Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Det er så stor forskjell på babyer altså! Håper ting går seg til for dere nå @augustmami :klemmer: 

Lille O er blitt veldig aktiv med babygymmen sin og kan godt sitte litt i vippestolen men har ikke funnet ut hvordan han får fart enda. Vi ligger på gulvet hver dag og øver oss (han) på situps og å snu seg. Situps tar han helt fra gulvet og opp i sittende sålenge jeg holder i hendene og det samme gjelder når han skal snu seg over på magen, men nå går det fort her og jeg tror nok han snur seg over selv ganske snart :nigo: 

De siste dagene har det å sovne vært litt problematisk. Han hyler og spenner seg og kjemper imot. Tror nok han er litt overtrøtt men vet liksom ikke hvordan jeg skal gjøre noe med det. I kombinasjon med dette så har han begynt å sove mindre på dagtid så det kan godt hende dette har med utvikling å gjøre og er fordi han rett og slett skal sove mindre på dagtid. Det sier jeg fordi vi (kryssitaket, bankibordet osv) har fått til å legge han for kvelden. Tidligere har han sovet og våknet gjennom hele kvelden og lagt seg med oss rundt 23. Nå går jeg inn på soverommet og ammer i søvn rundt 19.30. Jeg har ingen forventninger om at han skal "finne søvnen selv", det har han aldri gjort :P 

Ellers er han egentlig ganske blid og jeg gleder meg til han begynner å le skikkelig :jepp: Han har nettopp begynt på str 68 men er nok sikkert under 62cm enda. Det får vi vite i morgen på 4mnd kontroll :) Liker at klærne er romslige og ikke strammer noen plass, noe endel av det som er i 62 gjør ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så morro med litt liv i tråden vår igjen!

Uff, har virkelig medfølelse med deg @augustmami :( Det må ha vært beintøft! Godt det er i ferd med å gi seg.

Her flyr dagene av gårde i en rasende fart, og selv om jeg sjelden har tid til å kjede meg så får jeg liksom aldri gjort noe særlig. Dårlig søvn over mange måneder har rett og slett gjort meg  ganske treig og tiltaksløs, men det er vel lov når man har små barn.

Her har lillebror rukket å bli 4,5 måneder, og er en god og tjukk tass med godt humør. Sist vi var på helsestasjonen så var han 66,5 lang og veide 7,2 kg, og det begynner å bli en 4-5 uker siden, så jeg tipper han har bikket 8 kg og vel så det. God og rund med andre ord :fnise:  Han er stort sett blid og fornøyd, og sover veldig bra. På en gjennomsnittlig dag sover han 3 dupper hvorav to av de er på 30-60 min og en på 1-2,5 timer. Han legger seg rundt 18:30 hver kveld, og sover da ca 13 timer avbrutt av 3-4 amminger. Han har godt sovehjerte med andre ord! Storebror var også sånn, uten at jeg skal ta æren for innføring av rutiner tidlig. De har bare vært veldig enkle når det kommer til søvn begge to. Når det er sagt har vi hatt enkelte netter med mye hyling i det siste, det er et eller annet som har plaget han som jeg ikke helt vet hva er. Lurer på om det kan være tenner som er på vei?

Vi har hatt en del trass vi også @Diddles Tror ikke det har vært sjalusi som har ligget bak her, men at det har vært store endringer i livet hans i løpet av sommeren med bytte av barnehage og at han har blitt storebror. Heldigvis begynner ting å gå litt bedre nå, for det har vært en tøff høst med MYE trassing.

 Ellers så er jeg i ferd med å bli skalla :( Flere som røyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å lese om hvordan dere andre har det. Her er det en liten tass som elsker å sove på eller med mamman sin, og det er stort sett bare det som funker til pappaens fortvilelse. Det blir ganske tøft for ham når jeg er på trening, da er det en liten en som er ganske så sinna siden jeg ikke er i umiddelbar nærhet.

Ellers er storesøster bare fantastisk, hun viser lite sjalusi og forteller oss at hun ikke kan være det siden hun har ønsket seg et søsken siden hun var 2 år gammel (hun blir 7 i februar). 

Vi sliter litt med en del gulping, noen dager er det nesten ikke noe også har vi dager hvor han ikke gjør annet enn å gulpe. Er litt lei for det gjør det vanskelig å planlegge å gjøre ting, men vi får det til å fungere for det. Og vi har en liten en som vokser og trives. Han smilte og prater masse, ruller fra rygg til mage og tilbake, prøver å bevege seg fremover - skyver seg bakover da....

Og jeg røyter noe helt villt, føler at jeg snart er skallet. Skal få klippet håret og håper det hjelper litt.

