Gå til innhold

Dere som jobber mye OG studerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er student på siste året bachelorgrad. Går på Bi og fullfører en økonomigrad som ble startet i utlandet. Av ulike årsaker fant jeg meg ikke til rette der jeg studerte, slet mye, tok pause for å jobbe osv. Har til tider lurt på om økonomi er det rette for meg men etter litt tenking (og mye press fra foreldre...) skal jeg fullføre graden nå. Byrden er ganske stor akkurat nå, jeg må jo bli ferdig til sommeren. 

Jeg kvalifiserer ikke for studielån og har i tillegg litt uheldig gjeld jeg betaler ned. Som gjør ting veldig trangt. Jeg fikk en deltidsjobb jeg var heldig med - timelønnen er ganske lav men den er fleksibel og jeg kan komme når jeg kan, og rundt studiene. I tillegg har jeg meldt meg som lærervikar og tar vakter nå og da. 

Problemet akkurat nå er at jeg merker en skikkelig skvis nå opp mot eksamensperioden. Jeg trenger penger og jeg må lese. I tillegg presser moren min på at jeg skal "komme inn i studiemiljøet" på skolen. Det er ikke bare bare. For det første tok det lang tid før jeg slapp inn på graden - behandlingstiden gikk over fadderuken som jeg ikke fikk deltatt på. I tillegg går jeg jo tredjeåret med folk som har gått sammen i to år allerede, i motsetning til meg. Forelesningene er store og upersonlige og jeg har så vidt bare kommet i prat med en fyr på en forelesning. Mange forelesninger må jeg også droppe for å få jobbet, og heller prøve å lære meg ting alene hjemme på kveldstid. Hvilket går - jeg har ikke tungt for det, og har ganske god forståelse for ting. Men det er ikke veldig motiverende.

Har ikke så mange spørsmål her annet enn å se etter noen andre i samme situasjon..føler alt er litt tungt nå - mangel på penger og frykt for at jeg ikke kan nok studiemessig er to like pressende elementer. Det er litt som om jeg alltid føler presset av det jeg IKKE gjør, eller alltid ligger litt etter. Prøver å ta vare på meg selv i tillegg - trene nå og da, sove nok, ha litt sosialt. Men når jeg gjør en ting, er det overhengende at jeg kanskje burde gjøre noe annet. 

Andre her som er utbrent av denne kombinasjonen? 

Anonymkode: b1d68...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe tips eller råd å komme med, men kan bare si at jeg har det på samme viset. Har fult studielån, er fulltidsstudent som leser hjemme, har 5 eksamener nå i november/desember og jobber. Har i tillegg mann, barn og hus. 

Det som stresser meg mest er eksamen. Jeg har rett og slett ikke tid til å lese, og håper jeg får presset inn en dag eller to til gjennomgang av tidligere eksamener før første eksamen om bare en (!) uke. På grunn av at jeg er gravid og har vært ufattelig dårlig i to måneder nå, så har jeg ikke lest noe pensum i løpet av den tiden heller... Gud, hjelpe meg, hvordan skal dette gå?!

 

Til trøst så har jeg det egentlig slik hver eksamensperiode, og jeg kommer meg jo alltid i mål. Ikke med toppkarakterer, men bestått likevel. 


"This too shall pass"

Anonymkode: d3d56...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke bry deg med hva andre mener. Gjør det som er riktig for deg. Dropp det som er minst viktig. Du har ikke lange tiden igjen, så om du klarer deg med litt mindre økonomi en stund og da får lest godt istedet kan dette være lurt.

en annen ring: fokuser på det du faktisk -har- gjort, lag gjerne et skjema og kryss av, kapittel for kapittel, for å se svart på hvitt at ting går fremover. Da ser du også bedre hva som står igjen av arbeid, og alt blir ikke en stor svart sky som henger over deg. Planlegg tiden din godt og hold deg til planen!

Anonymkode: b6500...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% i tillegg til fullt masterprogram + 7,5 stp i tillegg.

 

Det er tungt, og jeg kjenner ofte at jeg brenner i begge ender, men jeg er også flink til å gi helt F en dag i uken/annenhver uke og bare se på netflix. Jeg tror det å ha en slik "ingentingdag" er det som har reddet meg fra å gå i dørken, fordi jeg da VET at jeg om x antall dager kan få ligge rett ut og gjøre kun det jeg har lyst til - selv om det er å ligge i sofaen med ferdigpizza og Masterchef-maraton.

Anonymkode: 23a08...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, studerer fullt (økonomi som deg) og jobber ca 60%. Det er tungt, ingen tvil. Har ikke noe liv utenom jobb og skole. Heldigvis er bege deler veldig sosialt. Motivasjonen er at dette ikke er for evig, og at det er verdt det til slutt. Jeg har helt fri annenhver lørdag der jeg gjør akkurat hva jeg vil, spiser godteri, ser Netflix etc. Ser frem til disse dagene. :) Samt ferier, tar jo tre uker ferie hver sommer + én uke i jula!

