Gå til innhold

Den islamske siviliasjon


Mari Y

Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på hvorfor den muslimske verden en gang i tiden var vitenskapens sentrum, og senere gikk til grunne? Man vet jo at vi hadde Dsjengis Khan som herjet dagens Irak, og at det var mye interne konflikter med de forskjellige arabiske stammene. Men er også ganske sikker på, iom at islam er en religion som krever full underkastelse, at dette også kan ha bidratt til at vitenskapen i den muslimske verden vek tilbake. Samtidig var hvel egentlig også vitenskapelige sentrum i Al-andalus i Spania? Ferdinand og Isabella tok jo tilbake hele Spania, også, gjorde de ikke? Jeg er bare nysjerrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det stemmer at den muslimske verden var vitenskapens sentrum. En del av den klassiske greske litteraturen overvintret der, og de puslet litt med matematikk og astronomi, men det var vel egentlig det. Og særlig lenge varte det ikke, heller, før teologien tok fullstendig overhånd og det ble viktigere hva som står i Koranen enn hva man kan se med sine egne øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei pusla ein god del med medisin og ingeniørkunst også, og tok vare på og breidde ut mye av den greske litteraturen ved å omsetje den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvorfor den muslimske verden en gang i tiden var vitenskapens sentrum, og senere gikk til grunne? Man vet jo at vi hadde Dsjengis Khan som herjet dagens Irak, og at det var mye interne konflikter med de forskjellige arabiske stammene. Men er også ganske sikker på, iom at islam er en religion som krever full underkastelse, at dette også kan ha bidratt til at vitenskapen i den muslimske verden vek tilbake. Samtidig var hvel egentlig også vitenskapelige sentrum i Al-andalus i Spania? Ferdinand og Isabella tok jo tilbake hele Spania, også, gjorde de ikke? Jeg er bare nysjerrig. 

Hvor har du det fra at muslimske land var vitenskapens sentrum? Der har de holdt på med stammekriger i alle år,

Moderne vitenskap oppstod som et produkt av reformasjonen til Luther, der Luther sa "se selv og dra eres egene konklusjoner", Av folk som Newton, Kopernikus, Galilei, Pascal osv.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at muslimske land var vitenskapens sentrum? Der har de holdt på med stammekriger i alle år,

Moderne vitenskap oppstod som et produkt av reformasjonen til Luther, der Luther sa "se selv og dra eres egene konklusjoner, Av folk som Newton, Kopernikus, Galilei, Pascal osv.

Du ha like like kul kunnskap om historie som om natur,skjønner jeg :fnise:

Anonymkode: 0ae31...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk

Det var virkelig IKKE et kompliment!  Og det er ikke en gang mulig at du ikke forstod det, for så fjern er det ikke mulig åvære.

Anonymkode: 0ae31...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvorfor den muslimske verden en gang i tiden var vitenskapens sentrum, og senere gikk til grunne? Man vet jo at vi hadde Dsjengis Khan som herjet dagens Irak, og at det var mye interne konflikter med de forskjellige arabiske stammene. Men er også ganske sikker på, iom at islam er en religion som krever full underkastelse, at dette også kan ha bidratt til at vitenskapen i den muslimske verden vek tilbake. Samtidig var hvel egentlig også vitenskapelige sentrum i Al-andalus i Spania? Ferdinand og Isabella tok jo tilbake hele Spania, også, gjorde de ikke? Jeg er bare nysjerrig. 

Islam fikk også mye kunnskap fra India og Kina. For eksempel papirkunsten ble overført fra Kina til muslimer gjennom handel. Krutt, pistoler, sverd, bomber, kanoner, og raketter som muslimene brukte kom også fra Kina. Muslimene fikk ekstremt mye kinesisk teknologi og kunnskap gjennom handel. Mye av mattekunnskapen kom også fra India. Europa fikk også mye teknologi og kunnskap fra Kina. Europa fikk krutt, pistoler, geværer, kanoner, papirkunsten og kompasset fra Kina.

