Gå til innhold

EKSTREMT billige middager


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Har feilberegnet litt med lønnen jeg trodde jeg skulle få idag, og viser seg at jeg har fått halvparten av det jeg pleier. Dobbeltsjekket timene nå, og ser at det stemmer den lønnen jeg har fått. :icon_frown:

 

Det vil si at vi har ca. 2000 kr til mat etter husleie osv er betalt. Altså mye mindre enn det vi pleier å bruke. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har spaghetti, pastaskruer, pastasaus, en svinekjøttdeig, litt melk igjen, en halv pose tomatsuppe igjen(dette liker ikke samboer engang), litt pålegg og en del knekkebrød. 

Samboer spiser også mye for og bli mett, føler meg ganske rådvill nå. Noen forslag til veldig veldig billige middager? :sjokkbla:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Fiskegratengen fra First Price koster i alle fall noe slikt som 10 kr per stk, og med et par gulrøtter til, og evt et par kokte poteter blir det en temmelig billig middag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mills vanlige potetmos koster mellom 3 og 4 kr på Kiwi, tilsett 3 dl melk, litt salt og smør/olje. Varm eller grill litt firstprice-pølser

Nå før jul er finnes det veldig billig tynnribbe

Vassgraut og poteter

Svineknoke er heller ikke så dyrt, men veldig godt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du kan finne på (Eller Google...) med erter, bønner og linser. Det er ekstremt billig og sunn mat. Dropper du kjøttet i tillegg kommer du fort ned i 10 - 20 kroner for en middag til to. Chili sin Carne er for eksempel veldig godt. Ertesuppe på svineknoke er også svært billig mat. Spesielt hvis du bruker en god del mer tørre erter enn det som vanligvis er angitt i oppskriftene.

Brød kan du bake selv (Og da selvfølgelig uten ferdigkjøpte, dyre melblandinger). Havregryn er billig kan kokes til grøt med litt vann og salt eller spises som frokostblanding med melk og for eksempel syltetøy.

Det går helt fint å klare seg med 2.000 kroner en måned, men som du forstår krever det litt arbeid og planlegging! Lykke til! :)

Endret av Leo
Lagt til tekst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har feilberegnet litt med lønnen jeg trodde jeg skulle få idag, og viser seg at jeg har fått halvparten av det jeg pleier. Dobbeltsjekket timene nå, og ser at det stemmer den lønnen jeg har fått. :icon_frown:

 

Det vil si at vi har ca. 2000 kr til mat etter husleie osv er betalt. Altså mye mindre enn det vi pleier å bruke. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har spaghetti, pastaskruer, pastasaus, en svinekjøttdeig, litt melk igjen, en halv pose tomatsuppe igjen(dette liker ikke samboer engang), litt pålegg og en del knekkebrød. 

Samboer spiser også mye for og bli mett, føler meg ganske rådvill nå. Noen forslag til veldig veldig billige middager? :sjokkbla:

 

Her er noen tips

http://www.ica.no/matnytt/linn-cathrin-kjopte-middager-en-uke-til-300-kroner/

og her: "Ukesmeny for under 600 kroner

Så, over til handlelisten og middagene. Med denne handlelisten - som er beregnet på 1-2 personer, kommer du under 600 kroner på en middagsuke.

HANDLELISTE:

Vi tar forbehold om at dette er cirkapriser og at mengden - og dermed også prisen, vil variere avhengig av hvor mange personer som bor i husholdningen. 

  • Pasta - gjerne ekstra fiberrik                                          15 kr
  • Løk                                                                                 15 kr
  • Hvitløk                                                                            15 kr
  • Kjøttdeig (enten av svin, kylling eller storfe)                    40 kr
  • Fiskefilet                                                                         50 kr
  • Poteter                                                                            30 kr
  • Chili sin Carne (GoGreen)                                                30 kr
  • Egg                                                                                 30 kr
  • Diverse grønnsaker (til salat, steking og koking)             50 kr
  • Frosne grønnsaker                                                          50 kr
  • En billig ferdigrett                                                           50 kr
  • Hvitløksbrød                                                                   25 kr
  • Revet ost                                                                        35 kr
  • Pitabrød                                                                          25 kr
  • To gode sauser og krydder                                             60 kr
  • Salatblader                                                                     25 kr
  • Tomatpuré                                                                     10 kr
  • Olje/margarin                                                                40 kr

TOTALT:                                                                            595 kr  

LES OGSÅ: Frokosten som lager seg selv

MIDDAGENE:

Dag 1: Pasta med en av sausene du kjøper med, friske grønnsaker og eventuelt halve kjøttdeigen. Varm opp hvitløksbrød ved siden av, og frys ned restene. 