Endret av Nótt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister også veldig mye hår - men siden jeg har nok å ta av (hei Løvenes Konge :vinke: )så er jeg ikke i ferd med å bli skalla helt enda  :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tømme sluken flere ganger i løpet av dusjen. .. 

Veldig koselig med liv i tråden igjen :) Jeg har savnet den :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis skalla jeg også, tror jeg. Hadde ikke så tykt hår i utgangspunktet, så jeg tror jeg skal komme meg til frisøren og klippe meg kort snart. Kanskje en bob? Da får krøllene mine komme fram, i det minste. Nå er håret i en stram hestehale hele tiden og det stikker ut flust av småhår. Lekkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håret faller ut i store klaser, merker det best etter å ha vært i dusjen eller når mini tar tak i håret mitt. :fnise:

Har vært heldig med mini forresten, gutten har et sovehjerte a la storesøster, han sover gjennom natten. Til gjengjeld sover han lite på dagtid. Vogna må være i bevegelse på dagtid, eller så nekter han plent å sove. Han skal helst bæres, han er utrolig sosial så han hater å være alene. Han har allerede rullet fra mage til rygg et par ganger, holder nakken lenge oppe (har holdt på slik siden fødselen), smiler bredt og babler i vei når han er fornøyd. Vi har vært til utredning for hoftedysplasi siden mini har asymmetriske rumpeballer og venstrehofta lagde lyd. Heldigvis var det ingenting. Mini var 62 cm og 6.9 kg ved 3 månederskontrollen, så jeg har nok fløte i puppene. :fnise: Lite sjalusi her i heimen, men det er dager hvor hu vil ha mer oppmerksomhet enn vi kan gi henne. Hu er flink med lillebror, har hjulpet til med bleieskift og skiftet bleie alene et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyta gjennom svangerskapet, så mister ikke mer enn  normalt nå. Men A river jo ut en hel del da :hoho:

Her tror jeg vi er inne i nok et utviklingssprang. Tar en evighet å legge han og han må ammes og dulles med 24/7. Heldigvis sover han godt om natten :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anubiel

Jeg røyter helt ekstremt! Det er rart jeg har hår igjen :(

Jeg har fått en lang og slank baby! Han er 6.4 kg, men 69 cm! Ammingen har gått helt supert, men i samråd med helsesøster har vi så smått begynt med mat, siden melken min tydeligvis ikke holder alene. Erstatning vil han ikke ha, har prøvd flere typer og de bare spyttes ut! Han elsker frukt- og grønnsaksmoser. Grøt er litt mer blæh, men det går til nød!

Ellers er han blid og fornøyd, ler og smiler. Lærte seg å snu seg fra rygg til mage for en måned siden. Han sovner også selv. Passer på at han er mett og tørr når han gir tegn til å være trøtt og legger ham i sengen sin. Da prater han litt med dyna eller bamsen og sovner tvert. Håper det fortsetter slik, for vi hadde en periode der vi måtte bysse til han sovnet. 

Han sover ikke lange strekk om natta uten amming. Max tre timer, så nettene er veldig oppstykket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyter også helt ekstremt  @Anubiel:( Enten må jeg klippe meg, eller så må jeg fylle på med extentions, for nå er det helt krise. Beyond bad hair day hver eneste dag :grine: 

Gutten min er ganske lang også (tror jeg?), var 67,2 lang og 8370 g tung på onsdag, og ble 5 mnd den 29ende. Ganske rund altså :fnise: Han er ikke særlig tidlig ute motorisk heller, snudde seg først ovet på siden forrige helg, og er ikke særlig glad inn ligge på magen. En bedagelig liten fyr altså ;) 

Ellers så har han begynt å starte dagen rundt kl 5, noe jeg ikke er spesielt glad for. Han spiser 1-2 ganger fra jeg legger meg også, så er ganske sliten om dagen. Så ikke vare har jeg fått megatynt hår, men jeg ser skikkelig sliten ut også. Ikke noe MILF-takter her altså :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt med mat :) jeg gir litt og ammer resten. virker som han aldri blir mett om dagen. skjønner ikke at det er plass :hoho: Men hvor ofte skal de bæsje når man begynner  med fast føde? han promper skikkelig mannepromper, men har ikke bæsja siden sist lørdag. Her har vi foreløpig prøvd banan,ris og maisgrøten fra Nestlé, most gulrot, søtpotet, potet og sviske. Han har også fått smake på agurk og stukket tunga på en søt cherrytomat. Bortsett fra agurken og poteten gaper han høyt når maten kommer. Så jeg har vel gitt mer enn de typiske smaksporsjonene. Kanskje ikke noe rart når han drikker og drikker etterpå og tømmer begge puppene før han er fornøyd.

