Gå til innhold

Har katter humor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Joda, katter er lekne. Men det er altfor mye menneskliggjøring av katter. Jeg kan ikke se noen eksempler her inne på at kattene har gjort noe bevisst for at mennesker skal le av dem og synes de er morsomme. 

Anonymkode: 330f5...fd1

Så kriteriet for å ha humor er at mennesker le av dem og synes de er morsomme? Jaha. 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må ikke ta livsløgnen fra folk, var det ikke sånn? ;)

Nåja, er nok dessverre ikke snakk om å ta fra noen noe man tydeligvis er uenig om ;)

Anonymkode: 6ffc0...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har lurt på en stund. Eller, jeg har jo igrunn vært sikker på at de har det, men lurer egentlig litt på hvordan katter er/tenker sånn sett. 

Jeg vet ikke helt om det er jeg som menneske som synes at katten min er rar/spesiell eller noe, men jeg synes han gjør så mange finurlige og morsomme ting. Som det å hoppe på speilet og "jakte" på seg selv, eller å komme bort til meg for å kose, for så å stirre på meg og holde blikket lenge, før han tar sats og løper i vei. Eller som når han sitter midt i rommet og ser avslappet ut, før han begynner med sånn der febrilsk slikking på ryggen i to sekunder og så rekker ikke klørne hans å få feste i underlaget før han sklir seg av gårde bortover gulvet. 

En annen kattunge vi hadde hjemme en gang var også veldig rar, dette var kanskje ikke for å være morsom akkurat, men han pleide å "tørke seg" i rompa ved å sitte på rompa og dra seg bortover gulvet etter labbene. Så ihvertfall hysterisk morsomt ut. 

Kunne sikkert ha kommet med mange flere eksempler. Men dere tar sikkert poenget, hva tror dere? Kan man si at katter har humor? For meg virker det iallefall noen ganger som om katten min prøver å tulle og tøyse med meg..

 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

Alle studier viser til at katter ikke har kognitive kapasiteter til å forstå at det er dem selv de titter på i speilet.

Mer enn sannsynlig trodde katten din at det var en annen katt i speilet, og nei det var nok veldig lite humor inne i scenarioet du skisserer. For da være måte på å menneskeliggjøre dyr. 

Det er få dyrearter som har forståelse og evne til å skjønne at det er dem selv de ser på i speilbildet. Katter og hunder er ikke en av disse artene. 

Delfiner derimot.... Uansett, tilbake til temaet : 

Og nei katten dro seg ikke etter rompa for at du skulle få deg en latter, mer enn sannsynlig var det kløe i analen eller analkjertlene som var fulle.

Og nei den prøver ikke tulle eller tøyse med deg, katten din er ikke et menneske. Når katten din leker med deg så er det for å trene jaktinstinkt og refleks. Katten din er et rovdyr som finpusser drapsmetodene sine ved lek.

 

 

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde to nymfeparakitter samtidig som jeg hadde de to brødrene, buret satte jeg på gårdplassen om sommeren i skyggen, de likte å synge sammen med de ville fuglene. Den ene broren (han som lå i vogna) var fryktelig interessert i fuglene og jeg holdt mange og lange taler for den om å holde seg vekk fra dem.

Anonymkode: d8d7f...ce1

Katten din prater ikke norsk, og den forstår ikke norsk så den talen din falt for døve ører. 

