Gå til innhold

Bestige Mount Everest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi drømmer vel alle om å bestige verdens høyeste fjell. 

Er det noen her som har gjort det?

Jeg lurer på om det bare er å bestille en tur når man kommer til Nepal, eller hvordan fungerer det? Og ser man døde kropper på vei opp? Litt creepy i så fall. 

Anonymkode: 796d8...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det. Man kan ikke bare bestille en tur fra Nepal, du må reise i et følge og ha tillatelser fra ulike myndigheter for å bestige det. Dessuten må du regne med minst et par måneders opphold i området.

Ja, man ser døde kropper, men man stirrer ikke på dem. Du er mest fokusert på å holde deg selv i live og komme deg videre. 

Anonymkode: 37c6d...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det. Man kan ikke bare bestille en tur fra Nepal, du må reise i et følge og ha tillatelser fra ulike myndigheter for å bestige det. Dessuten må du regne med minst et par måneders opphold i området.

Ja, man ser døde kropper, men man stirrer ikke på dem. Du er mest fokusert på å holde deg selv i live og komme deg videre. 

Anonymkode: 37c6d...154

Vi brukte bare tre uker. Men så var vi sykt heldig med været fra første stund da. Og så kommer det an på om du går hele veien eller kjører en del, og hvilken side.

 

Anonymkode: 55ce2...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som driver catosenteret har gjort det, og han mangler begge armene :)

Det blir visst forbudt nå, for mennesker som ikke er 100% å klatre opp, så bra han rakk det!

Anonymkode: 55ce2...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt "blond og dum" for å si det rett ut, og du virker utrolig naiv ifht hva du ønsker. Du må i alle fall begynne med å bli en friluftsfriskus og lære deg klatring. Så kan du lære deg å planlegge skikkelig og sette deg inn i hva som trengs (og det finner du ikke på kg). Og alle drømmer ikke om å bestige Everest nei, jeg har ikke behov for å sette livet på spill bare for å si at jeg har vært der. Det finnes mange andre flotte turer som er mindre overbefolket og gir en vel så flott opplevelse og utfordring.

Anonymkode: 91ac0...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at du ser filmen Everest før og tenker deg om en gang til.

Anonymkode: 5d225...b0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må beregne noen år med planlegging, utgifter på opp til 1 million, og selvsagt faren for å ikke nå toppen og at du kan dø. 

Videre må du bruke tid i område på å bli vant til høyden. Du må også trene deg opp til turen.

Anonymkode: 1ca7a...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykkere har med dykkerflasker når de dykker. Er det ikke bare til å ta med en dykkerflaske opp til toppen da, så en ikke blir så sliten? Bare forslag!

Anonymkode: 98eff...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drømmer vel alle om å bestige verdens høyeste fjell. 

Er det noen her som har gjort det?

Jeg lurer på om det bare er å bestille en tur når man kommer til Nepal, eller hvordan fungerer det? Og ser man døde kropper på vei opp? Litt creepy i så fall. 

Anonymkode: 796d8...400

Jeg drømmer ikke om det

Anonymkode: 86bde...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykkere har med dykkerflasker når de dykker. Er det ikke bare til å ta med en dykkerflaske opp til toppen da, så en ikke blir så sliten? Bare forslag!

Anonymkode: 98eff...8f3

Mindre sliten? Sånne flasker er temmelig tunge. 12–15 kilo ekstra vekt er lite ønskelig når man klatrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi drømmer vel alle..." 

Nei. Kanskje noen drømmer om å bestige M.E, men det er ikke alle som er i stand til det og selv de som er, kan komme ut for en ulykke der. 

Anbefaler deg å se Everest filmen som i disse dager går på kino (vi så den i hvert fall for noen uker siden), og hvis du allerede har sett den er det merkelig du vil opp dit..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi drømmer vel alle om å bestige verdens høyeste fjell. 

Er det noen her som har gjort det?

Jeg lurer på om det bare er å bestille en tur når man kommer til Nepal, eller hvordan fungerer det? Og ser man døde kropper på vei opp? Litt creepy i så fall. 

Anonymkode: 796d8...400

Ettersom jeg har sett på en dokumentar så er det ganske tungt bare og komme seg til base camp der de forbereder seg. man må nok ha en del kunnskap om klatring og være i god form. Dyrt er det. De profosjonelle guidene som arrangerer turer er oppgitt av noen guider som tar med seg folk for ikke skjønner bæret av hva det innebærer og klatre dette fjellet. Dyrt er det og og mye forberedelser. Det er ikke som en liten fjelltur i Norge liksom og bare melde seg på. 

Anonymkode: 7648a...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...