Gå til innhold

Hva har du spart penger på i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går til butikken, sparer mange tusen på det i året. Ikke bare på transport, men også på at jeg legger igjen en hel del som jeg rett og slett ikke orker å bære hjem. På den måten har jeg også blitt flinkere til å lage mat med få ingredienser og utnytte de varene jeg har fullt ut, som igjen gjør til at jeg sparer penger. Jeg har ikke kastet så mye som en kvart agurk skive etter at jeg begynte med dette. Fryseren er stappfull men allikevel bruker jeg kun brukt 600-1500 på mat i måneden. Kunne helt sikkert levd en hel måned uten å kjøpe noe som helst.

Dyrker mine egne grønnsaker, frukter og bær, dette er mest en trivelig hobby, men jeg sparer en del på det.

Høster inn sopp og bær fra skog og mark.

Hjelper familie, venner og naboer med å høste inn fra hager og steller, hender jeg får med meg frukt og slikt der. Dette er igjen noe jeg gjør som hobby og trivsel.

Går ikke på kino, restaurant, cafe, utesteder, jeg savner det heller ikke. 

Leser nyheter på nett, kaster ikke bort penger på dyre avisabonnement, slik som mange jeg kjenner gjør.

Har ikke dyre abonnement som for eksempel spotify, viaplay, netflix o.l. Jeg ser uansett for lite på filmer og serier til at det er nødvendig. Noen av disse er billige for seg selv, men de blir fort dyre om en skal abonnere på flere og om en sjeldent bruker dette. Jeg vil mye heller ha 1200 kroner inn på sparekonto enn å ha brukt det på slikt tull løpet av et år. Elendig utvalg har disse servicene og.

Har Amazon Kindle, hvilket sparer meg mange titalls tusen når det kommer  til bøker. Tusenvis av bøker som en kan lese med det helt gratis. Og om det ikke er tilgjengelig der så låner jeg bøker og filmer på biblioteket. 

Jeg kjøper  det aller meste brukt. For en uke siden fikk jeg 15 klesplagg for under 400 kroner (Stor del av garderoben min hadde blitt slitt ut siden jeg sjeldent kjøper klær.).

Jeg har blitt flinkere til å spørre meg selv spørsmål om jeg virkelig trenger en ting. F.eks. Har jeg behov for denne? Har jeg råd? Er den verd prisen? Har jeg noe som passer til? Er det noe jeg kommer til å bruke ofte? Hva kan jeg bruke det til? Har jeg noe lignende fra før som jeg kan bruke istedet? I de aller fleste tilfeller blir den tingen eller plagget liggende igjen.

Anonymkode: 93b34...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sluttet å røyke. Mye penger spart :duskedame:

Anonymkode: d1a32...f98

Åh, det glemte jeg å ta med i innlegget mitt! Jeg sluttet å røyke blant annet av økonomiske årsaker for ca 6 år siden, og på det har jeg nok spart langt over 200.000 kr! Helsegevinst er det også, selvsagt.

 

 

Anonymkode: 971dd...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Supert! Dere er flinke! :blomst:

I dag sparte jeg penger på å kjøpe sparepærer til halv pris på min lokale KIWI. De var nedsatt grunnet at de ikke lengre skulle ha de i sortimentet :)

Sjekk deres KIWI-butikker, om de har samme tilbud, dersom det er interessant for dere.

Flere spare-erfaringer tas i mot med takk :blomst:

Anonymkode: b469e...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2016 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Gikk over fra Marlboro til e-sigarett i vinter, regner med at jeg sparer 2000-2500 i måneden på det.

I tillegg har jeg kjøpt mine første julegaver allerede, så jeg får spredd utgiftene over flere måneder.

Og så fikk jeg sommerskoene mine til å vare hele sommeren. De kostet 99 kroner og ble innkjøpt i mai, så det er jeg fornøyd med!

Anonymkode: 0957c...eb9

Kan du fortelle om hvilket merke og modell det var?

Anonymkode: b469e...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvilket merke og modell det var?

Anonymkode: b469e...973

det var jo ikke spesielt billig, bedre å kjøpe noen til 300 som varer 4 sesonger.

Anonymkode: ac74e...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det var jo ikke spesielt billig, bedre å kjøpe noen til 300 som varer 4 sesonger.

Anonymkode: ac74e...f2c

Takk for tips!

Er det noen sko til ca kr 300,- som varer i 4 sesonger som du kan anbefale?

Anonymkode: b469e...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Er det noen sko til ca kr 300,- som varer i 4 sesonger som du kan anbefale?

Anonymkode: b469e...973

De fleste :) alle jeg kjøper fra din sko, økonomisko osv holder i flere år, og jeg bruker dem også andre deler av året enn kun sommer.

Anonymkode: ac74e...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste :) alle jeg kjøper fra din sko, økonomisko osv holder i flere år, og jeg bruker dem også andre deler av året enn kun sommer.

