Gå til innhold

Livet med lille K ☺


maja87

Anbefalte innlegg

Det å ta avgjørelsen om å avlive et kjæledyr er det tyngste jeg har gjort, tror jeg. Da hunden vår døde for 1,5 år siden av kreft var jeg så lei meg at jeg aldri ville ha hund igjen for å slippe unna den følelsen på nytt. Men da hadde vi ikke noe valg. Da jeg måtte avlive kattene på grunn av allergisk stesønn følte jeg meg som verdens ondeste person. Den beslutningen, liksom. Den var fæl. Men dette vet du, du skreiv til meg når jeg var midt oppi det :klem: Dette har du tenkt på lenge og jeg unner ingen all den energien det tar å ha dette oppi hodet hver forbanna dag. Håper du finner ut hva som er best for dere og hundene. Og gjenta til deg selv tusenvis av ganger hvorfor du tar den beslutningen. Det hjelper litt og litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 27.7.2016 at 6.36, Weebs skrev:

Det å ta avgjørelsen om å avlive et kjæledyr er det tyngste jeg har gjort, tror jeg. Da hunden vår døde for 1,5 år siden av kreft var jeg så lei meg at jeg aldri ville ha hund igjen for å slippe unna den følelsen på nytt. Men da hadde vi ikke noe valg. Da jeg måtte avlive kattene på grunn av allergisk stesønn følte jeg meg som verdens ondeste person. Den beslutningen, liksom. Den var fæl. Men dette vet du, du skreiv til meg når jeg var midt oppi det :klem: Dette har du tenkt på lenge og jeg unner ingen all den energien det tar å ha dette oppi hodet hver forbanna dag. Håper du finner ut hva som er best for dere og hundene. Og gjenta til deg selv tusenvis av ganger hvorfor du tar den beslutningen. Det hjelper litt og litt... 

Takk for fine ord @Weebs 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tøff dag.. Håper den ender bra 😕 

Var hos lege onsdag som i likhet med jordmor mente barnet ligger i seteleie. Ble derfor henvist til ultralyd allerede dagen etterpå, altså i går. Der fant de ut at dette stemte, og vi måtte bestemme oss med en eneste gang for hva vi/jeg ville gjøre; forsøke vending på et annet sykehus, planlegge KS på "nærsykehuset" eller setefødsel (innbar at jeg må til et annet fylke og vente der til fødsel starter). Sistnevnte var uaktuelt med engang, keisersnitt ønsker jeg sterkt å unngå så jeg gikk for vendingsforsøk. På grunn av at jeg er innenfor termin fra i dag/morgen (36+6 i dag) må det gjøres nå. Derfor flyr jeg om kort tid til et annet sykehus for at de skal prøve. 

Gruer meg fordi jeg reiser alene (pga at vi har samboer sin datter her på ferie bestemte vi at pappaen heller bør være hos henne, i og med at det ikke er sikkert jeg kommer hjem i dag) OG fordi det jo er en (liten)risiko for at det havner i hasteKS. Jeg tror ikke det vil skje, men risikoen er jo der. Fikk beskjed om å ta med meg litt, så i går pakket jeg litt til å ha med meg og litt klart så eventuelt samboer må ta med seg om bebien må ut. 

Vending ser visst ganske vondt ut også... 

Sliter litt med at folk nok vil reagere på at jeg ikke bare går for KS. Men jeg syns KS virker skummelt, og at det ikke er noen quickfix.. Aller helst vil jeg bare ha en helt normal hodefødsel, og dersom vendingen blir vellykket kan jeg få det! 

I likhet med deg @Weebs tror jeg anonymiteten min også er forsvunnet dersom noen som kjenner meg allerede leser dette 😉 Men fint å få ting ut, og jeg henger ikke ut noen andre så bør vel gå bra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en stor klem! Jeg skjønner godt at du vil prøve å vende først. Det virker jo veldig mye mindre komplisert enn keisersnitt. Men også godt at man har keisersnitt i backup om de ikke får snudd slik at du slipper setefødsel. Det må være tøft å reise å gjøre det uten å ha med mannen, men det går helt sikkert bra. 

