Gå til innhold

12 uker gammel baby og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

ingen har sagt sjal eller vugge er kuren mot kolikk, men det hjelper på sovingen. Vuggen gjorde kun søvnen til mini bedre og enklere hos oss, kolikken gikk over av seg selv. Her handlet det om å finne noe som kunne etterligne byssebevegelsen.

Hos noen hjelper ting. For andre er alle tipsene og en spesiell type bæresjal, vogner og diverse vugger bare tusenvis av kroner kastet ut av vinduet.

Men om man treffer, så er selvsagt både pengene og tiden verdt strevet. 

Det er rimelig selvsagt at en gjenstand ikke virker for flertallet, da hadde ikke flertallet strevd noe.

Det gjelder jo sovingen og. Naphaug, vugger og ullpysj hjelper dessverre ikke så mange selv om det jo finnes tusen triks å teste i tilfelle flaks.

Endret av Allis Hagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS! Jeg har også en typisk high need baby som også hadde kolikk første ca 3.5-4 månedene ("alle" sier kolikken går over etter tre måneder - da er det bra demotiverende når det drar seg mot fire måneder før det går over!). I tillegg til kolikken kan vi også krysse av på mer eller mindre alle punktene på dr. Sears' liste over kriteriene for high need babies. Hun har aldri sovet mer enn 2-3 timer sammenhengene, men den siste måneden har hun vært verre enn noen sinne om natten, og våknet hver halvtime-tre kvarter gjennom hele natten (I kid you not, gjerne 13-15 ganger natten gjennom). Om dagen sover hun maks 30 min om gangen, og da kjemper jeg for å få henne til å sove i lang tid før hun endelig dukker under. Sikkert hennes ekstremvariant av "the four month sleep regression". Jeg har vært og er et vrak; svimmel og kvalm av trøtthet. Holdt på å myrde mannen her om dagen da han klaget over at han bare hadde fått sove 5 timer sammenhengende den natten - det hørtes ut som en vidunderlig drøm for meg. Hun sovner KUN når jeg ammer, av og til må jeg amme og bysse samtidig, og det kan kun skje hjemme på mørt rom. Praktisk, I know, men man gjør det som fungerer!

Dette høres kanskje ikke ut som noe motiverende svar, men: I natt sov hun plutselig tre to-tretimersstrekk! Jeg føler meg som et nytt menneske med seks timers oppstykket søvn bak meg ;) OG nå i kveld, etter å ha gått gjennom amme/bysseprosedyren, hørte jeg på babycallen at hun var våken. Men for en gangs skyld lå hun bare og kjaset litt, hylgråt ikke slik hun umiddelbart pleier å starte med om hun ikke sovner ordentlig av prosedyren vår. Jeg sto klar utenfor døren med puppen ute, men sannelig min hatt sovnet hun - SELV! - etter å ha romstert og pratet litt i noen minutter. 

Nå tror jeg ikke akkurat vi er "out of the woods" helt enda, skulle ikke forundre meg om vi får en horribel natt i natt ettersom hun bare hadde håpløse 20-25-minutterslurer i dag, men én dag med et par positive søvnopplevelser gjør at jeg plutselig har et fornyet håp om at jeg ikke kommer til å amme konfirmanten i søvn ;) 

Hun er ca 5 måneder gammel nå, forresten - antar det er en interessant parameter.

Anonymkode: cd965...c7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Jeg har også en typisk high need baby som også hadde kolikk første ca 3.5-4 månedene ("alle" sier kolikken går over etter tre måneder - da er det bra demotiverende når det drar seg mot fire måneder før det går over!). I tillegg til kolikken kan vi også krysse av på mer eller mindre alle punktene på dr. Sears' liste over kriteriene for high need babies. Hun har aldri sovet mer enn 2-3 timer sammenhengene, men den siste måneden har hun vært verre enn noen sinne om natten, og våknet hver halvtime-tre kvarter gjennom hele natten (I kid you not, gjerne 13-15 ganger natten gjennom). Om dagen sover hun maks 30 min om gangen, og da kjemper jeg for å få henne til å sove i lang tid før hun endelig dukker under. Sikkert hennes ekstremvariant av "the four month sleep regression". Jeg har vært og er et vrak; svimmel og kvalm av trøtthet. Holdt på å myrde mannen her om dagen da han klaget over at han bare hadde fått sove 5 timer sammenhengende den natten - det hørtes ut som en vidunderlig drøm for meg. Hun sovner KUN når jeg ammer, av og til må jeg amme og bysse samtidig, og det kan kun skje hjemme på mørt rom. Praktisk, I know, men man gjør det som fungerer!

Dette høres kanskje ikke ut som noe motiverende svar, men: I natt sov hun plutselig tre to-tretimersstrekk! Jeg føler meg som et nytt menneske med seks timers oppstykket søvn bak meg ;) OG nå i kveld, etter å ha gått gjennom amme/bysseprosedyren, hørte jeg på babycallen at hun var våken. Men for en gangs skyld lå hun bare og kjaset litt, hylgråt ikke slik hun umiddelbart pleier å starte med om hun ikke sovner ordentlig av prosedyren vår. Jeg sto klar utenfor døren med puppen ute, men sannelig min hatt sovnet hun - SELV! - etter å ha romstert og pratet litt i noen minutter. 

