Gå til innhold

Hvilket foretrekker du: SAS eller Norwegian?


AnonymBruker

SAS eller Norwegian.  

59 stemmer

  1. 1. Hvilken foretrekker du?

    • SAS
      34
    • Norwegian
      17
    • Hipp som happ!
      8


Anbefalte innlegg

Helt tilfeldig spørsmål, begynte bare å tenke på det og ble nysgjerrig på hva andre synes. Fant liksom så lite om det online så da må jeg ty til Kvinneguiden.

Selv velger jeg alltid SAS, men det er bare av gammel vane. Aldri prøvd Norwegian og er litt nysgjerrig på hva andre foretrekker - om dere har prøvd begge? Eller er dere som meg og har én dere alltid bruker?

Anonymkode: 6649c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, det er en skriveleif i meningsmålingen. Hvilket ikke hvilken. :rolleyes: 

Anonymkode: 6649c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian.
Tror aldri jeg har flydd med SAS..
Vet ikke hvorfor, det har bare blitt sånn :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger ALLTID sas, dette er rett og slett fordi der er alt jeg trenger inkludert i prisen.  I tillegg har de ett oversiktlig bonusprogram. Det jeg har erfart med Norwegian er at det oftere er dårligere service ved forsinkelser, man må betale ekstra for bagasje, en kopp kaffe og setereservasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian, for da kan jeg mot et lite tillegg reservere sete langt fremme i flyet når jeg bestiller. Det må jeg betale mye mer for hos sas. Får også Norwegian-rewards gjennon telefonabb mitt, og de bruker jeg alltid på flybiletten de gangene jeg er ute å flyr.

Anonymkode: 538bb...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker egentlig SAS, men det blir til at jeg stort sett velger Norwegian pga pris.

Skal sies: ikke alltid Norwegian er billigst, spesielt ikke på langdistanse, kommer litt an på hvor man skal, når man bestiller og når man skal reise. Sist jeg skulle til København var f.eks SAS billigst og det var derfor naturlig å velge SAS. Det er én ting jeg synes er veldig dumt når det gjelder Norwegian og det er at de står ganske alene om noe skal skje, SAS har jo Star Alliance etc. Derfor vegrer jeg meg enn så lenge å bruke Norwegian på lengre distanser utenfor Europa.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pris-messig så mener jeg at Norwegian kommer aller best ut av det. I alle fall på de flygningen jeg har vært med på. I tillegg har det vært null og niks problemer med å ta med bagasje og ekstra dilldall. Det er bare å følge de reglene som fly-selskapet har bestemt - og som man faktisk har akseptert, når man har bestilt fly-billetter derfra....

Anonymkode: 29552...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker begge og velger den som har de billigste billettene.

Anonymkode: ca5c8...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger som regel kun å bestille billetter med Norwegian så lenge det passer seg. Nettsiden er enkel å bruke, tillegg for sete er ikke all verden, i Europa reiser jeg kun med håndbagasje så jeg slipper å betale ekstra for innsjekket, mobil-appen er veldig enkel å bruke, flyene Norwegian bruker er behagelige og wi-fi om bord. Skal sies at jeg aldri har opplevd å måtte ta kontakt med kundeservice eller fått forsinket fly, så det er ikke tatt med i betraktning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk Norwegian i mange år, men så begynte de å tape seg. Dårlig service, ikke gode nok rutiner for barn som reiser alene, dyrere billetter (når du vil velge sete og har med bagasje som skal sjekkes inn) osv. Jeg synes SAS er bedre på de tingene, og billettprisen blir som regel den samme når ekstrakostnadene fra Norwegian er lagt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte distanser har det mindre å si, men om pris er irrelevant blir det SAS. På lengre flygninger blir det definitivt SAS. Bedre kundeservice, ingen skjulte ekstrakostnader, bedre bonusprogram og bedre rutiner ved forsinkelser eller kanselleringer utgjør en betydelig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Som oftest Norwegian pga. pris. Jeg reiser nesten alltid kun med håndbagasje, og bryr meg lite om komfort og service. Har ikke opplevd at Norwegian har vært spesielt forsinket, så er fornøyd med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de som kjøper billige billetter fra Norwegian som har problemer med årsakene til at de billettene er billige?

Anonymkode: 8d984...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same same... 