Jeg kommer i alle fall til å tenke på deg i hele dag og krysse alle fingre og tær jeg har for at dette går veien og at de får snudd babyen. :) :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender mange gode tanker din vei i dag! :hjerte:

Håper vendigen går greit, slik at du får en vanlig fødsel uten ekstra bekymringer :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på deg! Veldig tøft gjort å gjøre dette alene. Håper alt går greit og vendingen ikke er altfor vond :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Chandra skrev:

Vil bare gi deg en stor klem! Jeg skjønner godt at du vil prøve å vende først. Det virker jo veldig mye mindre komplisert enn keisersnitt. Men også godt at man har keisersnitt i backup om de ikke får snudd slik at du slipper setefødsel. Det må være tøft å reise å gjøre det uten å ha med mannen, men det går helt sikkert bra. 

Jeg kommer i alle fall til å tenke på deg i hele dag og krysse alle fingre og tær jeg har for at dette går veien og at de får snudd babyen. :) :hjerte:

Takk ❤ Forsøket er over, godt er det! Det var vondt!! De forsøkte en gang hver vei,den rikket seg ikke og avbrøt. Hadde ikke de avbrutt hadde jeg gjort det. Rumpa er festet i bekkenet ifølge legen, og vil sannsynligvis ikke snu seg av seg selv heller. Heldigvis ble det ikke hastekeisersnitt, beredskapen var klar, føltes trygt og litt skummelt. Hadde noe gått galt hadde jeg hatt en bebi nå 😮 Det er jeg faktisk veldig glad jeg ikke har. Ønsker den litt mer her inne 😉

Så til andre 1.gangsfødende: anbefaler ikke å prøve egentlig... På den andre siden så ville det jo vært helt topp om det hadde gått! Var tross alt bare 10 min "tortur". 

4 timer siden, Småkjekset skrev:

Sender mange gode tanker din vei i dag! :hjerte:

Håper vendigen går greit, slik at du får en vanlig fødsel uten ekstra bekymringer :klemmer:

Takk ❤ Ser ikke ut som om det blir en vanlig fødsel her. Legen mente at i mitt tilfelle var det minimal sjans for vanlig fødsel, verken med hode eller rumpe ned. Men, men barnet er like velkommet uansett måte 😆

 

3 timer siden, Weebs skrev:

Tenker på deg! Veldig tøft gjort å gjøre dette alene. Håper alt går greit og vendingen ikke er altfor vond :klem:

Vondt, men heldigvis bare da det sto på 👍Følte meg godt ivaretatt. Må ligge til observasjon til i morgen, før jeg flyr hjem. Litt tidligere enn legen ønsker, men alternativet er langt uttpå søndagen.. 

Bebien ble estimert til 3,2 kg, og kjønn er fremdeles uvisst ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir veien videre for deg nå da? Vente til det starter av seg selv og så KS? 

Du er tøff! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Småkjekset skrev:

Hva blir veien videre for deg nå da? Vente til det starter av seg selv og så KS? 

Du er tøff! :klem:

Blir keisersnitt ja, men før det starter av seg selv. Mitt sykehus tar ikke risikofødsler eller hastekeisersnitt, så antakeligvis blir det i litt god tid ☺ Hva nå enn det er 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre! Og det hørtes skikkelig ubehagelig ut! :( 

Tenk at du snart får møte baby da! Og at du får vite hvilken dato du skal forholde deg til og kan planlegge! Det er kanskje litt ok? Jeg er spent på å høre når det blir. :) Keisersnitt er jo ikke det man helst vil kanskje, men det høres ut som et trygt og riktig valg. Tenk om man ikke hadde hatt den muligheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Chandra skrev:

Så leit å høre! Og det hørtes skikkelig ubehagelig ut! :( 

Tenk at du snart får møte baby da! Og at du får vite hvilken dato du skal forholde deg til og kan planlegge! Det er kanskje litt ok? Jeg er spent på å høre når det blir. :) Keisersnitt er jo ikke det man helst vil kanskje, men det høres ut som et trygt og riktig valg. Tenk om man ikke hadde hatt den muligheten? 