Nå tror jeg ikke akkurat vi er "out of the woods" helt enda, skulle ikke forundre meg om vi får en horribel natt i natt ettersom hun bare hadde håpløse 20-25-minutterslurer i dag, men én dag med et par positive søvnopplevelser gjør at jeg plutselig har et fornyet håp om at jeg ikke kommer til å amme konfirmanten i søvn ;) 

Hun er ca 5 måneder gammel nå, forresten - antar det er en interessant parameter.

Anonymkode: cd965...c7f

haha, kjenner meg igjen. Har hatt noen tøffe dager og netter. Men har begynt å ta henne opp når vi legger oss og amme henne. Da får jeg overfall 3 timer sammenhengende søvn. Jeg ber til Gud, gråter en skvett og håper det bedrer seg snart. Det hjelper å vite at vi ikke er alene, for alle rundt oss sier at dette er helt unormalt.

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mannen skal sykemelde seg, den belastningen dere har er helt rimelig grunn for det. Jeg ville ikke først gått for overtakelse av permisjon, det er tross alt to foreldre her som er i ekstrem belastning, ikke bare en.

Jeg tror helt ærlig dere gjør alt dere kan - og bare må stålsette dere på at det bare er å ta en dag av ganga. Jeg tror heller ikke det finnes en helt magisk kur som du kan kjøpe deg ut av, men selvsagt kan man prøve masse ulike ting dersom man ønsker. Jeg bare sier at dersom en slyngevugge alene eller bæresjal var kuren for kolikk så hadde ingen hatt kolikk ;) 

Ferber er helt bak mål å anbefale, av alle grunner - men også fordi barnet jo har smerter. Problemet her er ikke søvn alene, og uansett da skulle dere ikke anvendt Ferber. 

Har dere fått henvisning til spesialist? Gulper barnet mye(tenker på mulighet for refluks)?

Jeg ville gått for å fortsette med byssing og amming - og krevd vurdering hos spesialist i tilfelle det er noen grunner til smerter/ubehag som dere kan få hjelp til.

 

Ellers regner jeg med du har prøvd absolutt alt, men jeg spør likevel; dersom du ammer - har du forsøkt å kutte ut ALL melk fra kostholdet, og dersom du gir mme; har du forsøkt å bytte merke? Jeg tror ikke det er noen kur - men verdt forsøket for å se om det kan hjelpe litt.

hun har begynt litt med gulping nå, hvordan finner man ut om baby har refluks? Min fastlege er helt borti natten.. Jeg ammer, og prøvde melkefritt, (levde på knekkebrød og frukt og grønt, ingen endring. ) 

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

hun har begynt litt med gulping nå, hvordan finner man ut om baby har refluks? Min fastlege er helt borti natten.. Jeg ammer, og prøvde melkefritt, (levde på knekkebrød og frukt og grønt, ingen endring. ) 

Anonymkode: b07b9...40b

Hvor lenge prøvde du det da?

 

jeg ville få prøvd ut medisiner mot reflux. De er ikke farlige, og hjelper det, så er det jo reflux, hjelper det ikke:så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bilenbare hyle hun😂

Jeg går til kiropraktor  hver 14 dag, han som behandlet henne. Hun har ingen låsninger igjen og god bevegelighet i nakken. Så jeg tror ikke det egentlig. 

Anonymkode: b07b9...40b

Bor du i nærheten av Oslo, så kan jeg anbefale en tur til Marc De Decker.

Barnet til ei venninne av meg hadde Kiss/Kidd, og kiropraktoren her sa at alle låsninger var borte. Men barnet gråt like mye og sov utrolig dårlig.

Marc fant låsninger nederste i ryggen på barnet, og fikk opp de. Mens de satt å pratet om ting, så reiste barnet seg opp og gikk. Han hadde ikke ville gå tidligere,  og ble sint da man prøvde å gå med h*n. 

Den kvelden sovner h*n, og sov natten igjennom.

Kjenner flere som har vært der, og fått en ny hverdag ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du i nærheten av Oslo, så kan jeg anbefale en tur til Marc De Decker.

Barnet til ei venninne av meg hadde Kiss/Kidd, og kiropraktoren her sa at alle låsninger var borte. Men barnet gråt like mye og sov utrolig dårlig.

Marc fant låsninger nederste i ryggen på barnet, og fikk opp de. Mens de satt å pratet om ting, så reiste barnet seg opp og gikk. Han hadde ikke ville gå tidligere,  og ble sint da man prøvde å gå med h*n. 

Den kvelden sovner h*n, og sov natten igjennom.

Kjenner flere som har vært der, og fått en ny hverdag ☺

 

Vet du prisen på dette? Har brukt noen tusen på kiropraktor..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Vet du prisen på dette? Har brukt noen tusen på kiropraktor..