Norwegian har nyere og freshere fly da, og wifi. SAS flyr veldig mange slitte gamle fly. 

Hva jeg velger av de to avhenger av pris og avgangstid. Har bonusprogram hos begge og føler jeg får mer for norwegian poengene enn SAS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egentlig hipp som happ, og steme det. Men velger gjerne det som er billigst ihvertfall hvis forskjellen er stor. Så er nok blitt Norwegian flest ganger. Liker og å reservere sete på forhånd. Det kan man nå også hos SAS, så der mister Norwegian sitt fortrinn.

Skal til København I slutten av novemeber da blir det nok SAS, fordi jeg da kan fly Airbus A321, en flytype jeg aldri har reist med før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har bonusprogram hos begge og føler jeg får mer for norwegian poengene enn SAS

Det stemmer ikke, selv om du føler det slik.

Norwegian Rewards er mer oversiktlig, siden 1 cashpoint = 1 krone. Verdien av et EuroBonus-poeng er litt mer komplisert, da det avhenger av hvordan du har tjent/kjøpt poengene. Fordelen med cashpoints er at du kan bruke det som delbetaling av en flybillett uansett hvor lite cashpoints du har, mens EuroBonus-poengene ikke lønner seg å bruke før du har spart opp 6000 poeng og kan betale en hel flybillett med poengene.

Reiser du for eksempel til New York, vil du med EuroBonus tjene 6000 poeng på hver tur/retur-reise. En bonusreise koster 60 000 poeng. Du kan reise 10 ganger for å tjene nok til en gratis reise.

Med Norwegian tjener du 2 % cashpoints på LowFare. Du kan reise 50 ganger for å tjene nok cashpoints til en gratis reise. Reiser du på Flex tjener du 20 % cashpoints og trenger bare reise 5 ganger for å tjene nok cashpoints til en gratis reise, men Flex-billettene koster over dobbelt så mye og gir fremdeles bare sete på økonomiklasse. Det er derfor ikke lønnsomt, selv om poengopptjeningen høres god ut.

Billetter hos SAS koster normalt under halvparten av Norwegian Flex-billetter, så det er ingen tvil om at det er billigere å tjene en bonusreise til New York med SAS enn Norwegian.

På innenlandsbilletter er regnestykket det samme, men Norwegian har der fordelen av å tilby de billigste billettene. En tur/retur-reise innenlands vil være billigere å kjøpe hos Norwegian for 400 kr/cashpoints enn for 10 000 EuroBonus-poeng hos SAS. 10 000 EuroBonus-poeng er verdt minst 720 kr (det er prisen hvis man konverterer fra Trumf-poeng), og man bør derfor bruke dem litt mer taktisk enn cashpoints.

Når det gjelder opptjening av poeng ved hjelp av Norwegiankortet (1 % cashpoints), så byr EuroBonus på bedre muligheter der også. Et kredittkort med EuroBonus som gir 10 poeng per 100 kr er litt mindre lønnsomt enn Norwegiankortet, men et kredittkort med 20 poeng per 100 kr tilsvarer minst 1,438 %, eller nesten en og en halv gang så god lønnsomhet. I tillegg har man med EuroBonus mulighet til å utnytte Trippeltrumf, da man med kombinasjonen av Trumf-kort og et kredittkort med 20 poeng per 100 kr vil tjene så mye som 61,67 EuroBonus-poeng per 100-lapp man handler for. Det tilsvarer 4,438 % bonus.  Norwegiankortet gir alltid 1 % og har ikke noe samarbeid med Trumf. Det er altså nesten fire og en halv gang så lønnsomt å bruke et kredittkort med EuroBonus fremfor Norwegiankortet, hvis man ser bort fra årsavgiften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da SAS lurte på om jeg ville ha MasterCard/Diners med opptjening av poeng var det 1500kr i årsavgift og det hadde jeg ikke klart å spare inn, så jeg takket nei. 

Jeg har konvertert trumf poengene mine til eurobonus, og har flydd mest SAS de siste årene, men bruker bank norwegian kortet mitt en del, så jeg har vel nok til en tur/retur NY på begge. Men tenker heller å bruke eurobonus på oppgradering på lengre reiser. Synes eurobonus var veldig fint på opptjening frem til årsskiftet, da de endret satsene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...