Gå til innhold

Er jeg virkelig så hysterisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så lenge det går ut over brukeren av bilen som sitter og chatter og sender snap og prater i mobil og kjører i fylla så er det helt greit for meg, men hvis det går utover andre uskyldige som er på veien så blir jeg mer enn lyn forbanna på slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er INGEN som er verre til bruke mobiltelefonene mens de kjører enn yrkessjåførene!

Er selv yrkessjåfør og vet godt hva jeg prater om.

Anonymkode: e124e...7dc

Det vet jeg. På jobben til pappa så har de nå fått forbud, og ikke bare det. De har nå mulighet til å koble mobil opp mot høyttalerne i bilen (lastebil/trailer), slik at de trenger bare å trykke på en knapp også prater de ut i luften. 
Dette ble gjort etter at kollegaene ble irritert over at pappa aldri tok mobilen på jobb, selv når det var jobb relaterte telefoner. De har walkie talkie ting, altså en radio greie, men den bråker veldig mye også blir de forstyrret av kontoret som sender beskjeder midt i samtalen. Så derfor bruker de mobil seg i mellom. 
Så nå har de et bedre system som ikke går utover sikkerheten. 

Dette ble nevnt til sjefen i et annet firma her i byen, og de har også endret og fått dette i sine biler. 

Mulighetene er jo der! Det er bare det at mange ikke er klar over det. De fleste ser ikke problemet med det. Har du lagt merke til hvor enkelt det er å se hvem som prater i telefonen når du er ute å kjører? 
Det vises godt på kjøremønsteret og ting folk gjør ute i trafikken. Du ser det med en gang hvem
Det finnes typ radio med bluetooth funksjon, altså som en handsfree, uten å ha noe på øret. Disse funker i de fleste bilene. De aller fleste mobilene har "siri" eller noe annet stemme-kommando slik at du får ringt uten å røre mobilen. Så det å prate i telefonen ved å holde telefonen og trykke på den mens du kjører er ingen unnskyldning lengre. 

ts

Anonymkode: 9813e...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. På jobben til pappa så har de nå fått forbud, og ikke bare det. De har nå mulighet til å koble mobil opp mot høyttalerne i bilen (lastebil/trailer), slik at de trenger bare å trykke på en knapp også prater de ut i luften. Dette ble gjort etter at kollegaene ble irritert over at pappa aldri tok mobilen på jobb, selv når det var jobb relaterte telefoner. De har walkie talkie ting, altså en radio greie, men den bråker veldig mye også blir de forstyrret av kontoret som sender beskjeder midt i samtalen. Så derfor bruker de mobil seg i mellom. 
Så nå har de et bedre system som ikke går utover sikkerheten. 

Dette ble nevnt til sjefen i et annet firma her i byen, og de har også endret og fått dette i sine biler. 

Mulighetene er jo der! Det er bare det at mange ikke er klar over det. De fleste ser ikke problemet med det. Har du lagt merke til hvor enkelt det er å se hvem som prater i telefonen når du er ute å kjører? 
Det vises godt på kjøremønsteret og ting folk gjør ute i trafikken. Du ser det med en gang hvem
Det finnes typ radio med bluetooth funksjon, altså som en handsfree, uten å ha noe på øret. Disse funker i de fleste bilene. De aller fleste mobilene har "siri" eller noe annet stemme-kommando slik at du får ringt uten å røre mobilen. Så det å prate i telefonen ved å holde telefonen og trykke på den mens du kjører er ingen unnskyldning lengre. 

ts

Anonymkode: 9813e...404

Wow!

Dette er systemer som de aller fleste seriøse firmaer har brukt i mange år og e ikke noe nytt og revolusjonerende som du later til å tro. Både Scania og Volvo har levert dette som standard i hvertfall de siste 7-8 årene på tunge kjøretøy, og det har sikkert andre fabrikanter gjort også.

Og på personbiler er det også mange som har levert dette som standard i flere år. 

Men dette systemet kan dessverre ikke brukes til å sjekke Facebook, sende meldinger, ta selfies og andre ting. Det er kun til samtaler og mobilene blir derfor fortsatt misbrukt til alt annet, og da spesielt hos yrkessjåførene som tilbringer store deler av tiden sin bak rattet.

Du virker veldig ung og naiv. 

Anonymkode: e124e...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!

Dette er systemer som de aller fleste seriøse firmaer har brukt i mange år og e ikke noe nytt og revolusjonerende som du later til å tro. Både Scania og Volvo har levert dette som standard i hvertfall de siste 7-8 årene på tunge kjøretøy, og det har sikkert andre fabrikanter gjort også.

Og på personbiler er det også mange som har levert dette som standard i flere år. 

Men dette systemet kan dessverre ikke brukes til å sjekke Facebook, sende meldinger, ta selfies og andre ting. Det er kun til samtaler og mobilene blir derfor fortsatt misbrukt til alt annet, og da spesielt hos yrkessjåførene som tilbringer store deler av tiden sin bak rattet.