Men muslimene har gjort mye bra for verden indirekte.
1. Det ottomanske islamske kalifat erobret Byzantine [øst romerriket]. Dette førte til at romersk kunnskap og teknologi ble overført til Europa da folk flyktet fra Muslimene. Denne tapte romerske kunnskapen fra Byzantine førte til renessansen.

2. Det Islamske kalifat stengte handelsveiene til Kina og India. Slik at Europa ikke lenger kunne handle med kina og India. Dette førte til at Europa koloniserte Amerika. USA og Canada ble grunnlagt.

Så ja tusen takk til muslimer som erobret Byzantine og bidro til at Europa fikk renessansen.
Tusen takk til muslimer som stengte handelsveiene til Kina og India. Dette førte til at USA og Canada ble grunnlagt. Jepp så muslimer har vært snille mot hvite menn da de erobret romerriket kalt Byzantine.

Europa måtte finne en annen vei til Kina og India fordi muslimene stengte handelsrutene. Det folk i Europa ikke vist var at Amerika ligger mellom Europe og Kina/India.

Uten det islamske kalifat dette ikke ha skjedd
1. Europa ville aldri ha fått renessansen uten muslimer. Fordi muslimene erobret Byzantine. Dette førte til at romerske kunnskaper forflyttet seg til Europa. Muslimene bidro indirekte til at Europa fikk renessansen uten at de viste det.

2. Europa ville aldri ha kolonisert Amerika uten det islamske kalifat. Da muslimer stengte av handelsveiene til Kina og India. Måtte Europa finne en annen vei til Kina/india. Det Europa ikke viste var at Amerika ligger mellom Asia og Europa. Tusen takk muslimer hahaha! Muslimene bidro indirekte til å grunnlegge USA uten at de viste det.

3. Muslimer er dumme. De liker kun å erobre, men tenker aldri på hva de bidrar med å skape etter sin erobring av andre nasjoner.

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke alle muslimer er direkte dumme, men det er likevel interessant å se på hva som har ført til tilbakegang og stagnasjon. Jeg har dog lest Ibn Warraqs 'hvorfor jeg ikke er muslim', som peker på det som blir kalt den islamske sivilisasjon, blant andre ting. Men har også lest Bernard Lewis' 'between terror and democracy'. Jeg mener å huske at Warraq hevdet at islam stod svakt på denne tiden. I moderne sammenheng er det nok avskaffelsen av kalifatet under tyrkeren Kemal Ataturk, fordi Muslimbrødrene(som ble grunnlagt i Egypt, og som regnes som 'forgjengeren' til moderne islamistiske bevegelser), forsøkte å gjenopprette det. Jeg mistenker at det i alle fall er noe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke alle muslimer er direkte dumme, men det er likevel interessant å se på hva som har ført til tilbakegang og stagnasjon. Jeg har dog lest Ibn Warraqs 'hvorfor jeg ikke er muslim', som peker på det som blir kalt den islamske sivilisasjon, blant andre ting. Men har også lest Bernard Lewis' 'between terror and democracy'. Jeg mener å huske at Warraq hevdet at islam stod svakt på denne tiden. I moderne sammenheng er det nok avskaffelsen av kalifatet under tyrkeren Kemal Ataturk, fordi Muslimbrødrene(som ble grunnlagt i Egypt, og som regnes som 'forgjengeren' til moderne islamistiske bevegelser), forsøkte å gjenopprette det. Jeg mistenker at det i alle fall er noe der. 

Falske islamske kalifater
Syria, Iran, Irak, Tyrkia, Afghanistan, Saudi Arabi, Marocco, Egypt, De forente emirater og mesteparten av Afrika. ISIS, Taliban, Al Qaeda osv er også falske kalifater.

Ekte islamsk kalifat
Jordan - fordi kongen av Jordan er etterkommer til profet Muhammed. Og fordi Kongen av Jordan er den eneste muslimen som følger profetens lære og ikke wahabismen og alle de andre muslimske ideologiene. Alle disse idioter som ønsker å leve i et ekte profet Muhammad kalifat burde reise til Jordan.