Anonymkode: ac74e...f2c

Tusen takk :blomst:

Anonymkode: b469e...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har endret på strømabbonementet mitt, og har spotpris nå på sommerhalvåret. I oktober bytter jeg til det abbonementet som blir rimeligst for meg i høst/ vinterhavåret. Dette sparer jeg en del penger på. Har også blitt flinkere til å slå av lys.

Anonymkode: b469e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaver er kjøpt på salg i år (som tidligere år) :nisse:

Anonymkode: b469e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen standardmiddager som er grisebillige å lage, og passer på å lage store kvanta av disse og fryse ned i ny og ne. Da kan jeg bare tine og varme opp hjemmelaget mat når jeg har dårlig tid, og matbudsjettet er lavere til tross for noen mer fancy middager innimellom. Jeg flotter meg også med god kaffe, rødvin og sjokolade, og spiser nesten "hva jeg vil", bare i moderasjon. Kjøper nesten aldri snacks eller i-farta-mat bare fordi jeg blir revet med, og føler egentlig at jeg lever ganske luksuriøst til tross for lavt budsjett. 

Grisebillig: linsesuppe fra tørre linser, ertesuppe med kjøttpølse, chilli con/sin carne, ulike supper. Fransk omelett er også en rask og rimelig middag, og jeg kaster aldri rester. Jeg plukker også mye bær og sopp, spiser lite kjøtt og drikker sjeldent alkohol ute. 

Har autotrekk til sparing, og kjøper kosmetikk på nett. Sjekker alltid priser og sammenligner når jeg skal kjøpe noe, og vurderer selvsagt nøye om det er noe jeg trenger, liker, og om det er verdt prisen - om det er god kvalitet som kommer til å vare. Trener hjemme og ved å bruke skogen, og har ikke bil eller TV.  

Anonymkode: 372ed...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Å klippe gresset (ja, nemlig).

- Å handle mat i mengder og bruke det jeg har når jeg skal lage middager

- Å kjøpe ting vi behøver på 50%-salg

- Å spille Pokémon og trene istedet for å shoppe på tur😂😂

- Kjøpe dopapir i store mengder, med lav pris per meter

- Å dyrke egne grønnsaker

- Bo ved siden av skog så jeg kan plukke derfra.. (mat og "urter" til kjæledyr)

- Å takke nei til et cruise 

- Å bestemme meg for neste års sommerferie så jeg kan finne best pris allerede nå

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg spart masse penger! Jeg slettet alt innholdet i alle handlekurvene i flere nettbutikker i dag, når fornuften endelig tok meg :hoho:

Anonymkode: b469e...973

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har endret på strømabbonementet mitt, og har spotpris nå på sommerhalvåret. I oktober bytter jeg til det abbonementet som blir rimeligst for meg i høst/ vinterhavåret. Dette sparer jeg en del penger på. Har også blitt flinkere til å slå av lys.

Anonymkode: b469e...973

Er det rimeligere enn å ikke ha spotpris om vinteren? 

Forklar? Ikke så inni disse strømprisene jeg 

Anonymkode: 3a92a...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det rimeligere enn å ikke ha spotpris om vinteren? 

Forklar? Ikke så inni disse strømprisene jeg 

Anonymkode: 3a92a...8ee

Min strømleverandør fortalte meg at det stemmer ja. Jeg har ikke greid å sette meg inn i det godt nok til å forklare. Kanskje noen andre kan forklare om det. Evt kan du spørre din strøømleverandør om å forklare om det for deg.

Anonymkode: b469e...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det rimeligere enn å ikke ha spotpris om vinteren? 

Forklar? Ikke så inni disse strømprisene jeg 

Anonymkode: 3a92a...8ee

Hei :) Her er det godt forklart: "Få billigst strømpris året rundt. Få vet at man kan spare penger på å skifte mellom to typer strømavtaler sommerstid og vinterstid. Slik gjør du det enklest mulig!" Les mer her: https://stromvalget.no/artikkel/31/fa-billigst-strompris-aret-rundt

 

Anonymkode: b469e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken over: "

Hva skal du velge, og når?
Mens spotpris som regel gir billigere strøm enn variabel pris om sommeren, gir variabel pris billigere strøm enn spotpris om vinteren.

Det betyr at det optimale er å inngå en avtale om spotpris for sommeren, og en avtale om variabel pris for vinteren.

"

Anonymkode: b469e...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer penger på å handle på Rema og Kiwi, istedenfor den mye dyrere Coop Mega butikken her jeg bor. Det hender en gang i mellom at jeg må på Coop for å handle noe de andre ikke har eller ikke fører, men i hovedsak handler jeg alt av dagligvarer hos de rimeligste kjedene.

Med Æ-appen får jeg 10% rabatt på de ti varene jeg kjøper oftest. I tillegg har jeg skaffet meg et YA-bank Visa kredittkort, som gir meg ytterligere 3% i rabatt på ALLE dagligvarekjøp (valgt rabatt), uansett dagligvarebutikk. Men man kan ikke registrere kredittkort i Æ-appen, kun bankkort. Så det jeg da gjør for å få de 3% i tillegg til Æ-10%, er å scanne app-medlems-id'en fra mobilen i kassen før jeg skal betale, for da trekkes rabatten fra, og så betaler jeg med Ya-bank kredittkortet. Da får jeg tilsammen 13% på de mest kjøpte varene, og 3% på de andre.