Ja, greit å få vite en konkret dato egentlig. Det er jo ikke alle forunt 😉 Og, selvfølgelig er det bra at vi har keisersnitt som mulighet! Men, jeg syns det virker skummelt med operasjon. En del oppfølging noen dager, og ikke minst tiden man vil trenge for å komme seg etterpå. For noen går det jo fort, andre trenger lenger tid (gjelder jo uansett forløsning..). 

Syns det er snålt at enkelte ønsker ks av kosmetiske grunner (for å ikke ødelegge underlivet?), som man av og til leser om. Kan ikke være mange som tenker sånn? 

Snakket med en vennine i går som fødte i november, hvor det endte i ks underveis. Hun sa hun var skuffet lenge for at hun ikke "klarte" det. Heldigvis tenker jeg ikke sånn. Ikke noe mindre eller større bragd avhengig av måten bebien kommer på 👍 Det er det jo godt å tenkte igjennom kanskje. 

Skal til jormor om en uke, da håper jeg vi kan gå igjennom hvordan ks gjøres. Kjenner at det er noe jeg vil være mer forberedt på enn fødsel 😂 Fødsel er naturlig, KS skummelt i mine øyne 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig angående KS. Det er jo et inngrep og noe man gjør fordi man må, ikke fordi det er en enkel løsning. Skjønner ikke at folk gjør det av kosmetiske grunner eller fordi de er redde for å føde. :klaske:

Det som er sikkert og visst er at man ikke er mindre kvinne om man ikke får føde vanlig. Det var lurt å be jordmor om gjennomgang. Jeg hadde i alle fall følt at det gjorde meg tryggere. :)

Er du på sykehuset enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chandra skrev:

Helt enig angående KS. Det er jo et inngrep og noe man gjør fordi man må, ikke fordi det er en enkel løsning. Skjønner ikke at folk gjør det av kosmetiske grunner eller fordi de er redde for å føde. :klaske:

Det som er sikkert og visst er at man ikke er mindre kvinne om man ikke får føde vanlig. Det var lurt å be jordmor om gjennomgang. Jeg hadde i alle fall følt at det gjorde meg tryggere. :)

Er du på sykehuset enda? 

Nei, jeg tok tidlig fly i morges, så er hjemme. Orket rett og slett ikke være helt til søndag som legen ønsket. Men som de sa var det ikke uforsvarlig å reise hjem, så da gjorde jeg det 😉 

Merker at jeg er blitt betydelig mer sliten de siste to ukene. Både av å bevege meg, stå/sitte mye og generelt alt. Dessverre får jeg sjelden sove da.. Akkurat nå kunne jeg tenke meg å få det overstått, selv om jeg ikke føler meg heeelt klar for en liten en da 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Har fått lest litt mens jeg har ammet og sånt. Får jo vondt av deg, siden babyen har bestemt at det å sitte i lotus stilling i bekkenet var bedre enn å gå med hodet ned. Heldigvis er jo KS et alternativ som kan hjelper i tilfeller der det kan gå riktig galt eller der naturlig fødsel ikke kan skje uten store komplikasjoner, selv om det er en stor operasjon. :jepp: Det går som regel bra og nå vet du faktisk også når babyen kommer. Vet det er en omstilling å faktisk måtte se frem til en dato enn å vente og å føle om hver lille vondte er en fødsel som går i gang, håper det går bra sånn etter forholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virker skikkelig ufølsom nå, og det er ikke meningen, men jeg er på mobil.  Siden du skriver om vending må jeg bare kommentere at jeg har ei venninne som gjorde det, og det gikk lett som en plett, litt ubehagelig bare.  Ser at du hadde en vond opplevelse med det, så mener ikke å undervurdere det altså!  Men det var jo verdt et forsøk!  Får du føde på ditt lokale sykehus nå?  Eller ta KS da, men det er jo ikke som om du fikk noe valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Porcelain skrev:

Jeg virker skikkelig ufølsom nå, og det er ikke meningen, men jeg er på mobil.  Siden du skriver om vending må jeg bare kommentere at jeg har ei venninne som gjorde det, og det gikk lett som en plett, litt ubehagelig bare.  Ser at du hadde en vond opplevelse med det, så mener ikke å undervurdere det altså!  Men det var jo verdt et forsøk!  Får du føde på ditt lokale sykehus nå?  Eller ta KS da, men det er jo ikke som om du fikk noe valg. 