Kong Abdullah er etter tradisjonen direkte nedstammet fra profeten Muhammed, som 41. generasjon.
https://snl.no/Abdullah_2

Muslimer har veldig mye å lære om deres egen religion.
1. Toleranse
2. Respekt
3. Fred
4. Det er lovlig å tegne profet Muhammed. Ja du leste riktig. Det er lov å tegne profeten.
5. Muslimer bruker ikke Hijab og Niqab. Denne tradisjonen startet med det muslimske brorskap.

For de som ønsker å lære mer om den ekte muslimske kalifat. Se på denne video av Amerikansk professor. Jeg anbefaler alle muslimer å se på denne videoen. Dersom muslimer ønsker å leve i et islamsk kalifat så burde de reise til Jordan.

 

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falske islamske kalifater
Syria, Iran, Irak, Tyrkia, Afghanistan, Saudi Arabi, Marocco, Egypt, De forente emirater og mesteparten av Afrika. ISIS, Taliban, Al Qaeda osv er også falske kalifater.

Ekte islamsk kalifat
Jordan - fordi kongen av Jordan er etterkommer til profet Muhammed. Og fordi Kongen av Jordan er den eneste muslimen som følger profetens lære og ikke wahabismen og alle de andre muslimske ideologiene. Alle disse idioter som ønsker å leve i et ekte profet Muhammad kalifat burde reise til Jordan.

Kong Abdullah er etter tradisjonen direkte nedstammet fra profeten Muhammed, som 41. generasjon.
https://snl.no/Abdullah_2

Muslimer har veldig mye å lære om deres egen religion.
1. Toleranse
2. Respekt
3. Fred
4. Det er lovlig å tegne profet Muhammed. Ja du leste riktig. Det er lov å tegne profeten.
5. Muslimer bruker ikke Hijab og Niqab. Denne tradisjonen startet med det muslimske brorskap.

For de som ønsker å lære mer om den ekte muslimske kalifat. Se på denne video av Amerikansk professor. Jeg anbefaler alle muslimer å se på denne videoen. Dersom muslimer ønsker å leve i et islamsk kalifat så burde de reise til Jordan.

 

Så du mener muslimer ikke vet hva islam er??!!??

 

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener muslimer ikke vet hva islam er??!!??

 

Jeg mener at muslimer må slutte å følge wahabismen fra 1700 tallet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wahhabism

Husk at Islam utviklet seg til nye retninger i Islam. Profet Muhammed oppfant ikke Wahabismen.
Jesus oppfant kristendommen.

Jesus oppfant ikke
Det romerske katolske kirke
Ortodoks kirken
Protestant Kirken

Det Romerske kirke stammer fra Constantin den store som var den første pave av Romerriket.
Også ville folk ikke lenger styres av kirken. En borgerkrig brøt ut og folk oppfant protestanter.
Også kom ortodoks kirken som finnes i Russland og Hellas.

Poenget er jo at Jesus oppfant kristendommen. Jesus oppfant ikke katolismen, ortodoks og prostetant.
Akkurat som Muhammad oppfant Islam. Muhammed oppfant ikke shia og sunni muslimer. Wahabismen og alle de andre nye moderne retninger innenfor Islam. Så ja muslimer vet ikke en dritt om Islam. Muslimer er hjernedøde og de leser feil koran. Den originale koranen til Muhammed finnes ikke lenger. De koraner som du kjøper i butikken er laget i 1900 tallet og er ikke Muhammed koran. Akkurat som når du kjøper bibelen så kjøper du ikke Jesus sin lære. Du kjøper læren til katolismen, prostetantismen og ortodoks kirken. Når du kjøper en bibel så får du ikke jesus sin kunnskap. For Jesus sin kunnskap eksisterer ikke lenger. Romerne ødela alt da de oppfant den romerske katolske kirke og forandret budskapet til Jesus.