Du virker veldig ung og naiv. 

Anonymkode: e124e...7dc

Har det slått deg at ikke alle har de nyeste bilene med denne funksjonen? Dessuten er det nok mange som ikke vet om det. Jeg kjenner godt til at folk som ikke er datakyndige driter i å ta i bruk nye systemer fordi det er for vanskelig eller fordi de ikke gidder å sette seg inn i det (selv om det bare er å trykke på et par knapper).

Apropo "seriøse" firmaer. Jeg tror kanskje du tenker på de store, etablerte firmaene. Det finnes drøssevis av små firmaer med få ansatte. Er ikke de seriøse?

Hvorfor i herrens navn skal man være nødt til å sjekke Facebook mens man kjører? Vil man ha kontakt med noen så får man ringe med handsfree.

Endret av lisamari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nesten hysterisk i alle fall. Greit at alle må ha på bilbelte og ikke tukle med mobilen mens de kjører, dvs når bilen er i bevegelse. Men jeg tekster, ringer, snapper og surfer når jeg kjører bil, men da gjør jeg det mens jeg f.eks venter på grønt lys eller står i kø, ingenting galt med det. Bytter også kanal på radioen, endrer volumet eller tar meg en slurk av kaffekoppen. Jeg klarer likevel fint å ha øynene på veien og følge med på det som skjer. Jeg tror du er i overkant preget av kombinasjonen ny sjåfør og tidligere ulykkeserfaring. Jeg har kjørt bil i 20 år, også i arbeidssammenheng, og bruker mindre energi på å lese trafikkbildet fremover enn det du som fersk sjåfør gjør. Det betyr at du vil oppleve flere ting som uoversiktlig eller vanskelig, der en erfaren sjåfør lettere tolker trafikken rundt. Det er helt naturlig, betyr ikke at alle andre er tullinger av den grunn. 

Anonymkode: 010cb...d62

Jeg ser ukentlig forbanna idioter som bruker mobilen mens de kjører. De følger ikke med og skifter felt i rundkjøringen uten å se seg om, vingler i kjørefeltet på motorveien, eller kjener ut og kjører i varierende tempo HELE tiden fordi de bruker mobilen . Dette gjelder både unge "uerfarne" sjåfører, damer i 40+ alder, godt voksne menn som tror de eksperter på alt, yrkessjåfører osv osv

Jeg har to ganger på 1,5 år blitt påkjørt bakfra i akuratt de senarioen du skisserer at det er "greit" å taste på mobilen. I påvente av rødt lys og i kø i et pakeringshus.

Da jeg stod å ventet på rødlys, begynte plutselig personen bak meg å kjøre, fordi " jeg trodde det var blitt grønt". Det var fordi det ble grønt for de som skulle svinge til høyre, men ikke de som skulle rett fra. Det var fordi personen fulgte med på mobilen og sannsynligvis så er et grønt lys i sidesyntes.

I parkeringshuset, var det lang kø etter et arrangemnet i byen. I en etasje, slapp hun bak meg ei annen foran seg. I den nye bilen bak tar damen opp mobilen og filmer eller ta bildet. tydelig av hun skal sende snap, mms  e.l. for å vise hvor lange kø hun må stå i. Husker jeg tenkte " hu der må jeg passe meg for - hun følger ikke med". ett minutt senere kjører hun rett i meg og jeg ser hun ser ned i mobilen når hun gjør det.

Det er ingen som påstår at du ikke greier å ha øya på veien mens du gjør andre ting, men problem er at du, OG INGEN ANDRE, greier å ha samme fokuset på hele bildet, UANSETT HVOR ERFAREN DU ER, når man duller med andre ting mens man kjører, venter på grønt lys eller står i kø. Selvom du som mer erfaren sjåfør, ser trafikkbildet bedre enn en fersk sjåfør, gjør det ikke akseptabelt.

At du påstår eller ikke forstår at mobilbruk påvirker fokuset ditt, gjør deg faktisk til en tulling i trafikken! 

Anonymkode: 5b8b7...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småhysterisk, kanskje?

Selv tekster jeg en gang i blant på rødt lys eller lignende, jeg tar som regel telefonen om den ringer og jeg skfiter sang via spotify på telefon ofte. Jeg synes det var litt voldsomt å dra en annens datter ut av bilen for å ta bussen istedet. 

Men jeg synes det er veldig bra at du sier ifra, og bilbelte er da en selvfølge i bil! Har selv venninner som snapper fra bilen, avogtil der man synlig ser de kjører, også legger de på hvor fort de kjører i det filteret. Har fått sjokk i blant og blir egentlig sinna på de. Svarer gjør jeg i alle fall ikke! Så jeg synes du skal fortsette å fortelle hva du mener om det.