Anonymkode: b07b9...40b

 

Vet du prisen på dette? Har brukt noen tusen på kiropraktor..

Anonymkode: b07b9...40b

kan virkelig anbefale manuellterapeut Bjørn Helgar, som holder til på Lørenskog. 

http://www.rasta-fysioterapi.no/fysioterapi/lymfeodembehandling-2

han har enormt med kunnskap om kiss/kidd.

Det er gratis for barn.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du prisen på dette? Har brukt noen tusen på kiropraktor..

Anonymkode: b07b9...40b

Nei det vet jeg ikke. Men han jobber på Balderklinikken.

Så er jo bare å ta en tlf dit ☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet jeg ikke. Men han jobber på Balderklinikken.

Så er jo bare å ta en tlf dit ☺☺

skal dit på tirsdag. Det blir bare verre..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal dit på tirsdag. Det blir bare verre..

Anonymkode: b07b9...40b

Uff da 😯 Forstår virkelig at du er frustrert og sliten.

Si gjerne hvordan det går 😊

Ønsker dere masse lykke til 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere diskuterer manuellterapi som sikkert er vel og bra, men i forhold til refluks så må man til barnelege for å få ordentlig diagnose og medisiner. (Hvis jeg forsto det rett..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere diskuterer manuellterapi som sikkert er vel og bra, men i forhold til refluks så må man til barnelege for å få ordentlig diagnose og medisiner. (Hvis jeg forsto det rett..) 

De må man til barnelege eller fastlege med ja. 

Sliter selv med at lukkeklaffen mellom magen og spiserøret ikke fungerer som den skal etter mange betennelser der.

Å det å skulle sove da er helt håpløst, da man får sure oppstøt som brenner og svir i øvre delen av magen og halsen.

Kan godt være at TS sin baby sliter med begge deler stakkars 😯 😯

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere diskuterer manuellterapi som sikkert er vel og bra, men i forhold til refluks så må man til barnelege for å få ordentlig diagnose og medisiner. (Hvis jeg forsto det rett..) 

var hos fastlegen Igår, han hadde ikke noe å komme med av hjelp, tips eller råd. Jeg nevnte refluks eller stille refluks. Av den grunn ble vi henvist til Ahus, men når vi kommer inn der vet jeg ikke😔

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må man til barnelege eller fastlege med ja. 

Sliter selv med at lukkeklaffen mellom magen og spiserøret ikke fungerer som den skal etter mange betennelser der.

Å det å skulle sove da er helt håpløst, da man får sure oppstøt som brenner og svir i øvre delen av magen og halsen.

Kan godt være at TS sin baby sliter med begge deler stakkars 😯 😯

 

 

ja, vi har blitt henvist til Ahus, men gudene vet hvor vi er i køen.

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da 😯 Forstår virkelig at du er frustrert og sliten.

Si gjerne hvordan det går 😊

Ønsker dere masse lykke til 😄

Takk, natten var dårlig. Våken fra 0336 til 0600. Våknet 0618 fordi naboen luftet gneldre bikkja si😐 sovnet 0830, våknet 09 av andre naboen som fyrte båtmotorer sin. Så natten og dagen har vært dårlig med søvn på oss alle ja.

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk, natten var dårlig. Våken fra 0336 til 0600. Våknet 0618 fordi naboen luftet gneldre bikkja si😐 sovnet 0830, våknet 09 av andre naboen som fyrte båtmotorer sin. Så natten og dagen har vært dårlig med søvn på oss alle ja.

Anonymkode: b07b9...40b

P.s så hater jeg naboene nå😂

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi har blitt henvist til Ahus, men gudene vet hvor vi er i køen.

Anonymkode: b07b9...40b

Får håpe det går fort. I mellomtiden ville jeg bygd opp hode enden da hun skal sove. Er det refluks, så vil det dempe plagene en god del. 

Takk, natten var dårlig. Våken fra 0336 til 0600. Våknet 0618 fordi naboen luftet gneldre bikkja si😐 sovnet 0830, våknet 09 av andre naboen som fyrte båtmotorer sin. Så natten og dagen har vært dårlig med søvn på oss alle ja.

Anonymkode: b07b9...40b

Uff 😧😧😧

Har ikke barn selv, men jobber med de minste, og vet hvor viktig søvn er for at man skal ha det bra både stor og liten. Så forstår virkelig at du er frustrert, sliten og lei.

Håper virkelig se finner ut noe, sånn at dere får det bedre ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

ja, vi har blitt henvist til Ahus, men gudene vet hvor vi er i køen.

Anonymkode: b07b9...40b

han ga dere ikke medisin for å teste ut i mellomtiden?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ga dere ikke medisin for å teste ut i mellomtiden?!?

nei, han synes hun var liten og ikke fan av å gi så små barn medisiner..

Så fikk jeg inntrykk av at han synes vi var hysteriske, det pleier å gå seg til liksom.. Men jeg vil utelukke at det feiler henne noe. Som jeg sa til han, hadde det vært slik at hun ikke var trøtt og trengte lite søvn. Men ungen er stuptrøtt og misfornøyd..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...