 

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at muslimer må slutte å følge wahabismen fra 1700 tallet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wahhabism

Husk at Islam utviklet seg til nye retninger i Islam. Profet Muhammed oppfant ikke Wahabismen.
Jesus oppfant kristendommen.

Jesus oppfant ikke
Det romerske katolske kirke
Ortodoks kirken
Protestant Kirken

Det Romerske kirke stammer fra Constantin den store som var den første pave av Romerriket.
Også ville folk ikke lenger styres av kirken. En borgerkrig brøt ut og folk oppfant protestanter.
Også kom ortodoks kirken som finnes i Russland og Hellas.

Poenget er jo at Jesus oppfant kristendommen. Jesus oppfant ikke katolismen, ortodoks og prostetant.
Akkurat som Muhammad oppfant Islam. Muhammed oppfant ikke shia og sunni muslimer. Wahabismen og alle de andre nye moderne retninger innenfor Islam. Så ja muslimer vet ikke en dritt om Islam. Muslimer er hjernedøde og de leser feil koran. Den originale koranen til Muhammed finnes ikke lenger. De koraner som du kjøper i butikken er laget i 1900 tallet og er ikke Muhammed koran. Akkurat som når du kjøper bibelen så kjøper du ikke Jesus sin lære. Du kjøper læren til katolismen, prostetantismen og ortodoks kirken. Når du kjøper en bibel så får du ikke jesus sin kunnskap. For Jesus sin kunnskap eksisterer ikke lenger. Romerne ødela alt da de oppfant den romerske katolske kirke og forandret budskapet til Jesus.

 

Så din forvirring av  kristendommen forklarer at muslimer ikke vet hva islam er??!!??

Kolikker ha sågar fjernet et av budene. Ekte kristne gjør ikke det. Samt de tilber de heller ikke paven eller Maria, Hvilket bryter første bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på hvorfor den muslimske verden en gang i tiden var vitenskapens sentrum, og senere gikk til grunne? Man vet jo at vi hadde Dsjengis Khan som herjet dagens Irak, og at det var mye interne konflikter med de forskjellige arabiske stammene. Men er også ganske sikker på, iom at islam er en religion som krever full underkastelse, at dette også kan ha bidratt til at vitenskapen i den muslimske verden vek tilbake. Samtidig var hvel egentlig også vitenskapelige sentrum i Al-andalus i Spania? Ferdinand og Isabella tok jo tilbake hele Spania, også, gjorde de ikke? Jeg er bare nysjerrig. 

Dette var det et interessant program om på Discovery. Europa valgte vitenskapen og det ottomanske begrenset vitenskapen som var i konflikt med de religiøse. Gallileo ble drept pga kjetteri siden de religiøse hevdet den var flat.

Når man slapp vitenskapen fri kom fremskrittet. Det ottomanske sank tilbake i mørketiden og forblei er. Tyrkias grunnlegger Attaturk forsto dette. Og innførte sekulært styre. Resultatet ser vi. Det mest utviklede muslimske landet totalt sett. Desverre har de religiøse gjort comeback med dagens ledelse. Presidentfrue i hijab bl.a. Resultatene er igjen tydelige. Journalister og opposisjonspolitiker i fengsel. Religiøse krav er tilbake. Og med tiden er Tyrkia dømt til å sakke akterut igjen. Religiøst fryktstyrte land er dømt til å tape. Uten islam er det slett ikke umulig at midtøsten kunne blomstret og vært fremstående som f.eks Tyskland og Østerrike. Hovedkonkurrenten til det ottomanske riket som gikk i oppløsning.

 

Anonymkode: ea8b5...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kolikker ha sågar fjernet et av budene. Ekte kristne gjør ikke det. Samt de tilber de heller ikke paven eller Maria, Hvilket bryter første bud.

Nå vil nå katolikker si at du driver med stråmann her. De tilber hverken Maria eller Paven. Fra den katolske kirkens egen sider (et litt langt klipp og lim, men får så være):

 

Er helgendyrkelse avgudsdyrkelse?

