Gå til innhold

Hva har du spart penger på i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan være svært mye å hente på å gå gjennom dine bank og forsikringsavtaler en gang i året. Det er litt pes, men her kan det være snakk om mange tusenlapper. Mange banker er fryktelig treige med å sette ned renta hvis du ikke følger med. Jeg tok en kikk på min fars boliglån og oppdaget at han i årevis hadde betalt mer enn beste markedsrente. Forskjellen utgjorde over 50.000 de siste årene samlet. Husk at 1% mindre rente på et lån på 1mill tilsvarer 10.000 i året!

Forsikring er det litt det samme med. De gir deg gjerne et godt tilbud når du blir kunde, og så setter de opp prisene litt og litt sånn at om noen år har man en ganske dyr forsikring. Det er store penger å spare på å være en aktiv kunde på disse områdene.

Anonymkode: 484a2...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 31. oktober 2015 at 2.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har bl.a. spart penger på:

å ikke kjøpe ting jeg ikke trenger å kjøpe.

å ikke bruke mer strøm enn nødvendig.

 

Anonymkode: e9f0f...69a

Slik sparer jeg penger også :) :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mindre på byen :laugh: Utrolig hvor mye man sparer da! Selv om pengene på mystisk vis forsvinner på andre måter :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind og tamponger :fnise: Fant noen sykt billige på bunnpris. Det er lilla pakke med hvit skrift. Koster blant annet 7kr for 30truseinnlegg hvis jeg ikke husker feil. Merker ingen forskjell fra de dyre tampongene 👍🏻 

Anonymkode: 48a93...dde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har lønns/regningskonto, brukskonto med bankkort, BSU og 2 sparekontoer, der den eine er i ein anna bank med bedre rente. Bruker sparekontoen i den andre banken som out-of-sight-out-of-mind-konto som får vekse og rente seg i fred. Den sparekontoen som er i hovudbanken har lavare rente og begrensa antall uttak i året, og blir brukt som nødskonto. 

Faste utgifter som forsikring, huslån, mobilregning, barnehage m.m blir betalt med ein gang lønna kjem på konto, evt med ein gang dei dukker opp i forfallsmappen i nettbanken. 

På brukskontoen har eg max 1000 kr til ei kvar tid, går rundt med konstant angst for skimming :P Prøver å kun bruke penger på drivstoff og mat/hus/hygieneartikler. 

Har bytta bensinbilen med Toyota Prius hybrid, god og gniten på bensinen, og lavare forsikring enn gamlebilen.

Har bedt om tilbud på totalpakke på forsikring på bil, hus, campingvogn og personforsikring, sparte ein del tusen der!

Handler ikkje kvar dag, men som småbarnsforeldre har me kanskje ein meir planlagt kvardag enn enslige? 

Kjøper ofte butikkenes eigne merkevarer, First Price kvitost trur eg er produsert av Synnøve Finden? Billigare og like god :) Gulerøttene til First Price i 1kg pose koster mindre fordi dei er krokete og ukurrante, ikkje fordi det er dårlig kvalitet. 

Fryste grønnsaker kan ofte ha bedre kvalitet enn ferske mtp næringsstoff, då dei er fryste rett etter høsting. Ferske grønnsaker kan ha lagt i disken ei stund..

Grønnsaker som nærmer seg 'døden' kan kuttast op og fryses, samme med pølser, ost kan raspes og fryses :)

Sjekk kgpris! 

Har tatt i bruk muttern's gamle kvardagsoppskrifter, type pølsestappe, ymse gratenger og andre middager som består av relativt rimelige varer/tørrvarer og som metter godt.

Legger inn 1 eller 2 restemiddagsdager der vi bruker f.eks grønnsaker/pølse frå tidlegare middager i betasuppe, pølse og poteter i omelett..

Bruker appen Mattilbud og kjøper inn større kvanta av ting som kan frysast som er på gode tilbud.

I Går-ut-på-dato-kjølen på butikken kan du gjere eit kupp!

Byttet til eit mindre mobilabonnement då eg brukte mindre data enn det som var inkludert i pakken. Har også familieabonnement som gir rabatt.

Talkum funker for øvrig supert som tørrshampo ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som regel alltid hatt nok penger. Har alltid vært glad i å tjene egne penger; jobbet ferier og helger fra jeg kunne jobbe. Liker ikke å bruke penger jeg ikke har. Hva er kredittkort? Liker medlemskort og medlemstilbud og følger med som bare det. Har fast trekk til sparing. 

Min hovedregel for sparing er å vente før man kjøper noe. "Mange bekker små blir til stor å." Er jeg i en klesbutikk og holder et plagg i hånden, går jeg ikke rett til kassen, men vurderer om jeg kommer til å like plagget om 6 mnd, ett år, to år, og om prisen er verdt det. Kanskje finner jeg ut at det bare er et blaff der og da, kanskje vil jeg ha det. Ei bukse som koster 400 kr er dyr hvis buksen kun brukes to ganger. Da har det "kostet" 200 kroner for hver gang den har blitt brukt!