Men husk at de fleste mennesker er noen stolte beist som ikke takler godt å bli rette på. Det kan være ydmykende eller ille nok å bli retta på av andre. Å da forlange at de stopper bilen og i protest ta bussen videre trur jeg sårer stoltheten og da også evnen til å forstå at man gjør ting man ikke burde gjøre.. Som å tekste/kjøre uten bilbelte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Bilbelte skulle det da bare mangle at man bruker. At det ikke går helt på automatikk hos alle voksne mennesker når de setter seg inn i en bil er tåpelig og ren idioti. Faren min er til og med såpass ille, at når bilen sier ifra med en alarm at han må ta på seg beltet, sitter han heller å kjefter på alarmen fordi den maser, gjerne til den slutter å pipe, enn å bare ta på seg beltet med en gang. Jeg er glad i pappa, men han er en tosk i trafikken.

Jeg svarer forøvrig heller ikke om noen chatter eller noe og jeg vet at de kjører, eventuelt svarer jeg bare "Ikke tekst og kjør!", så har jeg iallefall sagt noe. Liker dårlig å tenke på hva som kan skje, men det verste er at de risikerer å ta livet av andre på og langs veien. Selv har jeg ikke sertifikatet, og er litt fascinert over hvordan "alle" som tar lappen tror de er verdensmestre på veien og at de har "full kontroll" i enhver situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det slått deg at ikke alle har de nyeste bilene med denne funksjonen? Dessuten er det nok mange som ikke vet om det. Jeg kjenner godt til at folk som ikke er datakyndige driter i å ta i bruk nye systemer fordi det er for vanskelig eller fordi de ikke gidder å sette seg inn i det (selv om det bare er å trykke på et par knapper).

Apropo "seriøse" firmaer. Jeg tror kanskje du tenker på de store, etablerte firmaene. Det finnes drøssevis av små firmaer med få ansatte. Er ikke de seriøse?

Hvorfor i herrens navn skal man være nødt til å sjekke Facebook mens man kjører? Vil man ha kontakt med noen så får man ringe med handsfree.

Jeg tror du misforstod meg litt. Når jeg skrev at man dessverre ikke kunne sjekke Facebook osv, så var det i høyeste grad ironisk. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal det, men det er en realitet atveldig mange gjør det. Fikk dessverre ikke heist ironiflagget fordi jeg sitter på mobil og forumet er ikke akkurat det mest sammarbeidsvillige for tiden.

Og når jeg skrev seriøse firmaer så mente jeg både store og små foretak, men at de som er seriøse prioriterer sikkerheten både til egne ansatte og andre trafikanter.

Det er relativt dårlig økonomi å kjøre rundt i biler som er eldre enn 5-6 år og seriøse aktører vil derfor som oftest ha såpass nytt utstyr at handsfree er installert. Dette er forøvrig også påbudt dersom man skal bruke telefonen.

Anonymkode: e124e...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det oftere før, svarte mobilen og sendte sms mens jeg kjørte, det var jo ikke så farlig - "herregud, jeg har jo kontroll selv om jeg ser ned på telefonen noen sekunder".

Men nå, etter jeg har kjørt bil i 15 år, og opplevd et par nesten-situasjoner som følge av at oppmerksomheten har vært andre steder da ting "plutselig" har oppstått, så har jeg mer eller mindre helt sluttet med det. Jeg kan fortsatt lese meldinger, evt. svare "ok" hvis jeg kjører på lange oversiktlige(!) strekninger uten annen trafikk, men ikke noe mer enn det..

Og bare for å få litt fakta på bordet:

Mobile phone usage while driving has long been reported as dangerous. Studies in the UK and America have reported mobile phone usage to causing as many as one in four car accidents. That’s 25% of all accidents involving improper use of a mobile phone in some way.

In Australia, distraction has been identified as a contributing factor in 22% of car accidents and a staggering 71% of truck accidents. It’s also been identified as a contributing factor in 46% of ‘near crashes’.

Anonymkode: 48d87...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes din venninde er hysterisk om hun ikke kan vente en halvtime på å få svar på snappen sin og at hun faktisk kjefter på deg fordi du ikke svarer hun med en gang! :O Jeg svarer ikke min liste på dager eller uker og gudene vet hvor ille ting ville vært om folk skulle mase på meg for det!

Anonymkode: f9cb9...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vet at hun en dag fyllekjører, syns jeg du har en plikt å anmelde henne. Hun kan ende opp med å ta livet av andre, noe som fører til et stort tap for noen andre, og fengselsstraff + liv på samvittigheten for din venninne. Altså vinner egentlig alle (samfunnet) på at hun blir tatt for sin hyppige fyllekjøring.

Anonymkode: 919d2...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig ikke noe om mennesker som tar så lett på trafikken. Man leker med andres liv det sekundet man velger å sende en sms, fyllekjøre eller lignende. Det er absolutt ikke greit og jeg synes det er flott at du setter foten ned. 

Anonymkode: 098bd...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...