Hehe, går bra 😉 Legen viste meg en video før vi startet, der så kvinnen helt uberørt ut 😮 Så enten er min smerteterskel heeeelt bånn i bøtta eller så hadde jeg vondere. Visstnok er det mye lettere på en som har født før, kanskje hun i filmen og venninen din hadde det? Legen sa at min var allerede festet i bekkenet, og at han da ikke ville prøve mer uansett. Tror også litt av stresset for at jeg visste det kunne ende i hastekeisersnitt forverret opplevelsen litt. Glad jeg forsøkte altså ☺ Antar det blir planlagt keisersnitt på lokalsykehuset. 

7 timer siden, Emiliania skrev:

:klem: Har fått lest litt mens jeg har ammet og sånt. Får jo vondt av deg, siden babyen har bestemt at det å sitte i lotus stilling i bekkenet var bedre enn å gå med hodet ned. Heldigvis er jo KS et alternativ som kan hjelper i tilfeller der det kan gå riktig galt eller der naturlig fødsel ikke kan skje uten store komplikasjoner, selv om det er en stor operasjon. :jepp: Det går som regel bra og nå vet du faktisk også når babyen kommer. Vet det er en omstilling å faktisk måtte se frem til en dato enn å vente og å føle om hver lille vondte er en fødsel som går i gang, håper det går bra sånn etter forholdene. 

Ja, KS er jo et godt alternativ i situasjoner hvor vanlig fødsel ikke nødvendigvis er det beste. Sitter å googler og leser nå. Litt vanskelig siden Norge og resten av verden er så uenig 😉 Meeen, hvorfor skal jeg risikere meg og mitt barn noe uheldig for at kompetansen for setefødsel skal opprettholdes i Norge? Skulle veldig gjerne tatt en setefødsel dersom det ikke var slik at 40% av de ender i hastekeisersnitt... Hmm.. tenker jeg skal ringe sykehuset over helgen og høre hva de sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, maja87 skrev:

Hehe, går bra 😉 Legen viste meg en video før vi startet, der så kvinnen helt uberørt ut 😮 Så enten er min smerteterskel heeeelt bånn i bøtta eller så hadde jeg vondere. Visstnok er det mye lettere på en som har født før, kanskje hun i filmen og venninen din hadde det? Legen sa at min var allerede festet i bekkenet, og at han da ikke ville prøve mer uansett. Tror også litt av stresset for at jeg visste det kunne ende i hastekeisersnitt forverret opplevelsen litt. Glad jeg forsøkte altså ☺ Antar det blir planlagt keisersnitt på lokalsykehuset. 

 

Tipper det var vondere for deg, det var egentlig det som var poenget mitt :)  Selv om det går lett for noen så gjør det ikke det for alle, og spesielt ikke når din lå festa i bekkenet.  Da kunne det vel egentlig ikke gå?  Kjedelig med KS, men sånn ble det.  Jeg er nok litt enig med deg i at haste-ks føles skumlere enn planlagt, selv om ingen av delene frister.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering ☺

Uke: 37+1. 22 dager til termin, permisjon starter fra i morgen av. 

Vektoppgang: Nesten 12 kilo. Overrasket over hvor lite tjukk ellers jeg har blitt, og at jeg ikke har noe vann i kroppen. Føler meg rett og slett litt fin jeg, hahaha! Men det skal absolutt bli fint å få tilbake kroppen min, ha litt mer klær å velge i og trene normalt igjen 👍

Kjønn: Ukjent. Men vi tror allikevel jente, noe garderoben bærer litt preg av 😂

Navn: Diskutert litt, men ikke spikret enda. Guttenavn har vi knapt drodlet om..