Anonymkode: 15336...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ring: fokuser på det du faktisk -har- gjort, lag gjerne et skjema og kryss av, kapittel for kapittel, for å se svart på hvitt at ting går fremover. Da ser du også bedre hva som står igjen av arbeid, og alt blir ikke en stor svart sky som henger over deg. Planlegg tiden din godt og hold deg til planen!

Anonymkode: b6500...6cd

Dette gjør jeg - er en stor "listemaker" så jeg har alltid planer for dagen og huker av når jeg har gjort dem. Men det er dager der det likevel går litt i spinn - jeg har f.eks. jobb som vikar på formiddagen og er så sliten når jeg kommer hjem at jeg knapt orker annet enn å ligge ut på sofaen, selv om jeg har noen timer der jeg burde lest. 

Føler også at kosthold og slikt stresser meg litt mer enn tidligere. At jeg føler behov for sjokolade eller et glass vin som trøst, men jeg vil jo ikke utvikle et slags emosjonelt forhold til mat eller vin... Samt at jeg vil holde vekten. 

Ellers er jeg kanskje en litt angstfylt person. Det er litt som om jeg må ha noe å stresse over. Dersom jeg holder en ting i sjakk vandrer tankene over på noe annet som potensielt er problematisk. Tror det er noe jeg har arvet fra moren min :dry:

TS

Anonymkode: b1d68...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe tips eller råd å komme med, men kan bare si at jeg har det på samme viset. Har fult studielån, er fulltidsstudent som leser hjemme, har 5 eksamener nå i november/desember og jobber. Har i tillegg mann, barn og hus. 

Det som stresser meg mest er eksamen. Jeg har rett og slett ikke tid til å lese, og håper jeg får presset inn en dag eller to til gjennomgang av tidligere eksamener før første eksamen om bare en (!) uke. På grunn av at jeg er gravid og har vært ufattelig dårlig i to måneder nå, så har jeg ikke lest noe pensum i løpet av den tiden heller... Gud, hjelpe meg, hvordan skal dette gå?!

 

Til trøst så har jeg det egentlig slik hver eksamensperiode, og jeg kommer meg jo alltid i mål. Ikke med toppkarakterer, men bestått likevel. 


"This too shall pass"

Anonymkode: d3d56...2d9

Tusen takk for svar. Hjelper alltid å høre om noen som er i samme båt! 

Anonymkode: b1d68...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, studerer fullt (økonomi som deg) og jobber ca 60%. Det er tungt, ingen tvil. Har ikke noe liv utenom jobb og skole. Heldigvis er bege deler veldig sosialt. Motivasjonen er at dette ikke er for evig, og at det er verdt det til slutt. Jeg har helt fri annenhver lørdag der jeg gjør akkurat hva jeg vil, spiser godteri, ser Netflix etc. Ser frem til disse dagene. :) Samt ferier, tar jo tre uker ferie hver sommer + én uke i jula!

Anonymkode: 15336...324

Kan jeg spørre om du går på BI?

Anonymkode: b1d68...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flere som sliter litt i denne perioden?

Jeg er forsinket med alle regninger OG det gikk heller ikke særlig bra på min første eksamen :( 

Anonymkode: b1d68...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du går på BI?

Anonymkode: b1d68...037

Handelshøyskolen i Trondheim.

Og ja, dette er en tung periode. Fire eksamener på to uker, og jobb hver eneste dag mellom disse. Kan bli frynsete av mindre. Pust med magen. :)

Anonymkode: 15336...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handelshøyskolen i Trondheim.

Og ja, dette er en tung periode. Fire eksamener på to uker, og jobb hver eneste dag mellom disse. Kan bli frynsete av mindre. Pust med magen. :)

Anonymkode: 15336...324

Har mistet så mye motivasjon da jeg er livredd jeg ikke står og må konte...skulle ønske jeg hadde brukt mer tid på lesing og mindre på jobbingen, siden økonomien uansett er et takras (og varmtvannet mitt er kuttet).

Anonymkode: b1d68...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet masse ved siden av studiene mine på slutten. Prøvde alltid å ordne det slik at jobben ikkke gikk ut over studiene, men heller fritiden min. Jobbet kvelder, helger og netter, isteden for dagtid. Det er jo også bedre betalt å jobbe "ugunstige tider."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber masse i en deltidsjobb, har et ganske tungt verv i en forening og studerer heltid. Det går sånn passe... Når eksamen nærmerer seg kutter jeg ned på jobb og firvillighet, og fokuserer bare på skolen. 

Jeg har dessverre ingen magiske tips å komme med til hvordan man skal få kabbalen til å gå opp, men vi er flere som har det på samme måte. Er bare å bite tenna sammen og late som om det er 40 timer i døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...