Apostelen Paulus forklarer hva avgudsdyrkelse er, nemlig å tilbe og dyrke det skapte istedenfor Skaperen (jf Rom 1,25). Det finnes forskjellige former for avgudsdyrkelse. Avgudsdyrkelse kan være at en behandler en skapning som om den er i besittelse av guddommelige attributter eller erstatter gudsdyrkelse med dyrkelse av noe skapt. Protestanter anklager ofte katolikker for å holde på med det når vi ærer helgener. Men ingen katolikk hevder at noen helgen er i besittelse av guddommelige egenskaper som allmakt, allvitenhet eller lignende. Det er en uendelig stor kløft mellom et menneske og Gud, mellom det skapte og skaperen. Hadde katolikker i sine bønner til Maria æret henne som ”himmelens og jordens skaper” ville det uten tvil ha dreid seg om avgudsdyrkelse, men det gjør vi ikke.

Noen mener at bare det å be til en helgen er avgudsdyrkelse. Men her blander en sammen begrepene ”be til” og ”tilbe”. Å tilbe vil si å ære Gud med den ære bare Gud kan vises. For eksempel er lovprisningen av Gud som Den Allmektige og Evige, en form for tilbedelse. Men å ”be til” noen betyr ganske enkelt at en spør om noe, eller kommer med en inntrengende anmodning. Det er innholdet i bønnen eller forespørselen som avgjør om den utgjør en form for avgudsdyrkelse. Ellers kan en jo ikke en gang be en venn om en tjeneste uten å synde.

Det er også viktig å huske på at ingen blir hellig av egen kraft. Det er Guds nåde som forvandler en synder til en helgen, og vi er alle kalt til å være helgener. Når en ærer helgener, ærer en indirekte Gud som ved sin nåde gjør oss hellige. ”Når du [Gud] kroner helgenene, kroner du dine egne gaver”, sier Den hellige Augustin. Når Moses tar av seg på bena fordi han står på hellig grunn, er det ikke først og fremst sanden under dem han ærer, men den Gud som har helliget sanden ved sitt nærvær. Det samme gjelder helgener. Maria var i seg selv et ganske ordinært menneske, men fordi Gud utvalgte henne til å være den nådefylte gudfødersken, har hun en spesiell plass i Hans frelsesverk. Alle ære som gis henne, gis altså indirekte til Kristus, for det er Han som har helliget henne ved å la henne bli sin mor.

Den desidert vanligste form for avgudsdyrkelse blant kristne er at vi setter noe skapt høyere enn vår relasjon til Gud. Verden er like full av lidenskaper som den er av mennesker, og ofte setter vi våre lidenskaper i form av penger, sex eller makt foran Gud. Slik avgudsdyrkelse er dessverre like vanlig blant katolikker som blant andre kristne.

Hvorfor ber ikke katolikker rett til Gud, men gjennom helgener?

Katolikker ber direkte til Gud. Å søke Gud gjennom bønn er helt essensielt i ens liv som kristen. Samtidig er enhver kristen en del av et større felleskap, Kirken. Dette fellesskapet ønsker Gud skal være preget av søskenkjærlighet, noe Johannes understreker:

”Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss.” (1 Johannes 4:11)

Av denne grunn oppfordres kristne gang på gang til å be for hverandre i Det nye testamente (se for eksempel Rom 15, 30; 2 Kor1,11; Ef 6, 18-20).

”Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker. Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.

For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus, han som ga seg selv som løsepenge for alle. Slik var vitnesbyrdet da tiden var inne,” (1 Tim 2, 1-6)

I denne teksten ser vi at det ikke er noe motsetningsforhold mellom gjensidig forbønn blant kristne og Jesus Kristi unike rolle som mellommann mellom Gud og mennesker. Vi oppfordres til å be for alle mennesker, samtidig som det understrekes at all bønn hviler på den ene mellommann, Kristus Jesus.