Dag 2: Fisk med poteter, frosne grønnsaker og smør blandet med noen av krydderne du har kjøpt inn. 

Dag 3: Chili sin carne (chiligryte, men uten kjøtt). Hvis du foretrekker retten med kjøtt, kan du steke opp og tilsette noe av kjøttdeigen. Server med ost på toppen og hvitløksbrød. 

Dag 4: Omelett. Også her kan du tilsette det du vil ha grønnsaker, ost og faktisk også med saus for å få til en middagsomelett.

Dag 5: Fyll opp et varmt pitabrød med salat og de ingrediensene du ønsker. Vær kreativ med krydder og saus for å få til en spennende smak. 

Dag 6: Pitapizza! Lag pizza med pitabrødene som ble til overs fra dagen før. Ha på tomatpuré, løk og ost som basis, og fyll på med eventuelle grønnsaker eller annet fyll. 

Dag 7: Ta deg en matlagingspause og spis en ferdigrett - ja, for det trenger slett ikke være så usunt nemlig. Et alternativ er å lage noe av det du har igjen fra uken som har gått, før du tar deg en ny handletur på mandagen. "

http://www.kk.no/livsstil/middag-hele-uken-til-under-600-kroner-28552

 

Anonymkode: 1f67f...d92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til:

Handle på Rimi og andre butikker som selger varer til 1/2 pris samme dag som de går ut på dato (siste forbruksdag). Disse varene (både kjøtt, pålegg, melk, youghurt m.m. kan fint fryses slik at de holder seg enda lengre dersom du ikke skal bruke de samme dag)

Rimi og enkelte andre butikker selger også ut best-før-varer til halv pris når utløpsdatoen nærmer seg og/ eller etter

 

Anonymkode: 1f67f...d92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feilberegnet litt med lønnen jeg trodde jeg skulle få idag, og viser seg at jeg har fått halvparten av det jeg pleier. Dobbeltsjekket timene nå, og ser at det stemmer den lønnen jeg har fått. :icon_frown:

 

Det vil si at vi har ca. 2000 kr til mat etter husleie osv er betalt. Altså mye mindre enn det vi pleier å bruke. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har spaghetti, pastaskruer, pastasaus, en svinekjøttdeig, litt melk igjen, en halv pose tomatsuppe igjen(dette liker ikke samboer engang), litt pålegg og en del knekkebrød. 

Samboer spiser også mye for og bli mett, føler meg ganske rådvill nå. Noen forslag til veldig veldig billige middager? :sjokkbla:

 

http://www.abcnyheter.no/livet/2012/10/22/161228/syv-middager-til-500-kroner "Syv middager til 500 kroner. Gjør uka billig med denne ukesmenyen. Billig mat trenger ikke være kjedelig. Følger du disse oppskriftene blir det en bra uke for hele familien uten at det koster skjorta."

Det kan høres ut som om det i artrikkelen menes ar 500 kr rekker til middager for 1 uke for en hel familie. Artikkelen er fra 2012 og man må plusse på prisøkningen siden den tid.

Anonymkode: 1f67f...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kiwi i morgen: Ukens Go'helg! Ukens Go'helg-produkt er krydderbiff til fast Go'helg-pris 17,90 per pakke. Du finner den i butikken fra fredag!

 

Anonymkode: 1f67f...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Alt du kan finne på (Eller Google...) med erter, bønner og linser. Det er ekstremt billig og sunn mat. Dropper du kjøttet i tillegg kommer du fort ned i 10 - 20 kroner for en middag til to. Chili sin Carne er for eksempel veldig godt. Ertesuppe på svineknoke er også svært billig mat. Spesielt hvis du bruker en god del mer tørre erter enn det som vanligvis er angitt i oppskriftene.

