Gå til innhold

Veien til mitt nye liv


wahaj

Anbefalte innlegg

Starter en dagbok, så det blir enklere å holde styr på mat og formen, og hvordan det går fremover.

Slitt med kropp og form i mange år, etter utallige undersøkelser, blodprøver ect, så falt dommen på IBS-A, og beskjed om å starte på fodmap asap.

Så i 6 uker fremover skal jeg kjøre strikt low fodmap, for så å gradvis teste ut ting fra høy fodmap. Tøft steg å ta, men et viktig et.

 

I dag var dag 1.

Middag: Strimlet svinekjøtt, med tomat, agurk og 90g laktosefri rømme

Kvelds: ett rundstykke med smør og litt hvitost

Bakte: Glutenfrie grove rundstykker (link: http://enkeltoggreitblogg.com/2015/03/01/glutenfrie-grove-rundstykker-med-fro/), stekte de litt for lite, så ble litt deigete, men smaken kan tilvennes. Skal på langtur i morgen, så er greit å ha med noe enkelt å spise.

 

Formen har vært så som så, etter middagen kranglet magen, så det var en nedtur, men fortsetter videre med godt mot.

I tillegg prøver jeg å gå ned i vekt, med å kjøre 5:2, der fastedagene varier ettersom form og humør. Hadde fastedag tirsdag og torsdag denne uken.

I helgen blir jeg opptatt, så får nok ikke oppdatert før søndagskveld/mandag, men skal likevel prøve å få med maten jeg spiser (for å holde øye med eventuelle ting jeg reagerer på, så jeg kan fange opp et mønster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var jeg endelig hjemme igjen etter en lang og travel helg.

Lørdag spiste jeg:

frokost/lunsj: hjemmelaga rundstykke med smør, ost og hamburgerrygg, med agurk

middag: halv grillet kylling (uten skinn)

snacks: litt baconsvor for å døyve sulten

 

Søndag:

frokost: Rundstykke med smør, skinkestek

lunsj: 2 skinkestek med agurk

middag: koldtbord - eggerøre, laks, kylling (uten skinn), litt salat (kål og agurk)

Var i dåp, så ble 3 små kakestykker (verdens beste, pavlova og suksessterte, kjenner allerede magen slår seg vrang), og en boks cola zero.

Hadde det ikke vært dåp, så hadde jeg ikke spist kake, og jeg bare håper ikke at jeg vil angre for mye på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritabel tarm-syndrom. Diett der man eliminerer visse karbohydrater som tarmene kan reagere på, for å se hva man reagerer på, og kan bli mer stabil i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser at du også eliminerer laktose. Viktig sted å begynne. Er selv laktoseintolerant og har visse problemer med hvetemel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eliminerer både laktose og hvetemel, samt masse annet. Spesielt løk og hvitløk, så her må det meste lages fra bunn nå. Derfor lite mat for tiden, ikke sulten, og lite fantasifull på kjøkkenet for tiden. Blir nok mer kokkelering etterhvert når jeg blir lei av det samme :)

 

I dag har jeg ikke vært sulten. Ikke før vi stekte pizza til barna, ble sulten av lukta. Så lagde selv mat da.

Ble da strimlet svinekjøtt med salt og pepper, agurk, tomat og 60g laktosefri rømme. Tok 30g mindre denne gangen, for å se om jeg kanskje reagerer mindre da. 

 

For å si det sånn så likte ikke magen min kakene jeg spiste i går. Vært så kvalm, uvel og vondt i magen i dag. Samt veldig vondt i kroppen, men det kan jo også komme av alt stresset i helgen. Så med en relativt rolig uke, med streng diett igjen, så håper jeg ting blir bedre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer med den matlysta da? Orker ikke engang tanken på mat, så i dag ble det lite og meget enkelt. Pommes stripes (de tynne pommes frites) med idun ketchup, ble bare kvalm av å spise egentlig. Ellers har jeg drukket 2l vann. Så det går mye i vann om dagen. Spiste også 10 smågodt biter, lakris, tror kanskje jeg reagerer på det, så får se i morgen, da er det iallfall helt stopp (var i Sverige på lørdag, så måtte shoppe en liten pose, gikk å leste på alt, og utifra det som stod så tåler jeg det, men vet aldri om det er oppdatert).