Tror også jeg  må ta tilbake det jeg skrev om røyting, for jeg finner de lyse lange hårene mine overalt og A kan ikke få skylda for å ha lugget ut alle dem. Jeg har tykt hår, så har heldigvis litt å ta av :P

Ellers har vi hatt litt utfordrende perioder igjen med dårlig søvn. Vi prøvde å legge han 19 en periode, men plutselig ble det vanskelig i tillegg til at han våkner i ett kjør for mat og starter dagen gryyytidlig :Gjesp: I natt ga jeg opp. Ga han grøt halv ti og så ammet, deretter la jeg han en time senere og da sov han til 5. Var utrolig deilig å våkne litt uthvilt. Det var lenge siden!

A bikkket 4 mnd her om dagen og plutselig lå han på magen da jeg så til han i babygymmen. Vi har ikke veid han siden 3 mnd kontrollen. Da var  han akkurat 5 kg så regner med han er ca 6 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er lang og slank, hun også. Hun starta på 46 cm og var 60 cm på 4 mnd kontrollen, så nå som hun er nesten 5 mnd regner jeg med at hun er enda lengre ;) Var 5350 på 4 mnd kontrollen, så jeg håper hun er ca. 6 kg på neste kontroll. Har fått mye pes for at hun er så slank, men hun er jo supersterk, våken og ganske tidlig motorisk, så jeg tror hun bare skal være sånn. Gruer meg likevel til neste veiing. 

Søvn går greit, men vi bruker evigheter på legging for tida. Hun bikker over til overtrøtt, tror jeg, og kan holde det gående i timevis. Nytter verken å amme eller bysse i søvn, det er ganske frustrerende. 2-4 måltid på natta, og 0-2 bleier om natta. Dagen starter mellom 04.30-06, så vi sover på skift. Mannen får sove alene hele natta, men tar over i femtida etter at jeg har matet og skiftet bleie... Så får jeg sove til hun blir sulten igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, min klump på 4 mnd veier 8,8 kg... :sjenert: Fått beskjed om at vi trygt kan vente med fast føde en stund til, så da gjør vi det. :ler: legging er et evig kaos, aner ikke lenger hva som er fornuftig leggetid. Finner aldri rett balanse mellom overtrøtt og ikke trøtt i det hele tatt. Argh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sisti skrev:

Jaja, min klump på 4 mnd veier 8,8 kg... :sjenert: Fått beskjed om at vi trygt kan vente med fast føde en stund til, så da gjør vi det. :ler: legging er et evig kaos, aner ikke lenger hva som er fornuftig leggetid. Finner aldri rett balanse mellom overtrøtt og ikke trøtt i det hele tatt. Argh. 

Det er jo nærmest umulig?! Når han gnir seg i øynene blir han jo våken igjen etter kveldsstellet. Og det kan  gå kort/lenge etter siste dupp før han er trøtt igjen. Jeg blir  i alle fall ikke klok på  det så du  er ikke  alene :ler: Var en bekjent som kommenterte at vi måtte legge inn et strengt leggeregime kl 19 hver dag. Jeg synes ikke der er lett og det resulterer bare i ørten oppvåkninger om natten og amming i ett sett. 

Ellers synes jeg plutselig at alt tøyet som var så altfor stort plutselig passer. Typisk! Fikk en lille lam dress i barselgave som han vasset i, og når jeg nå dro den frem igjen passer den akkurat. rekker ikke bruke alt så godt vi får lånt en god del tøy. sparer en del der :)

Kjøper dere noe til minsten i julegave som dere legger under treet? Vi tenker å pakke inn en leke han er for ung for enda som vi kjøpte i høst. Ellers har han nok av ting og leker. Jeg setter mer pris på at gaver blir satt inn på kontoen hans enn at enda  mer ting skal inn i leilighet som jeg stadig rydder vekk og prøver å kaste ting ut av :hoho: Så vi har bare ønsket oss penger til han, men tipper det uansett blir litt gaver under treet til han uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Apropos bæsj, her har det gått fra tre, fire rennende, eksplosive bæsjebleier i døgnet til ca. en fastere en i døgnet etter at vi begynte med litt mat. Men han fiser en del! Regner med at det bare er tarmene som jobber mer. Han gir ingen tegn til å ha vondt i alle fall.

Vi begynte også med risgrøten fra Nestle, men det var ingen stor suksess. Tror det var fordi den er ganske seig. Gikk over til grøt fra Semper, hittils glir havregrøten best ned. Har kjøpt de i Sverige, har ikke sett 4 måneders grøt fra Semper i Norge. Ellers er pære, gresskar, gulrot og jordbær blant tingene som har slått best an. Også er det stor stas å sutte på ting i babyfeederen.

