Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Tror jeg synes det er mest skummelt at vi skal få et helt nytt menneske inn i livet vårt, som vi må tilpasse oss.  Det er jo ikke bare bare å bli kjent med en liten person :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Slenger meg med her! 28 år fra vestlandet som ble litt sjokkert over å ha blitt gravid igjen. Termin er foreløpig 18.juli. har en gutt på 15 mnd fra før 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :strix: Jeg mistenker at jeg er en uke kortere på vei da..  vi hadde bare en sjanse hele mnd så jeg antar at det var tidspunktet for befruktning. Men i følge menstermin er det 18. Juli. Uansett spennende å følge folk her! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? 

Her går det greit, jeg er supertrøtt og vimsete hele tiden, men ellers bra fysisk.

Men er det flere enn meg som synes det er skummelt å være gravid? Hehe, riktignok er dette mitt andre barn, men det er faktisk nesten skumlere denne gangen :P

Her er formen også veldig trøtt, i tillegg til at jeg er ganske hormonell, har ømme bryster og er litt småuggen når jeg enten er sulten eller mett. Ifht trøtthet så kjenner jeg litt på at jeg gleder meg til å få litt energi igjen, for hverdagen er ganske kjedelig nå som jeg er på fjerde uken med stå opp-dra på jobb-hente i barnehagen-spise middag-se barneTV-legge poden-sovne på sofaen :fnise:

Ellers synes jeg også det er ganske så skummelt å være gravid igjen. Jeg synes også det er mer skummelt denne gangen, for nå VET jeg jo faktisk hva vi har begitt oss ut på, samtidig som jeg ikke helt er der at jeg har knyttet meg til knøttet i magen enda. Med jevne mellomrom så tar jeg meg selv i å tenke at "hva i alle dager har vi begitt oss ut på? Vi burde  bare være fornøyd med han vi har, nå som han begynner å bli stor, sover godt hver natt, vi har tid til fritid osv." :bond::ler:

Men jeg vet jo at det kommer til å gå seg til, og så hjelper et på at jeg gleder meg veldig til permisjon :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen varierende. Er litt kvalm hver dag, noen dager føler jeg meg sjøsyk hele dagen, andre dager er det i perioder.

Det vanskeligste så langt er spising. Jeg blir plutselig utrolig sulten og må ha i meg noe mat. Men må passe på så jeg ikke blir mett, for da blir jeg kjempekvalm. Så jeg forsøker å småspise gjennom dagen.

Ellers er jeg supertrøtt. Det er fælt at det første jeg tenkte på i dag da jeg stod opp var at jeg gledet meg til å komme hjem fra jobb så jeg kunne krype under dyna igjen... :laugh:

Ellers så har jeg nå bestilt time til første kontroll, men det er ikke før i midten av desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går dagene med til å telle ned til tidlig ultralyd neste mandag. Jeg har hatt 5 runder med småblødninger hittil, så det blir veldig godt å se om det er liv eller ei. Nå skal det sies at jeg hadde blødninger frem til uke 10 forrige svangerskap også, og det gikk jo helt fint, men det er utrolig nervepirrende allikevel. For ikke å bli gal klamrer jeg meg desperat fast til symptomene jeg faktisk har som er ømme bryster, småuggen og trøtt, og forteller meg selv at med mindre jeg blør fristk og har smerter, så skal jeg ikke bruke tid på å bekymre meg. Men det er lettere sagt enn gjort altså :sjenert:  Jaja, om ikke annet så er tidlig graviditet en solid mental øvelse i å tenke positivt! *prøver-å-se-det-positive-i-situasjonen* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig en prøvelse Frøken Vims :) 

Jeg får TUL i uke 12 og skal til legen på torsdag og fylle ut papirer og sende henvisning! Sååå kjekt :hjerte: Skulle egentlig ikke før 15.12 men måtte flytte timen pga legen var borte da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også øyeblikk der jeg tenker "shit, skal vi virkelig få et BARN"? Etter utredning og prøverør har man liksom blitt så fokusert på at man vil bli gravid, og det har virket så uoppnåelig, så det at det faktisk kommer et lite menneske vi skal ta vare på er plutselig litt skummelt! 

Jeg er 5 uker i dag, så har hvertfall krysset "kjemisk-grensen", dvs at skulle det gå galt kalles det ikke bare for kjemisk graviditet. Så nå er jeg "skikkelig" gravid. Liten milepæl. :P Formen er ganske bra, er litt småsvimmel, men ellers merker jeg lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går dagene med til å telle ned til tidlig ultralyd neste mandag. Jeg har hatt 5 runder med småblødninger hittil, så det blir veldig godt å se om det er liv eller ei. Nå skal det sies at jeg hadde blødninger frem til uke 10 forrige svangerskap også, og det gikk jo helt fint, men det er utrolig nervepirrende allikevel. For ikke å bli gal klamrer jeg meg desperat fast til symptomene jeg faktisk har som er ømme bryster, småuggen og trøtt, og forteller meg selv at med mindre jeg blør fristk og har smerter, så skal jeg ikke bruke tid på å bekymre meg. Men det er lettere sagt enn gjort altså :sjenert:  Jaja, om ikke annet så er tidlig graviditet en solid mental øvelse i å tenke positivt! *prøver-å-se-det-positive-i-situasjonen* :ler:

Jeg har også ultralyd mandag om ei lita uke :) så dagene går med til telling her også! Kjenner meg igjen i det du sier om bekymring og å klamre seg fast til symptomer.. Vi får krysse fingrene for hverandre. Sannsynligheten er jo størst for at det går bra!