Ellers så syntes jeg det er bat shit crazy å holde en konversjon med katten/hunden sin i den troen om at den forstår deg.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg og noen venner vare ute på roadtrip hadde vi en hendelse med en katt som belyser dette spørsmålet. Det var en varm sommernatt og vi kjørte kanskje litt for fort. For å gjøre en lang historie kort, kompisen min klarte å kjøre på en katt som oppholdt seg i veibanen. Men mirakuløst nok overlevde den lille krabaten. Dessverre så kompisen min seg nødt til å avlive katten siden den var ganske skadet etter påkjørselen, men vi hadde ingen kniv, pistol eller egnet gift. Derfor tok han ut bil-batteriet og slapp det på hodet til katten. Den katten hadde ikke mye humor, ei heller hadde den ni liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er utspekulert, er sikker på at hver og en av dem prøver å klekke en plan om hvordan de kan drepe oss... Men det blir glemt fort når de vil ha mat.. Og kos... Og når de MÅÅÅÅ ut...også kanskje inn igjen rett etterpå...Kanskje de egentlig bare vil irritere oss for de vet jo...Vi klarer ikke å være sint på de lenge...De søte små hårballene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang jeg og noen venner vare ute på roadtrip hadde vi en hendelse med en katt som belyser dette spørsmålet. Det var en varm sommernatt og vi kjørte kanskje litt for fort. For å gjøre en lang historie kort, kompisen min klarte å kjøre på en katt som oppholdt seg i veibanen. Men mirakuløst nok overlevde den lille krabaten. Dessverre så kompisen min seg nødt til å avlive katten siden den var ganske skadet etter påkjørselen, men vi hadde ingen kniv, pistol eller egnet gift. Derfor tok han ut bil-batteriet og slapp det på hodet til katten. Den katten hadde ikke mye humor, ei heller hadde den ni liv. 

Du tenkte du skulle sanke plusser nå. Gjesp...

Anonymkode: 6ffc0...3cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har definitivt humor. Noe av det morsomte den ene vet: når han hører at den andre går ned trappen for å bruke kattedoen, skynder han seg og posisjonerer seg akkurat på toppen av trappen, slik at hun ikke kan se ham når hun kommer opp. Når hun da kommer opp, hopper han frem så hun skvetter til. Hun har i det siste begynt å komme veeeeldig sakte opp trappen, så tydelig at hun er foreredt på stuntet!

Ellers liker hun å sette seg rett ved kattedøren når han skal ut. Når han er nesten helt ut, gir hun ham et klask på rompa med poten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har definitivt humor. Noe av det morsomte den ene vet: når han hører at den andre går ned trappen for å bruke kattedoen, skynder han seg og posisjonerer seg akkurat på toppen av trappen, slik at hun ikke kan se ham når hun kommer opp. Når hun da kommer opp, hopper han frem så hun skvetter til. Hun har i det siste begynt å komme veeeeldig sakte opp trappen, så tydelig at hun er foreredt på stuntet!

Ellers liker hun å sette seg rett ved kattedøren når han skal ut. Når han er nesten helt ut, gir hun ham et klask på rompa med poten...

Haha elsker disse artige historiene deres! Som hver gang motbeviser alle disse traurige "rasjonelle" menneskene som mener vi menneskeliggjør kattene våre fordi vi tenker at de, som alle andre tenkende individer, har humor ;) 

Hvorfor har mennesker humor liksom???? Katter og hunder er da virkelig ikke amfibier......

Anonymkode: 6ffc0...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de ellers drive å dytte ned alt mulig rart fra hyller og bord.

Ja, sant!

Instinkt du liksom.... Hvis sånne ting går på instinkt så er det i det minste instinkt som styrer vår (menneskers) humor også..... 

Eller nei vent, de gjør det sikkert på grunn av sykdom..... 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant!

Instinkt du liksom.... Hvis sånne ting går på instinkt så er det i det minste instinkt som styrer vår (menneskers) humor også..... 