Ellers handler jeg på Kiwi, og betaler med Ya-bank kredittkortet og får 3 % på alle varer. Jeg får ikke Trumf-bonusen da (igjen gjelder det at man ikke kan registrere kredittkort), men det er bare 1%. Jeg får altså 3% istedet på Ya-bank kredittkortet.

Jeg betaler selvsagt hele fakturaen fra Ya-bank hver måned når den kommer, og betaler derfor ingen gebyrer eller renter! Det blir et gratis kredittkort.

Endret av Million
stavefeil korrigert
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎/‎11‎/‎2015 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Først og fremst mat - der store deler av pengene gikk! Har endelig begynt lage middagsmeny og handle en gang i uka (suppl med litt grønnt så det er friskt til middagene). Sparer store summer penger!

Har også spart mye inn på å ikke handle klær på leeenge. Det har vært mer eller mindre ufrivillig , da jeg ikke synes mye i butikkene nå er fint, alt er formløst og mindre klassisk for å kunne ha over lenger tid synes jeg, og passer ikke helt min smak. Så det har kanskje vært ufrivillig, men å gå uten shopping en stund har fått meg til å kjenne på hvor deilig det egentlig var, at vi trenger mye mindre enn vi tror, og at jeg vil virkelig like noe før jeg kjøper det og ikke bli lei av det etter kort tid!

Anonymkode: 86ee9...115

Og så er det så befriende når klesskapet ikke er overfylt av "det-var-på-salg", men i stedet har et oversiktlig utvalg av klær jeg liker.

På ‎14‎/‎08‎/‎2017 den 8.58, Simbyxor skrev:

- Å klippe gresset (ja, nemlig).

- Å handle mat i mengder og bruke det jeg har når jeg skal lage middager

- Å kjøpe ting vi behøver på 50%-salg

- Å spille Pokémon og trene istedet for å shoppe på tur😂😂

- Kjøpe dopapir i store mengder, med lav pris per meter

- Å dyrke egne grønnsaker

- Bo ved siden av skog så jeg kan plukke derfra.. (mat og "urter" til kjæledyr)

- Å takke nei til et cruise 

- Å bestemme meg for neste års sommerferie så jeg kan finne best pris allerede nå

 

Hvordan sparer du penger på å klippe gress?

I det siste har jeg spart penger ved å:

- Handle på ebay. (Ting jeg uansett ville kjøpt, men får mye billigere der.)

- Kjøpe kullsyremaskin. Kunne drukket vann i stedet for brus og saft, men det ble ikke til at jeg gjorde det.

- Kjøpte masse te da jeg var i Sverige (dro ikke for å spare penger på mat, da hadde det blitt dyrt)

- Lager "handlelister" for alt jeg trenger: jeans, kjeler, sokker, grytekluter, og kjøper når jeg finner på tilbud.

- Kjøper store mengder dopapir og tørkerull på salg, kjøper det så og si aldri til full pris.

- Hermetikk vi bruker fast kjøper jeg også store mengder av til halv pris.

- Kjøper ikke "kjekt å ha" matvarer på tilbud lenger, bidro bare til å fylle opp skapene og gjøre det oversiktlig. Endte med at jeg kjøpte dobbelt av det jeg faktisk brukte, og hadde fulle skap av ting jeg ikke brukte.

- Gå gjennom kjøleskapet. Nå har jeg oversikt over hva som er der, og det er lettere å se hva vi trenger og hva vi har.

- Middagsplanlegging og å lage store porsjoner som jeg fryser ned. (Tar gjerne utgangspunkt i varer som er på tilbud, for eksempel kjøpte jeg kjøttdeig i går.) Mye billigere enn fjordland, som mange ganger ville vært alternativet pga sykdom og lite energi.

- Ser alltid etter varer som er satt ned i pris fordi de snart går ut på dato. (Både for å spare penger på ting jeg uansett ville kjøpt, og for å få litt "luksus" til en overkommelig pris)

- Innbo pluss, dekker uhell med pc, mobil etc. Har hatt noen uhell, og det er mye billigere enn å forsikre hver enkelt ting når jeg kjøper det (men har en egenandel).

- Dropper kjøpsforsikring, det har jeg vel bare hatt en gang, men har blitt tilbudt/anbefalt det for både komfyr og kjøleskap. Da jeg spurte hva slags uhell som kan ramme komfyren fikk jeg til svar "Noen står på den keramiske toppen". (Så jeg har nok spart ganske mye på å kjøpe en liten trapp fra ikea også.)

- Hjemmehjelp i stedet for vaskehjelp som vi måtte betalt fullt ut. (Nå betaler vi en egenandel beregnet ut fra inntekt, men vurderte privat vaskehjelp fordi det ville føles bedre rent psykisk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...