Han får fire babybøker i julegave. Pluss babysete, brett og pute til tripp trapp stolen. Men det er ting vi måtte ha kjøpt uansett!

Når det gjelder det motoriske så er det nye store her å spise sokkene/tærne sine! Litt praktisk på stellebordet når han holder opp føttene sine selv :fnise:

Vi går også på babysvømming! Det elsker han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

O begynte å legge seg av seg selv for ca 1 uke siden. Plutselig var han trøtt 18.30 og sov hele kvelden. .. Så da er det fast stelletidspunkt (hatt hele tiden for å unngå at han våkner av å måtte stelles når han er trøtt) kl 18. Så legger jeg han og han bruker en evighet på amming :) Han sovner som regel før 19. Fram til 21 er det 1-2 amminger og så når vi legger oss igjen. 

Her blir det fullamming frem til 6 mnd minst. Han går ikke opp så voldsomt men han er ikke tynn eller viser tegn til mistrivsel. Så da ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annerledes. Ikke skjønner jeg hvordan mat skal gi mer enn mm uansett... Det er jo det mest næringstette? :klo: Kanskje det er noe med kalorier... 

Her rulles det på magen med en gang han blir lagt ned :fnise: Og han har oppdaget at han kan skrike og være forbannet... Så hvis han er overtrøtt eller slikt så er det grining med hyyyyl og protester :hjerte: og jeg klarer ikke la være å le :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er veldig interessert i maten. Han vipper i stolen som en gal av ekstase når han får noe annet enn morsmelk. Allikevel topper vi alltid måltidet med morsmelk til slutt. Virker som han liker litt tykkere konsistenser også. Hadde han ikke vært interessert hadde han heller ikke fått.

I dag kom bæsjen så jeg er ganske sikker på at sviskemos gjorde susen. Han har ikke vist tegn til magevondt, og ettersom grøten inneholder melk er det tydelig at han har vokst av seg kolikken og overømfintligheten for melk. Veldig glad for det.

Her anbefalte helsestasjon å introdusere smaksprøver ved 4 mnd alder og refererte til smaksvinduet mellom 4 og 7 mnd.

Har du forslag til hva man putter i food feederen @Anubiel ? 

Her har også A begynt å hyle høyt. Når han våkner ligger han og hviner som en gris/hest, på stellebordet, i vippestolen , i babygymmen og gjerne inn i øret :hoho:

Den rullingen rundt på magen virker nesten å være en refleks. For etter han snur seg begynner han kort tid etter å skrike av frustrasjon over å ikke komme seg noe sted. Legger eg han igjen på ryggen ligger hsn på magen og skriker 2 sekunder etterpå :ler: Og ja, her må jeg også le til tider av sutringen og hylingen som for oss virker å være over rene bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke begynt med noe fast føde i det hele tatt, vi :)  Tenker å vente en stund siden anbefalingen er fullamming i 6 måneder og mm er mye mer energitett enn grøt. Hvis A hadde vært en større baby hadde jeg vurdert det, men jeg vil ha en god veiing først før vi begynner med mat :) Hun strekker seg etter maten vår, men det gjør hun etter alt som ligger foran henne. 

Kjenner til  frustrasjonen over å ikke komme seg noe sted på magen! :fnise: Hun prøver å komme seg videre, men får bare til å løfte på rumpa og sette knærne under mens hun slikker underlaget... Eller vri seg litt rundt. Lurer på hva hun mestrer først av å åle seg fram og å krabbe. Men på magen skal hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

De helt nye offentlige retningslinjene anbefaler nå introduksjon av mat så smått fra fire måneder på grunn av jernmangel og vitamin b12 mangel hos spedbarn etter fire måneder. Grøten er tilsatt dette. Han får så små mengder fast føde at det kun er snakk om smaksprøver. Får aldri i ham en full smaksporsjon med grøt, for eksempel. Og det er bare to spiseskjeer! Vi konsentrerer oss om å introdusere nye smaker ved siden av å gi litt grøt. Grøten er på grunn av lav vekt. Han absolutt hater erstatning, så da styrer vi ikke med det i samråd med helsesøster og barnelegen. Han får altså noen skjeer grøt til frokost og noen skjeer av most frukt eller grønt på ettermiddagen. Ellers er det pupp hele tiden, også før han får fast føde.

I feederen har vi forsøkt agurk, banan, eple og pære. Sånne ting som man kan sutte i seg smaken fra :)

Hjelpes, denne uken blir han 20 uker... Tiden flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...