Gå til innhold

Hva har du spart penger på i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bl.a. spart penger på:

å ikke kjøpe ting jeg ikke trenger å kjøpe.

å ikke bruke mer strøm enn nødvendig.

 

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her, har latt være å kjøpe klær de siste månedene, for eksempel. Har ikke tenkt å kikke i klesbutikker engang før jeg virkelig trenger noe. Bruker også lite strøm, men det har jeg alltid gjort, så det er ikke noe jeg sparer på i forhold til tidligere :)

Litt flaut å si, men en annen ting jeg har spart mye på i det siste er brus/godteri/alkohol. Har ikke sluttet helt, men kuttet ned veldig mye de siste månedene, og putter pengene jeg vanligvis ville brukt på det på sparekontoen i stedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, har latt være å kjøpe klær de siste månedene, for eksempel. Har ikke tenkt å kikke i klesbutikker engang før jeg virkelig trenger noe. Bruker også lite strøm, men det har jeg alltid gjort, så det er ikke noe jeg sparer på i forhold til tidligere :)

Litt flaut å si, men en annen ting jeg har spart mye på i det siste er brus/godteri/alkohol. Har ikke sluttet helt, men kuttet ned veldig mye de siste månedene, og putter pengene jeg vanligvis ville brukt på det på sparekontoen i stedet.

Supert! :)

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpt mat på tilbud, ikke handlet noe annet.

Anonymkode: ac74e...f2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant flotte saker som passer som julegaver til sterkt nedsatte priser i dag. :) Tusen takk til det lokale glassmagasinet som hadde ryddet på lageret! 

Anonymkode: fcf63...784

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så lyst på en øl da jeg var på vei hjem fra markedet i går. Isteden gikk jeg rett hjem og sparte 25 kroner. Gjør jeg dette ti ganger om dagen, vil jeg til slutt bli rik, men det hadde selvsagt gått mye fortere i Norge der ølprisene er mye høyere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Missy-star

1. Har spart på å storhandle matvarer x 1 per uke. Er kun i butikken for å spe på litt med feks melk, friske salater osv. 

2. Holder meg unda klesbutikker og butikker generelt (noen venner har faktisk store problemer med å godta dette, og blir irritert når jeg ikke ønsker å gå kun for å kikke. Jeg bruker penger om jeg gjør slik, eier ikke selvkontroll på shopping. Ender opp med noe jeg måtte ha. Haha). 

3. Vært STRENG med hva jeg tar ut fra sparekonto. Et eks ei venninne ville ut å spise på resturant rett før lønn og kontoen nærmet seg tom,men jeg klarte å motså fristelsen av å overføre fra sparekonto for å gjøre dette.  Tok ut litt senere for å kjøpe julegave da de hadde stor salg på det tantebarnet mitt ønsket seg.   

4. Kuttet ned på søtsaker, junk food og alkohol, sparer faktisk en del på dette. Det går fort masse penger på slike ting, selv om jeg verken over spiser eller drakk veldig mye før .

5. Spise restene etter middagen dagen etterpå, isteden for at det blir stående i kjøleskapet til det er dårlig eller liggende i fryseren til det blir kastet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to viktigste grepene jeg har tatt for å spare penger høres enkle ut, men de har hatt enorm effekt!

1. Budsjett. Ved å sette opp budsjett og ta i bruk "Min økonomi" i nettbanken har jeg fått full oversikt over egen økonomi, også over hvor fort mange småkjøp på tulleting tilsammen blir høyt forbruk og tilsvarende lite sparing... Nå tenker jeg meg om hver gang jeg bruker penger. Trenger jeg egentlig dette? Svaret er ofte nei.

2. Satt opp fast sparing i banken. Det første som skjer når lønna kommer inn på konto, er en automatisk overføring tjl sparekonto.

Ellers har jeg sluttet å drikke brus. Og redusert matbudsjettet med over en tusenlapp :)  (Ikke noe mer brus, matpakke i stedet for kantine, alltid nødproviant i veska for å unngå akutte narvesen-besøk, spiser opp ting jeg har i frysa før jeg kjøper nytt etc). Anbefaler også appen Mattilbud, der får man oversikt over gode matkjøp!

Anonymkode: 25fe0...5c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så mye bra dere har gjort!

Tusen takk for at dere deler og inspirerer flere! :Nikke:

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et sparetips: Sjekk mobilabonnementet du bruker, og vurder å bytte til et mindre. Det tok meg bare noen minutter å logge inn på One Call sine nettsider, se historikken over data-forbruket mitt de siste månedene, og konkludere med at jeg lett kunne bytte til et mindre abonnement. 3 minutter. 100 kroner spart i måneden. 1200 kroner spart på et år. Alle monner drar!

Anbefaler også denne korte, gode, videoen om hvorfor budsjett er lurt, ikke bare for deltakere i Luksusfellen: https://www.youtube.com/watch?v=OZrRIxRW--0 

 

Anonymkode: 25fe0...5c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først og fremst mat - der store deler av pengene gikk! Har endelig begynt lage middagsmeny og handle en gang i uka (suppl med litt grønnt så det er friskt til middagene). Sparer store summer penger!

Har også spart mye inn på å ikke handle klær på leeenge. Det har vært mer eller mindre ufrivillig , da jeg ikke synes mye i butikkene nå er fint, alt er formløst og mindre klassisk for å kunne ha over lenger tid synes jeg, og passer ikke helt min smak. Så det har kanskje vært ufrivillig, men å gå uten shopping en stund har fått meg til å kjenne på hvor deilig det egentlig var, at vi trenger mye mindre enn vi tror, og at jeg vil virkelig like noe før jeg kjøper det og ikke bli lei av det etter kort tid!

Anonymkode: 86ee9...115

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler til/fra stasjonen (tar toget til jobb) istedet for å ta bussen.

Benyttet meg av tilbud fra rørlegger'n da jeg byttet dusjen ('sparte' 6 tusen på en oppgradering jeg uansett hadde bestemt meg for å gjøre nå) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme metode som andre ovenfor beskriver; jeg unngår å gå inn i klesbutikker "bare for å kikke", for det ender altfor ofte opp med at jeg kjøper noe jeg strengt tatt ikke trenger. Jeg var fæl til å shoppe klær på Zalando.no også en periode i fjor, 1-2 ganger hver måned i lengre tid, men nå er det helt slutt på det.

Det beste sparetrikset er å la være og gå inn på shoppingsenteret, for der ligger fristelsene på rekke og rad, butikker og serveringssteder. Man drar kun når det er noe helt konkret man MÅ ha og som skal kjøpes inn. Og da må man vise stålkontroll og kun gå inn i DEN butikken på senteret for å kjøpe det, ikke noen andre. Ellers ryker hundrelappene fort...!

Istedenfor å gå på cafe med venniner for å prate, besøker jeg dem heller hjemme hos dem. Da sparer jeg de pengene på mat og drikke ute.

 

Anonymkode: 971dd...eff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg spart penger på å ikke handle på Black friday-salget :)

Jeg var inne på en nettbutikk, men jeg så at prisen på en av varene var høyere i dag enn i går, så..jeg logget meg ut igjen :)

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...