett lenger. Har sett at de har billige kjøttpølser i kilospakker (first price?) på rema. Lag brunsaus fra bunnen med løk og server pølsene med hjemmelaget ertestuing av tørkede grønnerter og poteter. Alternativt server pølser eller koteletter fra first price i brunsaus med pasta og grønnsaker. Kjøp inn brokkoli, blomkål og grønnsaker på tilbud. Mye kan forvelles og fryses ned, men ofte kan det være like billig å gå for frosne grønnsaker. Sjekk kilopris, og legg til at det går bort litt når de renses.

Ertesuppe fra bunnen av med løk, evt. grønnsaker og potet og pølser eller koteletter i terninger, enkelt og billig.

Du har fått mange middagstips, men av erfaring vet jeg at de andre måltidene koster vel så mye, om ikke mer. Egg er et ganske rimelig pålegg hvis du kjøper de billigste. Har sett svinestek til 49,90. Det fungerer også som pålegg.

Vesterålens fiskeboller koster rundt 14 kroner. Det kan rekke til to middager eller bruk restene til pålegg. Syltetøy er billig, men dere trenger proteiner også for å holde på metthetsfølelsen og å fungere optimalt. Middagen trenger ikke være så stor at man blir stappmett. Det går an å lage seg litt havregrøt eller en skive med syltetøy hvis man fortsatt er sulten.

Lever er billig, men ikke alle liker det. Et tips er å lage leverpostei.

Budsjettet kan ryke på husholdningsprodukter og ting som kaffe og te. På 250 kroner uka er man nødvendigvis ofte sulten, mye fordi man ikke får i seg alle næringsstoffene man har behov for. Av fet fisk er sursild rimelig, enten du lager den selv eller går for den billigste. Oppdrettslaks kjøpt på tilbud kan du salte selv. Linse- eller bønnepostei er sunt og ikke dyrt å lage.

 

 

Anonymkode: c79f4...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frelsesarmeen (i flere byer) gir bort poser med matvarer til trengende flere dager pr uke.(Et tips om det skulle være helt krise for dere eller andre)

På Kiwi får man gratis matvarer som har siste forbruksdag den dagen du finner dem eller neste dag. Det samme gjelder varer merket med  best før.

Finner du på Kiwi utgåtte varer som gikk ut dagen før (eller tidligere) du finner dem, får du nye varer for samme verdi av det som du fant

(Bunnpris har dessverre sluttet med lignende datogaranti på varer)

 

Anonymkode: 1f67f...d92

2000 kr til mat en måned kvalifiserer virkelig ikke til "trengende". Ved god planlegging skal nok dette gå kjempebra. Selv bor jeg alene og bruker rundt 1000 kr hver måned til mat og andre husholdningsartikler. Jeg spiser sunt, godt og variert. 

Tror ikke kyllingfilet er noe som skal prioriteres for TS denne måneden. De har 2000kr på 2 personer, da må man spise kjedelig basismat som er billig. 

 

Dere har sikkert masse rart av tørrvarer liggende, og noe i frysern, så det er vel bare å lage "rare retter" av alt dere har. Tømme alle skap og kjølerskap/frysere. 

Anonymkode: 2ffd9...26b

Det er absolutt ikke nødvendig. Kyllingfilet er ikke dyrt kjøtt. Tvert imot. 

Anonymkode: 7311c...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...