Trenger jeg noe, kjøper jeg det som regel ikke med en gang, men skriver det ned på en egen liste. Jeg ser så etter hvor jeg kan kjøpe mest mulig på ett sted, hvor det er tilbud, og lager en "rute" for hvor tingene skal kjøpes. En slik dag med ærender innebærer som regel et stopp på en kafe der jeg kjøper drikke, og dette er noe jeg unner meg. Ellers har jeg med drikkeflaske og gjerne nøtter. Spiser godt før og etter, men hvis jeg "må" ha noe, kjøper jeg helst frukt i butikken istedenfor lunsj/middag.

Jeg liker også appen "Mattilbud" - det er praktisk og lett å planlegge med denne appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalett-papir og oppvaskmiddel!

Å kjøpe i litt større kvanta, var noen kroner billigere enn å bare kjøpe litt av gangen.

Anonymkode: 192c9...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ferie, ingen restaurantbesøk, ingen kafe/kino/teater/konsert/utested. Ja, jeg er rimelig kjedelig :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mibella
18 minutter siden, Rumle skrev:

Ingen ferie, ingen restaurantbesøk, ingen kafe/kino/teater/konsert/utested. Ja, jeg er rimelig kjedelig :laugh:

Da er vi to for tiden :opplyser: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte penger på å ikke kjøpe et armbånd jeg egentlig har veldig lyst på. Pengene står nå på sparekontoen. 

Anonymkode: 3136b...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg sparer penger på mest: Når jeg har altfor mye å gjøre og knapt tid til matbutikken og når jeg er så introvert at jeg knapt går ut... men det var ikke slikt dere var ute etter. He he.

Sparer også penger på å ha stappfulle skap  faktisk. Hjernen skjønner at her er det ikke plass til en fille til omtrent. Jeg spare penger på å kutte ut de salgs-gruppene på facebook som bare fristet meg til ting jeg ikke visste fantes.

Anonymkode: a097b...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

I forhold til de fleste av mine medstudenter: Alkohol. Jeg er ikke så glad i fest og fyll. Dette er en grei innsparinspost. 

Ellers sparer jeg inn på kaffekjøp og annet godt i kantinen. Jeg har også redusert antall flyreiser hjem (egentlig litt leit, men økonomisk sett er det jo greit). 

 

 

Anonymkode: 05db2...b21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg sparte penger i dag igjen, på å la være å la meg friste av tilbudsmail fra flere butikker. Jeg slettet de :)

Jeg har dessuten fremdeles innkjøpsstopp på alt som jeg ikke behøver.

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over fra Marlboro til e-sigarett i vinter, regner med at jeg sparer 2000-2500 i måneden på det.

I tillegg har jeg kjøpt mine første julegaver allerede, så jeg får spredd utgiftene over flere måneder.

Og så fikk jeg sommerskoene mine til å vare hele sommeren. De kostet 99 kroner og ble innkjøpt i mai, så det er jeg fornøyd med!

Anonymkode: 0957c...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. november 2015 at 21.20, AnonymBruker skrev:

Jeg fant flotte saker som passer som julegaver til sterkt nedsatte priser i dag. :) Tusen takk til det lokale glassmagasinet som hadde ryddet på lageret! 

Anonymkode: fcf63...784

Ja, sånt er kjempelurt! Det spiller ingen rolle når på året det er, så når jeg ser en ting som kan passe jul/bursdag/jubileum til noen så kjøper jeg det. På den måten blir utgiftene fordelt utover året, pluss at man ikke har noen garanti for at butikken har akkurat denne varen inne like før man skal gi det vekk. 🙂👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen sparte jeg 200 kr på å la være og levere inn Lotto :-) Jeg vinner ikke likevel, så jeg har bestemt meg for å kutte den utgiften hver lørdag.

For et par uker siden så jeg akkurat den Bergans jakken jeg har ønsket meg, i riktig størrelse, på salg til HALV pris! Nedsatt fra 2000 til 999,- kr. Jeg kjøpte den. Vinterjakke til halv pris kan jeg like. Penger spart.

Ellers så sparer jeg en del penger på å rett og slett holde meg hjemme. Kjedelig, ja, jeg vet, men det er en del penger spart på å fysisk holde seg unna kjøpesentere, puber og restauranter.... (men det finnes netthandel da, så der skjærer det seg av og til for meg) Jeg bruker ALLTID penger når jeg er utenfor døren, så jeg sparer uansett penger på å ikke vanke på kjøpesentere og sånt.

Skulle kjøpe meg nye støvsugerposer i går, og googlet rundt til jeg fant de som solgte dem billigst. Kjøpte også mange nok til at jeg får gratis frakt. Penger spart. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg vil slutte å støvsuge noengang (har hund i hus i tillegg...!), så støvsugerposer kan jeg ha liggende noen av. De blir brukt.

Sparer penger på å velge den billigste dagligvarebutikken, Kiwi, der jeg i tillegg får Trumf-bonus på det jeg handler. Rema og Kiwi finnes begge i nærhet av hverandre her jeg bor, men jeg velger som regel Kiwi pga det lille ekstra man får i form av Trumf-bonus.

 

 

 

Anonymkode: 971dd...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...