Gå til innhold

Israel-venn uten å være religiøs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg støtter Israel mye på grunn av Jødehatet, som alle vet eksisterer men bare jødene selv kjenner som verst. Det er det eneste landet hvor jødene kan "være seg selv", selv i Norge holder mange det hemmelig på grunn av hets. Jeg klarer faktisk ikke å ta Palestinas argumenter alvorlig overhodet når det dag ut og dag inn meldes om knivstikking og selvmordsbombere. Det er en grunn til at muren er der, og at dødstallene er så skjeve. På Israels side forsøker de faktisk å beskytte egen befolkning.

dag ut og dag inn med selvmordsbombing. det er ganske alvorlig. ikke rart at israel går så hardt ut med å beskytte seg selv.

Anonymkode: adae7...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deres som snakker om at Israel «beskytter seg selv» 

Det okkuperer stadig mer land og driver andre fra sine hjem.Palestinerne har iikke en gang et annerkjennet land. Det kan ikke få reise ut i verden og er ganger i ditt eget «ikke land». Dvs ingen muligheter.

Jeg sier selvfølgelig ikke at i palestinerne er «uskyldige» eller aldri gjør noe galt. Det vet jeg godt. Jeg bare synes det er urealistisk å forvente noe annet av fikk uten ressurser eller fremtidsutsikter. Det blir som å forvente gentleman opptreden av Auswitchfanger 

Jeg synes Israel mangler selvrefleksjon mhp at de gjør mye det samme mot andre, Som de ble utsatt for selv.

Anonymkode: f2cc3...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et demokrati som favoriserer en spesifikk trosgruppe er ikke et demokrati, uansett om det er snakk om Israel eller Saudi.

Anonymkode: bc167...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Finnes det noen som forsvarer Israel som ikke er religiøs? Og hva er dine argumenter for det?

Anonymkode: 7d5ca...fe7

Jeg er ateist (og anti-teist/motstander av all religion). Jeg "forsvarer" Israel fordi det er en moderne demokrati og en sekulær stat som er omringet av religiøse fanatikere som ønsker å utslette dem. Selv om det finnes noen jødiske ekstremister er de aller fleste israelere sekulære, litt som oss nordmenn. Vi feirer gjerne jul og slikt selv om vi ikke tror på Gud og Jesus

 Israel ble forøvrig grunnlagt av i hovedsak sekulære zionister (blant annet ateistiske sosialister). Det er en løgn at staten ble opprettet som følge av religiøs overbevisning.

Jeg synes det er spesielt viktig å stå opp for Israel fordi de blir angrepet av veldig mange. Folk støtter terroristene som ønsker å utslette både Israel og jøder, og det synes jeg er direkte forkastelig.

Israel er ikke feilfri, men det er ingen stater. Israel får en uforholdsmessig stor mengde pepper for alt det måtte være. Israel får til og med kritikk for ting andre vestlige demokratier driver med.

Det Israel gjør er å forsvare seg. Hele tiden. De har måttet forsvare seg konstant siden staten ble grunnlagt. De fortjener vår støtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det gir dem rett til å drive aphartheid politikk for egene innbyggere, samt å konfiskere landområder fra andre? 

Hvilke landområder? Mener du områdene på Vestbredden som er bosatt av jødiske familier som ble etnisk renset fra området i 1948 men som har vendt tilbake etter 1967?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De har ikke samme rettigheter. Det er formelle og uformell forskjellsbehandlinger. Bare det med militærtjenesten sier vel sitt. 

Det er formell og uformell forskjellsbehandling i alle land. I Norge må man for eksempel være same for å delta i Sametinget. Her diskrimineres andre nordmenn.

Det med militærtjenesten sier at arabere faktisk har en rettighet som går ut over det jødiske innbyggere har (akkurat som samer i Norge har rettigheter som går ut over det andre nordmenn har). De kan, i motsetning til jødiske israelere, velge selv.

Ellers er det veldig rart å kalle Israel en apartheidstat når arabisk er et offisielt språk i landet, og arabere sitter i mange høye posisjoner  både næringsliv og offentlige myndigheter.

Så det er forsvaret ditt? Det er "lov å okupere"? Sier du det om noen okuperer Norge også? Bare okuper dere, det er lov?

Hvis Norge angriper et annet land så ja, da skulle det faen meg bare mangle. Da fortjener Norge å bli okkupert. Akkurat som Israel okkuperer de som angrep dem, og akkurat som de allierte okkuperte angriperen Tyskland under andre verdenskrig.

Nei, Palestinererne har aldri blitt anerkjent som land, de har aldri blitt gitt mulighet til å bygge en framtid. Så det kan du ikke påstå.

Palestinerne har all mulighet til å bygge hva som helst, men de velger å bygge militær infrastruktur og bruke alle ressurser på å prøve å slakte ned sivile jøder. Hadde de gitt faen i de rasistiske forsøkene sine på folkemord og lagt ned våpnene sine i morgen hadde det blitt fred over natten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene landet bruker kvinner og barn som skjold. Som kvinne der ville jeg ikke hatt særlig til rettigheter. 