Har kjøpt knekkebrød da, wasa gluten- og laktosefrie, som jeg kan spise. Så får se om jeg tar et par i morgen. Håper de er gode :)

Det positive med lite matlyst er vekttap da, ble overrasket da jeg gikk på vekta og den viste -1,8kg siden fredag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Problemet med matlyst er at det føles som litt styr med alt som skal passe på. Min beste anbefaling er at du finner noe som er enkelt og godt til de dagene der det ikke er så stor matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag: Strimlet svinekjøtt med agurk, tomat og 60g laktosefri rømme

Litt lakris smågodt.

Fredag: Strimlet svinekjøtt med agurk, tomat og 60g laktosefri rømme. Og unnet meg en liten skål med salt potetgull.

Lørdag: 2 glutenfrie knekkebrød fra Wasa med hamburgerrygg, et ribbestykke fra Meny, lakris smågodt og litt salt potetgull.

Søndag: To speilegg med litt Idun ketchup, middag: svinestek, potet og brunsaus (mannens hjemmelaga med buljong, kraft, mel, fløte, hjemmelaga soppkrydder).

Hatt vondt i magen og luft hele helga, og var spesielt kvalm i går. Tror synderen er både potetgull og smågodt. Kutt fra i morgen. Og den sausen i dag, tror jeg dessverre jeg får betale for i morgen, men guuud å godt det var! :P

 

Vært hos legen og fått resept på ny kvalmestillende, Stemetil, som hittil funker bra. Tok 4 tabl på fredag, hehe.. Resulterte i søvn fra 18-01 2.30-6. Så med andre ord, én tablett er nok, så slipper jeg trøtthet som bivirkning :)

 

Formen er litt bedre, så fra i morgen er det på skolen igjen. Og en bedre strukturert uke. Føler på at jeg ikke har vært på skolen de to siste ukene, men fikk legeerklæring, så det er jo iallfall réelt.

 

Av aktivitet så rydda jeg i masse skap, tøy ect i går, før vi var på tur fra 11.50-18.45. Kjøring i 5 timer i strekk, så ikke rart jeg hadde veldig vondt i kroppen i går (og spesielt ryggen). I dag har jeg stått på med rydding i leil igjen. Vasket masse tøy, skiftet på senga, hengt opp vintergardiner, og vasket dem. Generelt surra rundt som en durasell store deler av dagen.

Og tok en velfortjent dusj, med proteinkur i håret, full kroppsskrubb, ect, mens de fire andre sov :) Nå er de to eldste på vei i seng, så blir det vel litt wow her. Blir nok tidlig natta, siden vi skal opp tidlig i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Som jeg trodde. Veldig vondt i magen og kvalm. Alt pga en saus liksom. Håpløst! Vel vel.. ny uke, streng diett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kjedelig. 

Det er vanskelig å forklare andre hvor tungt det er å luke ut "allergener" fra maten. Noen ganger er det en ingrediens som forårsaker trøbbel, andre ganger er det sammensetningen. Mat blir stress og årsak til plager, istedenfor hygge og glede.

Du har min største medfølelse! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt for de som ikke sliter selv. Så er det no tull, "nymotens" slankegreier -_- Gruer meg egentlig mest til jula, med masse god mat jeg egentlig ikke kan spise. Risikerer jo å ligge rett ut hele jula. Så får se åssen det blir, finnes heldigvis greie erstatninger jeg kan bruke.

 

I dag overgikk jeg meg selv med dagens middag :P  Stekt ris, kinakål, gulrøtter, chili og egg. Var veldig godt. Vil tru det er enda bedre med skinke eller reker i. Fikk litt kinesisk preg. Så det var kjekt å spise noe annet enn det strimla svinekjøttet.

Ellers har formen er vært veldig dårlig! Så vondt i både kropp og hode, kvalm av og på (enda med medisin), sååå sliten, for ikke å snakke om magen. Men akkurat nå er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens måltid ble stekt kjøttdeig med litt chilikrydder, potet og glutenfri brunsaus. Smakte helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Et tips til variasjon i krydder er å bruke ingefær. Kjøp gjerne hel ingefær og bruk potetskreller til å slave av biter.

Dersom du kan spise det gir gulrot og selleri god smak til saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...