Leie: Seteleie.. Ble forsøkt vendt før helgen, uten hell. Etter legens vurdering har den festet seg slik, og vil mest sannsynlig ikke snu seg spontant. 

Vekt: Estimert til 3,2 på ultralyd før vending. 

Formen: Fra å ha vært helt fin svangerskapet så langt, begynte den å skrante nå i ferien. Isjas, så for en uke siden gikk jeg min "siste" tur utover 20 min.. Nederlag, men det straffet seg resten av dagen. Også mye trøtt, sover dårlig og puster litt dårlig. Sistnevnte henger nok sammen med at hodet er opp hos meg sånn at det hele tiden presser.. 

Humøret: Litt opp og ned. Tenker mye om dagen på grunn av hvordan bebien ligger. Ønsker verken setefødsel eller keisersnitt. Bekymret for om vi har alt klart, om vi er forberedt nok osv. Sikkert helt vanlige tanker 😕

Fødselsforventninger: Har hatt et uanstrengt forhold til det å skulle føde. Det har vært så langt frem i tid, og har tenkt at det går som det går, at jeg skulle være åpen for alt. Dette har jo nå plutselig endret seg i og med seteleie. Først måtte jeg i all hast på ultralyd for å fastslå leie, deretter forsøke vending, og nå sitter jeg hjemme og lurer på hva som skal skje når 😕 Mildt sagt litt forvirret 😂

Utstyr: Tror nok vi har alt hva vi trenger. Skal sette inn seng på vårt rom snart, og stellebord inn på badet. Foreløpig står alt på barnerommet. Har ikke handlet inn noe til stellebordet, føles litt flaut ut å handle bleier 😂 Var skikkelig flau når jeg handlet ammeinnlegg og bind til fødbaggen her om dagen 😂 Snakk om voksen... Kondomer og glidemiddel er ingen sak da.. Ønsker bruke sjal fra begynnelsen av, men hvordan er det dersom jeg har hatt keisersnitt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, maja87 skrev:

Ja, KS er jo et godt alternativ i situasjoner hvor vanlig fødsel ikke nødvendigvis er det beste. Sitter å googler og leser nå. Litt vanskelig siden Norge og resten av verden er så uenig 😉 Meeen, hvorfor skal jeg risikere meg og mitt barn noe uheldig for at kompetansen for setefødsel skal opprettholdes i Norge? Skulle veldig gjerne tatt en setefødsel dersom det ikke var slik at 40% av de ender i hastekeisersnitt... Hmm.. tenker jeg skal ringe sykehuset over helgen og høre hva de sier. 

I Nederland mener de at det er tryggest med planlagt KS enn en vaginal fødsel, siden det som regel ender opp med KS uansett. Dog, det er jo tilfeller hvor de lar babyen bli født i seteleie. Tror det å ringe er smart, da kan du få bedre svar på mange av spørsmålene. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Min lille jente lå også i seteleie. Som deg var jeg så klar for normal fødsel og var så skuffet over at hun lå i seteleie. Hun hadde ligget på tverrs lenge, så hadde en liten mistanke om at dette var en liten sta jente som ikke kom til å snu seg. Ble henvist til måling av bekken og mitt bekken var for smalt for setefødsel så ting ble bestemt for meg. Jeg fikk tilbud om vendingsforsøk, men fordi lillemor hadde ligget i tverr/seteleie så lenge bestemte vi oss for å droppe det! Vi fikk dato for planlagt KS og det var rart, men samtidig fint! Jeg tok det veldig rolig på slutten for ville ikke at noe skulle skje før datoen. Jeg gruet meg også veldig til KS, men det gikk bedre enn forventet! Dette ble langt, men ville egentlig bare ønske deg lykke til! Det viktigste er jo tross alt at alt går bra med lille og deg, og selvom det blir KS nå betyr det ikke at du ikke kan føde vanlig neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...