Brød kan du bake selv (Og da selvfølgelig uten ferdigkjøpte, dyre melblandinger). Havregryn er billig kan kokes til grøt med litt vann og salt eller spises som frokostblanding med melk og for eksempel syltetøy.

Det går helt fint å klare seg med 2.000 kroner en måned, men som du forstår krever det litt arbeid og planlegging! Lykke til! :)

tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, selvfølgelig, må dere bruke alt dere kan finne i kjøleskap og fryser. Kom forresten på at løksuppe er billig og veldig god mat. Potetstappe laget fra bunnen av er også godt og trenger ikke så mye tilbehør. Gratinert blomkål er også billig hvis man dropper posesaus og bacon. Godt det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan ha spaghetti og pasta til middag til det er tomt - siden du hadde det i skapet. En boks med tomater koster 4-5kr, så det kan dere bruke til saus med krydderier i. Veldig kjedelig i lengden, men det går vel når man vet det er en periode. Kjøttdeigen dere hadde kan brukes til en av dagene. 

Kyllingkjøttdeig er billig - rundt 20kr pakken, så det kan også brukes til å spe på litt etterhvert. 

Anonymkode: 2ffd9...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Poteter, gulrøtter og løk er billig. Sammen med billig kjøtt som f.eks First Price pølser så har du lapskaus/kjøttsuppe.

- Pasta med hakkede tomater, grønnsaker (f.eks rester av gulrot og løk, evt fryste grønnsaker) og pølser.

Anonymkode: d2ffd...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig billig å lage grønnsakssupper fra bunn. Løksuppe, potetsuppe, gulrotsuppe.. Husk også at det er billig å kjøpe poser med grønnsaker i frysedisken. Hva med en pose lapskausblanding og noe kjøtt/pølser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har feilberegnet litt med lønnen jeg trodde jeg skulle få idag, og viser seg at jeg har fått halvparten av det jeg pleier. Dobbeltsjekket timene nå, og ser at det stemmer den lønnen jeg har fått. :icon_frown:

 

Det vil si at vi har ca. 2000 kr til mat etter husleie osv er betalt. Altså mye mindre enn det vi pleier å bruke. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har spaghetti, pastaskruer, pastasaus, en svinekjøttdeig, litt melk igjen, en halv pose tomatsuppe igjen(dette liker ikke samboer engang), litt pålegg og en del knekkebrød. 

Samboer spiser også mye for og bli mett, føler meg ganske rådvill nå. Noen forslag til veldig veldig billige middager? :sjokkbla:

 

Rema 1000s billigste spagetti, og hakkede tomater på boks. Et par bokser tunfisk i olje som man steker/koker opp med tomatene og ha i krydder som man vil. Smaker ikke mye tunfisk, og er nesten gratis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere trumf-medlemskort? I dag er det trippeltrumf på handel i bl.a Kiwi-butikker. Kanskje har dere allerede opparbeidet noe kjøpeutbytte i Trumf som kan overføres til konto (slik at dere har mer penger å handle for)?

Anonymkode: 1f67f...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feilberegnet litt med lønnen jeg trodde jeg skulle få idag, og viser seg at jeg har fått halvparten av det jeg pleier. Dobbeltsjekket timene nå, og ser at det stemmer den lønnen jeg har fått. :icon_frown:

 

Det vil si at vi har ca. 2000 kr til mat etter husleie osv er betalt. Altså mye mindre enn det vi pleier å bruke. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har spaghetti, pastaskruer, pastasaus, en svinekjøttdeig, litt melk igjen, en halv pose tomatsuppe igjen(dette liker ikke samboer engang), litt pålegg og en del knekkebrød. 

Samboer spiser også mye for og bli mett, føler meg ganske rådvill nå. Noen forslag til veldig veldig billige middager? :sjokkbla:

 

Har ikke så gode tips til deg ang. billig mat dessverre (men vet coop extra har endel billige matvarer, last ned appen mattilbud også, så får du opp hvor det finnes tilbud på det du skal kjøpe), men må bare si at jeg fikk veldig, veldig vondt av deg! Her sitter jeg som en jævla bortskjemt tenåring og får maten servert hver dag, mens andre kan streve med å ha råd til mat. 

Kanskje fattighuset kunne vært en idé å gå innom hvis det er i nærheten? 

Anonymkode: 58a27...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...