Jeg synes ikke den kulturen de har i Palestina er verdt å bevare. I Israel har de et vestlig levesett, og jeg som kvinne hadde vært fri, og ikke styrt av en mann. 

Anonymkode: be81d...f86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dreper barn og sivilie jevnlig. At befolkningen vokser er ingen begrunnelse for å drepe barn som bader på stranda.

Anonymkode: f2cc3...520

De dreper ikke barn og sivile jevnlig, og de gjør det ikke med vilje. Barn og sivile kan dø når Israel angriper Hamas' militære anlegg, men i følge Genevekonvensjonen er dette Hamas' ansvar. Det er de som plasserer legitime militære mål i sivile områder.

I krig vil det alltid dø sivile. Det er helt uunngåelig. Jeg må si det er ekstremt merkelig at du stiller krav til Israel om at de skal føre en forsvarskrig uten at noen sivile dør, samtidig som alle andre land i hele verden fritt kriger med påfølgende sivile dødsfall. Er du jødehater siden du kritiserer Israel for noe alle andre også gjør?

Når det gjelder barna på stranda var dette en feiltakelse som Israel tok ansvar for, og de beklaget hendelsen. Det er patetisk og latterlig av deg å lyve om denne epsioden og fremstille den som om den er representativ for Israels forsvarskrig generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres som snakker om at Israel «beskytter seg selv» 

Det okkuperer stadig mer land og driver andre fra sine hjem.Palestinerne har iikke en gang et annerkjennet land. Det kan ikke få reise ut i verden og er ganger i ditt eget «ikke land». Dvs ingen muligheter.

Hva er det de har okkupert i det siste? Ingen områder de okkuperer i dag ble okkupert etter 1967. De trakk seg jo til og med helt ut fra Gaza i 2005 (både militære styrker og sivile).

Hvem driver de fra sine hjem? Tenker du på de arabiske husokkupantene på Vestbredden som stjal eiendommene til jødene som ble utsatt for etnisk rensing i 1948, og så så har blitt kastet ut når de opprinnelige jødiske eierne kommer og krever eiendommene sine tilbake?

Jeg sier selvfølgelig ikke at i palestinerne er «uskyldige» eller aldri gjør noe galt. Det vet jeg godt. Jeg bare synes det er urealistisk å forvente noe annet av fikk uten ressurser eller fremtidsutsikter. Det blir som å forvente gentleman opptreden av Auswitchfanger

Fremtidsutsiktene er det palestinerne som avgjør selv. De velger imidlertid krig og terrorisme fremfor fremtidsutsikter.

Jeg synes Israel mangler selvrefleksjon mhp at de gjør mye det samme mot andre, Som de ble utsatt for selv.

Anonymkode: f2cc3...520

De gjør ikke det samme mot andre som de ble utsatt for selv. Nå må du faen meg skjerpe deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et demokrati som favoriserer en spesifikk trosgruppe er ikke et demokrati, uansett om det er snakk om Israel eller Saudi.

Anonymkode: bc167...801

Akkurat, så frem til 2012 så var ikke Norge et demokrati fordi kristendommen var offisiell statsreligion? Og siden samer som gruppe den dag i dag har mange rettigheter andre nordmenn ikke har, så er ikke Norge et demokrati nå heller?

Men det er heller ikke en spesiell trosgruppe som favoriseres i Israel. Jødene i Israel er en etnisk gruppe. Noen er tilhengere av judaismen, men de fleste er sekulære. Også de sekulære er jøder. Og akkurat som samene i Norge har ekstra rettigheter for å beskytte deres egenart og kultur, så får jødene i Israel beskyttelse for deres egenart og kultur. Husk at jøder er en ekstremt liten etnisk gruppe, og de har blitt utsatt for mye forfølgelse og massemord.

Men selv om Israel er en jødisk stat (fordi den lille gruppen jøder i verden må beskyttes), så betyr ikke det at Israel kun er for jøder. Alle israelere har fulle rettigheter, og som allerede nevnt har arabere faktisk rettigheter som jøder ikke har, for eksempel valgfri militærtjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rasjonelt med å støtte okupasjon? 

Det er veldig rasjonelt fordi det er en måte å beskytte seg på. Akkurat som de allierte beskyttet seg mot Tysklands angrep ved å okkupere landet mot slutten av andre verdenskrig.

Vil Israel ha fred, må de skape fred med sine naboland.

Hvordan skaper man fred med noen hvis høyeste mål er å utslette en? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

I mine øyne er det ingenting som heter Palestina. Det har alltid vært og kommer alltid til å være Israel. På samme måte som at Jerusalem alltid har vært en del av Israel, og ikke Palestina. 

https://palestineisraelconflict.wordpress.com/2014/11/10/jerusalem-photographs-1862-no-mosques-no-palestinians-only-ghost-towns-of-massacred-christian-areas/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...