Så langt er trossamfunn fra før reformasjonstiden enige med dem som ble etablert i og etter reformasjonen. Uenigheten dreier seg om hvorvidt en kan henvende seg også til avdøde kristne for å be om deres forbønn. Det er flere vers i skriften som tyder på det.

I Johannes’ Åpenbaring bærer de hellige i himmelen og englene de kristnes bønner, symbolisert ved røkelse, frem for Gud:

”Da det tok boken, falt de fire skapningene og de tjuefire eldste ned for Lammet. Hver av dem hadde en harpe og gullskåler fulle av røkelse, det er de helliges bønner. (…) En annen engel, som hadde et røkelseskar av gull, kom og stilte seg ved alteret. Han fikk en stor mengde røkelse som han skulle legge sammen med alle de helliges bønner på gullalteret foran tronen. Og fra engelens hånd steg det opp for Guds ansikt en sky av røkelse sammen med de helliges bønner.” (5,8; 8:3-4)

Det finnes ikke belegg i Bibelen for å lage et radikalt skille mellom folk som er sovnet inn i Kristus, og kristne som fortsatt lever på jorden. Vi er alle forenet i Kristus:

”For jeg er viss på at verken død eller liv (…) skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 8,38a; 39b)

Kirken som er Kristi kropp (Kol 1,18), finnes ikke bare her på jorden. Både himmel og jord sammenfattes i Guds Kirke, og Jesus hersker i begge verdener (Ef 1,10; 20-22). Etter at forfatteren av Hebreerbrevet har betraktet store forbilder i troen som Abraham og Moses, skriver han at slike avdøde trosforbilder utgjør en stor ”sky av vitner omkring oss ” (12,1). Vi har i Den nye pakt allerede kommet frem til løftet fedrene bare kunne skimte med troens øyne:

”Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring, til forsamlingen av de førstefødte som er oppskrevet i himmelen. Dere er kommet til en dommer som er alles Gud, til åndene av de rettferdige som har nådd fullendelsen, til Jesus, mellommannen for en ny pakt, og til det rensende blodet som taler sterkere enn Abels blod.” (Hebr 12,22-24).

Det er med dette sinnelag at katolikker tillater seg å be avdøde kristne om forbønn. Allerede nå er ordene begynt å gå i oppfyllelse: ” Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?” (1 Kor 15,5)

 

 

http://www.katolsk.no/tro/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så din forvirring av  kristendommen forklarer at muslimer ikke vet hva islam er??!!??

Kolikker ha sågar fjernet et av budene. Ekte kristne gjør ikke det. Samt de tilber de heller ikke paven eller Maria, Hvilket bryter første bud.

Lite IQ eller???

Poenget mitt var Jesus ikke skapte ortodoks kirken, katolismen, protestanter, mormoner og jehovas vitner. Jesus skapte kristendommen, men ingen av de nyere versjoner av kristendommen.

Muhammad skapte Islam. Han skapte ikke wahabismen, shia muslimer og sunni muslimer.
Forstår du hva jeg mener? Eller er du for dum??

Det er vanlige mennesker som utviklet nye versjoner av kristendommen og Islam.
Mormoner er jo kristne de også.
 

 

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion har alltid stått i veien for vitenskapelige fremskritt. Islam er fremdeles såpass ekstremt i forhold til feks kristendom, at det ikke er rart alle disse landene har problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite IQ eller???

Poenget mitt var Jesus ikke skapte ortodoks kirken, katolismen, protestanter, mormoner og jehovas vitner. Jesus skapte kristendommen, men ingen av de nyere versjoner av kristendommen.

Muhammad skapte Islam. Han skapte ikke wahabismen, shia muslimer og sunni muslimer.
Forstår du hva jeg mener? Eller er du for dum??

Det er vanlige mennesker som utviklet nye versjoner av kristendommen og Islam.
Mormoner er jo kristne de også.
 

 

Mormonere og JV er ikke kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...