Fikk forresten menstermin 21. juli hos fastlegen i dag. Så det er jo senere enn alle terminkalkulatorene jeg har prøvd.. Så rart at det ikke fins en ens formel! Skjønner at det kan være annerledes hvis man bruker utenlandske kalkulatorer, men de norske burde jo være enige med hverandre :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ultralyd mandag om ei lita uke :) så dagene går med til telling her også! Kjenner meg igjen i det du sier om bekymring og å klamre seg fast til symptomer.. Vi får krysse fingrene for hverandre. Sannsynligheten er jo størst for at det går bra!

Fikk forresten menstermin 21. juli hos fastlegen i dag. Så det er jo senere enn alle terminkalkulatorene jeg har prøvd.. Så rart at det ikke fins en ens formel! Skjønner at det kan være annerledes hvis man bruker utenlandske kalkulatorer, men de norske burde jo være enige med hverandre :klo:

Årsaken er vel at det finnes ulike "terminkalendere", som opererer med ulikt antall dager et svangerskap faktisk varer. Noen sier for eksempel at et svangerskap er 40 uker + 1 dag, andre 40 uker + 3 dager. Når det ikke finnes noe fasitsvar (for det gjør det ikke...) blir det litt hipp som happ, og lager man terminkalkulator på nett må man selv bestemme hvilken "kalender" man velger. 

Så klok kan man bare glemme å bli. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende med terminkalkulatorer som gir forskjellige svar! Det som imidlertid kommer til å bli enda mer irriterende er når jordmord sannsynligvis kommer til å insistere på at jeg er kortere enn jeg er når jeg skal på første kontroll i begynnelsen av desember :bond: Jeg har nemlig hatt litt ustabile sykluser etter jeg var gravid med førstemann, og syklusen jeg nå ble gravid i ville etter min forståelse havnet på rekordkorte 23 dager. Mine beregninger er som følger, hva tror dere?:

Første dag i siste menstrasjon var 1 okt, jeg fikk positive el-tester fra søndag 11 okt tom. tirsdag 13 okt, hadde symptomer på el søndagen og mandagen, og testet (svært svakt) positiv med g-test 20 okt. Hvis jeg legger godviljen til kan jeg ha testet positivt så tidlig 8 dpo, og da må el ha vært mandag 12? eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette første, og veldig skummelt.. 

Er ganske øm i brystene, og føler meg ganske trøtt (men det gjør jeg jo av og til ellers og), ellers ingen symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet faktisk ikke Vims. 8 DPO er jo alt for tidlig.... Du får vel bare stole på de som kan det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg også det er ganske så skummelt å være gravid igjen. Jeg synes også det er mer skummelt denne gangen, for nå VET jeg jo faktisk hva vi har begitt oss ut på, samtidig som jeg ikke helt er der at jeg har knyttet meg til knøttet i magen enda. Med jevne mellomrom så tar jeg meg selv i å tenke at "hva i alle dager har vi begitt oss ut på? Vi burde  bare være fornøyd med han vi har, nå som han begynner å bli stor, sover godt hver natt, vi har tid til fritid osv." :bond::ler:

 

Akkurat dette!  ^^  Men ja, jeg også vet det kommer til å gå seg til, og jeg gleder meg også til permisjon ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også øyeblikk der jeg tenker "shit, skal vi virkelig få et BARN"? Etter utredning og prøverør har man liksom blitt så fokusert på at man vil bli gravid, og det har virket så uoppnåelig, så det at det faktisk kommer et lite menneske vi skal ta vare på er plutselig litt skummelt! 

Jeg er 5 uker i dag, så har hvertfall krysset "kjemisk-grensen", dvs at skulle det gå galt kalles det ikke bare for kjemisk graviditet. Så nå er jeg "skikkelig" gravid. Liten milepæl. :P Formen er ganske bra, er litt småsvimmel, men ellers merker jeg lite. 

Heisann, var du 5 +0 i går?   Isåfall så er du og jeg akkurat like langt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slenger meg på her jeg :nigo: 35 år fra vestlandet med Liten på 4 1/2 år fra før (pluss to fantastiske bonusbarn!!) Har drømt om en til siden Liten var knappe året :hjerte: Jeg er mildt sagt veldig glad for dette her :fnise: Ifølge Terminkalkulator er jeg 4+6 idag og har termin 31. juli..såeh..hei :vinke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke Vims. 8 DPO er jo alt for tidlig.... Du får vel bare stole på de som kan det ;) 

Min erfaring er at både jordmødre og leger er ganske strikte på å sette terminen ut ifra standardberegninger i starten, så for oss som avviker litt fra standard så blir jo terminen feil. Men det har jo egentlig ingen ting å si, for det er jo termin satt på ordinær ul helsevesenet forholder seg til ifht fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...