Eller nei vent, de gjør det sikkert på grunn av sykdom..... 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

http://animals.howstuffworks.com/pets/how-to-solve-cat-behavior-problems5.htm

""Toying" with prey is a common behavior in feline hunters. When your cat nudges a small, stationary object with her paw, she's practicing the same behavior. Your cat's instincts tell her that paperweight or knickknack could turn out to be a mouse. Her poking paw would send it scurrying, giving her a good game (and possibly a good lunch"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://animals.howstuffworks.com/pets/how-to-solve-cat-behavior-problems5.htm

""Toying" with prey is a common behavior in feline hunters. When your cat nudges a small, stationary object with her paw, she's practicing the same behavior. Your cat's instincts tell her that paperweight or knickknack could turn out to be a mouse. Her poking paw would send it scurrying, giving her a good game (and possibly a good lunch"

Fikk meg til å tenke på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=N9xedj_uZIY

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://animals.howstuffworks.com/pets/how-to-solve-cat-behavior-problems5.htm

""Toying" with prey is a common behavior in feline hunters. When your cat nudges a small, stationary object with her paw, she's practicing the same behavior. Your cat's instincts tell her that paperweight or knickknack could turn out to be a mouse. Her poking paw would send it scurrying, giving her a good game (and possibly a good lunch"

Du får værsågod fortsette å påstå hardnakket at katter er individ som ikke tenker ei heller har humor, men du får meg ikke til å tenke at katten min "trodde" den store Kahler-vasen min var ei mus..... 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får værsågod fortsette å påstå hardnakket at katter er individ som ikke tenker ei heller har humor, men du får meg ikke til å tenke at katten min "trodde" den store Kahler-vasen min var ei mus..... 

Anonymkode: 6ffc0...3cf

Hvor har jeg påstått at katter ikke tenker? Og, nei, det er heller ingen som har påstått at kattene tror tingene den kaster på gulvet er en mus. En katt er da fullt klar over at når den leker med en tråd så er det ikke snakk om et levende dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror katter har humor :P

Har for eksempel en venninne som ikke liker katter.Hun fortalte dette til meg mens katten min lå i sofaen rett ved siden av henne,og hun sa hun synes de var ekle fordi de vasket seg hele tiden.

Etter den gangen har katten min gjort det samme hver gang denne venninnen besøker meg:Han hopper opp på stuebordet foran henne,og går i gang med en grundig rumpevask før han ligger seg ned og "stirrer" henne i senk:fnise:

Anonymkode: cb264...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg tror katter har humor :P

Har for eksempel en venninne som ikke liker katter.Hun fortalte dette til meg mens katten min lå i sofaen rett ved siden av henne,og hun sa hun synes de var ekle fordi de vasket seg hele tiden.

Etter den gangen har katten min gjort det samme hver gang denne venninnen besøker meg:Han hopper opp på stuebordet foran henne,og går i gang med en grundig rumpevask før han ligger seg ned og "stirrer" henne i senk:fnise:

Anonymkode: cb264...c7c

Du tror katten forstår norsk?

Anonymkode: 923ae...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han grobiankatten vår brukar av og til å daske den fisefine pusefrøkna vå på rompa når ho har gaula etter han. Eg klarar ikkje å la vere å sjå på den som ertande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten din prater ikke norsk, og den forstår ikke norsk så den talen din falt for døve ører. 

Ellers så syntes jeg det er bat shit crazy å holde en konversjon med katten/hunden sin i den troen om at den forstår deg.

Vet du, den eneste grunnen til at katter mjauer til oss er fordi de ser at vi bruker munnen for å kommunisere.  Katter mjauer aldri til hverandre, de kan hvese og lage lyder, ja, men da er det som regel aldri noe positivt. Katter bruker sitt språk (mjauing) for å kommunisere med oss. 

Så selv om de ikke forstår oss, så er det noe spesielt ved det at katter mjauer tilbake når man snakker med dem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg tror nok at man må skille mellom katteatferd og menneskeliggjøring for det er jo en forklaring på eksemplene gitt i denne tråden og ingen av dem har med at katten har humor dessverre.

Vi har katt som før pleide å hoppe opp på noen hyller der vi hadde noen pynteting stående. Hun skulle hele tiden dytte ned disse tingene,for så å se ned på tingen som hadde falt ned. Vi måtte tilslutt feste pyntetingene med teip under slik at hun ikke kunne rive dem ned. Haha,det var veldig irriterende og da kunne det jo virke som hun gjorde det for å være morsom eller bare på pur faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...